Hjälp mig tänka rätt 65-82" TV inför Black friday

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Baxtex:

Är sugen på Sony Bravia KD-65XF9005 men det är bara lite segt att den har HDMI 2.0 och inte 2.1. Den har ju en 120hz panel men då får man väl spela i 1080p för att nå högre refreshrate? Den har väl ingen DP vad jag kan se?

TV-apparater har inte HDMI-versioner. Däremot har de funktioner från HDMI-specifikationen. Sony XF9 skulle eventuellt kunna få ALLM från HDMI 2.1 via mjukvara. Sony har dock ingen vidare historik på den typen av bakåtriktade uppdateringar. Annars är XF9 skapad under en tid alldeles för nära HDMI 2.1-specens fastställande. Det är en 2018-modell vilket betyder att dess produktinnehåll fastställdes under sommar/höst 2017.

Finns inga reguljära TV med Displayport utan du kör 1080p/120 Hz över HDMI till de här modellerna. Några modeller klarar även 1440p. För Sony XF9 är det 1080p/120 genom Cusom resolution. För 2019-modeller, inklusive XG9 är det vanligare att stödet finns där officiellt.

Det som gör Samsung Q-serie för 2019 som "bättre" för spel handlar främst om sådana saker som att de har lägre latens, HDMI VRR, AMD Freesync, ALLM och även tar 1080p och 1440p i 120 Hz. Sony XG9 har inte samma funktioner, XF9 har inte mycket alls i den jämförelsen

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x950g-vs-samsung...

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x900f-vs-samsung...

Permalänk
Medlem

Sony XF9005 låter ju väldigt bra ju mer jag läser. Speciellt med en Shield så man slipper det sega UIt.

Får nog bli en sådan. Lär bli en schyst uppgradering från min typ 10 år gamla 47"(?)

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Sony XF9005 låter ju väldigt bra ju mer jag läser. Speciellt med en Shield så man slipper det sega UIt.

Får nog bli en sådan. Lär bli en schyst uppgradering från min typ 10 år gamla 47"(?)

Kolla XG95 annars. Var på närbutiken och såg XG85 häromdagen live, det var sjukt bra bild även på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch1efen:

Kolla XG95 annars. Var på närbutiken och såg XG85 häromdagen live, det var sjukt bra bild även på den.

Den verkar ligga på 18k just nu enl. prisjakt. Eller kollar jag på fel?

Har i vilket fall beställt en XF nu, 30 dagars öppet köp så får pröva den hemma och se hur det blir när den kommer.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hur står sig TCL?
Funderar lite på att köpa en TCL 65EP680 under BF.
Finns det någonting annat med maxpris på runt 15k i storlek 65-75'' som kan vara värt att kika på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XAicopath:

Sony XF900 HDR Real scene Peak Brightness: 894 nits
Sony XG95 HDR Real scene Peak Brightness: 1133 nits

Det är alltså inte bara hur segt UI't är som skiljer dem åt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TV-apparater har inte HDMI-versioner. Däremot har de funktioner från HDMI-specifikationen. Sony XF9 skulle eventuellt kunna få ALLM från HDMI 2.1 via mjukvara. Sony har dock ingen vidare historik på den typen av bakåtriktade uppdateringar. Annars är XF9 skapad under en tid alldeles för nära HDMI 2.1-specens fastställande. Det är en 2018-modell vilket betyder att dess produktinnehåll fastställdes under sommar/höst 2017.

Finns inga reguljära TV med Displayport utan du kör 1080p/120 Hz över HDMI till de här modellerna. Några modeller klarar även 1440p. För Sony XF9 är det 1080p/120 genom Cusom resolution. För 2019-modeller, inklusive XG9 är det vanligare att stödet finns där officiellt.

Det som gör Samsung Q-serie för 2019 som "bättre" för spel handlar främst om sådana saker som att de har lägre latens, HDMI VRR, AMD Freesync, ALLM och även tar 1080p och 1440p i 120 Hz. Sony XG9 har inte samma funktioner, XF9 har inte mycket alls i den jämförelsen

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x950g-vs-samsung...

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x900f-vs-samsung...

Tack.

Alla dessa val!

Har kollat lite recensioner på Sony tvn men den har ju någa nackdelar får man ju säga, segt UI, superbillig fjärr (jag fattar inte hur de tänker, det är som om man har en riktigt dålig ratt till en fin bil), hög inputlagg, vida ben som kräver stor tv-bänk.

Samsung är ju trevliga, men då får man dras med tiezen, home assistans och skit istället.

LG har ju bäst UI men sämst panel vad jag har förstått.

Det känns som att man får välja mellan antingen bra bild eller bra OS numera.

Jag får invänta tv artiklen är på Sweclockers och se vad det blir.

Skrivet av Wezter96:

Hur står sig TCL?
Funderar lite på att köpa en TCL 65EP680 under BF.
Finns det någonting annat med maxpris på runt 15k i storlek 65-75'' som kan vara värt att kika på?

Som jag förstått det är de eupeiska TCL modellerna mycket sämre än de som säljs i nordamerika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Den verkar ligga på 18k just nu enl. prisjakt. Eller kollar jag på fel?

Har i vilket fall beställt en XF nu, 30 dagars öppet köp så får pröva den hemma och se hur det blir när den kommer.

Har själv en 65" XF9005 som jag haft i några mnder nu, själv är jag fortfarande skit nöjd, bästa tven jag har haft, förutom riktigt segt UI, som KAN vara störande men en kompromiss med pris/prestanda. Jag kör också Shield TV(2019) så det är mycket sällan jag använder UI på xf90.

I dag skulle jag troligen fortfarande köpt en Sony, då bildkvalite'n är riktigt jävlig bra. Troligen blivit XG90 nu som priset har sjunkt, även om den har något lägre kontrast förhållande, men då mycket snabbare UI och eARC.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det känns som att man får välja mellan antingen bra bild eller bra OS numera.

UI't är ju lätt löst

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

UI't är ju lätt löst

Jo men ska man köpa en Shield för 2k eller vad den kostar kan man ju nästan köpa den nya modellen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo men ska man köpa en Shield för 2k eller vad den kostar kan man ju nästan köpa den nya modellen istället.

Shield /ATV / Konsoll har ju mer fördelar än bara UI't.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Shield /ATV / Konsoll har ju mer fördelar än bara UI't.

Det har du rätt i...

Kan man använda Shield fjärren till tvn också? Jag menar för att höja/sänka ljudet t ex?

Det verkar ju även gå att snabba upp det något: https://www.reddit.com/r/bravia/comments/8v2s6i/guide_how_to_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Har själv en 65" XF9005 som jag haft i några mnder nu, själv är jag fortfarande skit nöjd, bästa tven jag har haft, förutom riktigt segt UI, som KAN vara störande men en kompromiss med pris/prestanda. Jag kör också Shield TV(2019) så det är mycket sällan jag använder UI på xf90.

I dag skulle jag troligen fortfarande köpt en Sony, då bildkvalite'n är riktigt jävlig bra. Troligen blivit XG90 nu som priset har sjunkt, även om den har något lägre kontrast förhållande, men då mycket snabbare UI och eARC.

Har en Shield (2017), så det skall nog bli bra hoppas jag

Skrivet av Baxtex:

Det har du rätt i...

Kan man använda Shield fjärren till tvn också? Jag menar för att höja/sänka ljudet t ex?

Det verkar ju även gå att snabba upp det något: https://www.reddit.com/r/bravia/comments/8v2s6i/guide_how_to_...

Yes, det kan man göra.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Något över budget, men eftersom jag varit aktiv i tråden ville jag bara uppdatera att jag själv beställt en 65" Q90R från amazon.de idag. Det var för bra pris för att vänta till Black Friday 2190 EUR inkl frakt. Misstag att beställa från Tyskland? Innan BF!? Time will tell

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har en Shield (2017), så det skall nog bli bra hoppas jag

Yes, det kan man göra.

Alright, tack!

Nu drar det hårt i köptarmen. Hifiklubben erbjuder ju mellanskillnaden ifall de sänker priset på bf.

Skrivet av XAicopath:

Något över budget, men eftersom jag varit aktiv i tråden ville jag bara uppdatera att jag själv beställt en 65" Q90R från amazon.de idag. Det var för bra pris för att vänta till Black Friday 2190 EUR inkl frakt. Misstag att beställa från Tyskland? Innan BF!? Time will tell

Grymt pris!

Kollar Amazon ibland men tycker sidan är ganska rörig och svårnavigerad. Sökfunktionen är under all kritik ibland. T ex vilken tv är detta? https://www.amazon.de/dp/B07PLWLM56/ref=sr_1_13?fst=as%3Aoff&...
Söker man på OLED så får man bara upp massa QLED etc.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Alright, tack!

Nu drar det hårt i köptarmen. Hifiklubben erbjuder ju mellanskillnaden ifall de sänker priset på bf.

Grymt pris!

Kollar Amazon ibland men tycker sidan är ganska rörig och svårnavigerad. Sökfunktionen är under all kritik ibland. T ex vilken tv är detta? https://www.amazon.de/dp/B07PLWLM56/ref=sr_1_13?fst=as%3Aoff&...
Söker man på OLED så får man bara upp massa QLED etc.

Därför Qled säljer bra då (sägs enligt statistik att fler söker på Amazon än google i usa)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Grymt pris!

Kollar Amazon ibland men tycker sidan är ganska rörig och svårnavigerad. Sökfunktionen är under all kritik ibland. T ex vilken tv är detta? https://www.amazon.de/dp/B07PLWLM56/

Den du länkar är Sony XG85. Lillebror till XG95 men inte i närheten så bra. Se skillnaden på rtings.com.

Ja, det kan vara lite lurigt att hitta på Amazon, speciellt på den tyska sajten, hehe. Jag brukar kolla .co.uk-sidan också. Ibland erbjuder Amazon inte ens att frakta till Sverige, men ibland är där riktiga fynd och även gratis frakt 😁 Det jobbigaste är ifall man har strul och måste returnera, då blir allt lite drygare. Just med en dyr Samsung ska man kunna få tekniker på plats gratis. Men gillar man inte TVn är det dyrt att skicka tillbaka.

En annan bra sida att kika Europa-priser är geizhals.eu. Ibland annonserar de butikerna via Amazon också, med gratis frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag är ungefär i samma sits men håller mig till 65", prisklass 17-23 tusen.
Var helt inne på OLED men idag blev jag rejält avskräckt.
Var på Elgiganten och kollade och ifrågsatte varför så mång OLED stod avstängda.
Så satte säljaren igången dem (LG och Philips). Inbränningar överallt!
Nu hade de ju stått i demoläge med loggor som inte flytit runt tillräckligt, men ändå. Det såg riktigt illa ut.
Säljaren själv berättade att han fått en utbytt pga inbränning.
Men som jag märkt finns det olika uppfattningar och erfarenheter.
Men om jag inte ska köpa OLED, då är det väl QLED som gäller.
Kommer jag bli besviken när jag stirrat mig blind på OLED. Man sitter ju inte hemma och tittar på demo-filmer med fina färger utan faktiska TV-program där källorna inte alltid är 100%

Vad är det bästa jag kan få i prisklassen?

Permalänk
Skrivet av nicnic999:

Jag är ungefär i samma sits men håller mig till 65", prisklass 17-23 tusen.
Var helt inne på OLED men idag blev jag rejält avskräckt.
Var på Elgiganten och kollade och ifrågsatte varför så mång OLED stod avstängda.
Så satte säljaren igången dem (LG och Philips). Inbränningar överallt!
Nu hade de ju stått i demoläge med loggor som inte flytit runt tillräckligt, men ändå. Det såg riktigt illa ut.
Säljaren själv berättade att han fått en utbytt pga inbränning.
Men som jag märkt finns det olika uppfattningar och erfarenheter.
Men om jag inte ska köpa OLED, då är det väl QLED som gäller.
Kommer jag bli besviken när jag stirrat mig blind på OLED. Man sitter ju inte hemma och tittar på demo-filmer med fina färger utan faktiska TV-program där källorna inte alltid är 100%

Vad är det bästa jag kan få i prisklassen?

Dom oled jag sett i butik har inte haft inbränningar (men är ju oftast rörlig bild).

Även LCD kan få inbränningar (men är mindre känslig för det).

Tester som gjorts på Oled, så är det bilder som är statiska i timmar som kan ge problem.

Det oled vinner på är bättre svärta bland annat och påverkar ju vanliga tv program också (köper man en tv för över 10k är det ju inte för titta på vanlig tve största prio utan få bra bild när man väl ser på film/serier oavsett lcd i övre skiktet eller oled)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺

Om det är någon slutsats man kan dra av inbrända paneler i en butik så är det att man ska vara försiktig med att köpa demoexemplar. Särskilt som apparaterna sannolikt körts 10-12 timmar varje dag i butiksläge, loopandes samma material om och om igen under det år de är demoex.

Permalänk
Medlem

@nicnic999: Alltså nu hade jag nästan bestämt mig för OLED igen tills jag läser ditt inlägg haha

Nu lutar det mest åt XG95.. Hoppas de sänker den till 15995 igen..

Permalänk
Medlem

Chattade med LG inför mitt köp utav en OLED55C9. Här är konversationen, den handlade om inbränningar.

Chat Transcript
10:08:53 [William] Välkommen till LG chattsupport, hur kan jag hjälpa till?

10:09:26 [Daniel] Hej! Jag funderar på att skaffa en OLED55C9 från LG, men är rädd för permanenta inbränningar då TV:n ämnas till att bland annat spela på PS4.
10:09:38 [Daniel] Ingår det i garantin att få paneler med inbränning utbytta?

10:11:43 [William] Hej Daniel, det är väldigt sälla som image retention uppstår och i de fall där det sker så täcks det nästan alltid av garantin. Dock så bedöms det ändå fall till fall så vi kan inte lova till 100% att något fel kommer att täckas innan fysisk inspektion av produkten.
10:13:09 [Daniel] Ok, jag förstår att du inte kan lova någonting. Men säg att jag har normala bild/ljusinställningar medans jag spelar t.ex. FIFA där resultatet i matchen visas under en cirka 3-timmarsperiod och att detta skulle leda till burn in, bör detta vara en av sakerna som täcks av garantin?
10:14:10 [Daniel] Jag ämnar inte att lämna TV:n på med samma statiska bild i 24h, utan det jag oroar mig för är ifall jag skulle glömma Netflix på i 2-3h alternativt spela 2-3h med en statisk bild i hörnet av panelen.

10:15:43 [William] Det bör inte vara några problem alls, som sagt så är det väldigt sällan som image retention blir ett problem för OLED ägare.

10:17:29 [Daniel] Ok, då vet jag det. Ifall att det nu skulle bli så, hur går reparationen till?
10:17:59 [Daniel] Kommer er tekniker förbi lägenheten och gör en kontroll av TV:n och byter då sedan ut panelen, och tas någon avgift ut för detta?

10:20:54 [William] I de allra flesta områden inom Sverige har vi hemservice för TV apparater. Beroende på hur felet ser ut kan de behöva ta med TV till verkstaden och ibland kan de göra rerparationen på plats. Om det bedöms som ett fabrikationsfel så är det helt kostnadsfritt och täcks alltså helt av garantin.

10:21:26 [Daniel] Ok, då har jag fått alla de svar jag behöver. Ser fram emot att köpa en OLED-TV av er!

10:22:57 [William] Kanon, kul att höra! Har du några som helst frågor eller problem kan du alltid kontakta oss, ha en fin dag!

10:24:00 [Daniel] Detsamma!

@Ch1efen @nicnic999

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Chattade med LG inför mitt köp utav en OLED55C9. Här är konversationen, den handlade om inbränningar.

Chat Transcript
10:08:53 [William] Välkommen till LG chattsupport, hur kan jag hjälpa till?

10:09:26 [Daniel] Hej! Jag funderar på att skaffa en OLED55C9 från LG, men är rädd för permanenta inbränningar då TV:n ämnas till att bland annat spela på PS4.
10:09:38 [Daniel] Ingår det i garantin att få paneler med inbränning utbytta?

10:11:43 [William] Hej Daniel, det är väldigt sälla som image retention uppstår och i de fall där det sker så täcks det nästan alltid av garantin. Dock så bedöms det ändå fall till fall så vi kan inte lova till 100% att något fel kommer att täckas innan fysisk inspektion av produkten.
10:13:09 [Daniel] Ok, jag förstår att du inte kan lova någonting. Men säg att jag har normala bild/ljusinställningar medans jag spelar t.ex. FIFA där resultatet i matchen visas under en cirka 3-timmarsperiod och att detta skulle leda till burn in, bör detta vara en av sakerna som täcks av garantin?
10:14:10 [Daniel] Jag ämnar inte att lämna TV:n på med samma statiska bild i 24h, utan det jag oroar mig för är ifall jag skulle glömma Netflix på i 2-3h alternativt spela 2-3h med en statisk bild i hörnet av panelen.

10:15:43 [William] Det bör inte vara några problem alls, som sagt så är det väldigt sällan som image retention blir ett problem för OLED ägare.

10:17:29 [Daniel] Ok, då vet jag det. Ifall att det nu skulle bli så, hur går reparationen till?
10:17:59 [Daniel] Kommer er tekniker förbi lägenheten och gör en kontroll av TV:n och byter då sedan ut panelen, och tas någon avgift ut för detta?

10:20:54 [William] I de allra flesta områden inom Sverige har vi hemservice för TV apparater. Beroende på hur felet ser ut kan de behöva ta med TV till verkstaden och ibland kan de göra rerparationen på plats. Om det bedöms som ett fabrikationsfel så är det helt kostnadsfritt och täcks alltså helt av garantin.

10:21:26 [Daniel] Ok, då har jag fått alla de svar jag behöver. Ser fram emot att köpa en OLED-TV av er!

10:22:57 [William] Kanon, kul att höra! Har du några som helst frågor eller problem kan du alltid kontakta oss, ha en fin dag!

10:24:00 [Daniel] Detsamma!

@Ch1efen @nicnic999

Hmmm, ja med denna info så kanske det inte spelar nån roll om man råkar ut för nån inbränning då. Verkar ju täckas av garanti. Tack för detta. Då är man lika kluven som innan då igen, vi får väl se vilken som går ner i pris först haha

Permalänk
Medlem

Fick hem min 65XF9005 igår och är nöjd, dock så är Netflix lite segt som påpekats men inget som inte går att leva med.

Tråkiga är dock att Telia bara levererar 1080p och inte 4k via sin TV-tjänst, så det upplevs lite "pixligt" jämfört med gamla tv:n som var en 48"

Fjärrkontrollen känns också lite budget jämfört med Samsungs. Framförallt eftersom min gamla TV var 5 år äldre och hade touch, det kunde dom förmodligen gjort lite bättre.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det inte finns något som heter för stor TV, 82" vore grymt, men som andra påpekat så blir det ju en balans mellan kvalitet och storlek.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5137050

Verkar ju vara ett möjligt alternativ i 82"-klassen men då får man ju gör avkall på en del kvalitet.

Personligen hade jag inte köpt en TV som inte klarar HDMI 2.1 48Gbit/s (VRR+10-bits dynamisk HDR+eARC). Speciellt som du använder datorn kopplad, kan inte vara långt kvar till ett grafikkort med stöd för 48Gbit HDMI. Jag räknar med att en TV håller i 10 år, vore segt att inte kunna få maximala uttnyttjandet av 4k på insignalen i 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tycker också att det inte finns något som heter för stor TV, 82" vore grymt, men som andra påpekat så blir det ju en balans mellan kvalitet och storlek.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5137050

Verkar ju vara ett möjligt alternativ i 82"-klassen men då får man ju gör avkall på en del kvalitet.

Personligen hade jag inte köpt en TV som inte klarar HDMI 2.1 48Gbit/s (VRR+10-bits dynamisk HDR+eARC). Speciellt som du använder datorn kopplad, kan inte vara långt kvar till ett grafikkort med stöd för 48Gbit HDMI. Jag räknar med att en TV håller i 10 år, vore segt att inte kunna få maximala uttnyttjandet av 4k på insignalen i 10 år.

Tyvärr så drar priset iväg för mycket för min budget när vi pratar storlekar över 65" och en bra TV. Alla OLED:s är i princip svindyra, samma med high end LCD.

Man får helt enkelt köra projektor senare i värsta fall

Permalänk
Medlem

Projektor är det bästa att gå på om man vill ha stor bild... men svårt i ljusa vardagsrum... men kan man mörklägga så är en ljusstark projje+ högkontrastduk svårslagen!
Sålde projje och körde på 65" ett tag i vårt ljusa vrum med möjlighet att mörklägga... sitter ca 3,5m ifrån... men det blev ju bara.. meh, när vi skulle kolla på film... sen kom jag över en beg högkontrastduk, och köpte en ljusstark epson. så nu är vi hemma i projjens värld igen och väldigt nöjda hela familjen...
Ska jag byta ut den nån gång i framtiden, får det bli när det finns grymma oled på minst 77" till ett rimligt pris, runt 15-20 papp... vilket kommer nog ta ett bra tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tycker också att det inte finns något som heter för stor TV, 82" vore grymt, men som andra påpekat så blir det ju en balans mellan kvalitet och storlek.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5137050

Verkar ju vara ett möjligt alternativ i 82"-klassen men då får man ju gör avkall på en del kvalitet.

Personligen hade jag inte köpt en TV som inte klarar HDMI 2.1 48Gbit/s (VRR+10-bits dynamisk HDR+eARC). Speciellt som du använder datorn kopplad, kan inte vara långt kvar till ett grafikkort med stöd för 48Gbit HDMI. Jag räknar med att en TV håller i 10 år, vore segt att inte kunna få maximala uttnyttjandet av 4k på insignalen i 10 år.

Personligen så tror jag 4K@60 är rätt långt borta i vettig prisklass och jag spelar bara vid tvn med handkontroll så då behövs inte lika hög fps. (dvs mer än 60) enligt mig. Dessutom verkar ju de flesta(alla?) tv apparater med hdmi 2.1 inte stödja mer än 4K@60 ändå. VRR kan ju vara trevlig dock. Ang HDR så vet jag inte, min nuvarande tv är ca 12 är gammal så vad som helst är nog bättre än min nuvarande 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Personligen så tror jag 4K@60 är rätt långt borta i vettig prisklass och jag spelar bara vid tvn med handkontroll så då behövs inte lika hög fps. (dvs mer än 60) enligt mig. Dessutom verkar ju de flesta(alla?) tv apparater med hdmi 2.1 inte stödja mer än 4K@60 ändå. VRR kan ju vara trevlig dock. Ang HDR så vet jag inte, min nuvarande tv är ca 12 är gammal så vad som helst är nog bättre än min nuvarande 😂

Skickades från m.sweclockers.com

En Xbox One X kan du köpa för 4000:- och spela ett gäng spel i 4k@60Hz. Så nej, det beror bara på vad spelen är optimerade för, en PC är ju betydligt svårare att nå dessa mål eftersom det kräver en hel del laborerande med grafikinställningarna för att få önskad balans i grafisk kvalitet och renderingshastighet.

Permalänk

alltså att råka "glömma" en OLED igång är inga problem, den hamnar i skärmsläckar läget efter ett par minuter då blir hela panelen svart, går även ställa in att den stängs av efter X antal timmar.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C