Microsoft Defender släpps till Linux

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Defender släpps till Linux

Microsofts kärleksaffär med Linux fortsätter. Nu framgår att antivirusverktyget Microsoft Defender släpps till plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar när de släpper en egen linuxdist...

Permalänk
Avstängd

De är väl sura att de inte kan samla data om linux-användare, gissar att denna "defender" kommer lösa det problemet för dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

De är väl sura att de inte kan samla data om linux-användare, gissar att denna "defender" kommer lösa det problemet för dem

Exakt vad jag tänkte. AV behövs inte på Linux ändå så förstår inte varför de lägger pengar på att utveckla detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Exakt vad jag tänkte. AV behövs inte på Linux ändå så förstår inte varför de lägger pengar på att utveckla detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Är linux immunt mot virus?

Permalänk
Medlem

Finns det en efterfrågan för detta till Linux???

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@Baxtex: Beror på. Har du java/flash installerat skulle jag nog säga att AV kan vara till nytta oavsett plattform.

Edit: Flash kanske inte är så aktuellt längre men iaf..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gratis övervakning ifrån Microsoft, klart man inte tackar nej.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Antivirusprogram har funnits till Linux länge och används, så vitt jag vet, mest till att analysera anslutna Windows-system. Att Microsofts egna mjukvara för det här också blir tillgängligt känns ganska positivt. Det finns säkert en och annan elak mjukvara för Linux som den här kan snappa upp också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är linux immunt mot virus?

Jag har jobbat på både små och stora företag med dedikerade it avdelningar med tusentals maskiner som kört desktop distros utan AV så det är nog tillräckligt säkert.

Men kanske MS är på g att släppa en egen distro och rullar ut massa applikationer så de hinner bli testade ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu vet jag relativt lite om Linux användarbas men spontant känns det lite svårsålt att släppa mjukvara till en grupp som anstränger sig för att inte använda ens OS?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skewgen:

Undrar när de släpper en egen linuxdist...

Tekniskt sett så har dom ju redan en

https://azure.microsoft.com/en-us/services/azure-sphere/
https://www.electronicdesign.com/iot/azure-sphere-os-built-co...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Masyve:

Nu vet jag relativt lite om Linux användarbas men spontant känns det lite svårsålt att släppa mjukvara till en grupp som anstränger sig för att inte använda ens OS?

Microsoft är ju extremt lång ifrån för att betyda "Windows". Dom vill ju uppenbart ha en plattform att leverera via Azure och Intune till företag.

Defender kommer ju till Android och iOS samt finns redan till MacOS.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Exakt vad jag tänkte. AV behövs inte på Linux ändå så förstår inte varför de lägger pengar på att utveckla detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns virus till Linux med. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Linux_malware. Att inte ha anti virus är inte bra om man värderar sin data.

Permalänk
Medlem

Det låter onekligen som ett sätt att samla data på. De måste ju tjäna pengar på något sätt då själva tjänsten är gratis.

Jag har inte fått virus på Linux men visst finns det men generellt är Linux mer säkert. Ska bli intressant att se vad folk tycker när det släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är linux immunt mot virus?

Är inte Linux som är immunt mot virus utan snarare användarna som är det. Har själv aldrig fått virus på något OS, men så brukar jag inte klicka på saker som 1 miljon gratis till ditt konto heller. Däremot är strukturen immun då det krävs att man aktivt godkänner alla förändringar som påverkar hela systemet / alla användare. Det kan inget program i världen ändra om du inte aktivt kör programmet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Undrar när de släpper en egen linuxdist...

...samt om den kommer heta Winux, Windux, eller Lindows

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är linux immunt mot virus?

Skrivet av OldComputer:

Är inte Linux som är immunt mot virus utan snarare användarna som är det. Har själv aldrig fått virus på något OS, men så brukar jag inte klicka på saker som 1 miljon gratis till ditt konto heller. Däremot är strukturen immun då det krävs att man aktivt godkänner alla förändringar som påverkar hela systemet / alla användare. Det kan inget program i världen ändra om du inte aktivt kör programmet.

Det har inget med saken att göra. UAC är samma sak. Linux är inte otroligt mycket säkrare. Men Linux saknar bla. Användarbas och många mjukvaror som har säkerhetsrisker fungerar inte till Linux ö.h.t. Så visst det är indirekt säkrare men det har inget med att Linux i sig är säkrare än windows precis av samma skäl som det knappt finns virus mm. till OS X.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Det finns virus till Linux med. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Linux_malware. Att inte ha anti virus är inte bra om man värderar sin data.

