Permalänk
Medlem

Ingen konspirationsteoretiker alls, skrattar mest åt tokerierna. Däremot tror jag inte Jeffrey Epstein tog sig av daga på egen hand.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Man måste tänka på att vid den tiden på 80-talet så sprang många runt med 27MHz walkie-talkies och det var innan mobiltelefonens tid. Helt enkelt ett sätt att komma i kontakt med kompisar.

Risken är ganska stor att denna helt enkelt är ett blindspår. Det gick att köpa enkla varianter av dessa på Josefssons och Ellos när det begav sig. Första frågan efter att ha kollat eventuella spår är om den faktiskt funkar överhuvudtaget - kanske var det någon som kasserat den. Kan visserligen vara någon som slarvat också.

Typ alla jaktradio fram till mitten av 80 talet...
Har själv kvar typ en halv banankartong gamla 27 MHz apparater från förbudstiden, tyckte det var synd att kasta dem då (sedan sparade jag dem av historiska skäl eftersom en del av dem var väldigt fint gjorda jämfört med dagens).
(Nu är det ju dock ok att använda dem igen)

Idag är ju dock dessa licensfria och ingen bryr sig längre.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Ingen konspirationsteoretiker alls, skrattar mest åt tokerierna. Däremot tror jag inte Jeffrey Epstein tog sig av daga på egen hand.

Ganska motsägelsefullt om jag får säga det.

Är det inte en konspiration du tror på måste det vara spöken eller att han dog av naturliga själ.

Permalänk
Avstängd

Jo, det går ju i dagsläget vare sig att bekräfta eller dementera, även om jag också håller med om att det var litet för många "coincidents" i samband med hans död och att han ju "visste litet för mycket" för att vara bekväm för *host* somliga...

Men rent tekniskt sett uppfyller det kraven på en så kallad "konspirationsteori" i den bemärkelsen att det för närvarande, liksom Palme affären, bara är gissningar och antaganden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ingen konspirationsteoretiker alls, skrattar mest åt tokerierna. Däremot tror jag inte Jeffrey Epstein tog sig av daga på egen hand.

Det är ju en konspirationsteori, men det betyder inte att den är falsk. Ordet har bara blivit något som folk associerar med skitsnack i princip.

Jeffrey Epstein tror jag inte en sekund på att han tog livet av sig, han var alltså på en "suicide watch" redan och enligt en patolog som var anlitad av hans bror så fanns tecken på att han var strypt.

Vem som är skyldig är ju en annan femma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Det är ju en konspirationsteori, men det betyder inte att den är falsk. Ordet har bara blivit något som folk associerar med skitsnack i princip.

Jeffrey Epstein tror jag inte en sekund på att han tog livet av sig, han var alltså på en "suicide watch" redan och enligt en patolog som var anlitad av hans bror så fanns tecken på att han var strypt.

Vem som är skyldig är ju en annan femma.

Egentligen är väl "konspirationsteorin" mer om man spekulerar kring vem/vad/vilka som låg bakom, denna bit du skriver här ser jag mer som en klassisk definition av en normal teori.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Alltså:

Faktabaserad Teori som bygger på sannolikhet:
Baserat på vad man fått fram så förefaller det mest troligt att...

"Konspirationsteori":
En global organisation som verkar i det dolda, bakom kulisserna ligger troligen bakom...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@CSM101: Varenda MMO har en komplott att aldrig låta mig vinna bra loot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Egentligen är väl "konspirationsteorin" mer om man spekulerar kring vem/vad/vilka som låg bakom, denna bit du skriver här ser jag mer som en klassisk definition av en normal teori.

Yes, och att den mörkas av "intressenter".

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ptja, om vi ponerar att Epstein "fick hjälp" att ta sitt liv, är det då enkom en brottslig gärning som utfördes på ett snillrikt sätt av ett fåtal individer i samarbete, eller finns det ett betydande antal medkonspiratörer både i Epsteins egen pedofilkrets, högt uppsatta tjänstemän inom det amerikanska rättsväsendet och personer med stort inflytande i berörda myndighetsfunktioner?

Det skulle inte förvåna mig ett dyft om det var tal om det senare, dvs att det finns en konspiration. Innan man börjar försöka fabulera om vilka personer och hur de skulle vara inblandade så rör det sig dock rimligen inte om en konspirationsteori utan snarare en teori om existensen av en konspiration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ptja, om vi ponerar att Epstein "fick hjälp" att ta sitt liv, är det då enkom en brottslig gärning som utfördes på ett snillrikt sätt av ett fåtal individer i samarbete, eller finns det ett betydande antal medkonspiratörer både i Epsteins egen pedofilkrets, högt uppsatta tjänstemän inom det amerikanska rättsväsendet och personer med stort inflytande i berörda myndighetsfunktioner?

Det skulle inte förvåna mig ett dyft om det var tal om det senare, dvs att det finns en konspiration. Innan man börjar försöka fabulera om vilka personer och hur de skulle vara inblandade så rör det sig dock rimligen inte om en konspirationsteori utan snarare en teori om existensen av en konspiration.

Angående Epstein. Även om nu en del påstår att det är en konspiration så har det sipprat ut så mycket fakta i fallet att nu fattar alla att han inte tog livet av sig. Han vart mördad men systemet verkar vara så korrupt att de inte låtsas om det, det faller mellan stolarna och deras underrättelsetjänst bryr sig inte alternativt så är de inblandade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Alltså:

Faktabaserad Teori som bygger på sannolikhet:
Baserat på vad man fått fram så förefaller det mest troligt att...

"Konspirationsteori":
En global organisation som verkar i det dolda, bakom kulisserna ligger troligen bakom...

Ja, det är på tiden att någon försöker definiera konspirationsteori, för det är inte alldeles självklart och termen kan urvattnas om den används för allt möjligt som bara är lite konstigt. Detta vinner konspirationsknäppnötterna på, eftersom de då har "benigna" "teorier" att peka på.

"Konspirationsteori" är och bör vara ett skällsord och det är därför man vet att man har med en tvättäkta stolle att göra när stollen själv säger att hens idéer är konspirationsteorier.

Jag har ingen stringent definition som håller i alla lägen, men jag har en slags stolplista som kan hjälpa att ringa in en konspirationsteori.
1) En konspirationsteori har inget gemensamt med teoribegreppet så som det används inom vetenskap
2) Konspirationsteorier är icke-falsifierbara och därmed närmast definitionsmässigt ickevetenskapliga
3) Konspirationsteorier växer med ad-hoc, dvs när någon detalj får en objektiv förklaring så hittas en ny bortförklaring på för att bibehålla "teorin"
4) Konspirationsteorier framförs ofta i form av "avvikelser" och nästan aldrig i form av slutsatser. Exempel: "Är det inte konstigt att WTC7 inte rasade", "aluminium som brinner skiner inte sådär" eller "det var ett insiderjobb" i kontrast mot: "detta är vad som hände och anledningen är exakt denna: ..."
5) De få gånger som konspirationsteorier framförs i form av slutsatser är dessa slutsatser nästan alltid ett kordord som betyder "judar", vare sig konspirationsidioten förstår det eller ej. Exempel: Rothschild, globalisterna, NWO, bankerna, bankierna, bilderbergarna (vilket inte alls nödvändigtvis är samma sak som den faktiskt Bilderberggruppen), osv.
6) Konspirationsteorierna bygger på vanliga men totala missförstånd om hur världen eller naturen fungerar (oljekrig, van Allen-bälten, världshistoria, geopolitik, vaccination, underrättelsetjänster, etc)
7) Konspirationsteorier är inte teorier om konspirationer. En teori om en konspiration är en historisk hypotes eller belagd teori och hör alltså till vetenskapens domän
8) Konspirationsidioter vill gärna förvirra kring punkt 7 och påpeka att verkliga konspirationer finns och har förekommit och omgärdas av [seriösa] teorier. Gå inte på det! Konspirationsteorier är per denna definition felaktiga då de är icke-falsifierbara hypoteser som saknar förklaringsvärde i annat än rena vanföreställningar om världen
9) Inte sällan börjar konspirationsteorier just om en vanföreställning om hur världen eller naturen fungerar och försöker därifrån nå till själva händelsens centrum. Normal teoribildning (inklusive polisarbete) utgår i stället från händelsen och arbetar utåt.

Detta borde in i DSM VI...

Och för ordningens skull kan det väl påpekas att det finns saker som inte är konspirationsteorier, även om de inte är allmänt accepterade då det är "allmänheten" som är dåligt underrättade. Att Oswald mördade JFK är klarlagt och att påstå annat är att fara med konspirationsteorier, eftersom man då genast måste mena att hela Warrenkomissionen är en konspiration. Däremot är det inte lika uppenbart att han var helt ensam, men däremot så är samtliga (åtminstone av mig kända) ytterligare personer indragna i sig bara konspirationsteorier. Konspirationsteorier frodas i alla de naturliga kunskapsluckor som verkligheten är begåvad med. Detta är speciellt noterbart när det kommer till olyckor och haverier, då vem som helst med vilje kan hitta någon älsklingsdetalj som haveriutredarna inte svarat på.

Att Jorden är platt är i sig inte någon konspirationsteori, bara galopperande Dunning-Kruger och borde vara föremål för tvångsvård, men i syfte att "försvara" en platt jord tar fåntrattarna givetvis till horder av konspirationsteorier. Och dessa teorier behöver spänna över hela världshistorien.

Att inte Christer Pettersson sköt Olof Palme är heller ingen konspirationsteori, inte minst därför att rättsväsendet rent formellt misslyckats med att binda honom vid brottet. Det finns horder av privata "palmespanare" av olika kvalitéer från det nästan normala till fulla galenskaper av konspirationsteorier att gräva ur, men det betyder inte att sanningen är någon sorts motsats. Ibland vet vi helt enkelt inte, och konspirationsteorier frodas i detta. Just i fallet med Palme så är jag ju i mycket gott sällskap med inte minst Leif GW Persson om jag säger att Christer Pettersson inte sköt Palme. Här kan man ana en konspiration bakom, med ett mycket fåtal inblandade, men det är ju ingen konspirationsteori (se mina punkter 7 och 8). Däremot var det stolliga kurdspåret en av Hans Holmérs konspirationsteorier och han var ju mer politruk än polis. Jag har naturligtvis ingen befäst teori om mordet (därför det hade nästan ofelbart varit en konspirationsteori) men kan väl tänka mig endera av i huvudsak tre hypoteser, vilka dock är utanför ämnet för tråden. Att Gustav III mördades av en liten klick konspirerande personer är naturligtvis inte heller någon konspirationsteori, utan en helt vetenskaplig historieteori. Dessa hjälper inte att vidimera stollars konspirationsteorier.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

6) Konspirationsteorierna bygger på vanliga men totala missförstånd om hur världen eller naturen fungerar (oljekrig, van Allen-bälten, världshistoria, geopolitik, vaccination, underrättelsetjänster, etc)

Ja, du, ett missförstånd tycks ibland vara att de har svårt att acceptera att folk oavsett hur bildade de är, hur lång erfarenhet de har, och hur stora horder av rådgivare de har till hands, ändå kan fatta idiotbeslut: kanske avrundat med lite simpel girighet, stolhet, inkompetens eller en härlig mix av allt. Det mesta är långtifrån en supersmart invecklad konspiration.

Verkligheten är lite tråkigare än den fantasifulla fictionen. Jag såg nyligen säsong 4 avsnitt 2 av "Mr Robot" och där lyckas man verkligen skruva till en konspiration som heter duga med herr Whiterose som spindeln i nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Att Jorden är platt är i sig inte någon konspirationsteori, bara galopperande Dunning-Kruger och borde vara föremål för tvångsvård, men i syfte att "försvara" en platt jord tar fåntrattarna givetvis till horder av konspirationsteorier. Och dessa teorier behöver spänna över hela världshistorien.

Det är ingen som tror att jorden är platt. "jorden är platt" är snarare en teknik för att hålla borta genomsnittlig befolkning från kritiskt tänkande. Försöka klumpa ihop kritiskt tänkande med idioti.
Och hur kan man bevisa att detta är syftet med "jorden är platt" argumentationen.
Granska tre områden
1) När blev "jorden är platt" hett i media
2) Vilka skriver om det och hur finansieras de
3) Finns inte en enda person som känner någon som faktiskt tror att jorden är platt. "att man läst det på nätet" är inte bevis

För några år sedan körde de samma strategi med "Chemtrails". Så fort någon visade på kritiskt tänkande drogs Chemtrails kortet fram för att klibba ihop kritiskt tänkande med idioti. Detta stoppades tvärt för knappt två år sedan det faktiskt dök upp vetenskapliga bevis för att man forskar på att kunna styra väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

5) De få gånger som konspirationsteorier framförs i form av slutsatser är dessa slutsatser nästan alltid ett kordord som betyder "judar", vare sig konspirationsidioten förstår det eller ej. Exempel: Rothschild, globalisterna, NWO, bankerna, bankierna, bilderbergarna (vilket inte alls nödvändigtvis är samma sak som den faktiskt Bilderberggruppen), osv.

Om man inte har 100% täckning så betyder inte det att man har 100% fel. Kritiskt tänkande är viktigt, har man inte det så blir man en lättlurad kund för vem är inte kritisk om en säljare försöker sälja något.

Angående "bilderbergarna" och alla andra djupt inne i den finansiella sektorn. Folk kan räkna ut att det är saker som är totalt fel, hur kan några som bara skyfflar pengar och inte skapar värden bli så otroligt rika. Andra tillåts inte ens att delta i att skapa värden, ofta på grund av regleringar. Regleringar bestämda av folk som har täta kontakter med den finansiella sektorn.

Nyligen hände något mycket intressant på den finansiella marknaden som helt kan komma att förändra hur saker värderas. En snubbe för världens största pensionsfond hade "tänkt". Hans inflytande är så stort att nästan alla andra måste följa med

Laurence D. Fink som är vd för BlackRock berättade att de kommer ändra fokus på sina investeringar. BlackRock förvaltar så extremt mycket kapital så om de ändrar i sina planer måste alla andra följa med.

BlackRock is the canary in the coalmine. Its decision to dump coal signals what’s next

Man kan tycka vad man vill om banker, bilderbergare och hej kom och hjälp mig. Men vad det i grunden handlar om är att tjäna pengar och det är ingen raketforskning. Politiska kontakter och politisk styrning är bra om man vill tjäna mycket pengar.
De med lite mer kunskaper kan ganska lätt räkna ut varför olika beslut tas, men man har inga vetenskapliga bevis annat än att de förstår hur marknader fungerar.

Permalänk
Medlem

Är ju inte ens säkert att Epstein är död överhuvudtaget. Han kanske lever livet på en ö någonstans, med hans rikedom och höga position så är det ju inte helt orimligt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tråd rensad pga. påhopp, meningslöst tjafs samt trollande inlägg, vänligen höj nivån eller låt bli tangentbordet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Samtliga riksdagsmän har fått in ett virus i huvudet som ändrat deras hjärnor radikalt. Viruset har skapats av en främmande makt som siktar på att ta över hela vår civilisation!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Troll, eller bara dumhuvuden så tyckte jag att denna tråd äntligen började bli riktigt underhållande igen i gårkväll, (mest därför att idiotinläggen blev effektivt fimpade med snygga tacklingar, hatten av för att han ens svarade på dem. ) men det var nog korrekt beslut att städa den, kändes som att taket blev nått.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Skönt att tråden blev städad.

Om jag ska vara ärlig tycker jag nog hela den här tråden skulle må bäst av ett dopp i papperskorgen. Möjligtvis kan den startas om men kräver då en betydligt bättre inledning. Jag menar, kolla första inlägget. OP skriver en extremt öppen fråga: "Vilka konspirationer tror ni på?" Det är så spretigt och odefinierat med alldeles för många olika tänkbara tolkningar vad som ens menas att det är som gjort för att bli kaos redan från början.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Samtliga riksdagsmän har fått in ett virus i huvudet som ändrat deras hjärnor radikalt. Viruset har skapats av en främmande makt som siktar på att ta över hela vår civilisation!

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det heter logik och källgranskning.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Göticism, det Gyllene skinnet, Hannibal Barca och en Slovensk kupp?

Som vi alla vet hävdade Olof Rudbeck den äldre (f 1630, d 1702) och hans Göticism-polare att Atlantis inte alls var en sjunken ö i Medelhavet utan att Atlantis helt sonika var landet Sverige och att Sverige därigenom var "gudarnas boning och alla större folkslags ursprung" (Atlantica, 1677). Detta (förutom att vara gallimatias) kan naturligtvis vara en behaglig tanke i vår kalla land och ett sätt att göra Sverige till en snackis, en reklamkupp helt enkelt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Rudbeck_den_%C3%A4ldre https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ticism

Till sak: I fredagens På Spåret (24/1-2020, 25:00) hävdades det att det var i Ljubljana (Slovenien) som Jason och hans Argonauter fann det Gyllene skinnet. Jag hävdar bestämt att det var i Kolchis (Georgien) Jason fann skinnet. Har jag fel, rätta mig gärna? https://www.svtplay.se/video/25259643/pa-sparet/pa-sparet-sas...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_skinnet

Till detta kan tilläggas att jag hade en flickvän vars Slovenska vänner hade hävdat att den Kartagiska fältherren Hannibal knallat just genom Slovenien för att kunna anfalla Rom. Jag hävdar återigen att detta är fel, att det var igenom Iberiska halvön och sedan över Alperna Hannibal knallat med sina elefanter för att komma till Rom? https://sv.wikipedia.org/wiki/Hannibal

Kan det vara som så att Slovenien (likt Rudbeck) medvetet försöker göra sitt land mer intressant?
En Slovensk kupp? (Turism = $$$)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coae:

Göticism, det Gyllene skinnet, Hannibal Barca och en Slovensk kupp?

Till sak: I fredagens På Spåret (24/1-2020, 25:00) hävdades det att det var i Ljubljana (Slovenien) som Jason och hans Argonauter fann det Gyllene skinnet. Jag hävdar bestämt att det var i Kolchis (Georgien) Jason fann skinnet. Har jag fel, rätta mig gärna? https://www.svtplay.se/video/25259643/pa-sparet/pa-sparet-sas...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_skinnet

https://slovenia-incognita.com/the-ljubljana-dragon/

Citat:

Till detta kan tilläggas att jag hade en flickvän vars Slovenska vänner hade hävdat att den Kartagiska fältherren Hannibal knallat just genom Slovenien för att kunna anfalla Rom. Jag hävdar återigen att detta är fel, att det var igenom Iberiska halvön och sedan över Alperna Hannibal knallat med sina elefanter för att komma till Rom? https://sv.wikipedia.org/wiki/Hannibal

Inte för att jag tror hennes vänner men det är förvisso inte helt klarlagt exakt vilken väg Hannibal tog sig över Alperna. Kanske är det en sägen som slagit rot?

Citat:

Kan det vara som så att Slovenien (likt Rudbeck) medvetet försöker göra sitt land mer intressant?
En Slovensk kupp? (Turism = $$$)

Behövs inte. Slovenien är redan ett av världens vackraste och intressantaste länder.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

Största konspirationen någonsin är att oljan skulle sina

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

Skönt att tråden blev städad.

Om jag ska vara ärlig tycker jag nog hela den här tråden skulle må bäst av ett dopp i papperskorgen. Möjligtvis kan den startas om men kräver då en betydligt bättre inledning. Jag menar, kolla första inlägget. OP skriver en extremt öppen fråga: "Vilka konspirationer tror ni på?" Det är så spretigt och odefinierat med alldeles för många olika tänkbara tolkningar vad som ens menas att det är som gjort för att bli kaos redan från början.

Starkt medhåll. Konspirationsteorier är ju just det, konspirationsteorier. Kunde lika gärna ha haft en tråd om "vilken alternativ medicin rekommenderar du?" Pseudovetenskap tycker jag skall hållas borta från teknikforum. Det är en fri värld där konspirationsteoretiker kan spendera tid på Flashback om de vill bevisa Loch Ness-monstrets existens eller hur vi alla egentligen är ödlor i kostymer.

