Uppgradera från 65" till 75" Samsung QLED

Permalänk

Uppgradera från 65" till 75" Samsung QLED

Hej! Funderar på att byta upp mig från den 65" QLED Samsung TV jag har idag (QE65Q7F) från 2017 till en 75" och funderar lite på modellerna QE75Q60RAT (https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22881/samsung-75...) alternativt UE75MU8005 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=UE75MU8005&p=4264998, får denna till ett hyfsat pris).

Har ni någon uppfattning hur de står sig bildmässigt mot den 7-serie QLED från 2017 som jag har idag och är mycket nöjd med?
Uppskattar även gärna svar från @Laxpudding 😃

Mvh Tobias

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det har kommit upp tidigare i någon tråd att nya Samsung Q60 har färre features än förra generationen 6-serie QLED...
Så i det stora hela högst sannolikt ett nedköp i panel jämfört vad med du har nu.

MU8005 är väl samma generation som din nuvarande TV, fast "budgetmodell" (inte QLED)... Ett tydlig nedköp panelmässigt alltså, så det ska vara ett väldigt bra pris isåfall, och du ska vara väldigt fast besluten att du behöver de där extra tio tummen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Ok så jag behöver gå upp till en 7-serie QLED från 2018 eller 2019 för att få motsvarande eller bättre bildkvalitet? Skulle verkligen vilja byta upp mig till en 75" 😃😔

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4175072,5061159,4716...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jepp, skulle tro det, eller köra något motsvarande på annat märke möjligen.

---

YES, Nu hittade jag till sist inlägget från Laxpudding där Q60 jämförs med NU8xxx serien!
#17865279
(se inläggen lite före/efter i tråden också för mer info om detta)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@TobiasStockholm: Skillnaden mellan de två nya 75-tummarna du funderar på att byta till är inte stor i fråga om bildkvalitet. Q60R har dock några flera moderna finesser och en 2017-modell kommer inte få fler uppdateringar till mjukvaran och i framtiden kanske missa nya appar för nya tjänster.

Men som skrivet: jämfört med vad du har idag är båda en försämring. Du bör sikta på årets Q80R eller Q85R för att få en större yta och en förbättring i bildkvalitet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TobiasStockholm: Skillnaden mellan de två nya 75-tummarna du funderar på att byta till är inte stor i fråga om bildkvalitet. Q60R har dock några flera moderna finesser och en 2017-modell kommer inte få fler uppdateringar till mjukvaran och i framtiden kanske missa nya appar för nya tjänster.

Men som skrivet: jämfört med vad du har idag är båda en försämring. Du bör sikta på årets Q80R eller Q85R för att få en större yta och en förbättring i bildkvalitet.

OK tack och om jag inte behöver en förbättring i bildkvalitet utan nöjer mig med samma, är det ändå de modellerna jag ska sikta på? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Bildexpert 📺

@TobiasStockholm: Nej, båda är försämringar mot vad du har. Du ska ligga kvar på Q7x-serien om du vill vara kvar på samma nivå.

Men ifall du ändå är redo att byta och ska spendera extra pengar så...

Permalänk

Någon som har någon aning/vågar sig på en gissning om vad jag skulle kunna få för min nuvarande om jag säljer den? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Bildexpert 📺

@TobiasStockholm: Tumregeln eller målområdet brukar vara att sikta på halva nypriset. Sedan får man vad någon faktisk vill betala.

Permalänk

Tack för svar! Någon som orkar förklara lite mer ingående i detalj på vilket/vilka sätt jag skulle byta ner mig i bildkvalitet om jag bytte från en 2017 Q7 till en 2019 Q6? Kan inte släppa idén på att byta upp mig i storlek men kan tyvärr inte lägga så mycket pengar just nu som en 75" Q7 kostar. Finns för många hål att stoppa pengarna i 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Bildexpert 📺

@TobiasStockholm: Det är alltså en 2017-modellen av Q7 du har? Då är det inte lika mycket nedköp som att går från 2018:ns Q7-serie:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q7f-vs-samsun...

Kortfattat tappar du färgomfånget, den kantbaserade local dimmingen och ljusstyrkan vilket ger sämre HDR på Q60R. Du får också ett sämre reflexfilter. Vinner dock överlag på spelfunktioner. Lite sak samma med dessa två om du primärt ser på SDR-material och kan hantera tydligare reflexer.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TobiasStockholm: Det är alltså en 2017-modellen av Q7 du har? Då är det inte lika mycket nedköp som att går från 2018:ns Q7-serie:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q7f-vs-samsun...

Kortfattat tappar du färgomfånget, den kantbaserade local dimmingen och ljusstyrkan vilket ger sämre HDR på Q60R. Du får också ett sämre reflexfilter. Vinner dock överlag på spelfunktioner. Lite sak samma med dessa två om du primärt ser på SDR-material och kan hantera tydligare reflexer.

Jag tror det är en 2017 jag har? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4175072
Tack för svaret 🙂👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

@Laxpudding skulle en QE75Q8C vara en uppgradering bildmässigt från min nuvarande trots att den är curved? 🤔
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4205858,4175072?cate...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Bildexpert 📺

@TobiasStockholm: Krökt skärm är en fråga om smaksak. Bildkvaliteten är densamma. Lite som att fundera ifall man är snyggare i utsvängda jeans eller inte.

Rent praktiskt kan krökt skärm hjälpa och stjälpa beroende på rum, till exempel kan reflexer förstärkas men också undvikas.

Permalänk

@Laxpudding: Tolkar ditt svar som att bildkvaliteten är densamma fast det är en Q8 vs Q7 från samma år? Eller avsåg du bara gällande curved vs flat?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Bildexpert 📺

@TobiasStockholm: Pratar krökta paneler. Är aktiv i uppemot hundratals trådar och diskussioner i veckan så jag kan inte spåra kontext alla gånger. Q8 är bättre än Q7 och Q7 är i sin tur bättre än Q6 där Q9 är bättre än dem alla. Ganska lätt att hålla koll på.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TobiasStockholm: Pratar krökta paneler. Är aktiv i uppemot hundratals trådar och diskussioner i veckan så jag kan inte spåra kontext alla gånger. Q8 är bättre än Q7 och Q7 är i sin tur bättre än Q6 där Q9 är bättre än dem alla. Ganska lätt att hålla koll på.

Tack för ditt svar 🙂👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Tänkte uppdatera med hur det blev.
Bytte från Q7 tidigare årsmodell till 2019 års Q70R.
Sammanfattningsvis är ljudet sämre, reflektionerna sämre men i övrigt är bilden aningen bättre, fler dimming zoner om jag förstått det rätt ger mindre "clouding" som blöder in i svarta områden av bilden vid dimning. Hade One connect på tidigare årsmodell vilket inte denna har, vilket förvånade mig lite men inte gör något egentligen.

Stämmer ganska väl med hur de uppger huvudsakliga skillnaderna på rtings.com (fantastisk sida btw!)

Sen är det ju alltid kul med nytt och större 😄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Bildexpert 📺

@TobiasStockholm: Tack för återkoppling!

Generellt verkar Samsung skifta uttbudet så nästa års modell beteckning för beteckning är steget sämre. Så den modell från 2019 som mer ersätter din gamla Q7 från 2019 är då modellen som heter Q80R då Q70R är något sämre. Q60R är sämre än Q6 från 2018. För 2020 ersätts i sin tur Q60R av motsvarande nivå med Q70T-modellen. Q60T är då en ännu enklare modell än Q60R.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TobiasStockholm: Tack för återkoppling!

Generellt verkar Samsung skifta uttbudet så nästa års modell beteckning för beteckning är steget sämre. Så den modell från 2019 som mer ersätter din gamla Q7 från 2019 är då modellen som heter Q80R då Q70R är något sämre. Q60R är sämre än Q6 från 2018. För 2020 ersätts i sin tur Q60R av motsvarande nivå med Q70T-modellen. Q60T är då en ännu enklare modell än Q60R.

Märklig strategi 😁
Det var för övrigt din artikel idag om Samsungs nya modeller som fick mig att komma och tänka på den här tråden. Måste säga att dina artiklar/videos/inlägg är bland det bästa med Sweclockers för mig på senaste tiden! Även om jag inte alls kollar på alla videos eller läser alla artiklar så lägger jag rubrikerna på minnet eller letar upp dem när behöver sätta mig in i ett ämne som rör bild 🙂👍

Överlag är jag ändå ganska nöjd med bytet men det kan vara nyhetens behag... 🙄
Ekonomin satte tyvärr lite stopp från att hoppa upp i serierna...

Fasen att jag missade en 2019 Q90R 75" på Blocket till ett väldigt bra pris lite weeks innan jag köpte min Q70R 😭

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Bildexpert 📺

@TobiasStockholm: Ah, trevligt! Så ifall du får för dig att byta din Q70R mot något som är minst lika bra, kanske snäppet bättre, är det alltså Q80T-modellen du ska sikta på och Q90T/Q95T för att få en tydligare skillnad.