Diablo IV får mikrotransaktioner – ska inte ge spelmässiga övertag

Permalänk
Avstängd

Jag ser detta spelet som en diablo3 clone med en jävla massa mikrotransaktioner.

Sedan var jag nog bland de få som verkligen gillade 3an så 4an blir ett köp men för er andra som började gråta när 3an kom kan nog bli besvikna på 4an med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Bryr mig inte det minsta om microtransactions så länge det inte påverkar spelet.
Vet inte varför folk hatar det, typ alla framgångsrika spel har microtransactions lol.

Jag håller med dig i att så länge det inte påverkar själva spelet mer än kosmetiskt så är jag inte så brydd. Men bara för att alla andra spel också använder sig av samma taktik så blir inte deras val varken mer eller mindre "rätt".

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jaha, lite intressant, trodde de bestämt att D4 inte vart värt att satsa på till PC, men det dröjer väl ett bra tag innan nåt tittar fram.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Vet inte varför folk hatar det, typ alla framgångsrika spel har microtransactions lol.

Vilka framgångsrika spel har det och varför ska det ha någon betydelse att andra "framgångsrika" spel har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Vilka framgångsrika spel har det och varför ska det ha någon betydelse att andra "framgångsrika" spel har det?

Se ovan, och kan du inte lista ut det själv? Det är knappast svårt lol.
Det har ingen betydelse, men att folk hatar det som det är någon pest och spelet kommer bli skit pga det är patetiskt.

Microtransactions är inget negativt så länge det inte påverkar spelet i sig (dvs pay 2 win).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det har ingen betydelse, men att folk hatar det som det är någon pest och spelet kommer bli skit pga det är patetiskt.

Inte för att vara sådan, men att kalla meningsmotståndares åsikter för patetiska är inte givande för en bra debatt.
Allas åsikter bör respekteras även om man själv inte delar dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

I gengäld så är säkert alla originalföremål och utrustning skitful

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Inte för att vara sådan, men att kalla meningsmotståndares åsikter för patetiska är inte givande för en bra debatt.
Allas åsikter bör respekteras även om man själv inte delar dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Microtransactions betyder inte att ett spel blir automatiskt dåligt.
Sen att man inte gillar microtransactions av någon personlig orsak är en annan sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

I gengäld så är säkert alla originalföremål och utrustning skitful

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, precis som i Everquest.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Microtransactions betyder inte att ett spel blir automatiskt dåligt.
Sen att man inte gillar microtransactions av någon personlig orsak är en annan sak.

Rena argument. Tackar 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Inaktiv

Diablo-genren är förstörd.
Detta är inte att gå tillbaka till rötterna i spelserien.
Är man en inbiten diablo-nörd så inser man att D4 inte är något att vänta på.
Jag kommer hålla mig till D2 och eventuellt D2 remastered om det blir något av det.

Permalänk
Medlem

@BostonGurkan:
Minns du hur mycket folk stog i WoW Dalaran och bara visade sitt nya gear? Eller motorcykeln då den kom.
Marknaden finns. Bara kolla på knivar I CS.

On:
En polygon som roterar hexadecimalt baklänges kanske skulle vara en bra skin. Måste nog uppfinna en sådan först.
Skämt och sidor. Får bli att höra andras input. Från från folk som gillade 2an men inte 3an innan jag eventuellt gör ett köp.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om expansionerna inte kostar multum så tycker jag att det är en acceptabel modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon310216:

Diablo-genren är förstörd.
Detta är inte att gå tillbaka till rötterna i spelserien.
Är man en inbiten diablo-nörd så inser man att D4 inte är något att vänta på.
Jag kommer hålla mig till D2 och eventuellt D2 remastered om det blir något av det.

Hur mycket jag än hoppas att jag har fel är det här också min känsla. Men inte på grund av att dom säljer kosmetika. Det är en modern affärsmodell som genererar medel i vinstdrivande organisationer och är mest troligt här för att stanna.

Jag tror att D4 kommer bli skit för att många andra element, t ex itemization, kommer anammas från D3 och WoW. Legendaries med massa diffusa passiva effekter etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför skaparna tillåter Activision att göra detta, otroligt korkat.

Först och främst så är "inga mekaniska fördelar" alltid "inga mekaniska fördelar vid release..." och betyder inget.

När WoW skapades så fattade skaparna att tuff utrustning är viktigt för spelupplevelsen. Det var därför som de la in den tuffaste utrustningen för de svåraste bossarna. Att kunna se ut som en överpimpad gud vid lvl1 förstör känslan av att kunna visa upp sin hårt förtjänade superutrustning från den svåraste bossen vid lvl100. Det är därför som "endast kosmetiska fördelar" förstör för spelet och för de människor som kör 24 timmar om dagen och har den bästa utrustningen. Dessa hardcore spelare inspirerar de medel-hårda spelarna som vill få tag på den absolut bästa utrustningen när de ser den visas upp. Och de medelhårda spelarna är de som driver kundbasen.
Att satsa på MTX är samma som att satsa på casual kategorin av spelare, vilket sänker viljan att jobba hårt och stanna kvar i spelet för de spelarna som skapar kundbasen (genom att spela mycket, snacka på forum, driva reddit, bygga webapps, prata med vänner etc) och kunskapen (så som teori minmax, bis minmax etc).

Inget av detta är 100%, dvs MTX kommer inte driva bort *alla* hardcore spelare, men det påverkar. Ingen vill jobba hårt för att se lika cool ut som en lvl1 och känslan av prestation minskar drastiskt när man inte har något märkvärdigt att visa upp för sin prestation.

