Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

UniFi accesspunkter samlar nu ihop data och skickar till Ubiquiti och går inte att avaktiveras för tillfället. I framtiden kommer det vara "opt-out". Kan vara värt att tänka på för dom som har eller tänkt köpa en accesspunkt från Ubiquiti. Det går att köra in OpenWRT på flera av deras modeller vilket är något jag gjort sen jag hörde om detta.

https://community.ui.com/questions/Update-UniFi-Phone-Home-Pe...

Finns en del inlägg om detta redan på samma sida (13) men det är bra att lyfta upp det, om någon som är intresserad skulle missat detta.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Jo och sen finns det nu firmware ute där man som default inaktiverat "call home" vid crasher.

https://community.ui.com/releases/UAP-USW-Firmware-4-0-69-108...

Improvements
[HW] Default disable crash and critical event reporting.*

*Will be able to opt-in in a future controller release.

Kör själv firmwaren på en switch samt en UAP Lite. Slutligen är det klart olyckligt att man inte insåg det här tidigare från Ubiquiti's sida.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Går det inte att backa till en äldre firmware där det inte lagt in "call home", eller har den funktionen funnits där hela tiden? Jag har den näst senaste firmware på min accesspunkt, d.v.s. den innan det upptäcktes.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Webhallen har lagt upp burken (har inte fått hem den) men dyrt....

https://www.webhallen.com/se/product/310057-UniFi-Dream-Machi...

Ebay USA tar 3,7 plus frakt...

Ubiquiti själva säljer den i deras EU shop för €318,23 (3400kr) med fri frakt just nu. Lite sugen på att beställa en.

https://eu.store.ui.com/products/unifi-dream-machine

Någon som vet om dom skickar från EU?

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst mer om UDM i deras forum så kommer jag att avvakta köp.

USG var inte på något sätt bäst, men det mesta fanns i gui och det som inte fanns där kunde man knacka via cli för att sedan sätta i en json configfil.

UDM bygger inte längre på EdgeOS och det verkar inte gå att sätta saker via cli och det går inte heller confa en json.
Du är helt förpassad till deras GUI, finns inte saker att confa i gui så är du körd.

Här är två saker jag har idag som inte kommer att fungera samt en jag kikat på att implementera som inte heller verkar fungera

* Via cli har jag installerat en openvpn klient som jag sedan configurerat med json, så jag har ett vlan som alltid går via vpn.

* Via json så har jag configurerat policy based routing som skyfflar specifierad trafik till en annan gateway.

* Jag har funderat på att implementera en liknande pihole lösning direkt i dnsmasq, detta är något som inte heller verkar gå att lösa

Jag förstår att dom vill ha en enklare produkt för hem och företag där allt manageras i gui. Men med tanke på hur långsamma de varit på att implementera saker som efterfrågats i flera år till USG så ser jag det som en stor nackdel att man inte kan confa via cli och json längre

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Finns en del inlägg om detta redan på samma sida (13) men det är bra att lyfta upp det, om någon som är intresserad skulle missat detta.

Vet inte hur jag missade det, skummade t.o.m igenom inläggen för att se om någon nämnt det innan. Låter det ligga kvar i fall någon missade det som du säger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GriZzm0:

Ubiquiti själva säljer den i deras EU shop för €318,23 (3400kr) med fri frakt just nu. Lite sugen på att beställa en.

https://eu.store.ui.com/products/unifi-dream-machine

Någon som vet om dom skickar från EU?

Ja, Tjeckien för att vara mer specifik. Åtminstone när det kommer till UDM, övriga produkter vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja och nej. Du slipper den på nätverkskabeln till ap:n men du måste använda den för att driva routern om du vill köra PoE passthrough, den medföljande nätadaptern är för svag för att driva båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, ok då förstår jag in och out, men det ska inte vara något problem

Permalänk
Medlem

Har lusläst tråden, tror jag fattat nu vad jag ska ha.

Mitt scenario:

Telia-switch av något slag sitter i källaren.

Från denna går det 10 st nätverkskablar, en till varje lägenhet

Den som går in till mig sätter jag i en

https://www.webhallen.com/se/product/249503-Ubiquiti-UniFi-US...

Sen från denna drar jag flera nätverkskablar.

5 st som ska vara till datorer/NAS osv.

2 st som går till AC PRO puckar. (Kan bli 3)

1 som går till en Telia-tvbox.

Då kan jag alltså ställa in i switchen så Telia-tvn får rätt typ av signal.

Jag kan driva AC PRO med PoE (har vanliga nätverkskablar dragna)

Jag kan gamea med kidsen med ultralåg ping!

Nån som ser något problem? Borde jag göra något annorlunda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrxh:

Har lusläst tråden, tror jag fattat nu vad jag ska ha.

Mitt scenario:

Telia-switch av något slag sitter i källaren.

Från denna går det 10 st nätverkskablar, en till varje lägenhet

Den som går in till mig sätter jag i en

https://www.webhallen.com/se/product/249503-Ubiquiti-UniFi-US...

Sen från denna drar jag flera nätverkskablar.

5 st som ska vara till datorer/NAS osv.

2 st som går till AC PRO puckar. (Kan bli 3)

1 som går till en Telia-tvbox.

Då kan jag alltså ställa in i switchen så Telia-tvn får rätt typ av signal.

Jag kan driva AC PRO med PoE (har vanliga nätverkskablar dragna)

Jag kan gamea med kidsen med ultralåg ping!

Nån som ser något problem? Borde jag göra något annorlunda?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har troligtvis bara en IP-adress till din lägenhet och behöver i så fall en router som kan dela ut adresser till resterande enheter.

Ex: https://www.webhallen.com/se/product/245979-Ubiquiti-UniFi-USG-Security-Gateway

Så från väggen -> USG (eller annan router) -> switch -> enheter.

Gällande IP-tv så finns det flertalet guider på nätet hur man ställer in det om man använder annan hårdvara än den operatören ger dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Du har troligtvis bara en IP-adress till din lägenhet och behöver i så fall en router som kan dela ut adresser till resterande enheter.

Ex: https://www.webhallen.com/se/product/245979-Ubiquiti-UniFi-USG-Security-Gateway

Så från väggen -> USG (eller annan router) -> switch -> enheter.

Gällande IP-tv så finns det flertalet guider på nätet hur man ställer in det om man använder annan hårdvara än den operatören ger dig.

Ok, fan.

Har inte mycket plats i det skåp dit jag dragit in nätverket. Råkade bestämma detta lite väl snabbt. Det finns ingen kombinerad router/switch med 16 portar och PoE?

Skickades från m.sweclockers.com

Så här ser det ut. Kanske går med USG och en sån här om jag använder usgns alla portar

https://www.webhallen.com/se/product/261966-Ubiquiti-UniFi-US...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Prokie: ca 4000kr, dem går att köpa för strax över 300 dollar som betatestare

Inte Pro dock, eller?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Inte Pro dock, eller?

står 379 dollar för udm pro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrxh:

Ok, fan.

Har inte mycket plats i det skåp dit jag dragit in nätverket. Råkade bestämma detta lite väl snabbt. Det finns ingen kombinerad router/switch med 16 portar och PoE?

Skickades från m.sweclockers.com

https://i.imgur.com/V1j7UKA.jpg

Så här ser det ut. Kanske går med USG och en sån här om jag använder usgns alla portar

https://www.webhallen.com/se/product/261966-Ubiquiti-UniFi-US...

Console porten på USGn kan du inte använda. WAN behövs för inkommande sen kan du koppla LAN1 till switchen och då har du 7 portar kvar samt WAN2/LAN2 på USGn. Så 8 portar totalt varav 4 st har PoE.

Tänk på att du även behöver en controller (cloud key). Det går iofs att köra controllern från din dator men det blir mäckigare.

Du har inte 2 uttag lite snyggt bredvid varandra i lägenheten? Isf skulle du kunna köpa den nya unifi dream machine som innehåller USG, switch, AP samt cloud key. Patcha den till ett uttag i lägenheten och ställa den där. Sen patcha vidare från den tillbaks till centralen där du har en switch för resterande trafik. Då kommer du även behöva köpa en AP mindre eftersom UDM innehåller en AP. Du får även 3 extra uttag direkt i UDM där den står och då kanske det räcker med en liten 8 portars switch i centralen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GriZzm0:

Console porten på USGn kan du inte använda. WAN behövs för inkommande sen kan du koppla LAN1 till switchen och då har du 7 portar kvar samt WAN2/LAN2 på USGn. Så 8 portar totalt varav 4 st har PoE.

Tänk på att du även behöver en controller (cloud key). Det går iofs att köra controllern från din dator men det blir mäckigare.

Du har inte 2 uttag lite snyggt bredvid varandra i lägenheten? Isf skulle du kunna köpa den nya unifi dream machine som innehåller USG, switch, AP samt cloud key. Patcha den till ett uttag i lägenheten och ställa den där. Sen patcha vidare från den tillbaks till centralen där du har en switch för resterande trafik. Då kommer du även behöva köpa en AP mindre eftersom UDM innehåller en AP. Du får även 3 extra uttag direkt i UDM där den står och då kanske det räcker med en liten 8 portars switch i centralen.

Jo fan så blir det nog!

Jag kollade och kommer istället dra tpkabeln från telia-moder-grejen in i en garderob, och sen där ifrån ner till skåpet.

I skåpet har jag sen plats för switch.

Om jag inte får plats med en 16-switch - kan jag använda två st 8-switchar?

Så nya blir

Fiber ->
Telias gamla fulrouter ->
TPkabel in till min lägenhet ->
Ubiquiti Dream Machine ->
2 x 8 eller 1 x 16 Ubiq-switch ->
All the devices and AP's

Kan man bara köpa Ubiquiti Dream Machine från Ubiquity själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrxh:

Jo fan så blir det nog!

Jag kollade och kommer istället dra tpkabeln från telia-moder-grejen in i en garderob, och sen där ifrån ner till skåpet.

I skåpet har jag sen plats för switch.

Om jag inte får plats med en 16-switch - kan jag använda två st 8-switchar?

Så nya blir

Fiber ->
Telias gamla fulrouter ->
TPkabel in till min lägenhet ->
Ubiquiti Dream Machine ->
2 x 8 eller 1 x 16 Ubiq-switch ->
All the devices and AP's

Kan man bara köpa Ubiquiti Dream Machine från Ubiquity själva?

Webhallen och dustinhome säljer även den. Dock dyrare och ej i lager än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GriZzm0:

Webhallen och dustinhome säljer även den. Dock dyrare och ej i lager än.

Tack för all input!

Hade du koll på om jag kunde ha två 8portare där inne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrxh:

Tack för all input!

Hade du koll på om jag kunde ha två 8portare där inne?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan bygga vidare på UDM precis som vilka unifi produkter som helst. Så ja, du ska kunna koppla på flera switchar utan problem sålänge du har plats till dom. Du får mäta lite.

Permalänk
Medlem

Nu har det framkommit att även EdgeRouters skickar "anonym" data till Ubiquiti utan något enkelt sätt att avaktivera. Förmodligen har detta pågått ganska länge.

https://community.ui.com/releases/EdgeMAX-EdgeRouter-Beta-Fir...

https://community.ui.com/releases/EdgeMAX-EdgeRouter-Beta-Fir...

Permalänk
Medlem

När man scrollar bland trollen...(sneglar på att köpa Unifi till lägenheten, så dök denna tråd upp i flödet)

Har idag fiber dragit in i lägenheten. Fiber > Bahnhofs kommunikationsbox > Router.

Vad behöver jag för att byta ut Asus-skiten (AC88U som inte pallar med så fort det är lite mycket folk hemma)

Bahnhof kommunikationsbox > USG > Ubiquiti UniFi US-16-150W 16Port > Cloud key G2+ > UAP-AC-PRO x 2 + resten av mina nätanslutna enheter (PS4, dator, etc.)

Tänker jag rätt? Målet är att köra 2 stycken UAP AC PRO. Har idag maxat AC88U's alla utgångar, därför kollar jag på 16portars, för att slippa en till switch.

Är Dream Machine något för mig?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@EyeNEye: Tycker din idé med USG -> Switch -> Cloudkey ... låter som den bästa idéen. Fördelen med UDM skulle vara om du behöver bra wifi där routern står och inte vill köpa en till AP.

Permalänk
Medlem

@EyeNEye:

Jag skulle köra en UDM eftersom USG har gammal hårdvara och att du ändå ska använda en Cloudkey. UDM har betydligt bättre processor och kommer förmodligen vara mer framtidssäker.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

kostar bara 263 euro med frak för UDM från Ubis hemsida - är detta skickat från EU? Annars blir det dyrt...

Permalänk
Medlem

@EyeNEye:

UDM istället för USG, cloud key samt en av dina APs
Ubiquiti UniFi US-16-150W 16Port om du nu behöver så många portar, finns även en liten med 8 portar varav 4 är PoE.
En extra AP om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrxh:

kostar bara 263 euro med frak för UDM från Ubis hemsida - är detta skickat från EU? Annars blir det dyrt...

263 EUR ex vat. 318,23 inc VAT.

Den skickas från Tjeckien. Beställde själv en igår. Det blev 3468kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

@EyeNEye: Tycker din idé med USG -> Switch -> Cloudkey ... låter som den bästa idéen. Fördelen med UDM skulle vara om du behöver bra wifi där routern står och inte vill köpa en till AP.

Nackdelen är att det blir fler enheter jämfört med UDM

Sneglar på UDM med Wifi påslaget >Switch 150W 16portars >AC PRO

Då får jag både nät vid UDM, 4 portar där en dras till 16portars. Sen alla andra enheter inkopplade(8 stycken). Sedan AC PRO ut till köket med PoE.

Låter det vettigt?

Skrivet av joeldeluxe:

@EyeNEye:

Jag skulle köra en UDM eftersom USG har gammal hårdvara och att du ändå ska använda en Cloudkey. UDM har betydligt bättre processor och kommer förmodligen vara mer framtidssäker.

Tack för klargörandet! Blir nog en beställning via Unifi. Billigare än Webhallen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

står 379 dollar för udm pro

Skickades från m.sweclockers.com

Smutt. Inte så farligt då.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@EyeNEye: precis detta beställde vi till polaren nu, men har du inte användning av en extra rj45+usb då skulle jag gått på en nanoHD för för samma bandbredd som det är på udm. + att det går byta utseende på nanoHD

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@EyeNEye: precis detta beställde vi till polaren nu, men har du inte användning av en extra rj45+usb då skulle jag gått på en nanoHD för för samma bandbredd som det är på udm. + att det går byta utseende på nanoHD

NanoHD är ju tyvärr dyrare. Kommer förvisso aldrig att använda dubbla uttag på UAC Pro, bra om man vill bygga ut sitt nät senare.

Sitter och hoppas att Unifi kör en Black Friday Att man alltid ska komma på såna här projekt när det är några veckor kvar till BF.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

NanoHD är ju tyvärr dyrare. Kommer förvisso aldrig att använda dubbla uttag på UAC Pro, bra om man vill bygga ut sitt nät senare.

Sitter och hoppas att Unifi kör en Black Friday Att man alltid ska komma på såna här projekt när det är några veckor kvar till BF.

förvisso men du får 4x4 samt teknik så enheten pratar med alla samtidigt i stället för att köa. Jag bytte till 2 HD hemma från 2 pro. det var en rätt stor skillnad i både bandbredd och responsen. frugan märkte direkt att det var bytt (hon märker aldrig sådan normalt sätt) om jag inte haft så jäkla många 2.4ghz saker skulle jag nog gått på nanoHd (eller troligen inte om jag ska vara ärlig då jag alltid har svårt för att hejda mig 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.