Diablo IV får mikrotransaktioner – ska inte ge spelmässiga övertag

Permalänk
Medlem

Är det enbart kosmetiskt så har jag absolut ingenting att säga emot. Helt okej, kanske till och med bra.

Förstår inte riktigt hatet hos vissa, men man har säkert sina anledningar (och jag håller sällan med).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Så länge det bara är kosmetiskt så okej då. Dock kan jag tycka att just Diablo som bara handlar om loot är lite olyckligt att sälja kosmetiska saker i. Hoppas de inte gör t.ex set items mindre attraktiva visuellt bara för att sälja skins.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Har inget emot att man kan köpa kosmetiska saker, sålänge det inte ger nån fördel. När trailern för Diablo IV släpptes så blev jag intresserad men efter denna nyhet så har intresset minskat en aning men jag tänker ändå skaffa den när det väl kommer ut.

Permalänk
Medlem

Jag tar hellre auktionshuset än microtransaktioner. AH gav spelarna en möjlighet att göra vad dom redan gjorde med D2, fast i en säkrare miljö än Ebay. Det stora problemet var att lootsystemet var anpassat för AH vilket gjorde spelet mindre roligt att spela. Nu kommer vi få ett lootsystem baserat på microtransaktioner istället. Dom påstår att det kommer att vara "cosmetics only" men se hur det gick med Fallout 67. Fast Activision är kanske mindre giriga än Bethesda...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Borde förbjudas, iallafall om man betalar fullpris för ett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Kan du först förklara nackdelarna med MTX och sedan förklara hur spelet ska hållas igång aktivt med ett flertal stora uppdateringar per år som t.ex. Path of Exile?

Permalänk
Medlem

Helt ok om man kan stänga av det köpta extra visuella och se default skins istället.

Dyker det upp en barbarian i rosa putsad rustning och kudde på gumpen så drar det ner stämningen lite. I varje fall för mig.

Permalänk
Medlem

Diablo, ett ju spel som inte kommer att se ljuset på ett bra tag.. OCH dom har redan flaggat för microtransaktioner, låter ju skit bra... FOKUSERA på skapa ett spel först, sen om det passar så kan man lägga till kosmetiska options

Permalänk
Medlem

Antar att det inte bara kommer att vara skins, kommer säkert va större bagspace, större bank och fler karaktärslots eller liknande som gör att de som spelar spelet med flera klasser "måste" köpa detta för att kunna spela fullt ut. I D3 är det ett helvete när säsongen är slut och allt ska få plats i banken (spelar olika klasser, samt att blizz ändrar ju set items ibland så man måste ju hoarda saker)

Permalänk
Medlem

Free to play = ok med Mtx osv som POE, har nog spenderat några kronor där genom åren
Full price Game = Om det är Old blizzard quality från start i spelet, kan jag tänka mig och kommer nog köpa mtx för att stödja, om jag känner mig rätt.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se att spelet finansierades genom DLC:er,antingen via crowd-funding eller på traditionellt sett. Med det sagt ser jag inga problem med cosmetiska mikroköp, så länge det inte påverkar spelet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

" så länge det inte påverkar spelet"

Är det något som verkligen med handen på hjärtat tror att en plan på mtx flera år innan leverans inte kommer påverka spelet? Ledsen för oss alla att säga att det kommer det göra. Det finns inte ett spel som har mtx där det inte påverkar spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Okej. Kan du först förklara nackdelarna med MTX och sedan förklara hur spelet ska hållas igång aktivt med ett flertal stora uppdateringar per år som t.ex. Path of Exile?

PoE är gratis. Uppenbar skillnad, att man ens behöver påpeka det.

PoE har dessutom köp som definitivt påverkar spelet och hur effektiv man kan vara. Pratar då om diverse olika sorters tabs i kistan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av drwlz:

Är det enbart kosmetiskt så har jag absolut ingenting att säga emot. Helt okej, kanske till och med bra.

Förstår inte riktigt hatet hos vissa, men man har säkert sina anledningar (och jag håller sällan med).

Inte direkt för att jag håller med hatet, hat är aldrig konstruktivt och sällan objektivt.

Däremot så håller jag med Jim Sterling (YouTubern) om att mikrotransaktioner, även kosmetiska sådana, absolut kan vara ett problem. Dels för att det utnyttjar kända psykologiska mönster hos människan. Spelen är från grunden utformade för mikrotransaktioner idag, det är inte någon lite extra funktion som adderas som grädde på moset. Det är noga genomtänkt att driva köpbegär.

När det kommer till, "It's just cosmetics" så spelar det på att vi människor vill vara som alla andra men samtidigt ha det där lilla extra som sticker ut. Internetpersonligheter och främst Streamers kan ses ha unika och coola "skins" i spel som Fortnite. Inte olikt att vi tittar på kändisar och vad de bär för kläder, vad som är mode med mera. Så är det inte osannolikt att vi drivs på samma sätt med vår virtuella identitet.

Vuxna kan man alltid argumentera för att de får ta tag i sig själva, det beror lite på hur liberal inställning man har till vårat samhälle och civilisation i stort men våra barn är inte fredade. Det som sker inom, F2P och även P2P-spelen med mikrotransationer är en miljö som barn inte kan hantera, de har inte alla mentala verktyg för att förstå sig på mekanismerna. Vissa förstår sig ju inte ens på valuta och hur det fungerar.

Barn är också extremt mottagliga för att göra som alla andra och följa gängse trender och det är barnen som konsumerar mycket från streamers och internet i allmänhet men även att de tittar på varandra och vill ha samma coola "outfits". Jag anser att mikrotransationer skall vara strikt åldersbestämda. 15 till 18 år beroende på om det är casinoliknande slumpelement eller inte och spel med mikrotransaktioner skall därför också få klassningen 15 till 18 år. Jag menar vi hade aldrig i världen släppt in barn på riktiga casinon men i den virtuella spelvärlden är det vilda västern just nu.

Jag avslutar med detta stycken som säger en del om spelindustrin idag;

"Because of this, it has become common for game developers to create systems that monetize the “whales”. What we don’t consider is that perhaps “whales” are such big spenders because we specifically create systems to manipulate them. When developers assume that a majority of gamers won’t spend money, but a small group will spend huge amounts, that small group becomes the focus of their business model. While we could instead try to innovate how we build microtransaction systems, and try to inspire a larger group to pay smaller sums of money, we are stuck trying to get the whales to give us all they’ve got. It’s depressingly ironic that, out of all words we could use, we settled on “whales”. The word is right there, in every design document and marketing strategy, haunting us with parallels to how we will carelessly hunt other species to near-extinction. Because that is what the “whales” become; different; alien; another species; a group we can exploit without remorse." Källa - https://modelviewculture.com/pieces/the-whales-of-microtransa...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med bara kosmetiska saker. Köper å andra sidan varje pass i PUBG för att det är kul med lite utmaningar och nya skins man kan låsa upp som inte går att köpa. Bra sätt för företaget att tjäna pengar, förändrar inte spelet mer än visuellt och roar mig för en försumbar summa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

PoE är gratis. Uppenbar skillnad, att man ens behöver påpeka det.

PoE har dessutom köp som definitivt påverkar spelet och hur effektiv man kan vara. Pratar då om diverse olika sorters tabs i kistan.

Okej. Kan du först förklara nackdelarna med MTX och sedan förklara hur spelet ska hållas igång aktivt med ett flertal stora uppdateringar per år som t.ex. Path of Exile?

Permalänk
Medlem

TLDR (Men jag har läst en bit.)

Skrivet av Hellowiener:

Okej. Kan du först förklara nackdelarna med MTX...

Den till synes vanligaste kommentaren i tråden verkar vara:
"Mikrotransaktioner för kosmetiska detaljer är okej. Man behöver ju inte köpa."

Då har man missat poängerna:

  • Mikrotransaktioner är inkörsporten till makrotransaktioner. Prislapparna får aldrig överstiga 10kr/1$/1€.

  • "Man behöver inte köpa" är också felaktigt. Spelen är alltid multiplayer och den som betalar framhävs samtidigt som de som inte betalar ska mobbas (av sina medspelare) för detta. Sanktionerad mobbing är aldrig okej!

  • Kasinospelare har möjlighet att sätta begränsningar för hur mycket pengar de kan spendera. Sådana begränsningar saknas helt i samband med dessa nöjesspel. Jag har hört om ett företag som satt in (vidlyftiga) begränsningar, men inte för att skydda kundernas ekonomi utan sig själva från kunder som handlar med stulna kredituppgifter.

  • Räkna också med flytt av målstolparna á la Fallout 76. Börjar med rent kosmetiska prylar för att övergå till sånt som "underlättar spelandet" till rent P2W.

Skrivet av Hellowiener:

... och sedan förklara hur spelet ska hållas igång aktivt med ett flertal stora uppdateringar per år som t.ex. Path of Exile?

Och hur får man råd med stora uppdateringar? Antingen sälja uppdateringen som en separat, dyrare, DLC eller genom att redan från början finansiera spelet som en någorlunda renodlad prenumerationstjänst (World of Warcraft).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dizzö:

Så du glider in som en grammarpolis? Ok dude.

Jag får be om ursäkt. Det var inte min tanke att försöka rätta något. Jag har inga grammatiska invändningar här.

Anledningen till att jag återanvände din mening med ett ändrat ord var för att jag tyckte det uttryckte skillnaden väl i olika ställningstaganden kring frågan. Så inget illa menat alls.
Men jag har gjort en blunder här om det uppfattas negativt. My bad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

@TuHack: Snarare så att deras algoritmer kommer placera dig i samma lobby som spelare med pengar kastade på skins så din gråbruna gubbe kommer se ut som skit i jämförelse - för att få dig att handla i shoppen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

TLDR (Men jag har läst en bit.)

Den till synes vanligaste kommentaren i tråden verkar vara:
"Mikrotransaktioner för kosmetiska detaljer är okej. Man behöver ju inte köpa."

Då har man missat poängerna:

  • Mikrotransaktioner är inkörsporten till makrotransaktioner. Prislapparna får aldrig överstiga 10kr/1$/1€.

  • "Man behöver inte köpa" är också felaktigt. Spelen är alltid multiplayer och den som betalar framhävs samtidigt som de som inte betalar ska mobbas (av sina medspelare) för detta. Sanktionerad mobbing är aldrig okej!

  • Kasinospelare har möjlighet att sätta begränsningar för hur mycket pengar de kan spendera. Sådana begränsningar saknas helt i samband med dessa nöjesspel. Jag har hört om ett företag som satt in (vidlyftiga) begränsningar, men inte för att skydda kundernas ekonomi utan sig själva från kunder som handlar med stulna kredituppgifter.

  • Räkna också med flytt av målstolparna á la Fallout 76. Börjar med rent kosmetiska prylar för att övergå till sånt som "underlättar spelandet" till rent P2W.

Jag tycker att det fungerar hur bra som helst i PoE trots det där Värt det!

Skrivet av Olle P:

Och hur får man råd med stora uppdateringar? Antingen sälja uppdateringen som en separat, dyrare, DLC eller genom att redan från början finansiera spelet som en någorlunda renodlad prenumerationstjänst (World of Warcraft).

Renodlad prenumerationstjänst är ett no-go, den tiden är förbi. Att sälja tre expansioner per år är också ett dödfött förslag då det leder till att man måste betala för stora summor för att kunna plocka upp spelet efter något år (se Paradoxspelen).
MTX däremot är ett suveränt alternativ!

Permalänk
Medlem

@anon291473: haha - och den nya fruktansvärda slutbossen blir "Queen of cosmetics"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Okej. Kan du först förklara nackdelarna med MTX och sedan förklara hur spelet ska hållas igång aktivt med ett flertal stora uppdateringar per år som t.ex. Path of Exile?

