Diablo IV får mikrotransaktioner – ska inte ge spelmässiga övertag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Framtiden ligger hos indieutvecklarna för de har sällan en girig ledning med massa "ok boomers" utan består av gamers: "for gamers by gamers".

Ah typ som Josef Fares
Skön intervju med honom inför presentation av the way out:
https://youtu.be/XS-ojEEKrBA
(Han verkar lite onykter ^^)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Barak: Spel till SNES kostade 800 kr för att det inte fanns någon konkurrens. När marknaden expanderade med kvalitativa konsoller och kvalitativa spel på alla fronter så sjönk priserna. Det hade inget att göra med att utvecklarna behövde mer pengar, det byggde på att folk betalade för att de inte hade ett alternativ.

I dagsläget så finns det gott om alternativ och en ganska hög allmän förståelse för utvecklingskostnaden. Det gör det svårare för utvecklare (eller snarare publicisterna) att ta ut hur höga priser som helst för en produkt som nästan helt saknar kostnader för den "fysiska" produktionen. Samtidigt så har marknaden helt och hållet exploderat i omfång. Ett spel till NES kunde förväntas sälja "många tusen" kassetter om det var bra. I dag så räknas 1 miljon sålda ex som den lägre gränsen för ett spel.

Det finns inga problem med att sälja Diablo 4 för det vanliga (antar €59.95) priset och sedan sätta utvecklarna på att göra expansioner som faktiskt utökar spelet istället för att klämma ut nya tuffare hattar till de som är dumma nog att betala. Det är endast girighet som bestämmer riktningen och det faktum att det är trivialt att trycka ut hattar ur ett kostnadsperspektiv jämfört med att faktiskt bidra med mervärde. Girighet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaniZzH:

Troligen inte BEHÖVA.

Tror han menar "behöva" som i att få en bra spelupplevelse. I t.ex PoE så måste man betala för bankutrymme, och spelet har tusentals småsaker man måste spara på. Man kan tekniskt sett skippa i extra bankutrymme, men det blir oerhört irriterade och väldigt mycket svårare att avancera på många sätt då. Det är problemet med F2P modellen (och snart antagligen P2P modellen med): att den bygger på att man skapar en inkomplett spelupplevelse med dessa frustrerande moment för att få spelare att betala för sådant som borde funnits med från början. I F2P är det förståeligt (men fortfarande oärligt och vämjeligt) men i spel man köper från början är det rakt av kväljande att introducera sådan girighet och respektlöshet för spelarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Path of Exile kommer från en obefintlig studio och spelet är gratis, det är deras enda inkomstkälla. Blizzard tjänar pengar på att sälja spelet, det borde räcka.

Ser mycket hellre att det finns microtransactions som ger incitament att hålla spelet vid liv och aktivt kontinuerligt.

Permalänk
Medlem

Gör mig ingenting bara det hjälper dem kan pumpa ut innehåll som Path of exile

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Om de lanserar det som f2p så får de lägga in så mycket mtx de vill.. Dock tror jag inte Blizzard vill ge oss spelet gratis så då ska det inte heller finnas mtx oavsett vad.. Får mig nästan att vägra d4 tyvärr..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag har inget emot microtransactions om spelet är gratis. Kostar d4 pengar så lär jag inte spela den. Undrar om de kommer bara kosmetiska prylar eller tex större stash och dylikt. Det senare påverkar gameplay i min opinion.

Jag tror att under någon intervju så pratade de om kistan, det lät som att mer plats i kistan kommer finnas som micro transaction. Minns dock inte vilken intervju det var

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt när folk har bojkotta spel där det inte förstör spelet. Det är väl bara att inte köpa?

Jag är som många andra emot ifall det ger någon fördel. Men om det inte ger det så ser jag inte något problem. Låt dom tjäna lite pengar på de som tycker att det är roligt att springa runt med en regnbågs färgad rustning...

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Där sjönk köplusten en (stor) smula...

Skickades från m.sweclockers.com

Varför? Folk som vill kan supporta spelet genom mikrotransaktioner för att få skaparna att skapa ny content m.m. utan att tvinga på alla en prenumerationstjänst. Det är win win för båda lagen?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Varför? Folk som vill kan supporta spelet genom mikrotransaktioner för att få skaparna att skapa ny content m.m. utan att tvinga på alla en prenumerationstjänst. Det är win win för båda lagen?

Hänvisar till mitt andra inlägg i tråden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Det blir väl som Path of Exile då minus att du inte kan sälja vidare skräpet på Steam Market så som med PoE. Ser inte vad problemet är så länge det bara är kosmetiskt.. Men som med de mesta med Blizzard så ska de sälja boosts, pets osv.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livsnjutaren:

Förstår inte riktigt när folk har bojkotta spel där det inte förstör spelet. Det är väl bara att inte köpa?

Jag är som många andra emot ifall det ger någon fördel. Men om det inte ger det så ser jag inte något problem. Låt dom tjäna lite pengar på de som tycker att det är roligt att springa runt med en regnbågs färgad rustning...

Absolut, det har jag inga problem med. Däremot att jag INTE kan stänga av MMO-delen för att slippa se sådana spelare (*host* spela singleplayer *host*) är varför jag själv "klagar". [jag vill inte se sånna spelare för det förstör immersion/gör spelet oseriöst]

Personligen upplever jag det då som om MTX-reklam körs ned i halsen på mig: "Nope. Detta är inte ett seriöst spel, utan bara service så att du kan köpa skins-souvenirer".

Troligen blir det inte så illa, men du hajar biffen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Jaha! så diablo 4 bli free2play nej nu blev ja bara sur..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Spel med mikrotransaktioner är väl i de flesta fall gratis, men självklart ska ActiBlizz dubbeldoppa. Sen förstår jag inte riktigt formuleringen "Shely menar att det finns vissa fördelar med systemet, då utvecklare får ekonomisk kompensation för att löpande skapa nytt innehåll." Det kallas lön. Eller ska de jobba på provision istället?

Nåt babbel. De menar att företaget får intäkter både från basprodukten plus förhoppningsvis från tillbehör (och ev. abonnemang (a la. ex. WoW)). Hur de kompenserar anställda är en helt separat fråga....

Men visst de gör ett spel, så får folk betalt för det, sen gör de efterhand små addons, då får folk betalt för att göra dom.... ja?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Hänvisar till mitt andra inlägg i tråden.

Är dock inget bra svar, du är ju som individ inte tvungen att köpa dessa kosmetiska prylar. Så din spelupplevelse är ju inte riktigt rubbad per se. Medans dom som vill får se ut som level 1 tyrael med vingar som glöder och skinande rustning. Samtidigt som du kan vara glad och (förhoppningsvis) få ett livligare spel än Diablo 2 & 3 i form av updates och content patches som inte kostar dig någonting alls.

Du såg aldrig bra ut i Diablo 2, såg alltid ut som något skrot man hittat och bara klämt i sig i för att det ger bra stats. En turkos lädermössa med en svart rustning och ett svärd gjort av kristall? Nää, det passar jag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Är dock inget bra svar, du är ju som individ inte tvungen att köpa dessa kosmetiska prylar. Så din spelupplevelse är ju inte riktigt rubbad per se. Medans dom som vill får se ut som level 1 tyrael med vingar som glöder och skinande rustning. Samtidigt som du kan vara glad och (förhoppningsvis) få ett livligare spel än Diablo 2 & 3 i form av updates och content patches som inte kostar dig någonting alls.

Du såg aldrig bra ut i Diablo 2, såg alltid ut som något skrot man hittat och bara klämt i sig i för att det ger bra stats. En turkos lädermössa med en svart rustning och ett svärd gjort av kristall? Nää, det passar jag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar på högsta allvar att utseendet på din karaktär inte påverkar upplevelsen?

Hur du ser ut kan vara bland det viktigaste i vissa typer av spel, att man själv har möjligheten att skapa sin karaktär utifrån sina egna premisser. Många skulle spendera mycket på att just anpassa sig karaktär så man kan känna sig vid denna på ett djupare sätt.

Detta vet utvecklarna och publicenterna, hade det inte varit så lukrativt hade det inte kostat utan varit innbygt i spelet.

Visst behöver man inte köpa något, en missbrukare behöver inte heller köpa sin fix, men....

Permalänk

Kommer lika gärna spela diablo ändå. Spelar mig ingen roll, kommer inte vara så dum att köpa massa roliga utseenden ( sa precis samma om LoL och nu 170 skins senare).
Nej men det är ju bara bra om de kan dra in lite extra slantar. Är det av mig eller någon annan så är det ju bara bra för dom, mer pengar till att utveckla nya spel samt underhålla nuvarande spel ^^.

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem

@DaniZzH:
Jag har spelat tillräckligt med black Desert Online för att veta vad detta tåg kommer gå. Standard rustning och vapen ser helt meeh ut. "Varför inte köpa någon cool rustning för 200kr?" Sex månader senare: Vadå jag "behöver$ köpa månadspass och pets för att vara i topp?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Well av samma anledning som det finns CS skins eller skins i Dota. Sätter lite färg på tillvaron. Kul helt enkelt.

Skillnaden är att båda spelen är gratisspel där texturerna man köper är en central del av spelets ekonomi.
Fullprisspel med mikrotransaktioner är en skymf.

I Gears of War 5 behöver du betala motsvarande 10% av spelets nypris för en landsflagga att ha till din profil. Jag orkar inte med den här hopplösa industrin längre.

Skrivet av Mammalainen:

Kommer lika gärna spela diablo ändå. Spelar mig ingen roll, kommer inte vara så dum att köpa massa roliga utseenden ( sa precis samma om LoL och nu 170 skins senare).
Nej men det är ju bara bra om de kan dra in lite extra slantar. Är det av mig eller någon annan så är det ju bara bra för dom, mer pengar till att utveckla nya spel samt underhålla nuvarande spel ^^.

Jag förstår inte varför du ens bryr dig om huruvida Blizzard Activision får in pengar alls. Det påverkar inte dig som konsument.
På ett sätt blir jag lite orolig när jag läser kommentarer som dessa för jag får känslan av att vissa har ett osunt okritiskt förhållande till vissa produktutvecklare.

Skrivet av Necragaming:

Jaha! så diablo 4 bli free2play nej nu blev ja bara sur..

Nej, Diablo IV blir ett fullprisspel - åtminstone till en början.
I övrigt tror jag den där blink-smajlin mest stör, jag vet inte om det du skriver är i sarkastisk ton eller inte.

Skrivet av Hjemrdeil:

Det blir väl som Path of Exile då minus att du inte kan sälja vidare skräpet på Steam Market så som med PoE. Ser inte vad problemet är så länge det bara är kosmetiskt.. Men som med de mesta med Blizzard så ska de sälja boosts, pets osv.

Path of Exile i basutförande kostar inga pengar. Det är skillnaden i modellen som gör att Path of Exile kan komma undan med mikrotransaktioner medan Diablo IV, med startpris gissningsvis 500 kronor, inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Så du menar på högsta allvar att utseendet på din karaktär inte påverkar upplevelsen?

Hur du ser ut kan vara bland det viktigaste i vissa typer av spel, att man själv har möjligheten att skapa sin karaktär utifrån sina egna premisser. Många skulle spendera mycket på att just anpassa sig karaktär så man kan känna sig vid denna på ett djupare sätt.

Detta vet utvecklarna och publicenterna, hade det inte varit så lukrativt hade det inte kostat utan varit innbygt i spelet.

Visst behöver man inte köpa något, en missbrukare behöver inte heller köpa sin fix, men....

Jag ser ju hellre valfria mikrotransaktioner än att ha spelet på månadsprenumeration. Utan någondera kommer spelet dö lika fort som Diablo 3 där det inte kommit ny content på vadå, 6 år snart? Diablo 2 har bara ett nostalgiskt värde idag och är inte alls ett bra spel längre i dagens mått. Spel behöver updates idag för att hållas vid liv under en längre tid, updates gör ingen spelutvecklare gratis och behöver därför få in kosingar efter att spelet har släppts. Och nej, några nya set och en karta är inte ny content.

Jag har inte heller påstått att det inte spelar någon roll, du får gärna läsa om min text så att du kan leta fram en vettig argumentationspunkt. Det jag skrev var och jag kan förtydliga för dig.

du är ju som individ inte tvungen att köpa dessa kosmetiska prylar. Så din spelupplevelse är ju inte riktigt rubbad per se. Medans dom som vill får se ut som level 1 tyrael med vingar som glöder och skinande rustning.

Detta betyder att den som inte vill slänga sina dyrbara pengar på att köpa något kosmetiskt, kan spela som den själv vill, medans miljonären olle som faktiskt vill se cool ut enligt hans mening. Kan köpa på sig en kostym som ser riktigt riktigt ball ut, medans du själv inte blir påverkad av olles beslut att köpa dom kosmetiska varorna. Och i slutändan tjänar ni båda på det ändå i form av uppdateringar.

Men ni som argumenterar emot att spelet ska ha en inkomstkälla efter launch ber ju om att spelet ska vara dött efter ett till två år. Med dött menar jag då inte helt öde men att 60-70% av spelarbasen aldrig återkommer, för att det aldrig kommer något nytt i spelet likt host host trean.

Och det är stor skillnad på att köpa kosmetiska varor i ett spel till skillnad från att missbruka droger som beror på ett kemiskt beroende.

OnT__
Gillar att dom tar vid lite idéer från path of Exile, där finns mycket bra att hämta som också kan förbättras en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Det handlar om vinstmaximering för publiceringsföretagen.
Läs t.ex. denna artikel på Forbes om hur lukrativa micro transactions är.

"Hardware, Software and Accessories & Game Cards all saw growth in 2018. Hardware was up 8%, driven largely by the Nintendo Switch. Software, not including MTX or subscriptions, was up 7%. But Game Accessories & Game Cards (headsets, gamepads, etc.) was up a whopping 33%.

Still, the total of all three of those categories was just $16.67 billion. That's not even half of the total $43.4 billion the NPD says US consumers spent on video games in 2018. In fact, that leaves $26.73 billion up for grabs, all of which comes from the NPD's "Software, including in-game purchases and subscriptions" category."

Att spelföretagen använder sig av psykologi för att utnyttja och uppmuntra beroendebeteenden hos kundkretsen är inte att förvånas över. Deras moral är mycket måttlig.

Permalänk
Medlem

@AplAy: Sant sant, däremot kan jag själv nog se över detta för att jag kommer nog vilja spela spelet.

Men vi får se hur det ser ut när det finns mera information närmare lanseringen. Finns ju tusen andra saker de kan förstöra till dess

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Tycker blizzard gått ner rätt mycket kvalitet sen de valde att släppa wow. besviken att förutom de körde på expansioner med nya enheter för multiplayer till starcraft 2 (som de initialt lovade att inte göra), nu verkar lagt till lootboxes eller något liknande långt efter lotv släpptes. Heroes of the storm var dock helt ok då det ändå är ett f2p spel i grunden.
Edit, kosmetiska dräkter kan säkerligen i vissa fall ge fördelar som tex kamouflage, även om jag inte sett något klockrent exempel på detta.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att det finns en risk att känslan i spelet påverkas, om spelet ska ha en mörk stämning och spelarna ser ut som julgranar. Men visst det behöver ju inte bli så.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar starkt på att utvecklarna kommer att utforma "skins" till rustningar och vapen som är rosa och fluffigt, det passar ju liksom inte in i den tänkta mörka miljön.
Sen så tror jag att man bara kan köpa "skins" till saker som är Mythic (bound on pickup), som troligtvis inte droppar direkt?
Så att man som lvl 1 druid ska se ut som en ängel i skinande rustning kommer inte att hända.

Men att spekulera deluxe är väl ingen större idé just nu när det är minst 2 år till släpp?
Vänta tills utvecklarna har tagit fram en modell för MTX så kan ni ranta loss på det.

Permalänk
Medlem

Vill man använda sina pengar att betala färgade pixlar är det helt okey för mig.

Att det kommer generera pengar är jag tämligen säker på att det gör.
De bara i CS vilket hets det var på dessa även om det blev byteshandel på dem.

I mina ögon möts tyvärr alltid sådan spelare automatiskt med viss skeptism från min sida.
Däremot ser jag hög lvlade spelare utan krams blir min reaktion den motsatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket kan och kommer troligen att ändras till release. Återkommer om cirka 3 år då spelet kanske släpps. Gissar på 2022 som tidigast.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Path of Exile i basutförande kostar inga pengar. Det är skillnaden i modellen som gör att Path of Exile kan komma undan med mikrotransaktioner medan Diablo IV, med startpris gissningsvis 500 kronor, inte gör det.

Det låter enkelt, men kan vara lite mer nyanserat än så.

Hur snygg är gear och armor man får i POE utan att betala? Kan man tjäna ihop MTX valutan i spelet genom att bara spela? Hur många POE streamers kör helt utan MTX gear och funktioner? Spel som är gratis brukar nästan alltid vara mer designat att fresta folk att köpa saker i shoppen, eftersom annars skulle de inte tjäna några pengar.

Jag har spelat en del fullprisspel som också har MTX shop (AC:O, ED, DIV2 t.ex.). Men ofta i dem finns det funktioner för att få snygga gear sets utan att betala och dessutom att tjäna MTX valutan bara genom att spela. Frestelsen att betala är betydligt mindre än i ett spel som är helt designat på att tjäna pengar genom MTX.

När väl D4 släpps får man se hur de implementerat detta, innan dess är det svårt att kommentera det.

Permalänk
Medlem

Jag ser inga problem med det så länge det är kosmetiskt.
Man får ha i åtanke att det är ett online-spel och kräver underhåll av servrar etc för att fortsätta få det att rulla på.
Så enligt mig är det ok, så länge spelet hålls väl uppdaterad med nya uppdateringar, nya items etc.

Folk som kommenterar "det var spiken i kistan", hur kan en sådan liten sak avgöra att ni inte köper spelet?

Permalänk
Medlem

Cosmetics ser jag inga problem med men lär bli som i poe att man åker på att betala för stash tabs.. men D4 lär ju inte vara f2p som poe iaf är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850