Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Hej,

Jag sitter och kikar lite på potentiella lösningar för inköp av en ny router.

I dagsläget har jag en uppsättning som ser ut så här:
Fiberomvandlare
Port 1:Dator Port 2: Router (AP) + övriga enheter
(Alltså datorn kopplad direkt till omvandlaren/media-enheten utan någon enhet mellan)

Jag har inte möjlighet att koppla så routern går innan alla enheter pga placering. Så jag går i tankarna att köpa en USG för att då kunna placera denna direkt vid fiberomvandlaren och sedan köra min router (Asus AC68) endast som accespunkt för övriga enheter, samt koppla datorn som idag går direkt in i fiberomvandlaren utan något rounter med brandvägg mellan till USG'n.

Jag har även tittat på edgerouter X, fördelar / nackdelar mot USG? Jag har inte något behov av PoE/fler portar i dagsläget utan det räcker egentligen med endast 1 (IN) och minst 2 (UT) från routern.

Tacksam för hjälp!!

/W

1. Jag hoppas du har en bra brandvägg på den första datorn.

2. Både USG och ERX kommer att fungera men med USG får du välja om du vill att dator 1 och de trådlösa enheterna skall kunna prata med varandra eller inte. Om du vill det så kommer det bli ett dramatiskt prestandatapp då USG switchar i mjukvara, inte hårdvara. Med ERX kan du om du vill ha alla enheter på samma subnät utan prestandaförlust då den har ett inbyggt switch-chip. Dock är ERX något långsammare än USG, typiskt 500 mbit/s jämfört med 900 Mbit/s för USG. Skillnaden i övrigt är mest GUI, Unifi Controller är lite mer färgglad och snyggare designad men funktionaliteten är ungefär den samma. Den stora fördelen med Unifi Controller får man egentligen när man kopplar in fler enheter ur Unifi-serien, då sköter man alla i samma GUI. Med ERX och övriga Edge-produkter sköter man enhet för enhet i var sitt GUI.

3. Ett annat alternativ är att placera din Asus-router vid inkommande fiber och istället montera en separat accesspunkt där du idag har din router? (Förutsatt att du inte har några trådanslutna enheter där vill säga)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Dock är ERX något långsammare än USG, typiskt 500 mbit/s jämfört med 900 Mbit/s för USG.

Inte nu längre. Sedan EdgeOS firmware version v1.9.1 kan man köra Handware Offloading och då klarar Edgerouter X 950Mbps throughput.
Men det är inte aktiverat som standard utan du måste gå och aktivera det själv.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRout...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

1. Jag hoppas du har en bra brandvägg på den första datorn.

2. Både USG och ERX kommer att fungera men med USG får du välja om du vill att dator 1 och de trådlösa enheterna skall kunna prata med varandra eller inte. Om du vill det så kommer det bli ett dramatiskt prestandatapp då USG switchar i mjukvara, inte hårdvara. Med ERX kan du om du vill ha alla enheter på samma subnät utan prestandaförlust då den har ett inbyggt switch-chip. Dock är ERX något långsammare än USG, typiskt 500 mbit/s jämfört med 900 Mbit/s för USG. Skillnaden i övrigt är mest GUI, Unifi Controller är lite mer färgglad och snyggare designad men funktionaliteten är ungefär den samma. Den stora fördelen med Unifi Controller får man egentligen när man kopplar in fler enheter ur Unifi-serien, då sköter man alla i samma GUI. Med ERX och övriga Edge-produkter sköter man enhet för enhet i var sitt GUI.

3. Ett annat alternativ är att placera din Asus-router vid inkommande fiber och istället montera en separat accesspunkt där du idag har din router? (Förutsatt att du inte har några trådanslutna enheter där vill säga)

Skrivet av kalle-anka:

Inte nu längre. Sedan EdgeOS firmware version v1.9.1 kan man köra Handware Offloading och då klarar Edgerouter X 950Mbps throughput.
Men det är inte aktiverat som standard utan du måste gå och aktivera det själv.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRout...

1. Ja & nej, det är väl egentligen därför som jag vill göra detta. Jag har ju Windows brandvägg etc, men därför jag vill ha ytterligare en nivå.

2. Kommunikationen internt mellan enheterna anslutna till AP (asus routern) och datorn är egentligen inget krav eller problem, då jag inte använder någon nätverksdelning utöver åtkomst till internet från respektive enhet. Så ett subnätverk är nog inget som kommer krävas. Dock ser jag ju potential att byta ut till fler Unify produkter framöver (AP & switch för PoE), så därför kanske USG är att föredra om jag förstår dig rätt? Om jag har förstått funktionaliteten i USG så har jag 3 portar som jag kan använda för olika applikationer?

3. Anledningen till att jag vill undvika detta är eftersom denna placering är problematisk rent praktiskt, och jag har som du just säger en del enheter anslutna i routern via trådanslutning.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

1. Ja & nej, det är väl egentligen därför som jag vill göra detta. Jag har ju Windows brandvägg etc, men därför jag vill ha ytterligare en nivå.

2. Kommunikationen internt mellan enheterna anslutna till AP (asus routern) och datorn är egentligen inget krav eller problem, då jag inte använder någon nätverksdelning utöver åtkomst till internet från respektive enhet. Så ett subnätverk är nog inget som kommer krävas. Dock ser jag ju potential att byta ut till fler Unify produkter framöver (AP & switch för PoE), så därför kanske USG är att föredra om jag förstår dig rätt? Om jag har förstått funktionaliteten i USG så har jag 3 portar som jag kan använda för olika applikationer?

3. Anledningen till att jag vill undvika detta är eftersom denna placering är problematisk rent praktiskt, och jag har som du just säger en del enheter anslutna i routern via trådanslutning.

2. Nja, USG har tre nätverksportar: WAN, LAN1 och LAN2. LAN1 och LAN2 kan bara kommunicera med varandra genom mjukvara och det går inte speciellt raskt. Däremot går det att ha en dator i LAN1 och en annan i LAN2 och köra på i full sula. Det vanligaste är att man tar inkommande anslutning i WAN och sedan en kabel från en av LAN-portarna till en switch.

Mao pluggar du in din dator i LAN1 och sätter en switch där du idag har Asus-routern och pluggar in i LAN2, i switchen sätter du sen en AP för wifi.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Inte nu längre. Sedan EdgeOS firmware version v1.9.1 kan man köra Handware Offloading och då klarar Edgerouter X 950Mbps throughput.
Men det är inte aktiverat som standard utan du måste gå och aktivera det själv.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRout...

Edgerouter X klarar 1300 MBit/s i throughput. Så den klarar inte 1000 up och ner samtidigt.
USG och Edgerouter Lite kan göra 1000 upp och ner samtidigt.
Allt under förutsättning att Offloading är igång.
Så man kan inte använda QoS eller något annat som stör Offloading.

950 är max siffran man får på en 1000 lina eftersom det finns lite overhead.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag har precis flyttat till hus och snart kastar jag min gamla Netgear R7000 ut på gatan, varannan firmware är helt värdelös så man får återställa till äldre firmware, och wi-fi't är nästan konstant värdelöst.

Jag köpte in 4 AC-Pro till firman för ca 2 år sedan och de är fantastiska, de har inte krånglat en enda sekund vad jag kan minnas, så jag funderar på att köpa sådana hem också.

Men vad ska man ha?
Jag funderar på en USG + 1 AP AC-Pro. (min nuvarande netgear täcker nästan hela huset så jag misstänker att 1 st AP ska räcka annars får jag väl fixa en till). Sedan köra en controller på en raspberry pi. Låter det som ett klokt val?

Jag som många andra lyckas inte reda ut vad man ska välja på USG, Edgerouter X och Lite, är USG rätt val för hemmabruk? Jag gör inget speciellt mer än Netflix, PS4, nintendo switch, spelar på PC, kör plex, mobiltelefoner, ipads, osv.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kan en hel del om datorer och så, men nätverk är jag kass på...
Om man köper en "Ubiquiti EdgeRouter Lite" kan jag då konfiguera den genom samma programvara som jag använder till min accesspunkt Unif AC pro? Tror det heter Unifi Controller (minns inte just nu). Jag kör detta på min Linux-server redan.

Min nuvarande router Netgear WNR3500 är inte helt frisk och behöver bytas ut.

Btw. det finns väl brandvägg i EdgeRouter Lite hoppas jag? Är det bök att öppna portar

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Man kan inte konfigurera en EdgeRouter genom Unifi Controller. Edge routern har ett eget webb baserat GUI, EdgeOS, som är krångligt att använda men som har jättemånga inställningar och finesser.

Vill du bara ha en enkel router utan några som helst finesser, köp en Edge router. Edge routern har några enkla wizards för de enklaste behoven.
Vill du hålla på med lite mer avancerade saker som VLAN, köp en UniFi router som du kan konfigurera genom UniFi Controller. Det går att göra samma saker i EdgeOS som i Unifi Controller, men det är bökigare.
Vill du gå helt crazy och kunna göra alla tänkbara inställningar, då är det en Edge router och EdgeOS som gäller.

En video som förklarar det hela lite bättre.
https://youtu.be/XvWOx3PvYFM

Permalänk
Medlem

Ubiquiti har lagt till "phone home" i firmware för sina accesspunkter. Känns inte seriöst.

https://youtu.be/_ypaZ2XaxhU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ubiquiti har lagt till "phone home" i firmware för sina accesspunkter. Känns inte seriöst.

https://youtu.be/_ypaZ2XaxhU

Skickades från m.sweclockers.com

Ser ut som de kommer lägga till en knapp för att stänga av det i framtida firmware
https://community.ui.com/questions/Update-UniFi-Phone-Home-Pe...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Tänkte byta ut min gamla router, Asus RT-AC66U (ej B1) mot en Edgerouter X och en AP AC Lite.
Men hur är Edgerouter att konfigurera, finns "alla" funktioner i den som finns i min gamla rouster?
T.ex portforwarding?

Kommer denna lösning att vara bättre än min nuvarande router?

Hur har ni satt AP'n? Direkt mot vägg eller tak, hur strålar den?

Permalänk
Medlem

Nu verkar äntligen Unifi Dream Machine ha släppts i Europa. Förhoppningsvis kommer en Pro inte långt efter!

https://eu.store.ui.com/collections/routing-switching/product...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Tänkte byta ut min gamla router, Asus RT-AC66U (ej B1) mot en Edgerouter X och en AP AC Lite.
Men hur är Edgerouter att konfigurera, finns "alla" funktioner i den som finns i min gamla rouster?
T.ex portforwarding?

Kommer denna lösning att vara bättre än min nuvarande router?

Hur har ni satt AP'n? Direkt mot vägg eller tak, hur strålar den?

Om den är bättre än din gamla router beror på vad du ogillade eller var missnöjd med.

GUI är lite mindre polerat men alla funktioner finns där, tröskeln är dock ganska hög så man får ha tungan i rätt mun. Port forward finns naturligtvis.

AP bör i första hand sättas i taket, den är rundstrålande med något lägre känslighet rakt under.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Om den är bättre än din gamla router beror på vad du ogillade eller var missnöjd med.

GUI är lite mindre polerat men alla funktioner finns där, tröskeln är dock ganska hög så man får ha tungan i rätt mun. Port forward finns naturligtvis.

AP bör i första hand sättas i taket, den är rundstrålande med något lägre känslighet rakt under.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, frågan var väl lite dumt ställd...

Jag ser att det finns PoE passthrough, slipper jag PoE injektorn som tillhör AP'n med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

@basn:
Hm, väldigt skumt.
Vissa står där även tillverkare på.
Xerox, TPlinkT, Toshiba T, Technico, Shinbora, Shandong, Sha-ken, Sanyo-Ale, RealekU (är under ett VM jag har på unraid servern.), Radisys, Quotron, MakinoMi, Lea*D, Invensys, Intel, leee8021, med mera, väldigt många.

Skrivet av basn:

som sagt, säkert ett realtek kort som är trasigt.. de är vanliga imo

Det kan inte vara detta som spökar då?

https://source.android.com/devices/tech/connect/wifi-mac-rand...

Jag tänker ifall du kör Android10 på några av enheterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Ja, frågan var väl lite dumt ställd...

Jag ser att det finns PoE passthrough, slipper jag PoE injektorn som tillhör AP'n med andra ord?

Ja och nej. Du slipper den på nätverkskabeln till ap:n men du måste använda den för att driva routern om du vill köra PoE passthrough, den medföljande nätadaptern är för svag för att driva båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

för er som inte bryr er så mycket om modulsystem, dvs att router,ap,switch, cloud key är olika enheter så är ju unifi dream maskin släppt. just för vanliga husägare ser den jätte intressant ut då den är snabbare än både usg och usg pro. personligen kommer jag nog köra på pro versionen av dessa då den kommer ha 10gig fiber anslutning och kamera server inbyggt. tror dock pro version saknar ap vilket i mitt fall bara är positivt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Det kan inte vara detta som spökar då?

https://source.android.com/devices/tech/connect/wifi-mac-rand...

Jag tänker ifall du kör Android10 på några av enheterna?

Wow, vilken galen feature.
Men den säger ju bara när den probar inte när den joinat?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

för er som inte bryr er så mycket om modulsystem, dvs att router,ap,switch, cloud key är olika enheter så är ju unifi dream maskin släppt. just för vanliga husägare ser den jätte intressant ut då den är snabbare än både usg och usg pro. personligen kommer jag nog köra på pro versionen av dessa då den kommer ha 10gig fiber anslutning och kamera server inbyggt. tror dock pro version saknar ap vilket i mitt fall bara är positivt.

Hade gärna sett att den hade poe-ut på ethernet också. (Samt sfp så man kan koppla in fibern direkt, fast hade ju varit en rimligare port usg, dream machine är nog inte tänkt att sitta i ett server/mediaskåp...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pellepelikan: nä denna är ju för hemanvändare som vill ha lite bättre kvalite, du ska nog kolla på pro modellen, den monteras i rack med 10gig fiber in, väntar som sagt själv på den. skulle vara riktigt nice om den får poe på sina portar

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Oj! Helt klart intressant produkt för mig hemma istället för min gamla netgear, hade helt missat den.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@iDEOT:
Min telefon har inte kommit till 10 ännu men är inte omöjligt att min Shield har det. Ska kolla på det senare, tack!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Vad gissar ni på att UDM PRO kommer kosta när den släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Med tanke på hur orimligt varma Ubiqutis USG och switchar blir lär det krävas grytunderlägg under den där pjäsen.

Permalänk
Medlem

@Prokie: ca 4000kr, dem går att köpa för strax över 300 dollar som betatestare

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har beställt en dream machine till kompisen idag som ska installeras om någon vecka eller två.
det kommer köras en pro enhet mot denna med då han behöver ett extra rj45 uttag men inte kan sätta en switch och HD är overkill. ska blir jäkligt intressant att testa denna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: spännande

jag har ju 2 funderingar kring denna enhet som jag vill ha reda innan jag ersätter min USG 3P

* Fungerar den bra som openpvn klient? grymt mycket mer prestanda än usg 3p där jag fick ut ungefär 10/10 när jag hade vpn igång.

* Fungerar den med dual gateway, load-balancing. idag på 3p kan man ju sätta ena porten antingen som WAN2 eller LAN.
när man sätter den som wan2 kan jag köra t.e.x policy based routing och peka viss trafic på en annan gateway på nätverket, i mitt fall en pfsense.

någon som köper en UDM kan ju gärna få testa detta

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Avstängd

Webhallen har lagt upp burken (har inte fått hem den) men dyrt....

https://www.webhallen.com/se/product/310057-UniFi-Dream-Machi...

Ebay USA tar 3,7 plus frakt...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

UniFi accesspunkter samlar nu ihop data och skickar till Ubiquiti och går inte att avaktiveras för tillfället. I framtiden kommer det vara "opt-out". Kan vara värt att tänka på för dom som har eller tänkt köpa en accesspunkt från Ubiquiti. Det går att köra in OpenWRT på flera av deras modeller vilket är något jag gjort sen jag hörde om detta.

https://community.ui.com/questions/Update-UniFi-Phone-Home-Pe...