Olle tog upp lite nackdelar. Hur Diablo skall hållas igång? Det kostar att köpa och spela, som PoE inte gör. Det hålls igång genom köpkostnaden, vilket inte PoE kan göra då det är gratis. Är spelet sedan bra kan utvecklarna fortsätta äventyren genom riktiga DLCs som folk köper ifall spelet är bra.

Varför jämför du öht ett F2P-spel med ett AAA-spel som kostar pengar? Du kan köpa på dig bra med stash tabs etc i PoE för kostnaden av ett Diablo-spel.

"Cosmetics" tycker jag man skall förtjäna genom att klara av svårarare achievements (svenska ordet?) i spelet, player retention och folk som vill spendera pengar på DLC får man genom ett bra spel.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Olle tog upp lite nackdelar. Hur Diablo skall hållas igång? Det kostar att köpa och spela, som PoE inte gör. Det hålls igång genom köpkostnaden, vilket inte PoE kan göra då det är gratis. Är spelet sedan bra kan utvecklarna fortsätta äventyren genom riktiga DLCs som folk köper ifall spelet är bra.

Varför jämför du öht ett F2P-spel med ett AAA-spel som kostar pengar? Du kan köpa på dig bra med stash tabs etc i PoE för kostnaden av ett Diablo-spel.

"Cosmetics" tycker jag man skall förtjäna genom att klara av svårarare achievements (svenska ordet?) i spelet, player retention och folk som vill spendera pengar på DLC får man genom ett bra spel.

D3 var ett av världens snabbast säljande spel, det sålde miljontals exemplar. Varför har det fått betydligt mindre uppdateringar än gratisspelet PoE?
Kan det vara så att i PoE så finns det ett incitament att fortsätta skapa nytt innehåll för att kunna sälja mer prylar medans i D3 saknas det incitamentet?

Att sälja 3 DLC packs per år går inte heller, för då kommer det snabbt att kosta för mycket att börja med spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

D3 var ett av världens snabbast säljande spel, det sålde miljontals exemplar. Varför har det fått betydligt mindre uppdateringar än gratisspelet PoE?
Kan det vara så att i PoE så finns det ett incitament att fortsätta skapa nytt innehåll för att kunna sälja mer prylar medans i D3 saknas det incitamentet?

Att sälja 3 DLC packs per år går inte heller, för då kommer det snabbt att kosta för mycket att börja med spelet.

Det får du ta och fråga Blizzard.

Det finns incitament att skapa nytt innehåll och därmed sälja expansioner, kolla exempelvis WoW.

Det går, för att sedan baka in dem i priset/rea etc för nya spelare som andra spel har gjort. Exempelvis Guild Wars 2.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Det får du ta och fråga Blizzard.

Det finns incitament att skapa nytt innehåll och därmed sälja expansioner, kolla exempelvis WoW.

Det går, för att sedan baka in dem i priset/rea etc för nya spelare som andra spel har gjort. Exempelvis Guild Wars 2.

Du ger ett spel med MTX som exempel på hur man gör utan MTX?

Jag har mycket hellre MTX än en månadskostnad förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Giriga jävlar och jävla kapitalism. Saknar tiden då man kunde köpa kompletta spel.

Gnäll på alla socialister istället som inte vill jobba och göra jobbat som krävs för att få de där coola grejorna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Spel med mikrotransaktioner är väl i de flesta fall gratis, men självklart ska ActiBlizz dubbeldoppa. Sen förstår jag inte riktigt formuleringen "Shely menar att det finns vissa fördelar med systemet, då utvecklare får ekonomisk kompensation för att löpande skapa nytt innehåll." Det kallas lön. Eller ska de jobba på provision istället?