Globala världsomfattande konspirationer håller inte av ett simpelt faktum: människor kan inte hålla truten om saker. Bevis? Majoriteten av många människors samtalsämnen är dagligt skvaller om antingen kändisar och/eller andra personer som de känner till eller känner nära. Mer modernt bevis är att människor inte kan låta bli att filma allt "ovanligt för att sedan visa andra för att känna sig speciella (slags #humblebrag)" men ändå har vi INTE EN ENDA HÖGKVALITATIV "UFO"-film" för utomjordingar använder inte Snapchat. *facepalm*

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Überklass: Hehe Kudos till dig! Visste att de fick bära skeppet över land för att undkomma sina förföljare, men inte att det var en sån oerhörd omväg de tog. Hur som helst, jag hade alltså rätt och SVT hade fel, skinnet togs i Kolchis. Att dom efter en strapats och omväg uppför floden Donau sedan fick dräpa en drake i Slovenien är en annan femma!

Nej, hävdade när det begav sig att hennes vänner hade fel, men det är klart som du säger Hannibals exakta väg är inte klarlagt. (Visste du förresten att han var en sväng i Skåne innan Rom? )

Ja, jag har hört av flera att Slovenien ska vara väldigt vackert...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Starkt medhåll. Konspirationsteorier är ju just det, konspirationsteorier.

Nu heter tråden i och för sig "Konspirationer", vilket är något annat än "konspirationsteorier". UFO är en konspirationsteori, medan t.ex. Watergate-affären var en konspiration. Stor skillnad. Det ena är något obevisat, det andra är något definitivt klarlagt.

Men det är just det problemet, att de två begreppen blandas samman.

Det som vore intressant vore en tråd som handlade om faktiska konspirationer, som endast handlade om just konspirationer, där "konspirationsteorier" inte får förekomma.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

Nu heter tråden i och för sig "Konspirationer", vilket är något annat än "konspirationsteorier". UFO är en konspirationsteori, medan t.ex. Watergate-affären var en konspiration. Stor skillnad. Det ena är något obevisat, det andra är något definitivt klarlagt.

Men det är just det problemet, att de två begreppen blandas samman.

Det som vore intressant vore en tråd som handlade om faktiska konspirationer, som endast handlade om just konspirationer, där "konspirationsteorier" inte får förekomma.

Utmaningen är ju att många så kallade konspirationsteoretiker anser konspirationsteorier "lika sanna" som faktiska uppdagade konspirationer.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Utmaningen är ju att många så kallade konspirationsteoretiker anser konspirationsteorier "lika sanna" som faktiska uppdagade konspirationer.

Jag gillar att du kallar det "utmaning" för det antyder att det går att lösa - positivt tänkande.
Jag anser att det går att lösa genom att ha stränga krav på bevisbörda, så att de som presenterar en konspiration samtidigt måste ha ordentliga källhänvisningar (dvs inte typ "UFO-nytt" eller liknande) som underlag.

Läser någon moderator på swec här eller? Varför inte bara låsa den här tråden och starta om den, med ett sådant krav, så det skulle kunna bli något användbart där folk faktiskt skulle kunna lära sig något, istället för en där det endast ytterst sällan råkar slinka igenom några korn av sanning i den jättelika sophögen som tråden är nu?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

Jag gillar att du kallar det "utmaning" för det antyder att det går att lösa - positivt tänkande.
Jag anser att det går att lösa genom att ha stränga krav på bevisbörda, så att de som presenterar en konspiration samtidigt måste ha ordentliga källhänvisningar (dvs inte typ "UFO-nytt" eller liknande) som underlag.

Läser någon moderator på swec här eller? Varför inte bara låsa den här tråden och starta om den, med ett sådant krav, så det skulle kunna bli något användbart där folk faktiskt skulle kunna lära sig något, istället för en där det endast ytterst sällan råkar slinka igenom några korn av sanning i den jättelika sophögen som tråden är nu?

Jovars. Ett annat nätforum jag är med på så har de exempelvis i sina regler att, "Påstående om produkters säkerhet kopplat till ens hälsa måste ha rigorösa underlag eller kan leda till varning eller bannlysning." Samtidigt tycker jag trots allt att Sweclockers är inte ett forum där moderatorer skall behöva kontrollera om varenda inlägg har starkt underlag bakom sig.

Snarare bör sådana här trådar inte få finnas för det är långt ifrån forumets fokus och ödslar massa tid av moderatorerna i många fall. Flashback finns alltid för de som vill "prata om det som inte får pratas om här". Om det är något jag har lärt mig är att många kommer aldrig att bli fria från sitt konspirationstänkande när de väl drabbats av det, lite som att ha fått "mental herpes".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |