Permalänk
Medlem

När kommer första lönen?

Hej!

Tjejen ska börja sitt första jobb den 27 januari efter hennes studier. Det är ett kommunalt arbete och hon får förskottsbetalning.

Vi undrar dock hur utbetalningen av lönen brukar se ut? Vi har mailat chefen men hon skulle återkomma i slutet av veckan. Chefen sa dock att börjar man i mitten, brukar man få den månaden utbetalt, men på grund av att hon börjar den 27, visste hon inte.

Så ni kunniga, vad tror ni?
Får hon betalt för 27-31 i januari eller får hon 27-31 plus feb utbetalt i januari?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hon får nog 27-31 Jan + februari + mars i februari skulle jag gissa på men kan inte säga något exakt utan ni bör vända er till HR / chefen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Tjejen ska börja sitt första jobb den 27 januari efter hennes studier. Det är ett kommunalt arbete och hon får förskottsbetalning.

Vi undrar dock hur utbetalningen av lönen brukar se ut? Vi har mailat chefen men hon skulle återkomma i slutet av veckan. Chefen sa dock att börjar man i mitten, brukar man få den månaden utbetalt, men på grund av att hon börjar den 27, visste hon inte.

Så ni kunniga, vad tror ni?
Får hon betalt för 27-31 i januari eller får hon 27-31 plus feb utbetalt i januari?

Oftast blir första lönen en full månadslön oavsett hur du jobbat den första månaden.
Sedan korrigeras det på andra lönen.
Så fungerar det i alla fall hos oss (inte kommunalt dock).

Permalänk
Inaktiv

Ganska säkert blir de i februari.

Permalänk
Medlem

Hon får 27-31 (jan) samt 1-28 (feb) utbetalt i feb skulle jag gissa på. De har ju bryt-datum för när lönen spikas och de brukar alltid vara någon vecka innan lönen betalas ut, säg runt den 20e.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

27-31 januari och 1-29 februari lär komma 25 februari

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Tjejen ska börja sitt första jobb den 27 januari efter hennes studier. Det är ett kommunalt arbete och hon får förskottsbetalning.

Vi undrar dock hur utbetalningen av lönen brukar se ut? Vi har mailat chefen men hon skulle återkomma i slutet av veckan. Chefen sa dock att börjar man i mitten, brukar man få den månaden utbetalt, men på grund av att hon börjar den 27, visste hon inte.

Så ni kunniga, vad tror ni?
Får hon betalt för 27-31 i januari eller får hon 27-31 plus feb utbetalt i januari?

Har ni kollat med hennes chef denne person borde ha bättre koll än att vi gissar?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det beror på hur chefen gör med anställningsavtalet till lönekontoret.
Om det skickas in i tid och läggs upp så betalas lönen ut innevarande månad. Alltså januari för sig och februari för sig. Men om chefen inte är lika snabb att meddela lönekontoret om en nyanställning så kommer det att betalas ut till februarilönen (jan + feb)
Källa: Jobbar som löneadministratör för flera kommuner.
De tre lönesystemen som finns för offentlig sektor idag fungerar ungefär likadant.

Tänk på att lönekörning (sammanställer och skicka iväg pengar till bank) görs runt den 20 varje månad, så avtalet bör vara inne i början av januari för att komma med januariutbetalningen.

Skrivet av Peking:

27-31 januari och 1-29 februari lär komma 25 februari

Skickades från m.sweclockers.com

Kommuner och landsting har i sitt kollektivavtal att lön betalas ut den 27 varje månad (om inte den 27 är en lördag/söndag).

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av crew seven:

Har ni kollat med hennes chef denne person borde ha bättre koll än att vi gissar?

Det står ju i inlägget att de frågat chefen...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det står ju i inlägget att de frågat chefen...

Just den chefen visste ju inte så varför sluta där? Det är inget fel i att ta reda på info/fakta.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av crew seven:

Just den chefen visste ju inte så varför sluta där? Det är inget fel i att ta reda på info/fakta.

Vet inte vad du menar, ville bara påpeka att du har svaret på din fråga i TS första inlägg.... God kväll

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vad du menar, ville bara påpeka att du har svaret på din fråga i TS första inlägg.... God kväll

Ingenstans står det att chefens chef har tillfrågats, vilket jag misstänker är själva frågan om man sätter det i sitt sammanhang.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Kommuner och landsting har i sitt kollektivavtal att lön betalas ut den 27 varje månad (om inte den 27 är en lördag/söndag).

Inte överallt. Min fru, som jobbar inom landstinget Västernorrland, hade så en längre tid men det byttes till 25e för något år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Kommuner och landsting har i sitt kollektivavtal att lön betalas ut den 27 varje månad (om inte den 27 är en lördag/söndag).

Min fru är kommunalt anställd och får sin lön utbetald den 25:e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Inte överallt. Min fru, som jobbar inom landstinget Västernorrland, hade så en längre tid men det byttes till 25e för något år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Exxovion:

Min fru är kommunalt anställd och får sin lön utbetald den 25:e.

Intressant. Ok, då måste deras arbetsplatser ha gjort en lokal överenskommelse om det.
Inte hört om att en kommun/landsting gjort så förut.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Tjejen ska börja sitt första jobb den 27 januari efter hennes studier. Det är ett kommunalt arbete och hon får förskottsbetalning.

Vi undrar dock hur utbetalningen av lönen brukar se ut? Vi har mailat chefen men hon skulle återkomma i slutet av veckan. Chefen sa dock att börjar man i mitten, brukar man få den månaden utbetalt, men på grund av att hon börjar den 27, visste hon inte.

Så ni kunniga, vad tror ni?
Får hon betalt för 27-31 i januari eller får hon 27-31 plus feb utbetalt i januari?

Kontakta lönekontoret.

Får man förskottslön så får man januaris lön i Januari, inte Februaris lön.

Men troligen kommer hon får Januarilönen i tillsammans med lönen som betalas u i februari, då man brukar ha en lönekörning i mitten av månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Intressant. Ok, då måste deras arbetsplatser ha gjort en lokal överenskommelse om det.
Inte hört om att en kommun/landsting gjort så förut.

Jag jobbar inom Region/Landsting och erhåller min lön den 25:e. Kommunanställda i samma stad erhåller sin lön den 27:e.
För att hålla mig till samtalsämnet. TS, kontakta arbetsplatsens HR-avdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Just den chefen visste ju inte så varför sluta där? Det är inget fel i att ta reda på info/fakta.

"Vi har mailat chefen men hon skulle återkomma i slutet av veckan."

OP har inte "slutat", utan väntar på svar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, inte riktigt blivit klokare. Men svara på en del saker samtidigt;

1. Vi kan inte direkt gå till chefens chef, det skulle vara kommunchefen som skulle hänvisa till hennes chef. Hennes chef har dock redan kontaktat lönekontoret och därför hon väntar på svar.
2. Hon kommer få lön i Januari. Det vet hon redan. Det är en nyanställning på en förskola som ska öppnas. Dvs, chefen kommer inte "glömma" att skicka in saker osv eftersom ja.. det är en helt ny förskola som öppnas.
3. Nu när ni säger det, är det ganska vanligt att få 2 månadslöner vid nyanställning om jag inte har fel? Tjejen fick det när hon blev fast som undersköterska, hennes morsa också. Så då kanske hon får jan och feb i jan.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

3. Nu när ni säger det, är det ganska vanligt att få 2 månadslöner vid nyanställning om jag inte har fel? Tjejen fick det när hon blev fast som undersköterska, hennes morsa också. Så då kanske hon får jan och feb i jan.

Det är inte så att du blandar ihop det med om man går från t.ex. en tim-anställning till fast. Då får man många ggr "dubbel" lön då ens tidigare anställning betalade ut lönen släpande. Dvs januaris lön betalas ut i februari, när du sen övergår till en fast lön som betalas februaris lön ut i februari, vilket i praktiken ger dig två löneutbetalningar men enbart då villkoren ändrats, inte som någon bonus för man blir nyanställd.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

För att reda ut detta om när lön betalas.
Efterskott.
Du får betalt månaden efter du jobbat. Januaris lön betalas i februari.

Förskott.
Du får betalt samma månad som du jobbar. Dvs januaris lön betalas i januari.

Man får ALDRIG februaris lön i januari.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Min lön är så att jobbar jag jan så kommer den i jan
och min OB/HELG dvs tillägg i jan kommer på feb lönen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |