Följ SweClockers 20-årsjubileum direktsänt!

Permalänk
Medlem

Jag såg och lyssnade till Joe's tal hemifrån via streamen och hade inga klagomål på ljudet. Tack för det Sweclockers! Mycket intressant tal.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Väldigt kul att träffa massa folk och riktigt kul med en stor Sweclockers-träff!

Skrivet av Joppis:

Jag såg och lyssnade till Joe's tal hemifrån via streamen och hade inga klagomål på ljudet. Tack för det Sweclockers! Mycket intressant tal.

Kollade lite på streamen precis och hörde lite grejer som var svåra att uppfatta på plats, men det berodde mycket på att det var ett sorl och bakgrundsljud från den andra delen av lokalen (med alla tävlingar, hårdvara osv.), folk som var i scen/bar-delen var tysta och lyssnade.

Att det var smärre tekniska bekymmer med ljudet i lokalen i början är sånt som händer, men tycker ändå att @emilakered lyckades göra det hela till en rolig minnesvärd grej.

Det är första gången jag åker på en Sweclockers-träff, har inte blivit av innan av olika skäl, men kommer definitivt att komma i framtiden! @Edin är för övrigt Sweclockers okrönte mysfarbror, hoppas verkligen att vi får se mer av honom på Sweclockers i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kul att träffa alla gamla baggar och tack till bordercollien @psionicist som föste ihop oss så snyggt. 👍

gamlinghörnet var the place to be garanterat.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Tipspromenaden, om man är på 20-års fest och missar första frågan, då är det illa.
Själv hade jag nog klarat 5 frågor och kanske gissat rätt på nån mer.

Permalänk
Jubileumsmästare

Haha, alla rätt asså!

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk

Grattis till att Swe clockers fyller 20 år

Permalänk
Medlem

Går det att se frågorna och alternativ utan att få veta svaret nånstans?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Squallie:

Går det att se frågorna och alternativ utan att få veta svaret nånstans?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Här kommer frågorna och alternativen för er som vill göra det i efterhand!

Fråga

1

X

2

Vilket år grundades SweClockers?

1999

2001

2009

Första SSD:erna i testsystemen?

Intel 320

Corsair Force 3

Crucial M4

Vem har jobbat längst på redaktionen?

Jonas

Jacob

Thomas

Var låg SweClockers första kontor?

Karlaplan

Odenplan

S:t Eriksplan

Vilket grafikkort brann upp i testlabbet?

Geforce GTX 580

Geforce GTX 590

Radeon HD 7970

Andreas Eklöv kommer från.. var?

Småland

Skåne

Blekinge

Vilka nätdelar kastade Jonas i soprummet?

Ace of Sweden

Hantol

Hiper

Vem har näst flest inlägg i forumet?

Jalle64

Ratatosk

anders190

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Squallie:

Går det att se frågorna och alternativ utan att få veta svaret nånstans?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Japp! I videon från gårdagens stream går frågesporten igång vid 1:15 (tiden är länkad i klippet nedan). Det är bara att knåpa ihop en 1X2-talong och hänga på

Mycket fint arrangerat och fixat från alla inblandade, med bra blandning av scenförlagda aktiviteter och saker att göra däremellan. Schysst käk och ändå schysstare människor, toppat med SweClockers Awards och en rafflande duell i pingvinstång. Kan det bli bättre? Väldigt kul att få ett ansikte på användare som jag dagligen ser i kommentarstrådar!

Permalänk
Medlem

Gillade starkt Joa Macri från AMD och Anders Nilsson från ESET, otroligt bra presentationer/tal (ställde mig direkt framför en högtalare). Störde mig lite på att Joe fick det att låta som om AMD stod bakom en massa uppfinningar och tillverkningstekniker (dvs han obfuskerade lite vad som var branschen och vad som var AMD). AMD tillverkar ju inte själva längre och High-K metal gates var ju knappast AMD först med.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-%CE%BA_dielectric

Ryzenkärnan skall de med all rätta vara mycket stolta över, grym IPC men det känns som Infinity Fabric behöver snäppas upp några stora steg för att en chiplet-design skall kunna konkurrera med monolitisk design i ren inter-core-performance. Idag är det mest en tillverkningsteknisk besparingsåtgärd.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@serdyllon: Haha, ja jag är sannerligen skyldig dig en öl eller två! Kul att gagga Death Stranding (vilket jag spelat idag, har redan råkat ut för att vissa narrativa sekvenser är så långa att kontrollen stängde av sig)

Och vilket matchreferat, absolut toppklass på det!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Kommer bilderna från kvällen att läggas upp någonstans så att man kan tanka hem dem?

Permalänk
Jubileumsmästare

Tänk att en magkänsla på Blekinge och gissning på Jalle ledde till alla rätt! Resten var ju riktiga gamla klassiker som gav en riktig nostalgikänsla.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Jubileumsmästare

@Svaniis: Lite tur måste man ha!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sveklockarn: bilder och video kommer publiceras inom kort! Det ska bara redigeras (vi måste hinna kontrollera om @Dinoman levererade utlovade usla ordvitsar som måste redigeras bort) 😀

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Sveklockarn: bilder och video kommer publiceras inom kort! Det ska bara redigeras (vi måste hinna kontrollera om @Dinoman levererade utlovade usla ordvitsar som måste redigeras bort) 😀

Menade du "redigeras in"?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av loevet:

@Sveklockarn: bilder och video kommer publiceras inom kort! Det ska bara redigeras (vi måste hinna kontrollera om @Dinoman levererade utlovade usla ordvitsar som måste redigeras bort) 😀

Förtal! Inte skulle väl jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sveklockarn: Det vetitusan alltså, Dinomans putslustigheter måste bryta mot en eller flera forumregler. Not Safe For SweClockers, NSFS är det nya NSFW!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Dinoman: Eeeeeller?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Otroligt kul att detta forum lever än idag, är nog ett av få forum som överlevt från början av 2000talet, får se om man hinner fira 30år här, hade varit kul att vara på träffen, men jag får försöka till nästa jubileum

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon910:

Otroligt kul att detta forum lever än idag, är nog ett av få forum som överlevt från början av 2000talet, får se om man hinner fira 30år här, hade varit kul att vara på träffen, men jag får försöka till nästa jubileum

Precis samma var jag inne på i går när ”tjötet” var på igår....

Skulle säga det enda svenska teknikforum som överlevt från back in the days

Någon tog rätta besluten längs vägen och fick det till vad det är idag. Tack för det!

Edit:
Kul att se hela kalaset på hemma-tvn idag. Alla på scenen aktiviteter blev helt plötsligt kanoners!

Tack gänget!

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av loevet:

Nu börjar jag bli lite orolig här...

Minnet är diffust.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@serdyllon: Haha, ja jag är sannerligen skyldig dig en öl eller två! Kul att gagga Death Stranding (vilket jag spelat idag, har redan råkat ut för att vissa narrativa sekvenser är så långa att kontrollen stängde av sig)

Och vilket matchreferat, absolut toppklass på det!

Nu tror jag visserligen att @serdyllon erbjöd dig en öl;)

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sarakin: ja se där, så är det ju helt klart. Jag får skylla på att det var dagen efter-hjärnan som läste det där första gången

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skäggig legend

Tänkte inte att jag var med hela tiden under uppehållet i livesändningen, ser nu att jag har väldigt svårt att stå still... x) Supertrevligt var det i alla fall!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Tänkte inte att jag var med hela tiden under uppehållet i livesändningen, ser nu att jag har väldigt svårt att stå still... x) Supertrevligt var det i alla fall!

haha, jag fattade inte heller att vi stod mitt i livesändningen, fick höra det av en kompis senare

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Gillade starkt Joa Macri från AMD och Anders Nilsson från ESET, otroligt bra presentationer/tal (ställde mig direkt framför en högtalare). Störde mig lite på att Joe fick det att låta som om AMD stod bakom en massa uppfinningar och tillverkningstekniker (dvs han obfuskerade lite vad som var branschen och vad som var AMD). AMD tillverkar ju inte själva längre och High-K metal gates var ju knappast AMD först med.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-%CE%BA_dielectric

Jag menar, om du vill applicera en annorlunda tolkning än den avsedda så är det väl fritt upp till dig, men om man lyssnade så handlade just den biten om industrin "The bedrock of our industry", moores law och det, som han sa. Givetvis går det att ta saker ur sitt kontext, men det är ju lite underligt att göra så? Kontentan var ju att det inte gick att förlita sig på tillverkningsprocess längre, utan arkitekturen går i första hand, och budskapet gick fram. Men bara för att något låter fel om man inte lyssnar på allt som sägs, så behöver det inte betyda att personen försöker vilseleda en...

Samtidigt går det att se att han faktiskt förtydligar när han känner att det behövs. Notera även att han inte säger "Our competitor" i det fallet utan "Intel", vilket jag skulle säga är väldigt ovanligt för någon från AMD. Känns som om det finns väldigt få anledningar att störa sig på det. Hade han istället kört en disclaimer varannan mening så hade jag stört mig på det. ¯\_(ツ)_/¯

Skrivet av Mordekai:

Ryzenkärnan skall de med all rätta vara mycket stolta över, grym IPC men det känns som Infinity Fabric behöver snäppas upp några stora steg för att en chiplet-design skall kunna konkurrera med monolitisk design i ren inter-core-performance. Idag är det mest en tillverkningsteknisk besparingsåtgärd.

Visserligen är jag ingen kretsingenjör eller har expertis inom termodynamik, men det finns möjligtvis (någon får gärna rätta mig om jag har fel, med bevis också) en gynnsam egenskap av att ha kärnor åtskilda också. Om det är så att värmen spiller över mellan kärnorna, så kan det ju påverka vad det går att få ut för prestanda från dem. Då vore det lite konstigt att enbart ta i hänsyn till inter-core latency, om kärnornas totala prestanda är högre på grund av chiplets.

Det som jag sa var en gissning från min sida, men det verkar finnas en viss sanning i det om man kollar upp forskning. Här är ett paper där de beskriver en liknande sak, att chiplets kan gynna prestandan i mångkärniga system. Texten är kort, så du kan läsa det utan några som helst problem och undrar du mer kan man säkert följa referenserna.

Nu tror jag visserligen inte att du ville vilseleda genom att enbart titta på en aspekt (inter-core latency), på samma sätt som jag inte tror att Macri ville vilseleda oss genom att säga "we" när han pratade om industrin. Båda saker känns aningen harmlösa för mig givet kontexten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Visserligen är jag ingen kretsingenjör eller har expertis inom termodynamik, men det finns möjligtvis (någon får gärna rätta mig om jag har fel, med bevis också) en gynnsam egenskap av att ha kärnor åtskilda också. Om det är så att värmen spiller över mellan kärnorna, så kan det ju påverka vad det går att få ut för prestanda från dem. Då vore det lite konstigt att enbart ta i hänsyn till inter-core latency, om kärnornas totala prestanda är högre på grund av chiplets.

Det som jag sa var en gissning från min sida, men det verkar finnas en viss sanning i det om man kollar upp forskning. Här är ett paper där de beskriver en liknande sak, att chiplets kan gynna prestandan i mångkärniga system. Texten är kort, så du kan läsa det utan några som helst problem och undrar du mer kan man säkert följa referenserna.

Nu tror jag visserligen inte att du ville vilseleda genom att enbart titta på en aspekt (inter-core latency), på samma sätt som jag inte tror att Macri ville vilseleda oss genom att säga "we" när han pratade om industrin. Båda saker känns aningen harmlösa för mig givet kontexten.

Då hade nog en 3800X piskat skiten ur 9900K med råge, 7nm mot 14nm borde inte vara fördel monolitisk design om det du tror skulle stämma. Kretsdesign och kretstillverkning är ju uppenbart sjukt svårt men AMD lyckas verkligen marknadsföra en kostnadsbesparing som något positivt med chiplets och IF, alla verkar tro att det har magiska fördelar utanför tillverkningskostnad trots bevisen på motsatsen. Jag tror och hoppas att Zen 3 kommer närma sig marknadsföringen och din övertygelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Då hade nog en 3800X piskat skiten ur 9900K med råge, 7nm mot 14nm borde inte vara fördel monolitisk design om det du tror skulle stämma.

Om du vill jämföra monolitisk mot chiplet borde du jämföra 3800X med en monolitisk version av 3800X, inte en helt annan arkitektur. Utöver det bör du även köra samma tillverkningsprocess.

Det går nog tyvärr inte heller att göra några rättvisa jämförelser med Ryzen. APU:erna har ju halverad cache.

Skrivet av Mordekai:

Kretsdesign och kretstillverkning är ju uppenbart sjukt svårt men AMD lyckas verkligen marknadsföra en kostnadsbesparing som något positivt med chiplets och IF, alla verkar tro att det har magiska fördelar utanför tillverkningskostnad trots bevisen på motsatsen.

En av anledningarna till att folk tror att chiplets gör saker och ting billigare, är p.g.a att Intel, NVIDIA, AMD och forskarna överlag säger så? Men du anser att för att AMD säger samma sak som alla andra så är det fel? Utöver det så är kostnadsbesparingar ju postiva?

De "magiska fördelarna" som du refererar till är baserade på fysiska- och matematiska modeller. Menar du på allvar att personer som forskar om det här har fel och att du har rätt?

NVIDIA skriver ju till och med:
"Most importantly, the optimized MCM-GPU design is 45.5% faster than the largest implementable monolithic GPU, and performs within 10% of a hypothetical (and unbuildable) monolithic GPU."

Det låter som en magisk fördel att man faktiskt kan bygga den. Verkar som det finns andra fördelar än kostnad, bara man letar efter dem. ¯\_(ツ)_/¯

Det gör ju förstås inte saken bättre med inter-ccx latency, men bara för att det existerar nackdelar behöver inte betyda att det inte kan finnas mer än en fördel.

Skrivet av Mordekai:

Jag tror och hoppas att Zen 3 kommer närma sig marknadsföringen och din övertygelse.

Jag menar, jag ser ingen anledning varför det ens ska närma sig min "övertygelse". Detta beror ju främst på att jag inte är övertygad, eller ens gav skenet av att vara det. En övertygad person är inte mottaglig för bevis, eller beskriver sig som okunnig, och använder inte ord som "möjligtvis", "kan", "verkar".

För det andra så sa du ju att marknadsföringen handlade om att det blivit billigare med chiplets, vilket du håller med om här:

Skrivet av Mordekai:

Idag är det mest en tillverkningsteknisk besparingsåtgärd.

Du sa ju endast att AMD marknadsförde kostnadsbesparingen, och att det var andra som antog andra saker. Givet premisserna som du givit, så dras slutsatsen att AMD lever upp till marknadsföringen idag, iallafall enligt det som du sagt.

Slutligen så kommer förmodligen inte förändringarna (om de nu ens är stora eller små) i Zen3 bero på någonting som jag snackat om. Om de har samma infinity fabric så kommer inter-ccx latency att vara densamma, men CCX:en kommer att ha dubbelt så många kärnor enligt den läckta infon, vilket gör att genomsnittslatensen inom en CCD bör bli mycket lägre.

Det var egentligen det som jag hade att säga. Du får gärna skicka alla dina bevis på motsatsen, men bara om du är övertygad om att det inte finns några brister i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ljudet i lokalen var på absolut sämsta nivå, förstår att det är tufft, men va f..
Fick mig att gå hem före tänkt tid. Det som sades på scenen lät finska

De skulle hyrt in någon av de ljudkunniga i forumet ist.

Ja högtalarna var nog inget större fel på men placeringen var riktigt dum, de spelade in i folkmassan istället där dom hörs. flera mindre högtalare i taket hade nog varit bättre, möjligen ett par basar i mark nivå men inte mkt mer.
får hoppas dom fixar det bättre tills nästa gång. finns nog som sagt många kunniga på forumet som skulle kunna hjälpa till, mina hemma byggen låter definitivt bättre och det är inga dyra fina saker, speciellt inte PA prylarna jag har ute under sommaren på fester.

antar att det var högtalarna som "följde med" lokalen när man hyr den men vet inte?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.