Permalänk
Medlem

Microtransactions som inte påverkar spelets gång är inget som jag ser som varken bra eller dåligt. det får vara där.
Får man en kosmetisk ändring på ett vapen eller rustning så får folk betala för det om dom vill.
Men att betala för xp boosts och sånt är ett big nono.

Overwatch har en bra balans av microtransactions. Det påverkar inte spelet alls, men folk får köpa det om dom vill.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Låt folk köpa cosmetics om de nu känner för det. Jobba hårt i ett spel? Nej tack jag har redan ett jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Typ som att man inte behöver kämpa för tidigare epic/legendary mounts i WoW. Deathwing är ju uselt enkel att få tag på.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Sötast

I vanliga fall är det kanske lite trist när spelet blir generellt fulare för att man sedan ska köpa det snyggare.

Men kollar man karaktärerna i D3 så var de redan så fula de kunde bli i D3 så förväntar mig ingen nedgång i "kvalitet"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Se ovan, och kan du inte lista ut det själv? Det är knappast svårt lol.
Det har ingen betydelse, men att folk hatar det som det är någon pest och spelet kommer bli skit pga det är patetiskt.

Microtransactions är inget negativt så länge det inte påverkar spelet i sig (dvs pay 2 win).

Bevisbördan ligger på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag förstår inte varför microtransaktioner i spel är så hemskt, speciellt när det uttalat ej ger fördelar.... eller är det för att man INTE kan köpa legendary gear och döda allt om man har råd som är det dåliga?
Låt folk köpa rosa svärd eller rida på en enhörningar, spela roll. Har man dålig karaktär eller en missbrukarpersonlighet så man plöjer ner pengar man inte har, ja då ska man ju inte spela spel utan söka hjälp.

Det är fine där dom idioditaske enhörningarnarna inte syns för en men nu är ju detta ett öppn värld så man kommer ju se alla idioter med köpta regnbågsskins för att dom är så coola ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Låt folk köpa cosmetics om de nu känner för det. Jobba hårt i ett spel? Nej tack jag har redan ett jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är dagens gamers, yikes. Sen det hela med "det är bara cosmetics", hallå. Huvudanledning man spelar sånna här spel är för att få ihop en ny look hela tiden. Så den där coola looken du kunde ha fått som en random drop är nu låst bakom en betalvägg istället, wow så kul och tillfredsställande... "förstör inte spelet" yeah right.

Permalänk
Medlem

Diablo är en västanfläkt.
Den riktiga "Prince of Darkness" stavas Bobby Kotick, och han borde vara slutbossen i alla spel från Activision Blizzard.

Permalänk
Medlem

Ja vi vet ju hur ärliga spel bolag är nuförtiden, känns nästan att det garanterat kommer bli PTW på det där.
kolla fallout 76 där dom ljög om precis detta.

får väll spela igenom det 1 gång för att sedan låta det falla i glömska och fortsätta nöta de bra spelen i samma genre tex : diablo 2 LOD, Path of exile, titan quest, grim dawn, mfl.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har börjat spela Death Stranding och tänker för mig själv att, Satan vad Blizzard hamnat på efterkälken och är lata, Diablo 4 ser redan gammalt ut och då är det inte ens ute än.

Death Stranding är verkligen ett mästerverk. Och det är ute nu och inte om 2 år som Diablo 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Detta är dagens gamers, yikes. Sen det hela med "det är bara cosmetics", hallå. Huvudanledning man spelar sånna här spel är för att få ihop en ny look hela tiden. Så den där coola looken du kunde ha fått som en random drop är nu låst bakom en betalvägg istället, wow så kul och tillfredsställande... "förstör inte spelet" yeah right.

Huvudanledningen för dig kanske. Svårt att såga någon som har en subjektiv åsikt som inte stämmer överens med din.

Tycker detta är positivt pga att dom förhoppningsvis har planer på att hålla spelet vid liv en längre tid. Till skillnad från Diablo3 som dog efter Reaper of Souls tyvärr.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Spelutvecklarna vill få in pengar på ett eller annat sätt så jag tycker det är tråkigt att vissa av ren principsak toksågar allt som har med mikrotransaktioner att göra. Jag tycker inte heller om dom men så länge de bara är rent kosmetiska så ser jag ingen anledning att bry mig.

På något sätt måste de få in pengar som sagt och jag föredrar hellre att vissa betalar för extra ”skräp” än att spelet ska kosta ett par hundra kronor mer.

”Men förut såldes alla spel för 500 kronor och så var det inget mer med det!!!”. Ja, men det kostar lite mer att göra spel idag.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk tar så illa upp på kosmetiska mikrotransaktioner. För mig är det en bra sak. Det betyder kontinuerlig utveckling kanske för första gången i diablos historia, hur bra är inte det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att betala för skins hör hemma i gratisspel. Har jag betalt för spelet så vill jag helst ha tillgång till fulla spelet utan mikrotransaktioner eller reklam. Däremot betalar jag gärna för dlc i spel jag vill spela mer utav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Spel med mikrotransaktioner är väl i de flesta fall gratis, men självklart ska ActiBlizz dubbeldoppa. Sen förstår jag inte riktigt formuleringen "Shely menar att det finns vissa fördelar med systemet, då utvecklare får ekonomisk kompensation för att löpande skapa nytt innehåll." Det kallas lön. Eller ska de jobba på provision istället?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja