Permalänk
Medlem

Tråkigt med BGR som några har pratat om, men i ärlighetens namn är det inget jag hade en tanke på / hört talas om innan jag läste det i tråden.
Tycker allt ser bra ut, jämfört med min gamla Phillips-VA panel är det väl ungefär samma, använt cleartype i Windows (som alltid vid ny skärm) för att justera.

Sitter en bit ifrån (ungefär 0.8-1 meter) med 200% skalning i Windows 10 och tycker all text ser bra ut. Mina inställningar finns längre upp i tråden.

Spelar just nu Gears 5 vilket ser fantastiskt ut i 4k med 60-80 fps ungefär med freesync på. Rappt och skönt flyt!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Tråkigt med BGR som några har pratat om, men i ärlighetens namn är det inget jag hade en tanke på / hört talas om innan jag läste det i tråden.
Tycker allt ser bra ut, jämfört med min gamla Phillips-VA panel är det väl ungefär samma, använt cleartype i Windows (som alltid vid ny skärm) för att justera.

Sitter en bit ifrån (ungefär 0.8-1 meter) med 200% skalning i Windows 10 och tycker all text ser bra ut. Mina inställningar finns längre upp i tråden.

Spelar just nu Gears 5 vilket ser fantastiskt ut i 4k med 60-80 fps ungefär med freesync på. Rappt och skönt flyt!

Känner samma och har som inte märkt av något och har liknande uppsättning, fick mitt Radeon 5700 igår så spelen känns väldigt trevliga att spela och flyter på fint. Enda jag märkte nånting av var när jag var på MSI hemsida där det är svart bakgrund och röd text var att texten suddades som ut eller smetades ut när jag scrollade upp eller ner, det försvann när jag Shadow boost level 3 eller 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av morper:

Med mina inställningar är det framförallt mörk text på ljus(vit) bakgrund som fungerar sämst. Vilka settings kör du?

Jag kör:

  • Utgår från RTS/RPG Mode

  • Brightness 30

  • Contrast 80

  • Saturation 50

  • Color R: 97, G: 98, B: 100

  • Gamma 2,2

  • OD level 4

  • ASCR OFF

  • Adaptive sync ON

  • Blue light filter level 0

  • Dynamic Dimming OFF

  • Shadow Boost Level 0

Jag kör User med samma inställningar utom:
Brightness 25
Contrast 65
Saturation 55.
Har inte rört färgbalansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Tråkigt med BGR som några har pratat om, men i ärlighetens namn är det inget jag hade en tanke på / hört talas om innan jag läste det i tråden.
Tycker allt ser bra ut, jämfört med min gamla Phillips-VA panel är det väl ungefär samma, använt cleartype i Windows (som alltid vid ny skärm) för att justera.

Sitter en bit ifrån (ungefär 0.8-1 meter) med 200% skalning i Windows 10 och tycker all text ser bra ut. Mina inställningar finns längre upp i tråden.

Spelar just nu Gears 5 vilket ser fantastiskt ut i 4k med 60-80 fps ungefär med freesync på. Rappt och skönt flyt!

Skalningen kan påverka. Har inte tänkt på det. Jag kör 150%.

Permalänk
Medlem

Jag kör 200% skalning i Windows, samt 125% sidzoom i Chrome när jag surfar.

Precis som Hardware Unboxed recensionen nämner kan det hjälpa "problemet" med lite större text.

För egen del är det väl för att jag har kass syn jag kör så stort

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa denna, ni som har den tillsammans med nvidia kort, funkar g-sync?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Funderar på att köpa denna, ni som har den tillsammans med nvidia kort, funkar g-sync?

Fungerar kanon för mig, står gsync kompatibel i Nvidias kontrollpanel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Fungerar kanon för mig, står gsync kompatibel i Nvidias kontrollpanel.

Perfekt, beställde den igår haha, vilka spel spelar du och hur nöjd är du med skärmen?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Perfekt, beställde den igår haha, vilka spel spelar du och hur nöjd är du med skärmen?

Kört en hel del Gears 5 samt Control, är väldigt nöjd med skärmen än så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Kört en hel del Gears 5 samt Control, är väldigt nöjd med skärmen än så länge

Perfekt, då har jag något gott att se fram emot. Tack för svaren!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Skalning på en 43" skärm, hur ser folk egentligen? Jag kör 100% på min 27" 4K skärm och är en bit norr om 40 bast

Kan väl förstå det om skärmen står långt bort, men då är det väl enklare att köpa en mindre skärm och ha den närmare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nyfiken, ni som klagar på att text inte blir så bra, kör ni med full 10 bitars RGB eller nån form av chroma subsampling (dvs i praktiken då förmodilgen 120 hz)? Det gör ju en hel del också förutom BGR.

Permalänk
Medlem

Detta är nog bästa recenssionen jag hittat (så här långt). Ingen tokhyllning dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skalning på en 43" skärm, hur ser folk egentligen? Jag kör 100% på min 27" 4K skärm och är en bit norr om 40 bast

Kan väl förstå det om skärmen står långt bort, men då är det väl enklare att köpa en mindre skärm och ha den närmare?

Skickades från m.sweclockers.com

Texten blir ju väldigt liten när man inte skalar någonting speciellt i 4k på 43", även om man sitter nära. Körde även skalning på min gamla 40", just för att allt blir väldigt smått annars.

Kör 8bitars färger i 120hz, och tycker det ser helt ok ut , mina inställningar finns längre upp i tråden. Mycket går nog justera bort om man tycker det ser knas ut, men som jag nämnt tidigare tycker jag inte det det konstigt ut på nått sätt.

Spela på skärmen är ju helt fantastiskt tycker jag, kör mest tredje person spel med handkontroll (typ gears5, control) och sitter en bit ifrån.

Kanske ingen skärm för den som vill köra typ CS / Overwatch o den typen av spel när man ska sitta nära med mus, eller för den som sitter med Excel dokument och jobbar. 😀

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

TFTCentral har tydligen testat skärmen, det hade jag missat:

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_strix_xg438q.ht...

Permalänk
Medlem

Min skärm har slutat fungera. Startade datorn och skärmen sa "Display Port No Signal". Misstänkte först nåt fel med övrig hårdvara men jag hörde att Windows startade och hade inga röda LEDs på moderkortet. Startade om och gick in i UEFI för att se om nåt hänt där. Fick bild på skärmen, men den var väldigt suddig. Laddade in Factory Default och skulle dra ner fläktkurvorna när bilden frös.
Startade om och kom in i Windows med 800x600 i upplösning. Inga Nvidia inställningar fanns och jag kunde inte ändra upplösning i Windows egna inställningar.
Hittade efter lite grävande i mina lådor en annan DP kabel men det funkade inte heller.

Bestämde mig för att prova min förra skärm, en Acer Predator XB321HK, och allt fungerade direkt.
Ser nu (INTE) fram emot att ha ett serviceärende hos Asus där jag måste skicka in skärmen, vänta, få ett svar om skärmen, vänta, förmodligen få en ny skärm levererad och vänta på den. Under tiden måste jag sitta med denna "lilla" Acer skärm utan att vilja börja spela The Outer Worlds eller Red Dead Redemption II (Nej, tror inte jag får tillbaks skärmen innan release...).

AAAARGH.

Permalänk
Medlem

Med BGR på denna skärm, samt kommande CG7, vad finns det för alternativ kvar om bra texthanterimg är ett absolut krav? Är det Samsung CRG9 som är enda vettiga alternativet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som har denna skärm, har ni testat vilken skillnad det gör att ställa om Windows i BGR läge (förutsatt att ni kör Windows så klart)?