Permalänk

Suddig/pixlig bild Asus VG248QE

Tjena!
Det är så att jag har ett rätt skumt problem med att min Asus VG248QE 144hz skärm blir suddig/pixlig med Displayport-kabel medans med HDMI blir bilden helt normal. Det spelar ingen roll om jag använder 60hz eller 144hz.

När jag provar skärmen på en annan dator med samma kabel så blir bilden som den ska. Tar jag en annan skärm med samma Displayportkabel på min dator i 144hz så blir den också bra. Det är bara min skärm som blir knas på min dator. Det spelar ingen roll vilken port jag använder heller.

Drar jag ner Saturation på skärmen till 0 så blir allt "smooth" som det ska, dock försvinner ju all färg i bilden. Samma sak om jag gå in i Nvidia's kontollpanel, drar jag ner Digital Vibrance till 0 blir det också bra men tappar all fräg. Drar jag deremot upp till t.ex 100 så blir allting mycket mer pixlig/suddig.

Tänkte först att det var nå knas med grafikkortet men eftersom att det fungerar med en annan skärm i Displayportarna så har jag uteslutit detta. Kan heller inte vara min skärm som är paj då den fungerar på en annan dator.

Kan tilllägga att datorn är ca 3 månader gammal och har ett Asus RTX 2070 Rog Strix OC 8G
Problemet har kvarstått sedan första dagen

Någon som varit med om liknande eller har andra tips och råd

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wendel153: Det låter vid en första anblick som att du inte kör pixelmappat utan har någon form av skalning igång som leder till färgblödningar. Så börja där och kolla att du kör 1920x1080 pixlar samt RGB Full-signal. Testa även att fabriksåterställa skärmen.

Om du kan – ta gärna ett foto på hela.

Permalänk

@Laxpudding: Okej 1920x1080 är jag säker på att jag kör. Dedära RGB Full-signal vet jag dock inte vad det är. Jag har återställt skärmens inställningar

Kan det vara så att min skärm är för "dålig" jämfört med min dator?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wendel153:

Kan det vara så att min skärm är för "dålig" jämfört med min dator?

Nej, något sådant finns inte. Utan det handlar om att du har en inställning aktiv någonstans – antingen i skärmen eller i datorn – som påverkar bilden i fel riktning.

Kolla att du kör RGB Full i Nvidia kontrollpanel. Har inte i huvudet exakt vad det kallas och heller inge Nvidia-dator till hands, men du finner det om du letar. På samma ställe som du väljer frekvens och upplösning i Nvidia-kontrollpanelen.

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wendel153:

Okej, jag hittar inte riktigt vad jag letar efter men här kommer det några bilder från kontrollpanelen

https://gyazo.com/f1110bb399d341810209f7204f8892ce

Rulla ned så kommer du åt alla inställningar för bildsignalen, inklusive RGB Full

Ok - där är allting FUBAR. Dessa inställningar ska som tumregel aldrig användas. Där har du en tänkbar förklaring till vad du upplever. De där reglagen saknar i stort sätt praktiskt användning. Har länge funderat på en video som förklarar hur fel allting blir om Nvidias färginställningsreglage används.

Har inte huvudet hur de ska stå (och ingen Nvidia-dator till hands) men kolla hur dessa inställningar står på andra skärmar där det inte är kass bild.

Permalänk

@Laxpudding:

Aha det hade jag ingen aning om, men dehär är det enda som finns längre ner
https://gyazo.com/aa1944adda25c97b9dde5809496029bb

Dehär är då jag återställt till standardvärden
https://gyazo.com/2b934b51d20b3a23c8caab8cc869fd42

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wendel153: Så ska det inte se ut – du ska kunna ändra färgomfång enligt följande:

Att det saknas den delen av gränssnittet kan vara tecken på att drivrutinen inte är komplett. Kan rekommendera att rensa ut med DDU och sedan installera om ny drivrutin.

Blev för övrigt tvungen att googla Ancor Communications och fick detta som första träff.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Wendel153: Så ska det inte se ut – du ska kunna ändra färgomfång enligt följande:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/72804?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzI4MDQiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiNjViMTlmMDdjZjNiZjY2ZTU2ZTE1OGFmY2E3ZjVmNWQifQ%3D%3D

Att det saknas den delen av gränssnittet kan vara tecken på att drivrutinen inte är komplett. Kan rekommendera att rensa ut med DDU och sedan installera om ny drivrutin.

Blev för övrigt tvungen att googla Ancor Communications och fick detta som första träff.

Haha okej, kanske är ett vanlgit problem. Men är det grafikkortets drivrutiner du menar jag ska ladda ner igen?

Edit: Vänta nu fick jag upp dessa inställingar xD hahaha, jag fattar ingenting

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wendel153: Fördjupa dig i vad DDU, Display Driver Uninstaller är för program (det rensar ut drivrutiner). Sedan installerat du om Nvidias drivrutiner. Brukar lösa en del mysko problem. En tråd i ämne som jag hittade vid snabb sökning: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1550288-avinstallera-g...

DDU är sådan stapelvara för att ordna med grafikkrångel.

Permalänk

@Laxpudding:
Nu har jag äntligen fått till det!! TACK TACK TACK!!

Efter jag ändrade till RGB inställningen längst ner på fliken ändra upplösning och tryckte på Använd så blev hela skärmen rosa/grön. Därefter bytte jag till 60hz då försvann förgerna och bilden var skarp som den ska, provade därefter byta tillbaka till 144hz och det fungerade utmärkt!
Var påväg att köpa ny skärm..
Ännu en gång Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