Men läser man vad det står på din länk:
"Linux, Unix and other Unix-like computer operating systems are generally regarded as very well-protected against, but not immune to, computer viruses.[1][2]

As of 2018 there had not yet been a single widespread Linux virus or malware infection of the type that is common on Microsoft Windows;"

Så känns det ju ändå jävligt safe för en vanlig hemma-användare.

Permalänk
Medlem

Microsoft har även bekräftat att nästa version av deras webbläsare Edge kommer komma till Linux, se denna presentation (runt 8:30). De säger dock inte när, bara någon gång i framtiden.

Antivirus är för övrigt användbart för t.ex. mailservrar som kör Linux, för att undvika spridning av virus till Windows-datorer via mail.

Permalänk
Medlem

yay! varför inte bjuda in spioneriet direkt till dina linux maskiner också.. jag är ju på väg bort ifrån windows pga att de pushar sakta men säkert mot en "pay per month" modell för windows, nu försöker de ta sig in på linux marknden som troligtvis kommer dominera om 10 år.

inte en chans att jag insallerar nå vaporware "anti virus", bästa och ända antiviruset är sunt förnuft

Permalänk
Inaktiv

Där Linux faktiskt har en användarbas (servrar) så används antivirus i stor utsträckning. Alla Red hat-servrar där jag jobbat kör antivirus eftersom det efterfrågas av kunder, och det av en bra anledning. Inget konstigt.
Om man kan köra Defender och ha koll på alla sina windows och linuxburkar i samma managementverktyg så tror jag att det blir bra.

Permalänk
Medlem

Sedan Ballmer försvann har Microsoft blivit mycket bättre tycker jag. Tänkte först satsa på enbart Linux och FreeBSD. Men FreeBSD skrotade jag när projektet gentoo-freebsd lades ner. Nu blir det Win10, Linux och eventuellt FreeBSD+ZFS på en ny server. Men jag är sjuk och orkar kanske bara Win10 och Linux.

Permalänk
Medlem

Nu är ju ATP inte bara ett antivirusprogram utan de knyter ju ihop alla sina säkerhetsprodukter och analyserar hur data och användare rör sig för att kunna förhindra attacker. Allt knyts sen vackert ihop i Azure Sentinel

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det finns virus till Linux med. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Linux_malware. Att inte ha anti virus är inte bra om man värderar sin data.

Ja det är klart att det finns men det betyder inte att man behöver AV.

Sudo stoppar det mesta och Chrome har massor av inbyggda skyddsmekanismer idag.

Skrivet av perost:

Microsoft har även bekräftat att nästa version av deras webbläsare Edge kommer komma till Linux, se denna presentation (runt 8:30). De säger dock inte när, bara någon gång i framtiden.

Antivirus är för övrigt användbart för t.ex. mailservrar som kör Linux, för att undvika spridning av virus till Windows-datorer via mail.

Såg det häromdagen, riktigt jävla underbart för webbutvecklare! Vågar man hoppas på att slippa och sitta med VM i framtiden för att supporta en 15 år gammal webbläsare?

Permalänk
Medlem

Vill bara citera Linus Torvalds

Skrivet av citat:

If Microsoft ever does applications for Linux it means I've won.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det har inget med saken att göra. UAC är samma sak. Linux är inte otroligt mycket säkrare. Men Linux saknar bla. Användarbas och många mjukvaror som har säkerhetsrisker fungerar inte till Linux ö.h.t. Så visst det är indirekt säkrare men det har inget med att Linux i sig är säkrare än windows precis av samma skäl som det knappt finns virus mm. till OS X.

Vad är det som inte har med saken att göra och vad är UAC samma sak som? Om du jämför UAC med att skriva in sitt lösenord i Linux så har du nog helt missförstått vad jag syftade på.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag börjar faktiskt fundera på om Windows byter plattform längre fram. Linux som OS och Windows som desktop.

Hade varit jävligt coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Jag börjar faktiskt fundera på om Windows byter plattform längre fram. Linux som OS och Windows som desktop.

Hade varit jävligt coolt.

Det är nog inte helt omöjligt att det blir så.

Jag "har hört" att Windows kodbas börjar vara hopplös att hantera, om det är sant och det går till sin spets så kommer det i slutändan att vara enklare för MS att bara dumpa windows och göra en egen Linuxdist med Windows-frontend.

Men det är bara mina spekulationer.