Diablo IV får mikrotransaktioner – ska inte ge spelmässiga övertag

Permalänk
Avstängd

Varför gnäller ni? Har ni missat Path of Exile? Det bygger till 100% på microtransactions och ses som ett av de absolut bästa ARPGna på marknaden.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll om min karaktär har trasiga underbraller och träskor...

Permalänk
Medlem

Jag kommer ändå bara att bry mig om storyn. Kommer inte nöta massa end game content. Så för mig spelar det ingen roll om nån annan ser lite snyggare ut än mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Detta är dagens gamers, yikes. Sen det hela med "det är bara cosmetics", hallå. Huvudanledning man spelar sånna här spel är för att få ihop en ny look hela tiden. Så den där coola looken du kunde ha fått som en random drop är nu låst bakom en betalvägg istället, wow så kul och tillfredsställande... "förstör inte spelet" yeah right.

Nej jag har aldrig jagat items för dess skins. Jag kan hålla med om att det finns en viss innebörd av att det syns vilka items man samlat på sig och på så sätt väcka intresse och avund men det förstörs inte av köpta skins.

Med din retorik kan man placera alla gamla gamers i det trångsynta "vägra se förbättring med förändring" boxen. Visst kan man försöka dra långsiktiga paralleller till att spelet suger för att en karaktär kan se ut på ett visst sätt vid ett visst tillfälle men faktum kvarstår att det har noll påverkan på de fundamentala delarna av spelet i sig.

För att ge dig ett exempel kan jag säga att en av de mest eftertraktade sakerna i D2 just nu är den rustning som har har det skin du får från de första monstren du möter pga av dess stats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför är folk så gnälliga. Vad spelar de för roll? Stör det er när andra spelare springer omkring med flashig rustning och ni bara har rosa trikåer? Påverkar det spelupplevelsen? Nääe

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

att folk klagar på kosmetiska grejer?

Ni har väl bankkort?

Skämt å sido, det är så simpelt att man inte köper dom ifall man inte vill. micotransactions kommer inte att försvinna hur mycket vi än vill.

Men det är ju bättre än vad Bethesda håller på med och jag har tyckt det varit OK med kosmetiska grejer rätt länge, CS har det så t.ex.

Så länge man inte köpa sig fördelar så ser jag inte poängen med att det inte borde finnas.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd

Som jag skrev på FZ.se så har jag inget emot MTX i Diablo 4 förutom om man ska behöva se andra spelare (MMO-delen) springa omkring i Fortnite-liknande skins som förstör immersion att man är i ett dystert landskap.

Då riskerar det att kännas lika oseriöst som Fortnite i sin grafiska stil med alla sina antropomorfiska skins.

Vem vill se Deckard Cain springa omkring med ett älghuvud i en ko-dräkt bara för att det kostade spelaren 1000 spänn?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LudvigLindell:

Varför är folk så gnälliga. Vad spelar de för roll? Stör det er när andra spelare springer omkring med flashig rustning och ni bara har rosa trikåer? Påverkar det spelupplevelsen? Nääe

Jo, det är just det det gör. Och det är verkligen ett slag på näsan att man INTE kan slå av MMO-delen. Helt ok med allt detta om jag kunde ha slagit av det. Bristen på valfriheten är vad jag "gnäller" på.

Kmr förstöra/störa immersion när man ser folk springa omkring i skins som har noll med Diablo att göra och som enbart är för "titta på mig och mina pärons plånböcker!".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

För egen del tycker jag att en prenumeration är att föredra likt Wow.
Vill inte att man ska kunna köpa sig till fördelar. Känns inte genuint och man kan köpa det snyggaste skinsen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Varför gnäller ni? Har ni missat Path of Exile? Det bygger till 100% på microtransactions och ses som ett av de absolut bästa ARPGna på marknaden.

Path of Exile kommer från en obefintlig studio och spelet är gratis, det är deras enda inkomstkälla. Blizzard tjänar pengar på att sälja spelet, det borde räcka.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Spelutvecklarna vill få in pengar på ett eller annat sätt så jag tycker det är tråkigt att vissa av ren principsak toksågar allt som har med mikrotransaktioner att göra. Jag tycker inte heller om dom men så länge de bara är rent kosmetiska så ser jag ingen anledning att bry mig.

På något sätt måste de få in pengar som sagt och jag föredrar hellre att vissa betalar för extra ”skräp” än att spelet ska kosta ett par hundra kronor mer.

”Men förut såldes alla spel för 500 kronor och så var det inget mer med det!!!”. Ja, men det kostar lite mer att göra spel idag.

Det är alltså ej lönsamt att göra ett bra singleplayer spel som går runt för företaget? Så illa kan det väl inte ha blivit. Tror snarare så att det är spelföretagens girighet som ställer till det. Det är därför man börjar med "alltid online", mikrotransaktioner, etc. Men jag kan ha fel.

Blizzards säger fortfarande att deras mål med Diablo 4 är att "be accessible" för stora massorna. Man fokuserar alltså inte på att göra ett riktigt bra spel.

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt, en stor del av mitt spelande var ju att hitta saker som man ser cool ut i.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Jag förstår Blizzard, dom måste konkurera som alla andra på marknaden.

Dock tycker jag något som var fail med diablo 3 var att man kan se ut precis hus som hellst oavsett vilken gear man har på sig, vilket i min mening är fel. Man borde se om någon kämpat 1000 timmar för att få någon episkt rustning, så när man gå i staden där spelar hänger så ser dom vem som har bra grejer och vilka som nyss kommit till max level.

Visst, kör på med gulliga pets, du kan ändra färgen på rustningen och till och med någon cool hatt, men snälla blizzard låt inte någon noob få köpa sig till så dom ser ut som ett pro.

Det blir ju bara förvirrande också. Du ser någon spelar och tänker oj jäklar han måste ha bra grejer! Sedan när man granskar hans armor så är det bara något gul skitarmor.

Oavsett hur dom gör ser dock mycket fram emot spelet ändå

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimuman:

Vad tråkigt, en stor del av mitt spelande var ju att hitta saker som man ser cool ut i.

Don't worry, there's an app for that... called microtransactions!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Giriga jävlar och jävla kapitalism. Saknar tiden då man kunde köpa kompletta spel.

Permalänk
Medlem

Fy för mtx i alla dess former!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Giriga jävlar och jävla kapitalism. Saknar tiden då man kunde köpa kompletta spel.

Ptja alternativet är väl att spelen kostar 800-1000 kr istället.
Spel till NES kostade 800 SEK i en period då kronan faktiskt var värd något. Spelens utvecklingstid var kanske 3-6 månader med på sin höjd fem utvecklare...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Ptja alternativet är väl att spelen kostar 800-1000 kr istället.

Grundat på vaddå? Att man i genomsnitt köper skins för 4-500kr?

Tanken är snarare (vad jag tror), hur kan vi öka eller maximera vinsten? Det är väl inget fel i sig men det speglar ju sig i produkten.

Skrivet av NaturMackan:

Man fokuserar alltså inte på att göra ett riktigt bra spel.

Nope verkar ju tyvärr inte så. Vet inte riktigt men det börjar kännas som framtiden ligger hos indieutvecklare för där går det fortfarande hitta eldsjälar som brinner för att skapa.

Permalänk
Medlem

Att det bara ska säljas kosmetiska saker är helt klart bättre än (instant boost, 30/50/80% exp scrolls, 50% dmg boost) osv osv.

Men det som ännu ej har påpekats är ju detta,
Kommer dessa items har en tradeable status eller binder det sig direkt till gubbarna?

Värdet i valutan försvinner ju direkt om en snubbe börjar bränna 700kr på 30 slipsar och säljer sedan ut dom för 10mil st.
Vi har alla upplevt sådan skit i MMORPGs och det känns tamejfan meningslöst att spela i sådant syfte. Det ska kännas meningsfullt att lägga ner tiden på att farma, hitta saker som sedan kan säljas på rätt sätt.

Om vi går tillbaka i tiden när Diablo 2 hade sitt genombrott (innan soj dupning)
Folk tradade med gold, du kunde köpa stormshields, shako, gaze för valutan pga att den var värd något. Sen blev ju soj den nya valutan tyvärr.

Tycker bara att dom bör tänka på BOP på alla items som säljs i denna "cash" shop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem

Det är okej eftersom man kan bortse från det om man vill, men jag vill inte beblanda mig med det i den typen av spel. Förhoppningsvis innebär detta inte att man måste se andra spelare springa omkring hela tiden.

Den positiva aspekten är väl att detta kanske kan göra så Blizzard sätter till lite mer resurser för utveckling av spelet efter release än de annars skulle gjort. Den som lever får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Grundat på vaddå? Att man i genomsnitt köpet skins för 4-500kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej priset tog jag rätt ur röven för det var inte poängen. Men det skulle behöva bli dyrare.
Poängen var att spel har blivit billigare över en längre tidsperiod trots att utvecklingskostnaderna har ökat.
Utvecklare kan inte kosta på sig att ta massa risker med AAA-titlar då dom måste sälja en eller några miljoner exemplar för att gå +-0. Men med högre pris eller mikrotransaktioner så behöver dom i teorin inte sälja lika många exemplar för att uppnå samma resultat.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Så länge man håller sig till att det faktiskt bara är kosmetiska saker man köper, så ser jag överhuvudtaget inte problemet. Tvärtom är det ju bra att man får in pengar så att man på sikt kan utveckla spelet och andra spel. (Och ja, jag fattar att större delen av pengarna går till chefernas fickor.)

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ju sällan bara kosmetiska saker nuförtiden även om utvecklarna hävdar det.

Brukar numera smyga in sig mer och mer funktioner och QOL grejer bland microtransaktionerna som rent tekniskt inte är pay-to-win men oerhört frustrerande att spela utan. Spelen byggs på så sätt att dessa MTX prylar är nödvändiga köp för att inte få en irriterande spelupplevelse.

Då pratar jag om saker som t.ex mera bag/bankslots, character-slots, gränslösa versioner av items som annars i spelet är single-use och används ofta osv osv.
Ser tyvärr detta allt för ofta nu även i spel som kostar att köpa.

Permalänk
Medlem

Så först ska man betala 600sek för att sedan behöva köpa lite cool rustning och vapen?

Förstår det i PoE där spelet är gratis men detta?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Så först ska man betala 600sek för att sedan behöva köpa lite cool rustning och vapen?

Förstår det i PoE där spelet är gratis men detta?!

Troligen inte BEHÖVA.

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Medlem

Problemet är väl snarare hur man implementerar mikrotransaktioner. Slänger man in lite skins till ett redan väl balanserat gameplay med bra mängd content. Eller gör man det i ett content-fattigt spel där gameplay bygger på att man ska köpa för att slippa nöta i månader för att kunna köpa ut en grön skjorta. Alternativ 1 är helt ok medan alternativ 2 är ett riktigt j-vla hån mot gamers...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Varför gnäller ni? Har ni missat Path of Exile? Det bygger till 100% på microtransactions och ses som ett av de absolut bästa ARPGna på marknaden.

Jag har inget emot microtransactions om spelet är gratis. Kostar d4 pengar så lär jag inte spela den. Undrar om de kommer bara kosmetiska prylar eller tex större stash och dylikt. Det senare påverkar gameplay i min opinion.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Tyvärr är det ju sällan bara kosmetiska saker nuförtiden även om utvecklarna hävdar det.

Brukar numera smyga in sig mer och mer funktioner och QOL grejer bland microtransaktionerna som rent tekniskt inte är pay-to-win men oerhört frustrerande att spela utan. Spelen byggs på så sätt att dessa MTX prylar är nödvändiga köp för att inte få en irriterande spelupplevelse.

Då pratar jag om saker som t.ex mera bag/bankslots, character-slots, gränslösa versioner av items som annars i spelet är single-use och används ofta osv osv.
Ser tyvärr detta allt för ofta nu även i spel som kostar att köpa.

Det hade dom i diablo 3, tror det var extra stash i kistan och någon extra slott för karaktären för en slant extra? Har inte tillgång till spelet just nu så jag kan inte kolla upp hur det var.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Grundat på vaddå? Att man i genomsnitt köper skins för 4-500kr?

Tanken är snarare (vad jag tror), hur kan vi öka eller maximera vinsten? Det är väl inget fel i sig men det speglar ju sig i produkten.

Nope verkar ju tyvärr inte så. Vet inte riktigt men det börjar kännas som framtiden ligger hos indieutvecklare för där går det fortfarande hitta eldsjälar som brinner för att skapa.

Framtiden ligger hos indieutvecklarna för de har sällan en girig ledning med massa "ok boomers" utan består av gamers: "for gamers by gamers".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Gör mig ingenting bara så får dem får in pengar så dem kan pusha ut content som PoE

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN