Diablo IV får mikrotransaktioner – ska inte ge spelmässiga övertag

Permalänk
Medlem
Skrivet av FixT:

Cosmetics ser jag inga problem med men lär bli som i poe att man åker på att betala för stash tabs.. men D4 lär ju inte vara f2p som poe iaf är.

Skickades från m.sweclockers.com

Att behöva betala för inventory space och stash tabs är inte ok om man betalar fullpris för spelet.

Permalänk
Medlem

kosmetiska o sånt trams bryr jag väl mig inte om speciellt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag tycker det är bra, eftersom det inte är pay to win på något sätt.

På vilket sätt är det bra? Om jag betalar full AAA pris så vill jag få ett komplett spel. Vill de har mer av mina pengar kan de släppa nya expansioner.

Enda sättet jag är ok med mikrotransaktioner är om det adderas efter release och att release versionen är ett komplett spel med endgame armor osv redan implementerat.

Det är INTE ok om man betalar fullpris och sedan får springa omkring med ett höftskynke och en vedyxa genom hela spelet även när man gör end game content bara för att blizzard har valt att låsa alla snygga rustningar i cash shoppen medans level 1 karaktärer springer runt med full plate som har meteoriter i omloppsbana runt deras axelskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

På vilket sätt är det bra? Om jag betalar full AAA pris så vill jag få ett komplett spel. Vill de har mer av mina pengar kan de släppa nya expansioner.

Enda sättet jag är ok med mikrotransaktioner är om det adderas efter release och att release versionen är ett komplett spel med endgame armor osv redan implementerat.

Det är INTE ok om man betalar fullpris och sedan får springa omkring med ett höftskynke och en vedyxa genom hela spelet även när man gör end game content bara för att blizzard har valt att låsa alla snygga rustningar i cash shoppen medans level 1 karaktärer springer runt med full plate som har meteoriter i omloppsbana runt deras axelskydd.

Hur vet du att det kommer bli så då?

Det kommer garanterat bara bli som nuvarande där du kan köpa vingar och hattar och sån skit samt pets och mount modeller kanske.

Förstår inte varför alla grinar så mycket pga detta, köp inte grejorna bara.

Permalänk
Medlem

Huruvida mikrotransaktioner är okej beror för min del lite på betalmodell i övrigt. I fallet Diablo ser jag inga större problem egentligen, man köper ett grundspel och kan extrautrusta det med att köpa till saker.

Värre är det i spel som wow där man betalar en löpande avgift för att få tillgång till spelet för att sedan behöva betala ännu mer för att få tillgång till allt i spelet.

Lyssnade för övrigt på ett intressant klipp från bellular på Youtube för ett tag sen där han diskuterade inkomstmodellen med wows mikrotransaktioner. Överlag såg man att åtgången på kosmetiska föremål var ganska hög och därmed genererar en rätt stor del av spelets intäkter. Företags mål är i slutändan att tjäna pengar, och då kostnaden för att ta fram kosmetiska föremål är bra mycket lägre än att utveckla nytt innehåll i övrigt så riskerar det att mer resurser läggs på lätta pengar i form av mikrotransaktioner än mer utvecklingstungt arbete som att driva spelets generella innehåll framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska det vara mikrotransaktioner så skall spelet vara free to play, likt PoE eller att man kan köpa ALLT för in game currency som inte tar otroligt länge att farma ihop.
Annars blir det inte ett köp för min del.

Fullpris = Allt skall ingå
Free to play eller rabatterat ~20-30€ så kan jag tänka mig mikrotransaktioner.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Är dock inget bra svar, du är ju som individ inte tvungen att köpa dessa kosmetiska prylar. Så din spelupplevelse är ju inte riktigt rubbad per se. Medans dom som vill får se ut som level 1 tyrael med vingar som glöder och skinande rustning. Samtidigt som du kan vara glad och (förhoppningsvis) få ett livligare spel än Diablo 2 & 3 i form av updates och content patches som inte kostar dig någonting alls.

Du såg aldrig bra ut i Diablo 2, såg alltid ut som något skrot man hittat och bara klämt i sig i för att det ger bra stats. En turkos lädermössa med en svart rustning och ett svärd gjort av kristall? Nää, det passar jag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Att man aldrig såg bra ut i D2 är väl ytterst subjektivt. Tyckte att karaktärerna såg väldigt bra ut med tung gear. Visst, det hade varit häftigt om alla speciella föremål hade haft ett eget skin, och inte bara en svag omfärgning.
Att jag tycker att känslan och inlevelsen förstörs när folk börjar spelet och ser ut som Elton John på syra är självklart min personliga åsikt, som jag står för men ingen annan behöver dela.
För den tredje punkten: Jag är av åsikten att mikrotransaktioner inte är något annat än betalväggar som hindrar den som köpt spelet att komma åt allt content såvida man inte väljer att betala påhittade straffskatter till devs/publishers.
Det finns heller ingen garanti för att spelet kommer att ”leva” längre på grund av mikrotransaktioner. D2 hade EN expansion, och det spelet lever fortfarande. Ett spels livslängd räknas snarast i kvalitet, omspelbarhet och rikt grundinnehåll.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Ju fler negativa kommentarer man läser så verkar det finnas en röd tråd: "Dom är dumma och vill bara tjäna pengar!" *facepalm* Jaaaa tror knappast att något spelhus gör spel för att det är skitkul och alla vill jobba gratis, möjligen nån liten enmans developer som vill visa framfötterna men ett stort affärsdrivande företag, Nej! Vet ni... att ICA tjänar pengar på att sälja Mjölk och annat i sina butiker? jo dom lägger på en slant extra för att få råd med löner, lokaler, drift och... VINST till aktieägarna!!! det är sant!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Så länge mikrotransaktionerna strikt inte är PtW så har jag inga problem med det, vad jag dock har problem med är om spelet kostar pengar att köpa in och sedan finns det ingen "Singel player" funktion.
Då är det ju inte längre ett spelköp utan en inträdesavgift.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Det finns heller ingen garanti för att spelet kommer att ”leva” längre på grund av mikrotransaktioner. D2 hade EN expansion, och det spelet lever fortfarande. Ett spels livslängd räknas snarast i kvalitet, omspelbarhet och rikt grundinnehåll.

Betydelsen att spelet lever i detta fall används för "utvecklas och får mer innehåll". Att då säga att D2 enbart fick en expansion och inget nytt innehåll mer än något år efter release är precis tvärtom. Det finns massor av gamla spel som spelas trots att de inte har fått något nytt innehåll.

Om du vill ha ett exempel på ett bra spel som fått innehåll långt efter release så jag nämna Crusader Kings 2. Det släpptes 2012 och fick t.ex. nytt innehåll plus en uppdatering av spelet så sent som 2018. En del kanske säger att det är att mjölka spelet, men fansen tyckte det var bra innehåll då det har 94% på Steam https://store.steampowered.com/app/756660/Expansion__Crusader...

Edit: För att förtydliga, med uppdateringen på CK2 2018 var det alltså mycket nytt även för de som inte valde att betala https://ck2.paradoxwikis.com/Patch_3.0 under "free features". Spelet har sedan dess fortsatt få uppdateringar så sent som för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ju fler negativa kommentarer man läser så verkar det finnas en röd tråd: "Dom är dumma och vill bara tjäna pengar!" *facepalm* Jaaaa tror knappast att något spelhus gör spel för att det är skitkul och alla vill jobba gratis, möjligen nån liten enmans developer som vill visa framfötterna men ett stort affärsdrivande företag, Nej! Vet ni... att ICA tjänar pengar på att sälja Mjölk och annat i sina butiker? jo dom lägger på en slant extra för att få råd med löner, lokaler, drift och... VINST till aktieägarna!!! det är sant!!!

Fast du betalar inte entré in till Ica?

Håller annars med att AAA-titlar som kostar "fullpris" ska vara utan mtx. Jag har per se inget emot enbart cosmetiska mtx, men tycker det mer hör hemma i free to play titlar eller liknande.
Pay to win ska försvinna helt och fullständigt från alla spel.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Fuck that.
Då blir det nog inget köp för min del. >:(

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ju fler negativa kommentarer man läser så verkar det finnas en röd tråd: "Dom är dumma och vill bara tjäna pengar!" *facepalm* Jaaaa tror knappast att något spelhus gör spel för att det är skitkul och alla vill jobba gratis, möjligen nån liten enmans developer som vill visa framfötterna men ett stort affärsdrivande företag, Nej!

EA, Activision-Blizzard, Ubisoft osv går det ingen nöd på. Alls.
Det handlar bara om att pressa ur så mycket saft ur kunderna som möjligt.
Det man kan göra som kund är att köpvägra, vilket faktiskt har åtminstone till dels fungerat.

Och, naturligtvis, istället köpa spel som inte produceras för att generera köp inuti appen.

Permalänk
Skrivet av 1Z3C0LD:

Fast du betalar inte entré in till Ica?

Håller annars med att AAA-titlar som kostar "fullpris" ska vara utan mtx. Jag har per se inget emot enbart cosmetiska mtx, men tycker det mer hör hemma i free to play titlar eller liknande.
Pay to win ska försvinna helt och fullständigt från alla spel.

Sant iofs, men ta krogen som exempel, inträde och sen kränger dom en 40cl bärs för 70:- som dom betalar 15:-/litern för. Allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt och... ja helt naturligt
😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Varför skulle någon vara emot detta när det inte handlar om P2W? Om något så är det väl bara bra då det hjälper till att hålla spelet vid liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Betydelsen att spelet lever i detta fall används för "utvecklas och får mer innehåll". Att då säga att D2 enbart fick en expansion och inget nytt innehåll mer än något år efter release är precis tvärtom. Det finns massor av gamla spel som spelas trots att de inte har fått något nytt innehåll.

Om du vill ha ett exempel på ett bra spel som fått innehåll långt efter release så jag nämna Crusader Kings 2. Det släpptes 2012 och fick t.ex. nytt innehåll plus en uppdatering av spelet så sent som 2018. En del kanske säger att det är att mjölka spelet, men fansen tyckte det var bra innehåll då det har 94% på Steam https://store.steampowered.com/app/756660/Expansion__Crusader...

Edit: För att förtydliga, med uppdateringen på CK2 2018 var det alltså mycket nytt även för de som inte valde att betala https://ck2.paradoxwikis.com/Patch_3.0 under "free features". Spelet har sedan dess fortsatt få uppdateringar så sent som för några veckor sedan.

jag kan tyvärr påstå att jag tycker att ett spel som är 7 år inte är gammalt... diablo 2 är snart 20 och det spelas ännu.. kommer samma sak kunna sägas om CK2 om 13 år?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Sant iofs, men ta krogen som exempel, inträde och sen kränger dom en 40cl bärs för 70:- som dom betalar 15:-/litern för. Allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt och... ja helt naturligt
😀

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där är ju inget bra exempel. Ingen tvingar dig att köpa öl när du går på klubb. Du kan dansa och ragga så mycket du vill för inträdet. För jag hoppas att du inte betalar inträde till barer som inte gör nåt annat än kränger bärs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Fast det där är ju inget bra exempel. Ingen tvingar dig att köpa öl när du går på klubb. Du kan dansa och ragga så mycket du vill för inträdet. För jag hoppas att du inte betalar inträde till barer som inte gör nåt annat än kränger bärs.

Och ingen tvingar dig att köpa saker i spelet heller. Räcker med grundavgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ju fler negativa kommentarer man läser så verkar det finnas en röd tråd: "Dom är dumma och vill bara tjäna pengar!" *facepalm* Jaaaa tror knappast att något spelhus gör spel för att det är skitkul och alla vill jobba gratis, möjligen nån liten enmans developer som vill visa framfötterna men ett stort affärsdrivande företag, Nej! Vet ni... att ICA tjänar pengar på att sälja Mjölk och annat i sina butiker? jo dom lägger på en slant extra för att få råd med löner, lokaler, drift och... VINST till aktieägarna!!! det är sant!!!

Det där är ett irriterande dumt motargument som ofta ploppar upp och jag vet inte hur gamla ni är ni som använder det, men tror ni verkligen att de ni tilltalar tror att det ligger till på det sättet; att de förväntar sig att folk ska jobba gratis för att de ska få nåt? Det finns dessutom ofta en mästrande attityd (som ovan, med versaler, facepalms och utropstecken) i sättet att förment undervisa i elementära fakta om vad ett företag är och hur det fungerar. Men jag tror att du själv i det här fallet skulle rygga tillbaka om företaget skulle börja ta betalt per spelad halvtimme också och dessutom ta ut proportionerligt mer betalt för varje spelad heltimme med motiveringen att du "betalar mer för förmånen att få njuta av spelet under längre sammanhängande perioder." Vad då, tycker du det är ohemult? Ska inte företag få tjäna pengar? Vill du att de ska arbeta gratis? Du ser själv hur lite det där argumentent faktiskt säger om hur marknaden fungerar.

Det handlar i själva verket om en ständig process där prisnivån "förhandlas fram" mellan kund och företag i det offentliga rummet, den senare vill maximera och den förra vill minimera i en ständig dragkamp. På så sätt fyller klagomål på mikrotransaktioner en funktion, även om speltillverkaren inte sitter och för bok över hur många på SC som inte tycker om det. Det bidrar till medvetandegörande, precis som i politiska spörsmål, och ibland tippar det åt ett håll och ibland åt ett annat och ibland inte alls. Endast i en värld full av idiotiska, mentalt klena kunder som betalar för sånt de inte tycker om utan att klaga skulle vet-ni-inte-vad-ett-företag-är-för-nåt-argumentet kunna användas som motargument.

Och innan nån bölar om fildelning och gratiskultur så handlade det aldrig om att folk förväntade sig att andra skulle arbeta gratis, utan det var teknologiska kryphål som utnyttjades för att konsumera utan att betala, vilket faktiskt inte är samma sak, för ingen (förutom några barnungar) hade klagat om alla artister t.ex. slutade göra musik, utan folk hade tolkat det som en effekt av sitt eget beteende. Har man någon känsla för att samhället inte är svart och vitt utan grått så förstår man det. Henrik Pontén är undantagen för han hade betalt för att hävda motsatsen. Tyvärr fanns det många som inte orkade tänka längre än näsan räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Och ingen tvingar dig att köpa saker i spelet heller. Räcker med grundavgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Förvisso...
Men tänker man inte konsumera bira betalar man inte inträde till en klubb där man inte gillar musiken, och som jag tolkar det är det lite det som kritiken handlar om (jag spelar inte så jag bryr mig inte utan diskuterar detta ur ett samhällsperspektiv), att mikrotransaktioner kommer att förändra kulturen i spelet, t.ex. med rosa svärd som nån sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ju fler negativa kommentarer man läser så verkar det finnas en röd tråd: "Dom är dumma och vill bara tjäna pengar!" *facepalm* Jaaaa tror knappast att något spelhus gör spel för att det är skitkul och alla vill jobba gratis, möjligen nån liten enmans developer som vill visa framfötterna men ett stort affärsdrivande företag, Nej! Vet ni... att ICA tjänar pengar på att sälja Mjölk och annat i sina butiker? jo dom lägger på en slant extra för att få råd med löner, lokaler, drift och... VINST till aktieägarna!!! det är sant!!!

Trams.
Blizzard Activision bedriver inte välgörenhet. Tack, vi vet.

Jag försöker att hitta något mer att skriva men det står still. Min känsla är att du läst orden andra skrivit utan att förstå varför folk är irriterade på att Activision Blizzard vill sälja både ett fullprisspel, med expansionspaket redan planerade och ha mikrotransaktioner. Här finns en konflikt i sådana reella saker som hur mycket spelmaterial utgivaren vill släppa "fritt" med grundversionen av spelet, vilken typ av kosmetik och ändringar spelaren kan göra utan att betala, slopat stöd för spelmodifieringar för att skydda kosmetikaförsäljningen, osv.

Utgivarna är måna att maximera sina intäkter. Som konsument vill man rimligtvis ha så bra valuta för pengarna som möjligt, men också att vara mån om att betala för tjänster och produkter som man faktiskt önskar stötta. Här upplever jag en för stor tolerans från konsumenter att ställa upp på alla dessa konsumentovänliga modeller som utgivarna tycks kriga med varandra om att implementera först och störst.

Skrivet av guermantes:

Förvisso...
Men tänker man inte konsumera bira betalar man inte inträde till en klubb där man inte gillar musiken, och som jag tolkar det är det lite det som kritiken handlar om (jag spelar inte så jag bryr mig inte utan diskuterar detta ur ett samhällsperspektiv), att mikrotransaktioner kommer att förändra kulturen i spelet, t.ex. med rosa svärd som nån sa.

Ja, på ett sätt blir det ju så. Andra gången jag tar upp Gears of War i tråden, men jag minns det oattraktiva kombinationen i Gears of War 3 när man började sälja vapenkosmetika. Dels kunde ett vapenutseende kosta mellan 50 och 100 kronor, men de var också skrikiga och förstörde hela flerspelarlägets stämning när en muskelknutte springer runt med en tokstor automatkarbin med motorsågsbajonett med animerade glittertexturer.

Som bonus valde man också att kräva vissa kartpaket för att ha tillgång till de dedikerade servrarna i online-läget efter ett drygt år. Helt obegripligt cyniskt.

Permalänk
Hedersmedlem

@Mr.Borka:

Kanske kan de lösa det här med att inte kunna se andras köpta skins... med nån form av microtransaction haha.
Köp "no shit goggles" för 20 spänn så kommer du aldrig se de skins andra köpt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Hellowiener:

Varför gnäller ni? Har ni missat Path of Exile? Det bygger till 100% på microtransactions och ses som ett av de absolut bästa ARPGna på marknaden.

Och är gratis!

Det jag, och vad det verkar som, många med mig retar sig på är att Blizzard kommer ta betalt fullpris för spelet och expansionerna, och ändå ha microtransactions i spelet.

Antingen eller, tycker jag. Men eftersom det fungerar så kommer företag fortsätta göra så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Adrenochrome:

Och är gratis!

Det jag, och vad det verkar som, många med mig retar sig på är att Blizzard kommer ta betalt fullpris för spelet och expansionerna, och ändå ha microtransactions i spelet.

Antingen eller, tycker jag. Men eftersom det fungerar så kommer företag fortsätta göra så...

Skickades från m.sweclockers.com

Klart dom kommer fortsätta med den, alla andra också.

Dom gjorde det med Wold of Warcraft fast där betalar ju folk en månadsavgiftistället, fast dom betalat fullpris 7 (SJU) gånger för spelet, nu kanske nån expansion varit gratis men det har jag ingen koll på.
Det jag försökt säga ovan är att spelföretag är som andra företag, klart som fan dom vill tjäna pengar, dataspel till självkostnadspris skulle bli billigare, men riktigt dåliga & man kan ju glömma uppdateringar och buggfixar.

Hur långt hade Fortnite kommit utan mikrotransaktioner och istället kostat 599:- Ingenstans.

Kan man tjäna dollars, så gör man det. inga vinstdrivande företag i världen ger bort saker och går +/- noll. Som att Tro att typ Elgiganten någonsin skulle sänka priset på en TV och gå back på den, sånt händer dock ofta i livsmedelsbranschen - fast där är du ju vallad som en ko i butiken, varför är glass/godis vid kassorna? varför är mjölken längst in? köp 2 betala för 3.... KÖPA mera, tjäna pengar.

Du som konsument väljer, vill du inte spela spelet med mikrotransaktioner, trist köp det inte eller lek singleplayer så slipper du Benny i rosa pyjamas och kycklingsvärd i den mörka grottan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Trams.
Blizzard Activision bedriver inte välgörenhet. Tack, vi vet.

Jag försöker att hitta något mer att skriva men det står still. Min känsla är att du läst orden andra skrivit utan att förstå varför folk är irriterade på att Activision Blizzard vill sälja både ett fullprisspel, med expansionspaket redan planerade och ha mikrotransaktioner. Här finns en konflikt i sådana reella saker som hur mycket spelmaterial utgivaren vill släppa "fritt" med grundversionen av spelet, vilken typ av kosmetik och ändringar spelaren kan göra utan att betala, slopat stöd för spelmodifieringar för att skydda kosmetikaförsäljningen, osv.

Trams? Bara konstaterar att folk är sura över att betala för ett spel, och sen få valet att kladda på sig rosa overall för 20:- det är väl ditt val, spelet i sig blir ju inte sämre, läs mitt inlägg ovan, vart skulle Fortnite vara om det kostat 599:- och varit helt utan Microtransactions? inte installerat i 10 tals miljoner datorer och konsoller iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Skillnaden är att båda spelen är gratisspel där texturerna man köper är en central del av spelets ekonomi.
Fullprisspel med mikrotransaktioner är en skymf.

CS kostar. Finns i gratis version men fannas endast för köp från början..

Skrivet av Mr.Borka:

Jag förstår inte varför du ens bryr dig om huruvida Blizzard Activision får in pengar alls. Det påverkar inte dig som konsument.
På ett sätt blir jag lite orolig när jag läser kommentarer som dessa för jag får känslan av att vissa har ett osunt okritiskt förhållande till vissa produktutvecklare.

Nu är det enorma förtag men det är klart det påverkar oss som konsumenter om vi ta del av nytt innehåll. När satsningar inte lever upp till de ekonomiska förväntningarna blir de inga fler...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Trams? Bara konstaterar att folk är sura över att betala för ett spel, och sen få valet att kladda på sig rosa overall för 20:- det är väl ditt val, spelet i sig blir ju inte sämre, läs mitt inlägg ovan, vart skulle Fortnite vara om det kostat 599:- och varit helt utan Microtransactions? inte installerat i 10 tals miljoner datorer och konsoller iallafall.

Eftersom man kommer stöta på andra spelare i D4 vare sig man vill eller inte så blir spelet i mina ögon sämre om jag tvingas se folk springa runt i rosa gear, vingar, söta pets osv. Det är inget jag vill se i ett Diablo spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfactory:

Trams? Bara konstaterar att folk är sura över att betala för ett spel, och sen få valet att kladda på sig rosa overall för 20:- det är väl ditt val, spelet i sig blir ju inte sämre, läs mitt inlägg ovan, vart skulle Fortnite vara om det kostat 599:- och varit helt utan Microtransactions? inte installerat i 10 tals miljoner datorer och konsoller iallafall.

Har jag förstått det rätt så argumenterar du för att gratisspel med mikrotransaktioner kan vara en jättebra lösning.
Det tror jag emellertid inte att någon motsatt sig.
Kritiken är inte riktad mot league of legends eller fortnites finansieringsupplägg. Spelen är gratis och går istället runt på mikrotransaktioner. Fine and dandy om det får båten att flyta.

Det missnöje jag sett i tråden handlar väl snarare om att kombinera fullprisspel och samtidigt ha mikrotransaktioner. Alltså att man inte uppskattar kombinationen riktigt.
Har skrivit ett inlägg om problemet med det upplägget här.
Det blir en lite annan frågeställning än det du svarat på och det är nog häri missförståndet ligger. Båda sidor har rätt med frågeställningen är lite olika bara.

Med det sagt.
Det kanske är lite tidigt att ha för mycket åsikter i frågan (vilket gäller åt alla håll hehe). Vi vet inte mycket om faktiskt upplägg.
Så jag sitter nog själv ner i båten fram tills det börjar närma sig release

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Kablash:

Eftersom man kommer stöta på andra spelare i D4 vare sig man vill eller inte så blir spelet i mina ögon sämre om jag tvingas se folk springa runt i rosa gear, vingar, söta pets osv. Det är inget jag vill se i ett Diablo spel.

Då kanske sättet att påverka blizz är att be dom hålla sig till att sälja kosmetika som passar, fast ovan är det gnäll på att man kan råka springa på en N00b i tillsynes asfett gear... det är ju trist, nästan lika trist att denne ”noob” aldrig hittat nån att spela med om hen haft svärd och lädersköld.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

[quote postid="18145180" userid="101984" name="Söderbäck"]
Har jag förstått det rätt så argumenterar du för att gratisspel med mikrotransaktioner kan vara en jättebra lösning.
Det tror jag emellertid inte att någon motsatt sig.
Kritiken är inte riktad mot league of legends eller fortnites finansieringsupplägg. Spelen är gratis och går istället runt på mikrotransaktioner. Fine and dandy om det får båten att flyta.

Njä, jag tycker båda uppläggen är helt legitima, det jag menade är att Fortnite ifall det var ett fullprisspel utan MT inte hade överlevt.

i övrigt håller jag med, jag tror inte det blir rosa overaller och glittriga enhörningar i DIV

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|