Permalänk
Medlem

Datorn starta inte efter bios update

Hej!

Uppdaterade till den senaste bios som kom ut idag för mitt moderkort men när den skulle startas om så fastna den på bilden med tog bilden och där man ska trycka för att komma in på bios dock händer det inget mer.

Lite hjälp kring detta tack?

Vad jag har gjort

Clear cmos både tar ut batteriet och knappen där bak på moderkortet. Sen är jag slut på idé.

Processen gick genom så jag har inte stört den eller nåt sånt.

Mitt setup ser ni på min sign

Tack I förhand.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Testade byta ut minnena men verkar vara som sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Låter som biosen blivit korrupt. Ditt moderkort stödjer USB flashback så prova flasha en ny bios på det sättet.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem

@minh:

Kollade lite snabbt upp ditt moderkort och hittade följande:
USB BIOS FlashBack
ASUS CrashFree BIOS 3
Safe Boot button
https://www.asus.com/Motherboards/ROG-Crosshair-VIII-Hero/spe...

Testat något av de alternativen?
Manualen:
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_CROSSHAIR...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@minh:

Kollade lite snabbt upp ditt moderkort och hittade följande:
USB BIOS FlashBack
ASUS CrashFree BIOS 3
Safe Boot button
https://www.asus.com/Motherboards/ROG-Crosshair-VIII-Hero/spe...

Testat något av de alternativen?
Manualen:
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_CROSSHAIR...

Nej jag har inte testa den flashback men ska testa nu

Tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Den safe boot funkar inte iaf testade den innan håller på att testa flashback nu hoppas bara det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Den safe boot funkar inte iaf testade den innan håller på att testa flashback nu hoppas bara det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Om det inte fungerar kan du göra flashback med det förra bioset istället, kan vara det nya bioset som är buggat, glöm inte att döpa om bioset till C8H och se till att USB-stickan är FAT32 formaterad.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om det inte fungerar kan du göra flashback med det förra bioset istället, kan vara det nya bioset som är buggat, glöm inte att döpa om bioset till C8H och se till att USB-stickan är FAT32 formaterad.

Ja håller på att backa till den före bios nu

Konstig nog så kunde man inte formatera till fat32 som standard längre inne på Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Känns lite surt att hålla på uppdatera bios när det så här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Känns lite surt att hålla på uppdatera bios när det så här

Skickades från m.sweclockers.com

Bios strul är ingen nyhet, är alltid en risk. Det som är bra med Crosshair-korten är att dom har Flashback, så att man KAN backa. Det går inte alltid på dom flesta moderkort.

JA, FAT32 är väl inte "standard" längre, men det går fortfarande att välja. Anledningen är att det finns USB-minnen numera som är större än vad FAT32 klarar av.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Funkar nu med den gamla bios.

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Hur hade man löst det om man inte ha usb flashback på mobo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Hur hade man löst det om man inte ha usb flashback på mobo?

Då är man rökt.. om inte moderkortet har borttagningbart CMOS chip så man kan byta ut det.

Som nämnt tidigare flashing av BIOS har alltid en viss risk, och ska i regel inte göras "bara för att" utan endast om det te.x är för att kunna använda en CPU som inte stödjs av den befintliga eller det har gjorts någon buggfix och man har det problemet som har fixats.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Nejdå, det kan finnas recovery metoder även om de inte alltid är helt publika. Skulle tro att de flesta har det. Man kan ju kontakta supporten först och fråga.

Då det skiljer det sig, olika tillverkare har olika knapp-kombinationer vid kallstart. Och att filnamnet som ska vara på den FAT16/32 formaterade stickan ska vara något specifikt. I vissa fall ser du inte ens något på skärmen flashar om sig, då grafikkortet inte ens initialiserats. Ibland är det en fler stegs process.

Så länge BIOSets egna bootloader är intakt och maskinen kan boota upp en liten bit så finns det hopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Då är man rökt.. om inte moderkortet har borttagningbart CMOS chip så man kan byta ut det.

Som nämnt tidigare flashing av BIOS har alltid en viss risk, och ska i regel inte göras "bara för att" utan endast om det te.x är för att kunna använda en CPU som inte stödjs av den befintliga eller det har gjorts någon buggfix och man har det problemet som har fixats.

anledning till att jag ville uppdatera var för den nya 1.0.0.4 patch B ska boota upp mkt snabbare.. minns inte var jag har läst det nånstans..

plus hopp om att asus har optimerat lite bättre på vcore på cpu då jag tycker att det är sjukt högt på idle

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Om du vågar kan du prova uppdateringen igen, du vet ju att flashback-funktionen räddar dig. Men vänta till måndag, inte roligt att vänta på nytt moderkort över en helg kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du vågar kan du prova uppdateringen igen, du vet ju att flashback-funktionen räddar dig. Men vänta till måndag, inte roligt att vänta på nytt moderkort över en helg kanske

Jo första gg jag flasha var faktiskt den nya bios men fortfarande samma där att den bara visa upp samma och sen starta om och om igen. Så det är nog trasigt bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av minh:

Funkar nu med den gamla bios.

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Puh!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja var lite svett där om att jag skulle skicka in dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Testa att använda usb flashback även när du installerar nytt bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Testa att använda usb flashback även när du installerar nytt bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det blir nog så i framtiden. Verkar oxå mkt lättare oxå.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

anledning till att jag ville uppdatera var för den nya 1.0.0.4 patch B ska boota upp mkt snabbare.. minns inte var jag har läst det nånstans..

Om det tar ~30 sekunder eller ~15 sekunder för moderkortet att köra den intiala uppstart processen spelar roll... inte värt risken för problem enligt min åsikt.

Angående vart du kan ha läst det så fanns det en artikel här på SweC om det.

Skrivet av minh:

plus hopp om att asus har optimerat lite bättre på vcore på cpu då jag tycker att det är sjukt högt på idle

Enligt ASUS sida:
ROG CROSSHAIR VIII HERO BIOS 1105
1. Update AM4 combo PI 1.0.0.4 patch B
2. Support Ryzen™ 2000-series APU

Så inget sådant, nu skriver de visserligen dock inte ut alla ändringar som har gjorts.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om det tar ~30 sekunder eller ~15 sekunder för moderkortet att köra den intiala uppstart processen spelar roll... inte värt risken för problem enligt min åsikt.

Angående vart du kan ha läst det så fanns det en artikel här på SweC om det.
Enligt ASUS sida:
ROG CROSSHAIR VIII HERO BIOS 1105
1. Update AM4 combo PI 1.0.0.4 patch B
2. Support Ryzen™ 2000-series APU

Så inget sådant, nu skriver de visserligen dock inte ut alla ändringar som har gjorts.

Ja jag tycker det är dåligt med info om alla bios som släpps att man inte kan ge info men klart det hade blivit för mkt att skriva ut allt kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

anledning till att jag ville uppdatera var för den nya 1.0.0.4 patch B ska boota upp mkt snabbare.. minns inte var jag har läst det nånstans..

plus hopp om att asus har optimerat lite bättre på vcore på cpu då jag tycker att det är sjukt högt på idle

Och istället bootade den inte alls!

Gött att det löste sig för dig iaf! Märkligt att själva bioset installerades utan problem och sedan inte ville starta. Det kan inte ha varit någon hårdvara som krånglade sig med just den biosversionen kanske? Jag vill minnas att jag haft något krångel och fått dra ur tangentbord eller något sånt för att komma förbi startskärmen någon gång.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Och istället bootade den inte alls!

Gött att det löste sig för dig iaf! Märkligt att själva bioset installerades utan problem och sedan inte ville starta. Det kan inte ha varit någon hårdvara som krånglade sig med just den biosversionen kanske? Jag vill minnas att jag haft något krångel och fått dra ur tangentbord eller något sånt för att komma förbi startskärmen någon gång.

Vet inte.. Det är första gg för mig det har hänt mig dock oxå första gg på över vet ej hur många år sedan man hade Amd. Tycker det är lite tråkigt att det är så ostabilt. Men klart detta är kanske inte Amd fel..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Vet inte.. Det är första gg för mig det har hänt mig dock oxå första gg på över vet ej hur många år sedan man hade Amd. Tycker det är lite tråkigt att det är så ostabilt. Men klart detta är kanske inte Amd fel..

Skickades från m.sweclockers.com

Delvis är det väl AMDs fel eftersom att användare känner att dom behöver uppdatera så ofta men hade moderkortet blivit totalt brickat så hade det förmodligen legat på asus. Det som AMD lämnar över till moderkortstillverkarna är nog inget som skulle förstöra ett moderkort utan jag gissar på att det är hur dom bygger in det i sina bios som är boven isf. Men jag har dålig koll på det där. Vänta du till nästa släpp och gör ett nytt försök då.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

hittade en tråd om angående om mitt problem som visade sig vara problem mot samma ljudkort som jag har

vad håller asus på med...

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?114787-Asus-Crossha...

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Körde Bios update i gårkväll på mitt X570-E och den fastnar också i uppstarten. Jag har också ett Esscence Stx. Man kanske skulle ha sett den här tråden innan man satte igång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Körde Bios update i gårkväll på mitt X570-E och den fastnar också i uppstarten. Jag har också ett Esscence Stx. Man kanske skulle ha sett den här tråden innan man satte igång...

undrar nu hur länge man ska behöva vänta innan dem kommer med en fix.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Senaste BIOS för mitt X570 Aorus Master har samma problem med ljudkort. Dessutom verkar den inte vara helt stabil i övrigt. Det finns en version som löser detta men bara som beta. Jag avvaktar en ny officiell version och vilka resultat de som uppdaterar då får.