Red Dead Redemption 2 – SweClockers utmanar systemkraven

Permalänk
Medlem

Om man sitter på ett PS4 Pro, vad ungefär motsvarar det i inställningar på pc sidan? Typ 1440p medium? Då kanske det är bättre att skaffa det till PS4an istället för att köra på mitt 970, som lär landa på typ 1080p medium inställningar. Låsa till 30FPS verkar ju vara det enda rimliga alternativet med äldre hårdvara, hellre stabilt på 30 än stökiga 40-60.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ja, lite för mycket siktande på hög bildfrekvens och låga inställningar här kan jag tycka. Det är ju en 30fps-titel, så behandla spelet därefter istället. RX 480 lär väl klara 1440p/1800p på medium/high och 30fps? Det är ju givet att den typen av hårdvara i bästa fall matchar konsollerna och dessa har ju 30fps som mål. Kör hellre high 1440p 30fps än typ low/medium i 1080p med drops under 60fps. Har man den här typen av hårdvara som inte klarar 60fps med hyfsade inställningar bör man nog glömma att spela med mus och tangentbord. Bättre med 30fps, handkontroll liggandes på en divan i vardagsrummet framför TVn.

Frågan är hur högt man kan pressa inställningarna om man har 30fps som mål?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker inte alls att det är tydligt att CPU är flaskhalsen, för en 2500k så hoppas det från GTX 770 till GTX 1660s direkt, hade hellre sett att man parar en 2500k med ett GTX 1060 eller ett RX 480, så att man kan utläsa själv var det flaskar.

Man ignorerar dessutom allt mellan 2GB och 6GB på Nvidia.

Kan som referens lägga in att jag får mellan 50-70 fps på high/ultra med ett 1660ti och ryzen 5 3600 i 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Om man sitter på ett PS4 Pro, vad ungefär motsvarar det i inställningar på pc sidan? Typ 1440p medium? Då kanske det är bättre att skaffa det till PS4an istället för att köra på mitt 970, som lär landa på typ 1080p medium inställningar. Låsa till 30FPS verkar ju vara det enda rimliga alternativet med äldre hårdvara, hellre stabilt på 30 än stökiga 40-60.

Digitalfoundry har publicerat sitt första test nu och säger att alla konsolversioner har en blandning från low till high, men några inställningar är lägre än lägsta på PC . Men det kommer en mer ingående analys.
https://www.youtube.com/watch?v=RUrbciPfX6k&feature=emb_title

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är ju en 30fps-titel, så behandla spelet därefter istället.

Vad är "30fps-titel" för nått?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tyckte denna från digital foundry var väldigt intressant

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Digitalfoundry har publicerat sitt första test nu och säger att alla konsolversioner har en blandning från low till high, men några inställningar är lägre än lägsta på PC . Men det kommer en mer ingående analys.
https://www.youtube.com/watch?v=RUrbciPfX6k&feature=emb_title

Skrivet av erazerswe:

Jag tyckte denna från digital foundry var väldigt intressant
https://youtu.be/RUrbciPfX6k

Verkar ju inte alls vara omöjligt att köra 1080p/60 med ett GTX970 eller 1060.
https://www.youtube.com/watch?v=DOCJYteDNRY

Man får ställa ner ögongodis lite till "balanced" eller hitta en egen sweetspot. Hellre 1080p/60 än uppskalad 4k i 30fps på konsol imo.

Verkar ju inte speciellt dåligt optimerat som folk säger. Verkar ungefär ligga på Shadow Of The Tomb Raider nivå...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar ju inte alls vara omöjligt att köra 1080p/60 med ett GTX970 eller 1060.
https://www.youtube.com/watch?v=DOCJYteDNRY

Man får ställa ner ögongodis lite till "balanced" eller hitta en egen sweetspot. Hellre 1080p/60 än uppskalad 4k i 30fps på konsol imo.

Verkar ju inte speciellt dåligt optimerat som folk säger. Verkar ungefär ligga på Shadow Of The Tomb Raider nivå...

Sorry, hamnade på senaste inlägget så missade att den redan var delad. Men ja, jag tycker inte alls det verkar vara så svårt att få det att flyta på även med lite sämre hårdvara om man orkar ta sig lite tid att ställa in advanced graphics

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Ja, folk är lite väl snabba med att anklaga Rockstar för dålig optimering.
Men det beror ju på att folk blivit så vana vid att PC-versionen bara är snäppet snyggare än PS4-versionen och den stora vinsten på PC-sidan är högre upplösning och framerate.

Men jag gissar på att de inställningar som konsolerna kör som är lägre än på PC är relaterade till CPU-lasten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azacian:

Har kört det en kväll nu och ligger mellan 50-70 fps på 2560x1440 Ultra settings. Dippar kort ibland.
Benchmark sa min 7, low 50 , high 70. Så nån gång dippar den till men inget som jag bryr mig om
och inget jag märkt i spelt. Nån frame isf. Så segt spel iaf.

Kör en 6700k Lätt överklockad och ett Asus strix 1070, OC mode samt 32GB minne.
Har plockat ner particles och long shadows till low samt någon annan setting
som jag inte kommer ihåg nu på jobbet men var nån av aa eller liknande.
Disclaimer: Kan ha ändrat mer, låter som höga siffror för 2560 ultra men klart
spelbart med 1070 iaf med bra CPU bakom.

Såg maerjo's kommentar. Ser inga sådan tendenser, flyter på bra när jag blev
av med startkrashen. Vad har du för CPU Maerjo? Kan det vara den som flaskar
om vi har så stor skillnad.

/Aza

Jag tror att det kan vara min i5-6600K som spökar, men är osäker.
Vet inte riktigt hur jag ska göra för att testa det heller.
Har en kompis som har i stort sett samma system och som också får problem med frusen bild i upp till 5-6 sekunder, om inte längre ibland.
Kan lägga till att jag kör på de senaste grafikdrivrutinerna samt har 16 GB RAM som körs i 3067 MHz.

Visa signatur

/MJ
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI / AMD Ryzen 7 7700@3.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming / Corsair Vengeance DDR5 2x16GB@5200MHz / Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB
Case: Fractal Design North White

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad är "30fps-titel" för nått?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja spelet skapades med 30fps i åtanke och mål-framerate. Sen är klart 60fps nice... Men det kostar ju att bruteforcea 60fps med höga inställningar för ett gameplay som nödvändigtvis inte behöver det. Men visst... Ska man envisas att lira med mus å tangentbord och trotsa tyngdlagen genom att sitta upprätt medan man spelar, ja då är väl 60fps ett måste. Men billigare att skaffa en handkontroll och koppla datorn till tvn kan jag tycka. Sen är det ju kul att kunna bumpa upp inställningarna utan att behöva lägga 11000:- på ett grafikkort?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja spelet skapades med 30fps i åtanke och mål-framerate. Sen är klart 60fps nice... Men det kostar ju att bruteforcea 60fps med höga inställningar för ett gameplay som nödvändigtvis inte behöver det. Men visst... Ska man envisas att lira med mus å tangentbord och trotsa tyngdlagen genom att sitta upprätt medan man spelar, ja då är väl 60fps ett måste. Men billigare att skaffa en handkontroll och koppla datorn till tvn kan jag tycka. Sen är det ju kul att kunna bumpa upp inställningarna utan att behöva lägga 11000:- på ett grafikkort?

Spelet är 30 fps på konsol, ja. Skulle inte säga att pc-verren, där man är fri att välja, är det dock. Även om det, som du säger, inte drabbas lika mkt av låg framerate som vissa andra spel.

Håller dock med om att mus och tangentbord är rätt osmakliga spelkontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maerjo:

Jag tror att det kan vara min i5-6600K som spökar, men är osäker.
Vet inte riktigt hur jag ska göra för att testa det heller.
Har en kompis som har i stort sett samma system och som också får problem med frusen bild i upp till 5-6 sekunder, om inte längre ibland.
Kan lägga till att jag kör på de senaste grafikdrivrutinerna samt har 16 GB RAM som körs i 3067 MHz.

Verkade inte vara speciellt CPU tungt i DF tester. Men dina symptom låter som CPU-lagg, men skulle också kunna vara VRAM. Testa att köra ner allt på low och jobba dig upåt därifrån.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja spelet skapades med 30fps i åtanke och mål-framerate. Sen är klart 60fps nice... Men det kostar ju att bruteforcea 60fps med höga inställningar för ett gameplay som nödvändigtvis inte behöver det. Men visst... Ska man envisas att lira med mus å tangentbord och trotsa tyngdlagen genom att sitta upprätt medan man spelar, ja då är väl 60fps ett måste. Men billigare att skaffa en handkontroll och koppla datorn till tvn kan jag tycka. Sen är det ju kul att kunna bumpa upp inställningarna utan att behöva lägga 11000:- på ett grafikkort?

Nu ska vi inte fastna i 30FPS debatten. Men tycker personligen att 30fps är helt ok, just när man kör med handkontroll (för att jag är så jäkla långsam på att sikta med handkontroll i alla fall). Men när man kör med mus och tangentbord så blir 30fps riktigt segt. RDR2 och liknande 3rd person spel är lite mellanting för mig, det funkar ok med handkontroll, men man blir klart bättre på att skjuta med mus och tangentbord. Körde GTA på PC och sen efteråt på PS3, tyckte det var sjukt mycket svårare på PS. Sen rena FPS-spel ska vi inte ens prata om, har man en gång börjat köra FPS på PC så går det inte att byta till konsol längre, känns som att tvinga sig själv att spela tennis med fel arm eller nått, man vet att man kan bättre, men det går bara asdåligt hela tiden

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed har alltid en bra infallsvinkel till dessa optimeringsguiderna. Gillar alltid Tims förslag

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:

Här är del 2. Han lyckas krama ut rejält med prestanda utan att degradera upplevelsen märkbart!