Vad kan det kosta med elektriker för mindre jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är så det blir när hemmameckare meckar....anlita folk som kan istället.
När det är sådär så funderar man på hur resten av elen ser ut i lägenheten.

När det gäller att köpa egna armaturer och uttag så köp kvalitet, ta inte vägen om rusta och spara 50 kronor för någon som ska sitta i minst 20 år.

Det är faktiskt förekommande med denna typ av lösning men ovanligt. Man använder då uttaget till golvlampa, vitrinskåpsbelysning eller tavelbelysning.

On topic:
Precis som reverend benny säger så rekommenderar jag kvalité på elprylarna då man använder dessa dagligen. Rekommenderar Schneider Exxact.

Öppna och kolla om du har en brun/fast fas och blå/nolla bakom. Då kan du lyfta bort tändtråden och lägga in den tillsammans med brun/fast fas. Samtidigt kontrollerar du om uttaget och närmaste uttag är jordade eller ojordade. Man får absolut inte använda jordade uttag om man inte dragit fram en grön/gul kabel.

(Hur var regeln nu ang. jordad/ojordade uttaget? Icke blanda i samma rum eller så pass långt från varandra att du som person inte ska kunna nå två olika uttag?)

Detta bör du egentligen överlåta till någon kunnig person eftersom du rådfrågar och detta visar redan att du inte är erfaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Men lyssna nu här. Enda anledningen till att jag ens funderar på elektriker är pga de extremt strikta ellagarna i Sverige. Hade vi inte haft dem hade jag tagit noga reda på hur allt ska göras och gjort det själv (det finns inget magiskt med el, utan det går utmärkt att ta reda på hur man gör det korrekt och säkert precis som allt annat). Men inget av det jag har behov av är tillåtet att göra som "lekman" ens om man vet exakt hur det ska göras. Av det skälet väljer jag att betala för att få det gjort lagligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Öppna och kolla om du har en brun/fast fas och blå/nolla bakom. Då kan du lyfta bort tändtråden och lägga in den tillsammans med brun/fast fas. Samtidigt kontrollerar du om uttaget och närmaste uttag är jordade eller ojordade. Man får absolut inte använda jordade uttag om man inte dragit fram en grön/gul kabel.

Men du, om du läser inläggen så ser du att min bostad är femton år gammal. Det fanns inga ojordade uttag kvar att installera då. Naturligtvis är allt jordat...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Men lyssna nu här. Enda anledningen till att jag ens funderar på elektriker är pga de extremt strikta ellagarna i Sverige. Hade vi inte haft dem hade jag tagit noga reda på hur allt ska göras och gjort det själv (det finns inget magiskt med el, utan det går utmärkt att ta reda på hur man gör det korrekt och säkert precis som allt annat). Men inget av det jag har behov av är tillåtet att göra som "lekman" ens om man vet exakt hur det ska göras. Av det skälet väljer jag att betala för att få det gjort lagligt.

Tråkigt när man tar sig tid att svara och du inte ens läser svaren du får

Men låter som du redan kan allt om el-lagarna själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Det är givetvis inte teoretiskt omöjligt att bryta strömmen till uttag på ett säkert sätt. Men generellt kan man säga att om ett uttag finns med märkström 16A får man förutsätta att det kan anslutas något som drar ~3500W.. Sen kanske säkringen har märkström 10A och kommer till slut smälta/bryta. Det räddar dock inte strömbrytaren på väggen.
Sen är det kanske ett extremt exempel. Men jag har sett uttag i kök där vattenkokare och dylika högförbrukare tryckts i medan apparaterna är "på", vilket då skadat uttaget à lá svets. Samma sak sker ju i strömbrytaren.

Låter som du slänger dig med siffror och påhittade teorier du inte själv förstår.
"Men jag har sett uttag i kök där vattenkokare och dylika högförbrukare tryckts i medan apparaterna är "på", vilket då skadat uttaget à lá svets"
För att undvika detta är PRECIS varför många länder har strömbrytare till uttagen.

Du kan ju annars förklara hur du startar din vattenkokare UTAN att använda en strömbrytare

Kanske låter bitter, men är såpass trött på alla tokigheter som skrivs i forumet så fort det är el-relaterat att jag ofta skiter i att svara.
Ungefär som om folk i varenda hårdvarutråd skulle komma och skriva "Min gamla datta var på 600W men har nu köpt en på 800W och den är mycket bättre för DOTA, så köp en datta med 800W", tillslut kommer folk sluta orka rätta hela tiden.
Detta fenomen ser man väldigt tydligt på forum som bygghemma där 80% av svaren i trådar verkar skrivas av folk helt utan kunskap om ämnet, och de med kunskap tröttnar snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tråkigt när man tar sig tid att svara och du inte ens läser svaren du får

Men låter som du redan kan allt om el-lagarna själv

Du kanske ska läsa dina egna länkar innan du skriver sånt. Så här står det i länken i ditt förra inlägg:

"Exempel på arbeten som endast får utföras av elinstallationsföretag eller auktoriserad elinstallatör:

Förändringar i fasta installationer.

Elinstallationer i dusch- och badrum."

Att koppla förbi en strömbrytare är en förändring i en fast installation.

Att byta ut och utöka takbelysningen i ett badrum är en elinstallation i dusch- och badrum.

Inget av det är tillåtet för mig att göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Jubileumsmästare

@cyklonen: Att låta brytaren sitta kvar och sätta dit ett täcklock är väl inte en förändring i en fast installation dock?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Uttagen med strömbrytare i mitt fall, är golvnära uttag i ett vardagsrum. Inget man kopplar vattenkokare eller liknande till. I ena fallet är det tveksam om man ens skulle koppla en golvlampa, eftersom uttaget sitter precis intill en väggöppning mellan hall och vardagsrum.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Du kanske ska läsa dina egna länkar innan du skriver sånt. Så här står det i länken i ditt förra inlägg:

"Exempel på arbeten som endast får utföras av elinstallationsföretag eller auktoriserad elinstallatör:

Förändringar i fasta installationer.

Elinstallationer i dusch- och badrum."

Att koppla förbi en strömbrytare är en förändring i en fast installation.

Att byta ut och utöka takbelysningen i ett badrum är en elinstallation i dusch- och badrum.

Inget av det är tillåtet för mig att göra.

Men va bra, då vet du ju mer än mig som är utbildad elektriker, fd. installationselektriker, fartygseltekniker och elkraftsingenjör.

Förstår då inte alls varför du startade tråden när du ju redan vet bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

@cyklonen: Att låta brytaren sitta kvar och sätta dit ett täcklock är väl inte en förändring i en fast installation dock?

Detta handlar om delade strömbrytare. Två knappar i sidled. Ena styr taklampans kontakt (den ska vara kvar som den är). Den andra styr vägguttaget under (det ska kopplas bort). Går inte att täcka över nåt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Men va bra, då vet du ju mer än mig som är utbildad elektriker, fd. installationselektriker, fartygseltekniker och elkraftsingenjör.

Förstår då inte alls varför du startade tråden när du ju redan vet bäst

Men är du helt j...?

Jag startade tråden för att fråga om ungefärligt pris för ett elektrikerjobb. Läs gärna mina inlägg igen och se om du hittar några frågor om ellagar eller vad jag får göra själv.

Jag vet att såna här trådar alltid drar till sig sura elektriker som kommer med samma trötta gamla "om du måste fråga får du inte göra det själv", så jag undvek medvetet allt sånt. Men icke, du lyckades ändå hitta hit och gnälla helt obefogat...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av cyklonen:

Detta handlar om delade strömbrytare. Två knappar i sidled. Ena styr taklampans kontakt (den ska vara kvar som den är). Den andra styr vägguttaget under (det ska kopplas bort). Går inte att täcka över nåt.

Då förstår jag, kanske en liknande sida kan hjälpa dig angående prisbild. Skadar ju inte att få in några offerter. Offerta.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Men är du helt j...?

Jag startade tråden för att fråga om ungefärligt pris för ett elektrikerjobb. Läs gärna mina inlägg igen och se om du hittar några frågor om ellagar eller vad jag får göra själv.

Jag vet att såna här trådar alltid drar till sig sura elektriker som kommer med samma trötta gamla "om du måste fråga får du inte göra det själv", så jag undvek medvetet allt sånt. Men icke, du lyckades ändå hitta hit och gnälla helt obefogat...

Du skrev upprepade gånger att enda anledningen du ville ha dit en elektriker är för att lagen säger du inte får.

Du blev tillrättavisad ett flertalet gånger av olika personer, vilka du antingen ignorerar eller argumenterar emot.

Vem är det här egentligen som är helt J?

Men har inte tid med din tråd nu, ska starta en egen tråd om vem ska jag ska låta montera ihop mina datorkomponenter eftersom datalagen säger att man inte får själv. Inet eller Webhallen, kanske netonnet?
Försöker nån tillrättavisa mig angående datalagen ska jag sen börja med personangrepp!

Förstår att du finner elektriker sura när du inte lyssnar och istället försöker motargumentera. Konstigt det där

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Men va bra, då vet du ju mer än mig som är utbildad elektriker, fd. installationselektriker, fartygseltekniker och elkraftsingenjör.

Förstår då inte alls varför du startade tråden när du ju redan vet bäst

Han startade ju tråden för att kolla om nån hade koll på ungefärlig kostnad!!

Sen undrar jag varför du som utbildad elektriker sitter och rekomenderar någon som inte vet alls vad
han pysslar med att göra det själv?

Har sett en hel del gördetsjälvinkopplingar...rätt jävla livsfarlig kan det bli om man gör fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du skrev upprepade gånger att enda anledningen du ville ha dit en elektriker är för att lagen säger du inte får.

Du blev tillrättavisad ett flertalet gånger av olika personer, vilka du antingen ignorerar eller argumenterar emot.

Vem är det här egentligen som är helt J?

Men har inte tid med din tråd nu, ska starta en egen tråd om vem ska jag ska låta montera ihop mina datorkomponenter eftersom datalagen säger att man inte får själv. Inet eller Webhallen, kanske netonnet?
Försöker nån tillrättavisa mig angående datalagen ska jag sen börja med personangrepp!

Förstår att du finner elektriker sura när du inte lyssnar och istället försöker motargumentera. Konstigt det där

Ja, och lagen säger det lagen säger, oavsett vad du tycker. Jag går faktiskt mer på vad lagen säger än nån anonym elektriker med oklar kunskapsnivå påstår på ett anonymt forum.

Var enbart ute efter prisnivå när jag startade tråden, men så kom du och började bråka.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Ja, och lagen säger det lagen säger, oavsett vad du tycker. Jag går faktiskt mer på vad lagen säger än nån anonym elektriker med oklar kunskapsnivå påstår på ett anonymt forum.

Var enbart ute efter prisnivå när jag startade tråden, men så kom du och började bråka.

Sen har vi ju den detaljen med nödig kännedom med..utan det så får du ju inte göra nått alls

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devildenied:

Han startade ju tråden för att kolla om nån hade koll på ungefärlig kostnad!!

Sen undrar jag varför du som utbildad elektriker sitter och rekomenderar någon som inte vet alls vad
han pysslar med att göra det själv?

Har sett en hel del gördetsjälvinkopplingar...rätt jävla livsfarlig kan det bli om man gör fel

Snygg halmdocka.

Har ej rekomenderat någon att varken göra eller inte göra nåt alls.

Har bara poängterat att hans påstående "inget av det jag har behov av är tillåtet att göra som "lekman" ens om man vet exakt hur det ska göras." är felaktigt.

Han skrivit vad man som lekman faktiskt får göra av det han frågar, samt poängterat tydligt att man endast får göra det OM man besitter nödvändig kunskap, vilket det inte verkar vara i detta fallet.

Min första tanke var snarare att åka förbi nån dag och hjälpa killen, har absolut inte rekomenderat han att göra jobbet själv.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Snygg halmdocka.

Har ej rekomenderat någon att varken göra eller inte göra nåt alls.

Har bara poängterat att hans påstående "inget av det jag har behov av är tillåtet att göra som "lekman" ens om man vet exakt hur det ska göras." är felaktigt.

Han skrivit vad man som lekman faktiskt får göra av det han frågar, samt poängterat tydligt att man endast får göra det OM man besitter nödvändig kunskap, vilket det inte verkar vara i detta fallet.

Min första tanke var snarare att åka förbi nån dag och hjälpa killen, har absolut inte rekomenderat han att göra jobbet själv.

Gör det så blir väl alla glada, och arbetet utförs som det ska👍
Hade jag bott närmare hade även jag erbjudit samma

Permalänk
Medlem

Men jösses. Man tappar verkligen tron på mänskligheten ibland. Jag ställde en enkel och tydlig fråga, och så brakar helvetet lös.

Men jag har ändå fått svar på min fråga, så än en gång tack till er som läste korrekt och svarade utan tjafs.

Härmed avslutar jag min medverkan i tråden. Om några gnällelektriker vill fortsätta bråka, så får ni göra det i fred.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det du beskriver i trådstarten tar max 5 min att fixa. Max 1000kr, 1h jobb, framkörningsutgift.

Uttagen är kopplade på fel sida av strömbrytaren. Dvs med tändtråden istället för inkommande fas.

Ok, det stämde inte när du sa att det va en dubbel, men likväl ett lätt jobb. Och sätt dit en enkel strömbrytare istället.

(Byta armaturen kan ta en stund, men bör rimligtvis gå under en timme)

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Men jösses. Man tappar verkligen tron på mänskligheten ibland. Jag ställde en enkel och tydlig fråga, och så brakar helvetet lös.

Men jag har ändå fått svar på min fråga, så än en gång tack till er som läste korrekt och svarade utan tjafs.

Härmed avslutar jag min medverkan i tråden. Om några gnällelektriker vill fortsätta bråka, så får ni göra det i fred.

Jag är ingen gnällelektriker...jag är en gnällkyltekniker😊
Ber om ursäkt om jag sabbat din tråd

Permalänk
Avstängd

En mindre summa pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

500-1000 kronor per timme plus andra avgifter som transport, administrativa avgifter och materialkostnader. Jag skulle gissa på att jag skulle få betala 650 kronor per timme, totalt 3h arbetstid plus materialkostnader. Dom räknar tiden från när dom tänker på ditt jobb till när dom kastat all material och fakturerat dig.
Det skiljer jättemycket beroende på var man bor. Ring till närmaste elföretag och fråga.

Du får dock räkna med att det kan dröja ett tag innan man skickar iväg en elektriker till dig då du som privatkund är oftast lågprioriterad.

Trodde iofs att det var allmänt känt att man får mothugg på nätet när man ställer frågor om el i hushållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Låter som du slänger dig med siffror och påhittade teorier du inte själv förstår.
"Men jag har sett uttag i kök där vattenkokare och dylika högförbrukare tryckts i medan apparaterna är "på", vilket då skadat uttaget à lá svets"
För att undvika detta är PRECIS varför många länder har strömbrytare till uttagen.

Du kan ju annars förklara hur du startar din vattenkokare UTAN att använda en strömbrytare

Kanske låter bitter, men är såpass trött på alla tokigheter som skrivs i forumet så fort det är el-relaterat att jag ofta skiter i att svara.
Ungefär som om folk i varenda hårdvarutråd skulle komma och skriva "Min gamla datta var på 600W men har nu köpt en på 800W och den är mycket bättre för DOTA, så köp en datta med 800W", tillslut kommer folk sluta orka rätta hela tiden.
Detta fenomen ser man väldigt tydligt på forum som bygghemma där 80% av svaren i trådar verkar skrivas av folk helt utan kunskap om ämnet, och de med kunskap tröttnar snabbt

Du får gärna vara bitter på tokigheter. Men blanda inte ihop det med detta och ta ut det på mig.

Som sagt finns det strömbrytare som är lämpliga för sitt ändamål.
Dessutom tror jag säkert att många vanliga strömställare av BRA kvalitet klarar en hembioanläggning+dammsugare+lampa i många år. Annars hade det inte varit lagligt. Det betyder inte att jag gillar det.
Datorer/Nätagg är t ex särskilt olämpliga att bryta på detta sätt.

Blir det ljusbåge i strömställaren för vattenkokaren som är märkt 2200W, så är den ju felkonstruerad.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ta inte offert på småjobb, det blir dyrt. Låter som ett jobb som tar 2 timmar, men räkna med att bli debiterad för 3. Beror också på om firman tar ett fast pris för utryckning eller om resan bara räknas i tid + sträcka. Glöm inte att bjuda på kaffe om du är hemma när du anlitar en hantverkare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Du får gärna vara bitter på tokigheter. Men blanda inte ihop det med detta och ta ut det på mig.

Som sagt finns det strömbrytare som är lämpliga för sitt ändamål.
Dessutom tror jag säkert att många vanliga strömställare av BRA kvalitet klarar en hembioanläggning+dammsugare+lampa i många år. Annars hade det inte varit lagligt. Det betyder inte att jag gillar det.
Datorer/Nätagg är t ex särskilt olämpliga att bryta på detta sätt.

Blir det ljusbåge i strömställaren för vattenkokaren som är märkt 2200W, så är den ju felkonstruerad.

Det mesta du skrev var felaktigt och dina siffror kändes tagna från luften.
Men försöker igen.

Skrivet av Igelkott:

Ja men det är ju inga konstigheter. Jag förutsätter bara att dessa strömbrytare skall vara av en annan typ än "lampknapp".
Det finns många andra sorters brytare som lämpar sig till sådan installation. Dubbelpoliga brytare dessutom.

En "lampknapp" skiter fullständigt i om du hängt på 1500W lysrörsarmaturer (vanligt förekommande i kontorslandskap, köpcentran och liknande) eller en 1500W vattenkokare. Vattenkokaren som är en helt resistiv belastning kommer om något slita mindre på brytaren än lysrören.

Citat:

Det är givetvis inte teoretiskt omöjligt att bryta strömmen till uttag på ett säkert sätt. Men generellt kan man säga att om ett uttag finns med märkström 16A får man förutsätta att det kan anslutas något som drar ~3500W..

I sverige är 10A standard för eluttag. 16A används väldigt sällan i hushåll (annat än ev. 1-fas spis), men kan finnas i industrier och liknande där någon förväntas plugga in en 230V pinnsvets. Men ingen förväntas plugga in något på över 2300W i hemmet. För 16A brukar max effekt anges till 3680W.
Vad uttaget är märkt med är max storlek på säkring som får användas, då har marginal och hänsyn tagits till att en säkring klarar en viss överström över en viss tid. Det är sen upp till installatören att anpassa säkring och kablage efter ändamål.
Att det ofta står max 16A på både uttag och strömbrytare är för att länder som Norge har 16A som standard, man kan då sälja samma produkt i båda länder. Backar du några år så var ofta Eljo som tillverkades i sverige märkta med 10A, medans Elko tillverkade i norge var märkta 16A.
Oavsett måste du se till att allt du installerat på gruppen är märkt med minst säkringsstorleken du installerar, så även om det hade varit ett 16A uttag så hade brytaren också varit 16A vid korrekt installation.

Citat:

Sen kanske säkringen har märkström 10A och kommer till slut smälta/bryta.
Det räddar dock inte strömbrytaren på väggen.

Jo, det är PRECIS vad säkringen är till för, att skydda kablage och uttag/brytare vid överström.
Är liksom hela poängen med en säkring, att den SKA rädda brytaren

Citat:

Sen är det kanske ett extremt exempel. Men jag har sett uttag i kök där vattenkokare och dylika högförbrukare tryckts i medan apparaterna är "på", vilket då skadat uttaget à lá svets. Samma sak sker ju i strömbrytaren.

Samma sak sker INTE i en brytare, en brytare är fjäderbelastad och slår till eller bryter extremt snabbt, även om du trycker långsamt på brytaren så kommer inget i den röra sig föränn den kommer till "klick-punkten", och fjädern ser då till att tillslaget sker med hög hastighet.
Större brytare på några tusen ampere har fjädrar med en enorm kraft för det är då ännu viktigare att den bryter extremt snabbt för att undvika ljusbåge (vilket snabbt blir varmt vid 1000A+), dessa fjädrar måste ibland spännas manuellt (de flesta har elmotorer som spänner upp, men inte alla), man får då stå och pumpa upp tryck på fjädrarna, ungefär som en domkraft på bilen, innan det går att slå till eller ifrån brytaren (vilket sen sker med en fet smäll), även om man såklart undviker i möjligaste mån att slå ifrån med full belastning.
Så om du istället tar din vattenkokare med strömbrytaren på tillslagen och går till andra änden av huset, sen springer allt vad du kan, slänger dig mot uttaget i en superman-pose och medans du är i luften smackar in kontakten med en snabb högerjabb så ska du se att ev ljusbåge kommer vara minimal. Eventuellt kanske du slår hål genom väggen också.

Sen är ju strömbrytaren mekanisk, och allt mekaniskt har alltid ett visst slitage.
Börjar du se (eller höra) synlig ljusbåge i en strömbrytare när du tänder eller släcker har den gjort sitt och ska bytas ut.
Att sita ut en brytare som bryter hög effekt kommer dock ta avsevärt längre tid än att slita ut ett eluttag genom att plugga in/ur saker som är påslagna. En strömbrytare är liksom kontruerad för och avsedd för precis detta.