Vad kan det kosta med elektriker för mindre jobb?

Permalänk
Medlem

Vad kan det kosta med elektriker för mindre jobb?

Jag är mest nyfiken på ungefär tidsåtgång och pris. Väldigt grovt räknat. Det är inget som behöver göras akut, men nån gång närmaste året eller så vill jag få det fixat. Byggnaden, och min lägenhet, är från mitten av 00-talet, så hyfsat modernt och förhoppningsvis lättarbetat för en elektriker.

Det som behöver fixas är ett par vägguttag i min lägenhet som obegripligt nog är kopplade så att de stängs av och sätts på av ena strömbrytaren ovanför. Jag vill ha det så att alla vägguttag är på hela tiden, och inte styrs av strömbrytare. Extra nervöst är det när jag har gäster med småbarn, för ett av vägguttagen som har den här idiotiska lösningen är det jag har min huvuddator inkopplad i. Skulle datorn vara på och nån småtting trycker på knappen, så tvärdör datorn och då kan SSD:er skadas. (I framtiden står en UPS på inköpslistan också, men än finns den inte.)

I fall nummer två är det en delad strömbrytare, där ena halvan tänder/släcker lampkontakten i taket (det vill jag ha kvar), och andra halvan uttaget under, nere vid golvet (det vill jag ha bort). Detta är också ett gästrum, och när gästerna kopplar in mobilladdare och sen släcker lampan, så trycker de på båda knapphalvorna och mobilen förblir oladdad.

I dessa fall handlar det nog bara om att koppla om/förbi i strömbrytarna. Bör vara litet jobb. Sånt jag hade läst på om och gjort själv om lagarna inte hade satt stopp.

Sista, som mer är en extragrej, är att byta/utöka takarmatur i badrummet. Det är så svagt ljus i dag (och inte möjligt att stoppa i starkare lampor - den nuvarande har två G23-kompaktlysrör som redan är maxstyrka), så fler och bättre grejer där är önskvärt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Säg vad du tror det kostar och dubbla det sen. Alternativet är att ringa en elektriker och fråga vad det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Säg vad du tror det kostar och dubbla det sen. Alternativet är att ringa en elektriker och fråga vad det kostar.

Anledning till att jag frågade här är att det inte ska utföras nu. Finns alltså ingen anledning att kontakta och störa en elektrikerfirma i det här skedet. Jag var bara nyfiken på en väldigt ungefärlig siffra.

Jag har själv ingen som helst uppfattning om vad det kan kosta. Jag har aldrig anlitat hantverkare i nåt sammanhang tidigare, och brukar inte snacka med kompisar om sånt heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

2000kr kanske

Permalänk

~2 timmars jobb 500kr/h +moms plus priset för ny armatur om den nu ska bytas.
Skulle jag tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

2000kr kanske

Ok, det låter ju väldigt bra. Jag befarade femsiffrigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Största problemet blir nog att hitta en elektriker som vill ta ett sånt litet jobb. Jag skulle ringt runt lite och kollat om det finns någon elektriker i närheten av dig, så kan de komma förbi dig på vägen till eller från jobbet och hjälpa dig när det finns tillfälle.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk

Bästa vore ju om du har nån kompis som är lite elkunnig, dina strömbrytarproblem
är nog rätt lättlöst(typ flytta en tråd)

Permalänk
Medlem

Det du kan göra redan nu är att kolla vilken armatur du vill ha i badrummet. Om du hittar någon du vill ha är det bara att köpa den. Elektrikern kan montera den åt dig när det väl är dags.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vägguttagen är som du säger busenkelt och bara att koppla förbi fasen, 1 tråd, bakom strömbrytaren. 1 timme för alla vägguttag och 1 timme byte av armatur känns rimligt.

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av devildenied:

Bästa vore ju om du har nån kompis som är lite elkunnig, dina strömbrytarproblem
är nog rätt lättlöst(typ flytta en tråd)

Har ingen sån. Bara kontorsnissar i min bekantskapskrets.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tack, då har jag lite bättre koll på vad det kan kosta. Planen för det är vår eller höst nästa år, så det är inte aktuellt närmaste tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

First off, grymt att du faktiskt letar efter en elektriker att göra jobbet om du känner dig osäker.
Hittar du någon från en elfirma så har dom ju ofta det mesta i sin bil och kan fixa det på plats.
Klura på om det är fler saker du vill ha gjort, exempel kan ju t.ex. vara..

* Installera dimmer för ljuskällor.
* Dra in jord så du får jordade uttag i något rum
* Dra om kablar eller sätta upp extra uttag.
* Laga trasiga uttag eller strömbrytare.

Ofta har ju elektriker koll på vad du ska tänka på om du vill köpa in egna grejjer, bättre att kolla vid besöket istället för att chansa och köpa något billigt som tar elektrikern dubbelt så lång tid att sätta upp (och som äter upp den billiga kostnaden).

Och ta en seriös elektriker från ett seriöst bolag.

Räkna med en femhundring + moms, sen material på det.
Lättast är att kanske boka in ett besök så att elektrikern kommer och kan ge ett estimat och tipsa om lösningar och vad du ska tänka på.
Då kan du ju även passa på och bolla andra frågor.
Sen kan ju även elektrikern ha tips på framtida investeringar som kan vara värt att ha i åtanke.

Hade besök av en elektriker som skulle fixa lite smågrejjer hos mig, slutade med att dom bytte ut varenda gammal ojordad kontakt, strömställare, dimmer som hade gulnat och suttit sedan 80 talet till nya snygga jordade kontakter i hela huset.
Men ser det som en investering. I mitt fall så satt det en typ av kablar som tydligen har en tendens att smälta lättare vid hög last/värme. (också det som hade hänt på ett ställe, såg ut som det runnit kola från uttagen).
2000 blev 20 000 i mitt fall. Men anser det vara värt varenda krona.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att du också kan dra RUT (eller ROT, lär mig aldrig vilken) på såna här jobb.
För att hitta en elektriker kan du kanske ringa värden eller föreningen (hyres eller BRF?), de brukar ha nån de kontaktar. HSB har på vissa ställen sina egna elektriker t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Viktigast av allt är att få en offert med satt pris.
Det drar lätt iväg med bilkostnad, avrundningar av timmar osv.
500-700kr/h är normalt plus några hundra för bilen. Sedan ska man räkna tid för att framställa fakturan, tiden för inköp av material så även om jobbet tar 2 timmar så får man räkna med att fler timmar debiteras. Materialkostnaden kan du aldrig räkna med att få "Bauhaus"-priser så var beredd på att det är hyggligt dyra priser på det som kommer användas.

Kolla forumet byggahus så kan du se lite hur folk debiteras för olika jobb.

Permalänk
Medlem

Vilket mysko påhitt att ha strömbrytare för uttag. Bu, det gillar jag inte alls.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Viktigast av allt är att få en offert med satt pris.
Det drar lätt iväg med bilkostnad, avrundningar av timmar osv.
500-700kr/h är normalt plus några hundra för bilen. Sedan ska man räkna tid för att framställa fakturan, tiden för inköp av material så även om jobbet tar 2 timmar så får man räkna med att fler timmar debiteras. Materialkostnaden kan du aldrig räkna med att få "Bauhaus"-priser så var beredd på att det är hyggligt dyra priser på det som kommer användas.

Kolla forumet byggahus så kan du se lite hur folk debiteras för olika jobb.

Det där är dock så långt ifrån en sanning man kan komma, har man en bra och seriös hantverkare är det oftast billigare att ha dem jobbande på löpande debitering än fastpris.
Av den enkla anledningen att de slipper räkna högre "för säkerhets skull".
Jobbar de på löpande räkning så vet de att de får betalt för nerlagt arbete, om de sedan maskar och drar ut på tiden så har du inte en seriös hantverkare.
Så för att verkligen spara pengar så ska du specificera EXAKT allt du vill ha gjort före (gärna via mail med bilder) de kommer för att de inte ska behöva åka och hämta mer grejer.
Dvs de ska komma, göra sitt jobb och sedan åka.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt. Huset byggt 2004/2005, så allt är ganska nytt och fräscht. Inga besvärliga konstruktioner eller antika material. Jag har möjlighet att arbeta hemifrån, så jag kommer att vara här när elektrikern jobbar, den dagen det blir aktuellt.

Materialkostnaden blir inte hög. Takarmaturen skaffar jag själv innan, och inget annat ska bytas ut, bara kopplas om elektriskt. Kan inte handla om mer material än nån meter kabel och lite småkrafs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Jubileumsmästare

Går det inte bara att koppla förbi brytaren i lampknappen? Alltså sätta ihop trådarna där bakom.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Går det inte bara att koppla förbi brytaren i lampknappen? Alltså sätta ihop trådarna där bakom.

Jo. Och hade inte lagarna varit som de är, så hade jag gjort det själv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

First off, grymt att du faktiskt letar efter en elektriker att göra jobbet om du känner dig osäker.
Hittar du någon från en elfirma så har dom ju ofta det mesta i sin bil och kan fixa det på plats.
Klura på om det är fler saker du vill ha gjort, exempel kan ju t.ex. vara..

* Installera dimmer för ljuskällor.
* Dra in jord så du får jordade uttag i något rum
* Dra om kablar eller sätta upp extra uttag.
* Laga trasiga uttag eller strömbrytare.

Ofta har ju elektriker koll på vad du ska tänka på om du vill köpa in egna grejjer, bättre att kolla vid besöket istället för att chansa och köpa något billigt som tar elektrikern dubbelt så lång tid att sätta upp (och som äter upp den billiga kostnaden).

Och ta en seriös elektriker från ett seriöst bolag.

Räkna med en femhundring + moms, sen material på det.
Lättast är att kanske boka in ett besök så att elektrikern kommer och kan ge ett estimat och tipsa om lösningar och vad du ska tänka på.
Då kan du ju även passa på och bolla andra frågor.
Sen kan ju även elektrikern ha tips på framtida investeringar som kan vara värt att ha i åtanke.

Hade besök av en elektriker som skulle fixa lite smågrejjer hos mig, slutade med att dom bytte ut varenda gammal ojordad kontakt, strömställare, dimmer som hade gulnat och suttit sedan 80 talet till nya snygga jordade kontakter i hela huset.
Men ser det som en investering. I mitt fall så satt det en typ av kablar som tydligen har en tendens att smälta lättare vid hög last/värme. (också det som hade hänt på ett ställe, såg ut som det runnit kola från uttagen).
2000 blev 20 000 i mitt fall. Men anser det vara värt varenda krona.

Har för mig att man inte får blanda. Sy bytar man ett uttag till jordat, så får man ta resten med.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Edit:

Gäller tydligen enskilt rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är mest nyfiken på ungefär tidsåtgång och pris. Väldigt grovt räknat. Det är inget som behöver göras akut, men nån gång närmaste året eller så vill jag få det fixat. Byggnaden, och min lägenhet, är från mitten av 00-talet, så hyfsat modernt och förhoppningsvis lättarbetat för en elektriker.

Det som behöver fixas är ett par vägguttag i min lägenhet som obegripligt nog är kopplade så att de stängs av och sätts på av ena strömbrytaren ovanför. Jag vill ha det så att alla vägguttag är på hela tiden, och inte styrs av strömbrytare. Extra nervöst är det när jag har gäster med småbarn, för ett av vägguttagen som har den här idiotiska lösningen är det jag har min huvuddator inkopplad i. Skulle datorn vara på och nån småtting trycker på knappen, så tvärdör datorn och då kan SSD:er skadas. (I framtiden står en UPS på inköpslistan också, men än finns den inte.)

I fall nummer två är det en delad strömbrytare, där ena halvan tänder/släcker lampkontakten i taket (det vill jag ha kvar), och andra halvan uttaget under, nere vid golvet (det vill jag ha bort). Detta är också ett gästrum, och när gästerna kopplar in mobilladdare och sen släcker lampan, så trycker de på båda knapphalvorna och mobilen förblir oladdad.

I dessa fall handlar det nog bara om att koppla om/förbi i strömbrytarna. Bör vara litet jobb. Sånt jag hade läst på om och gjort själv om lagarna inte hade satt stopp.

Sista, som mer är en extragrej, är att byta/utöka takarmatur i badrummet. Det är så svagt ljus i dag (och inte möjligt att stoppa i starkare lampor - den nuvarande har två G23-kompaktlysrör som redan är maxstyrka), så fler och bättre grejer där är önskvärt.

Jag jobbar som servicetekniker.

Vi tar betalt för arbetad timme, avrundat till heltimme uppåt. Milkostnad till och från kontor. Samt restid avrundat uppåt. Kolla om firman du anlitar gör samma sak. Det kan bli dyrt för en privatperson.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

@Igelkott: Har precis haft hit en elektriker som ska installera två uttag utomhus, då begärde jag strömbrytare på insidan för att kunna stänga av dem så inga obehöriga är där å använder uttagen.
Men inomhus har jag också svårt å se till vilken nytta det är gjort så.

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Vilket mysko påhitt att ha strömbrytare för uttag. Bu, det gillar jag inte alls.

Vissa har dille på sånt, jag har fullt med sådana i mitt hus... det fyller en viss funktion ibland men oftast inte.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Har för mig att man inte får blanda. Sy bytar man ett uttag till jordat, så får man ta resten med.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Edit:

Gäller tydligen enskilt rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt. Gäller allt i rummet, lamputtag, vägguttag osv.

Jag började med ett rum sen tänkte jag "fuck it, varför snåla på något som faktiskt är en investering".
Så det blev hela huset.

De 20K som jag betalade är ju ungefär hälften av vad min bil sjunker i värde på ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Vilket mysko påhitt att ha strömbrytare för uttag. Bu, det gillar jag inte alls.

Det är så det blir när hemmameckare meckar....anlita folk som kan istället.
När det är sådär så funderar man på hur resten av elen ser ut i lägenheten.

När det gäller att köpa egna armaturer och uttag så köp kvalitet, ta inte vägen om rusta och spara 50 kronor för någon som ska sitta i minst 20 år.

Permalänk
Avstängd

Angående strömbrytare till vägguttag så är det väldigt vanligt i vissa länder, tror t.o.m det är lag på det i UK. Kan ju varit utlänsk firma som gjort ritningarna eller liknande.

Angående lagar så får du göra det mesta du skriver själv OM du har nödvändiga kunskaper.
Se här https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-... under "vad får jag göra själv" "Byta befintlig strömbrytare med högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa."

Du får alltså utan problem byta ut din kronbrytare (som släcker en lampa med ena knappen och vägguttaget med andra) mot en vanlig 1-polig som bara släcker lampan.
Du får även byta ut taklampan i ditt badrum OM du har över 225cm i takhöjd, sitter lampan monterad på lägre höjd så räknas det som våtutrymme och kräver behörighet.

Du får däremot INTE dra ny kabel och installera en extra lampa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kochkramer:

@Igelkott: Har precis haft hit en elektriker som ska installera två uttag utomhus, då begärde jag strömbrytare på insidan för att kunna stänga av dem så inga obehöriga är där å använder uttagen.
Men inomhus har jag också svårt å se till vilken nytta det är gjort så.

Ja men det är ju inga konstigheter. Jag förutsätter bara att dessa strömbrytare skall vara av en annan typ än "lampknapp".
Det finns många andra sorters brytare som lämpar sig till sådan installation. Dubbelpoliga brytare dessutom.

Skrivet av Callister:

Vissa har dille på sånt, jag har fullt med sådana i mitt hus... det fyller en viss funktion ibland men oftast inte.

Jag förstår det om uttagen sitter placerade så att de endast är rimliga att använda till lampor. Jag tror dock att detta endast behövs pga att så mycket belysning tyvärr kommer med stickpropp/nätdel.

Skrivet av Klubba:

Angående strömbrytare till vägguttag så är det väldigt vanligt i vissa länder, tror t.o.m det är lag på det i UK. Kan ju varit utlänsk firma som gjort ritningarna eller liknande.

Angående lagar så får du göra det mesta du skriver själv OM du har nödvändiga kunskaper.
Se här https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-... under "vad får jag göra själv" "Byta befintlig strömbrytare med högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa."

Vad andra länder hittar på när det gäller el vet jag inte om man ska ta i beaktande. Jag har elsäkerhet som utgångspunkt.

Det är givetvis inte teoretiskt omöjligt att bryta strömmen till uttag på ett säkert sätt. Men generellt kan man säga att om ett uttag finns med märkström 16A får man förutsätta att det kan anslutas något som drar ~3500W.. Sen kanske säkringen har märkström 10A och kommer till slut smälta/bryta. Det räddar dock inte strömbrytaren på väggen.
Sen är det kanske ett extremt exempel. Men jag har sett uttag i kök där vattenkokare och dylika högförbrukare tryckts i medan apparaterna är "på", vilket då skadat uttaget à lá svets. Samma sak sker ju i strömbrytaren.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av cyklonen:

Jo. Och hade inte lagarna varit som de är, så hade jag gjort det själv.

Ett annat alternativ kanske är att slänga dit ett blindlock? Beroende på vad det sitter för knapp där nu så bör det finnas ett som passar.

Du får byta strömbrytare själv på högst 16A i egen dosa.

t.ex Hornbach

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är så det blir när hemmameckare meckar....anlita folk som kan istället.
När det är sådär så funderar man på hur resten av elen ser ut i lägenheten.

Nu är det ju installationselektrikerna när lägenhetshuset byggdes som har gjort detta (vägguttag med strömbrytare). Ingen hemmameckare alltså.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S