Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag skulle själv haft lite svårt att säga nej till en Mac, det är rätt fina <3

Men.....

MEN då är KRAVET att du slänger ut den där............ vad är det? Skosnören som hänger från taket?
Kan inte köpa en iMac och låta den hänga ifrån det där.

Lånad bild: https://i.imgur.com/gVb739F.jpg

Men ett ikea hilver hade ni lätt fått in där istället för.... whatever that is

Stringhyllan? Imponerande att föreslå en ikea skiva till någon som har en svensk klassiker till design möbel och vill köpa Imac för designens skull

Permalänk
Medlem

klart du ska handla!

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag säger det men... Den fula bokhyllan med böcker/pärmar ser ju skit ut i vardagsrummet (hyllan i sig är snygg... I ett annat rum.). Ingen designad pryl i världen kan rädda det. Så uppenbarligen har hon ingen smak egentligen utan går bara på märke.

Så man up och köp det du vill ha (sen är iMac iof en grym dator så jag skulle köpt en om frugan tillät den budgeten )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Själv köpte jag en Mac mini som frugan använder och jag använder min "spel PC" som hon säger. Det fungerar bra för oss. Macens tangentbord och mus ligger i en låda och tas fram när hon ska använda sin mac, så båda är nu nöjda.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Stringhyllan? Imponerande att föreslå en ikea skiva till någon som har en svensk klassiker till design möbel och vill köpa Imac för designens skull

Precis. Har hört att man kan få riktigt stilrena saker på Jula annars liksom....

Dock vet jag inte om en stringhylla är det bästa för att ha en dator i om man uppskattar att det ser hyfsat rent ut. Inte mycket plats att dölja kablar och liknande. Man kan förstås få till det ändå, fräsa ut en kabelkanal i väggen som man sen tapetserar- eller målar över eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta ut iSambon

Skämt åsido, skulle kolla på en mITX lösning eller kanske NUC?
Det jag skulle göra omgående är att köpa ett gäng buntband och organisera sladdarna

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Moderator
Testpilot

* Mindre fokus på sambon och mer på frågan *

Ett par inlägg har raderats då de inte tillförde något diskussionsvärde.

Jag vill uppmana till att vi hädanefter fokuserar på sakfrågan och mindre på trådskrivarens sambo och deras relation.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket snyggare än en iMac särskilt om man ser på helheten och är högre status med en Mac.

Men närmast är
Väl surfade studio 2
https://www.microsoft.com/sv-se/p/surface-studio-2/8sbjxm0m58...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tar inte ställning till vad för dator du köper, en iMac kan mycket väl vara det bästa alternativet (om du nu ändå är van vid att använda Mac till vardags) så varför byta?

Men oavsett vad för dator du kommer fram till så: en sak som skulle göra mycket för estetiken utan att kosta alltför mycket är ifall du skulle satsa på att fixa kabeldragningen lite mer permanent, exvis strömkablar med hjälp av kabellist etc. Byt ut dessa kablar (om inte alla) till vita varianter så smälter de bättre in i omgivningen och sticker inte ut så mycket som svarta varianter.

Vet inte hur möjligheten till att montera en kabelkorg till stringhyllor ser ut men om du är lite händig och har en hålborr kan du montera en kabelkorg där under och fixa ett genomdragningshål för kablarna med ett skydd (exvis detta från ebay) för så ser det mycket bättre ut..

Permalänk
Medlem

Högre status med en mac? Wtf var kommer du ifrån för värld

Finns flera AIO's, om du kikar på imac-prisklasser så kan Microsofts lösningar vara intressanta för dig! Jag har också en fruga; hon har bannlyst mina datorsaker från gemensamma utrymmen (jag kan förstå det på ett sätt, älskar sladdar och sånt och har riktigt rejält med hårvara - minst 10-15 burkar rofl :D:D:D). Vidare önskade hon en iMac, vilket är rimligt då hon är akademiker, okunnig om datorer och inkört på mac-världen. Sagt och gjort, brände 23k på en 27" 5k iMac.

Jag skojar inte, min telefon var snabbare. På en iMac betalar du för märket, för designen och för att få 5k. *bort*/Mod Nu, här är en lösning: hitta en random 1440p snygg skärm. Lenovo har några riktigt snygga och nätta. Köp en en NUC, typ 10x10cm med en intel i5 gen 8. Jag hittade en sån här på marknaden för typ 3500kr. Montera den under bordet eller i ett vesa-fäste bakom skärmen, och kör sedan BT mus och tangentbord. Voila, du har en lösning för typ 6-7k (istället för minst 22k) som är modulär, lättare att reparera, tar mindre plats och kommer vara 50% snabbare, dvs, prestandamässigt räcka dubbelt så länge.

*bort*/Mod

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Högre status med en mac? Wtf var kommer du ifrån för värld

Finns flera AIO's, om du kikar på imac-prisklasser så kan Microsofts lösningar vara intressanta för dig! Jag har också en fruga; hon har bannlyst mina datorsaker från gemensamma utrymmen (jag kan förstå det på ett sätt, älskar sladdar och sånt och har riktigt rejält med hårvara - minst 10-15 burkar rofl :D:D:D). Vidare önskade hon en iMac, vilket är rimligt då hon är akademiker, okunnig om datorer och inkört på mac-världen. Sagt och gjort, brände 23k på en 27" 5k iMac.

Jag skojar inte, min telefon var snabbare. På en iMac betalar du för märket, för designen och för att få 5k. *bort*/Mod Nu, här är en lösning: hitta en random 1440p snygg skärm. Lenovo har några riktigt snygga och nätta. Köp en en NUC, typ 10x10cm med en intel i5 gen 8. Jag hittade en sån här på marknaden för typ 3500kr. Montera den under bordet eller i ett vesa-fäste bakom skärmen, och kör sedan BT mus och tangentbord. Voila, du har en lösning för typ 6-7k (istället för minst 22k) som är modulär, lättare att reparera, tar mindre plats och kommer vara 50% snabbare, dvs, prestandamässigt räcka dubbelt så länge.

*bort*/Mod

Sluta trolla.
En gen 8 Nuc med mobil cpu är inte snabbare än billigaste 27” iMac (i5-8500)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Högre status med en mac? Wtf var kommer du ifrån för värld

Finns flera AIO's, om du kikar på imac-prisklasser så kan Microsofts lösningar vara intressanta för dig! Jag har också en fruga; hon har bannlyst mina datorsaker från gemensamma utrymmen (jag kan förstå det på ett sätt, älskar sladdar och sånt och har riktigt rejält med hårvara - minst 10-15 burkar rofl :D:D:D). Vidare önskade hon en iMac, vilket är rimligt då hon är akademiker, okunnig om datorer och inkört på mac-världen. Sagt och gjort, brände 23k på en 27" 5k iMac.

Jag skojar inte, min telefon var snabbare. På en iMac betalar du för märket, för designen och för att få 5k. *bort*/Mod Nu, här är en lösning: hitta en random 1440p snygg skärm. Lenovo har några riktigt snygga och nätta. Köp en en NUC, typ 10x10cm med en intel i5 gen 8. Jag hittade en sån här på marknaden för typ 3500kr. Montera den under bordet eller i ett vesa-fäste bakom skärmen, och kör sedan BT mus och tangentbord. Voila, du har en lösning för typ 6-7k (istället för minst 22k) som är modulär, lättare att reparera, tar mindre plats och kommer vara 50% snabbare, dvs, prestandamässigt räcka dubbelt så länge.

*bort*/Mod

Att jämföra en ny mac med begagnade komponenter för att bygga en Windows-maskin är knappast rättvist. Dessutom så är operativsystemet en stor anledning till varför Mac är så populärt. Så nej, det är inte bara märket, designen och 5k som du betalar för.

Citat:

Voila, du har en lösning för typ 6-7k (istället för minst 22k) som är modulär, lättare att reparera, tar mindre plats och kommer vara 50% snabbare, dvs, prestandamässigt räcka dubbelt så länge.

Citat:

Jag skojar inte, min telefon var snabbare.

Du behöver inte ljuga bara för att du vill visa att Windows är bättre. Nej, den NUC du pratar om kommer inte utprestera en ny iMac och din telefon är verkligen inte snabbare än en dator i den prisklassen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan ni inte kika på en nyare laptop istället? Eller bara slänga upp skärmen på ett väggfäste och köra resten trådlöst, done.

Permalänk
Bildexpert

Det som för mig är dealbreaker med iMac är hur begränsad man som användare är i mån av färghanteringen i MacOS. Eftersom skärmen alltid jobbar mot samma färgomfång som DCI-P3 måste man förlita sig på att programvaran hanterar informationen korrekt. Apples egna programvaror gör det tämligen väl (såsom Safari) men från andra tillverkare är det mycket hit or miss har jag märkt då färgdatan lätt forceras från sRGB till P3. Utöver det har jag aldrig fått bort den felaktiga klippningen av svartnivån på iMacen, som gör att skuggnyanser ofta försvinner. Färgprofilering är också rätt bristfällig. Har jag missat något blir jag mer än gärna korrigerad.

Min erfarenhet baserar sig på en 27" iMac från 2017 med Retina-skärm. High Sierra och Mojave ger båda samma problem. Inte provat med Catalina än.

I övrigt tycker jag att det är en klart trevlig dator och om man kommer bra överens med OSX (vilket jag gör för det mesta) börjar man snabbt trivas. Om det inte vore för problemen jag upplevt med den hade jag personligen absolut sett den som ett alternativ för nästa datorköp, när det nu skulle bli...

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte vill bygga allt själv så finns det ju barebones, Asrock 300 är en spännande sak om man vill ha nått verkligen litet (Mini STX 15 x 15 x 8 cm) som är nått mellan en nuc och ett vanligt itx bygge. För en Amd apu, du är igång med en sådan som grund för 7-8 000 kr för datorn.

https://www.sweclockers.com/nyhet/26912-asrock-deskmini-a300-...

https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20A300%20Series/in...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av curl:

Mac mini och eGPU lät ju intressant även det. Är det någon som har provat det?

Om jag minns rätt är de flesta eGPU chassin i samma storlek, eller större, än ITX chassin. Om du vill spara plats är ett ITX-bygge nog att föredra över Mac mini + eGPU.

Permalänk
Medlem

Laptop och en dockstation med trådlösa tillbehör kan se riktigt schyssta ut.

Sambon kör med Macbook och jag en Lenovo med en sånhär
https://www.komplett.se/product/953716/datorer/datorer-tillbe...

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Att jämföra en ny mac med begagnade komponenter för att bygga en Windows-maskin är knappast rättvist. Dessutom så är operativsystemet en stor anledning till varför Mac är så populärt. Så nej, det är inte bara märket, designen och 5k som du betalar för.

Du behöver inte ljuga bara för att du vill visa att Windows är bättre. Nej, den NUC du pratar om kommer inte utprestera en ny iMac och din telefon är verkligen inte snabbare än en dator i den prisklassen.

Får man nämna Hackintosh här på Sweclockers eller är det lite voldemort över det?

Permalänk
Medlem

den stora frågan kanske är om du behöver mer prestanda än du vill köpa i en imac... isf har du svaret att det måste bli en PC..

om du "klarar dig" på en imac, så verkar det som det enkla valet, även de finns ju begagnade med någon sorts prestanda..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Får man nämna Hackintosh här på Sweclockers eller är det lite voldemort över det?

Pitcha det till honom, han kanske gillar ett äventyr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Pitcha det till honom, han kanske gillar ett äventyr

Jag har inte provat full hackintosh själv, men för några veckor sedan provade jag att installera det som ett VM. Det fungerade väldigt smärtfritt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Själv är jag väldigt känslig mot sladdar och trist design. Men har kommit fram till att det inte finns snygga datorer och speciellt inte skärmar. Det är stora svarta plattor mestadels av tiden. Inte vackert. Så att få till det snyggt är oftast omöjligt.

Jag löste det. Genom att bygga ett chassi i ek i två etage som hänger i ett hörn på väggen ovanför skrivbordet. Skärmen står på en förstärkt tavellist även den i ek på väggen. Alla sladdar bortrationaliserade eller helt dolda. Detta innefattar även sådant som laddsladdar till möss och tangentbord. Lider av att det inte finns trådlösa skärmar än.

Så sammanfattningsvis skulle jag om jag vore du.
Fräsa upp spår i väggen för att helt dölja strömmen. Fästa skärm på väggen för att slippa en ful fot. Köpa ett hyllplan till stringen. Vrida fästena så att hyllplanet är lodrätt. Fästa det under skrivbordsskivan mot väggen. Väggfästa ett tunt chassi tex streacom fc5 bakom hyllplanet. Skaffa tangentbord och mus bara baserat på hur snyggt det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Nuc hackintosh vill jag slå ett slag för!
Dvs om du är ute efter OS X eller vad de kallar det nu förtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ägt en iMac tidigare och det är en av de bästa datorerna jag haft. Den inköptes 2008 och tuggar fortfarande på hos kompisen jag sålde den till.

Krångla inte till det. Köp en iMac. Eller så slutar det med att din tjej slutar använda den stationära och köper egen dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Kolla in Louqe Ghost, litet och snyggt, kombinera med mac mini och leta upp någon snygg skärm, det bästa av alla världar och lägga lite energi på kabeldragning/gömma kabel.

Loque Ghost S1 är snygg, vill man ha lite mer prismedvetenhet och plats för komponenter kanman kika på Kolink Rocket (lite mindre elegans men samma stuk)

Skrivet av Magnusson123:

Nuc hackintosh vill jag slå ett slag för!
Dvs om du är ute efter OS X eller vad de kallar det nu förtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Hackingtosh är en vettig idé! Det kan med åren bli lite mer pill för dig att ta hand om vid stora OS-uppdateringar. Detta är ifall sambon bryr sig mycket om mjukvaran i sig.

Det finns dokumenterat på många stora ställen på internet om man vill ha guider.

Skrivet av Afrasbaba:

Vad sägs om Mac mini + eGPU? Kan ju enkelt plocka bort eGPU:n när den inte behövs.

Sen så: Gällande eGPU, kolla in https://egpu.io/builds/ så kan du se vilka lösningar communityt har gjort för alla möjliga datorer och eGPU-lösningar

Till TS: En fråga jag tror kan vara vettig att besvara är om ni vill behålla hyllan som den är eller ordna någon annan typ av lösning. Om ni är intresserade så beskriv gärna vad för typ av lösning ni har tänkt er.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Jag sitter i typ exakt samma situation, samma hyllfan och samma diskussion. Tror det kommer bli en imac för oss. De i tråden som säger att hyllan är ful har bevisligen ingen smak Inte hittat något skrivbord på 80cm som ser bättre ut än den där lösningen, har själv inte plats med mer utan att vardagsrummet ser helt kaos ut

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Lenovo AIO 520-27ICB
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

Samma prestanda. Men vill man betala 14.000kr extra för Apples design och deras OS så kör på.

Permalänk
Medlem

Hade satsat på en Microsoft Surface pro eller book 2 samt en extra skärm till istället...

typ:
https://www.komplett.se/product/1139273/datorer/datorer-barba...

Den klarar spel som crusader kings 2. 3an borde också fungera fint. Men den är lite klen på grafikdelen.

Alternativt köra på en nice m-itx med starkare delar i.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Funkar inte tex https://www.dustinhome.se/product/5011093731/zen-aio-zn242gdk ? Tycker de är riktigt vackra och billigare, har ett grafikkort så kommer gå att spela enklare titlar på. Kör med trådlös mus och tangentbord av snyggare variant så är du i mål, behöver inte uppgradera ram eller något.

Permalänk
Medlem

Kom på att fördelen med att det är just en stringhylla är ju att du skulle kunna sätta in ett vanligt hyllplan under bordsskivan och där kunna förvara din dator och strömadaptrar/grenuttag. Och sedan bara dra upp kablarna till skärm som kan sättas på väggen + trådlöst tgb/mus/headset. USB-uttag går att lösa med en adapter om nu inte skärmen har inbyggda USB.

Annars har t ex Dell sina Optiplex Micro och då finns det hållare till dom så kan du skruva fast den i bordsskivan. Dock ingen speldator.

Det behöver nog inte vara svårare än så.