Det handlar om att spelutvecklaren (dvs Blizzard som helhet) får kompensation under hela spelets livslängd istället för en spik i början när en majoritet köper spelet. Så istället för enbart köp + expansioner som för med sig lägre intäkter över tid fås nu pengar in hela tiden och därmed kan man också rättfärdiga den (förhoppningsvis) längre livstiden samt utvecklandet ur ett ekonomiskt perspektiv

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xR34ct:

Det handlar om att spelutvecklaren (dvs Blizzard som helhet) får kompensation under hela spelets livslängd istället för en spik i början när en majoritet köper spelet. Så istället för enbart köp + expansioner som för med sig lägre intäkter över tid fås nu pengar in hela tiden och därmed kan man också rättfärdiga den (förhoppningsvis) längre livstiden samt utvecklandet ur ett ekonomiskt perspektiv

Exakt!
Jag förstår verkligen inte allt gnäll. Det här är exakt vad Diablo och ARPG communityn har önskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Sagt det tidigare. Ser inga problem med det så länge som det endast är cosmetics (vilket det är). Inga lootlådar är bra, var och en får själv välja vad man vill köpa, enkelt och bra, ingen får mer övertag över någon annan. Kan vara bra om även Diablo skulle kunna få någon form av inkomst för att flyta på och utvecklas vidare. Diablo 3 hade RMAH men som stängdes ned, då var det bara pengar från köp av spelet som drog in pengar och därmed så föll utvecklingen och nu är spelet i en oändlig cykel av nya säsonger med minimala uppdateringar.
Sedan är jag inte förvånad heller med tanke på att Heroes of the Storm, Overwatch, Hearthstone, World of Warcraft och Starcraft 2 faktiskt har kosmetiska föremål att köpa, varav Overwatch har sina boxar och Hearthstone sina kortpaket vilket är mer "gambling".

Men men, jag är positiv till det ändå. Bara att hålla tummarna på att det inte blir några regnbågar, enhörningar och hamburgare på pinne.

Största problemet är att fokus går till att utveckla mer saker för micro transactions och andra delar lider.

Spelar ingen roll hur stora de är, det som ger mest pengar för minst effort kommer prioriteras högst.

Och utvecklare och andra som försvarar det här brukar aldrig dra den klassiska "men det är inte samma personer som utvecklar cosmetics", fast det är det.

Permalänk
Medlem

Först blev jag lite sugen, men ju mer jag läser ju mer känns det som om det kommer att ta tämligen mycket influenser från POE samt GW2. Öppna städer med massa personer som springer runt är inte det jag vill ha i ett spel. Tycker det är frustrerande och ger ett virrigt intryck. Detta är en anledning till att jag inte fastnar för vare sig GW2 eller POE.

Microtransactioner i ett spel som kostar tämligen mycket pengar att köpa då det bara finns en butik knytet till en service luktar illa. Ett spel som går ut på att visa upp sig i en mer mp delad värld kommer att driva på unika set vilket kommer att påverka spelet. Om du börjar med microtransaktioner är risken att det inte bara blir kosmetika då alla hela tiden försvarar det med"du behöver inte köpa det". Näe, men jag behöver lida för att utvecklare skapar ett spel för att generera pengar i ett utseenedefixerat spel.
Så, njae, är tillbaka till skeptisk. Anser att behövs mer nytt och spännande än bara att skapa en cool cash-maskin för att spelandet skall bli kul igen.
För min del, ge mig D2 Reforged eller vad de nu vill kalla det - så klarar jag mig ett bra tag på ARPG fronten. Det blir väl ändå risk att man kommer skaffa detta för att spela med grabben men men... Bara för att jag köper det behöver jag inte gilla det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Först blev jag lite sugen, men ju mer jag läser ju mer känns det som om det kommer att ta tämligen mycket influenser från POE samt GW2. Öppna städer med massa personer som springer runt är inte det jag vill ha i ett spel. Tycker det är frustrerande och ger ett virrigt intryck. Detta är en anledning till att jag inte fastnar för vare sig GW2 eller POE.

I PoE springer du sällan runt i "städer" med massa personer. Där är du stundtals i början när du rör dig framåt i historien, sen är du bara i ditt hideout.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA