Arbetsgivarens rätt att omfördela arbete

Permalänk
Medlem

Arbetsgivarens rätt att omfördela arbete

Hej vänner.

Behöver råd:

På min arbetsplats är vi 8 anställda med likartad kompetens och snarlika arbetsuppgifter. Det finns 3 verksamhetsområden.
område 1 är bemannad av 2 heltidstjänster
område 2 är bemannad av 2 heltidstjänster
område 3 är bemannad av 4 heltidstjänster

Område 3 har under flera år haft diverse problem. Detta har eskalerat och nu har 1 person valt att sluta och 1 person är sjukskriven.

Chefen har kommit med en lösning som ser ut på följande sätt:

område 1 kommer få en bemanning av 1,3 heltidstjänster
område 1 kommer få en bemanning av 1,7 heltidstjänster
och en person flyttas till område 3.

För mig personligen (område 1) innebär denna förändring att mina arbetsuppgifter kommer öka med 0,7 av en heltidstjänst. 1+0,7=1,7 heltidstjänst på 1 person.

Är detta rätt? Kan arbetsgivaren öka arbetsomfattningen för en individ med 70%?

Jag kommer naturligtvis ställa frågan till facket, dock har vi en relativt nybildad klubb som kanske saknar styrka att stå emot arbetsgivaren i samtliga frågor, dessutom innebär denna förändring att område 3 (som idag går på knäna får avlastning, vilket är ju rätt)

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Hjälper kanske föga men jag hade fortsatt hålla samma tempo som innan och låtit det kosta för arbetsgivaren i form av övertid för dig eller någon annan alternativt i minskade inkomster.

EDIT: Detta förutsatt att du inte sitter av din arbetstid utan faktiskt arbetar dina timmar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

54% ökning av arbetsomfattningen (2 / 1.3) blir det, i den mån man vill räkna så.
Det är ditt anställningsavtal som avgör, och eftersom det inte rör sig om några nya arbetsuppgifter kan du antagligen inte tacka nej. Det ligger på arbetsgivaren att fördela arbetet, och också på arbetsgivaren att du har tydliga instruktioner för vad som skall prioriteras om allt inte hinns med.

En uppdaterad och detaljerad arbetsbeskrivning tycker jag du skall upprätta med arbetsgivaren, där det klart och tydligt framgår hur arbetet skall prioriteras. Ingen av oss utomstående kan bedöma i vilken utsträckning ni har möjlighet att hinna med mer än du gör i dagsläget, men eftersom arbetsgivaren har bedömt att det finns utrymme är det också väldigt viktigt att det finns riktlinjer som beskriver hur arbetsgivaren tänkt det hela skall lösas. Utan klarhet är risken betydligt större att du får stå med hundhuvudet om uppgifterna inte hinns med.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: ¨
Arbetsgivaren får ju omfördela arbetsstyrkan så verksamheten går ihop.
Nu förstod jag inte riktigt lösningen som du presenterade.
Flyttar din chef på dig så ska du såklart inte få 170% utan du har kvar 100, att de sätter 1,3 och 1,7 innebär ju bara att det kommer finnas 1 som är på båda ställena 70+30.

Område 1 och 2 kommer bemannas av 3 personer, 1 på varje område och en som är 30/70.
Så tolkar jag det.

Det innebär ju att arbetsgivaren bedömt att de uppgifter som blir eftersatta är mindre viktiga än de som idag blir eftersatta på område 3.

Ni förväntas inte göra mer arbete utan de har kalkylerat på att uppgifter tar längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Nu förstod jag inte riktigt lösningen som du presenterade.
Flyttar din chef på dig så ska du såklart inte få 170% utan du har kvar 100, att de sätter 1,3 och 1,7 innebär ju bara att det kommer finnas 1 som är på båda ställena 70+30.

Det TS avser är att om 100% av arbetet tidigare utfördes av två heltidstjänster, skall 100% av arbetet nu utföras av 1.3 heltidstjänster. Alltså kommer TS nya teoretiska arbetsbetastning vara 2 / 1.3 ≈ 154%

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

54% ökning av arbetsomfattningen (2 / 1.3) blir det, i den mån man vill räkna så.
Det är ditt anställningsavtal som avgör, och eftersom det inte rör sig om några nya arbetsuppgifter kan du antagligen inte tacka nej. Det ligger på arbetsgivaren att fördela arbetet, och också på arbetsgivaren att du har tydliga instruktioner för vad som skall prioriteras om allt inte hinns med.

En uppdaterad och detaljerad arbetsbeskrivning tycker jag du skall upprätta med arbetsgivaren, där det klart och tydligt framgår hur arbetet skall prioriteras. Ingen av oss utomstående kan bedöma i vilken utsträckning ni har möjlighet att hinna med mer än du gör i dagsläget, men eftersom arbetsgivaren har bedömt att det finns utrymme är det också väldigt viktigt att det finns riktlinjer som beskriver hur arbetsgivaren tänkt det hela skall lösas. Utan klarhet är risken betydligt större att du får stå med hundhuvudet om uppgifterna inte hinns med.

Tack för ditt svar.
Min kollega har fått instruktioner att hans tjänst omfördelas.
Istället för 100% på område 1, kommer han lägga 70% på område 2 och 30% på område 1. Totalt blir det alltså 100% tjänst fördelat.
Detta innebär att jag kommer ansvara för resterande. DVS min arbetsökning blir 70%.

På samma sätt kommer kollegan från område 2 få en arbetsökning med 30%

Min arbetsgivare vägrar att göra en arbetsbeskrivning. Jag har dock tidigare (2015) varit utbränd och sjukskriven. Jag vet att jag inte kommer klara av denna mängd av arbete och förklarade för chefen att detta inte är hållbart.
Jag vet att arbetsgivaren har rätt att omfördela arbete, men är det då rimligt att jag som skötte mitt uppdrag galant kommer bli bestraffad i form av extremt mycket högre arbetsbelastning, medans kollegorna i område 3 som har vanvårdat sitt uppdrag får extra resurser?....

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det TS avser är att om 100% av arbetet tidigare utfördes av två heltidstjänster, skall 100% av arbetet nu utföras av 1.3 heltidstjänster. Alltså kommer TS nya teoretiska arbetsbetastning vara 2 / 1.3 ≈ 154%

De får fler uppgifter men inte mer tid.
Så ts får ju inte mer arbete för att de kortar styrkan.
Deras totala arbetsinsats tar bara längre tid att få utförd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

De får fler uppgifter men inte mer tid.
Så ts får ju inte mer arbete för att de kortar styrkan.
Deras totala arbetsinsats tar bara längre tid att få utförd.

Problemet är att vi jobbar med fastighetsförvaltning.
Uppstår det en vattenskada eller behöver ett avtal omförhandlas så måste dessa arbetsuppgifter avklaras snarast möjligt, det finns satta deadlines. Det går inte att utföra uppgiften på längre tid. Ramen är satt. Det kommer innebära att mer behöver göras under samma tid.

Ansvara för 100 hus eller 170 hus är en stor skillnad.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tack för ditt svar.
Min kollega har fått instruktioner att hans tjänst omfördelas.
Istället för 100% på område 1, kommer han lägga 70% på område 2 och 30% på område 1. Totalt blir det alltså 100% tjänst fördelat.
Detta innebär att jag kommer ansvara för resterande. DVS min arbetsökning blir 70%.

På samma sätt kommer kollegan från område 2 få en arbetsökning med 30%

Min arbetsgivare vägrar att göra en arbetsbeskrivning. Jag har dock tidigare (2015) varit utbränd och sjukskriven. Jag vet att jag inte kommer klara av denna mängd av arbete och förklarade för chefen att detta inte är hållbart.
Jag vet att arbetsgivaren har rätt att omfördela arbete, men är det då rimligt att jag som skötte mitt uppdrag galant kommer bli bestraffad i form av extremt mycket högre arbetsbelastning, medans kollegorna i område 3 som har vanvårdat sitt uppdrag får extra resurser?....

Du ska ju såklart inte göra nästan 2personers jobb varje arbetsdag, du ska göra de uppgifter du har fått, i ditt tempo. Tycker de att det är ett för långsamt tempo är det deras jobb att bemanna upp. Inte göra dig mer effektiv.
Varje person jobbar i sitt eget tempo, glöm inte det.

Permalänk
Medlem

En sån här sak skall tas med skyddsombuden under en MBL11. Annars är de inget som hindrar AG från att göra det. Dock får dom räkna med att de finns en förökad risk att fler sjukskriver sig pga. stress.

AG får mer eller mindre be dig göra vad som helst sålänge det är på arbetstid.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

se till att ha giltiga skäl att neka övertid när du kommer dit, det är det enda som fungerar på min arbetsplats innan de "fixar" saker.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tack för ditt svar.
Min kollega har fått instruktioner att hans tjänst omfördelas.
Istället för 100% på område 1, kommer han lägga 70% på område 2 och 30% på område 1. Totalt blir det alltså 100% tjänst fördelat.
Detta innebär att jag kommer ansvara för resterande. DVS min arbetsökning blir 70%.

Din kollega bär också sin del av arbetsökningen. Vi säger 100h timmar arbete fördelat på två tjänster, 50h vardera. Nu blir det 100h arbete fördelat på 1.3 tjänst, eller 76.9h per tjänst. Du får alltså 76.9h arbete mot tidigare 50h, och din kollega får 23.1h.
54% ökning.

Skrivet av Savage_Gray:

Min arbetsgivare vägrar att göra en arbetsbeskrivning. Jag har dock tidigare (2015) varit utbränd och sjukskriven. Jag vet att jag inte kommer klara av denna mängd av arbete och förklarade för chefen att detta inte är hållbart.
Jag vet att arbetsgivaren har rätt att omfördela arbete, men är det då rimligt att jag som skötte mitt uppdrag galant kommer bli bestraffad i form av extremt mycket högre arbetsbelastning, medans kollegorna i område 3 som har vanvårdat sitt uppdrag får extra resurser?....

Som sagt, ingen av oss utomstående kan bedöma rimligheten i den nya arbetsfördelningen eller huruvida du skulle kunna hinna med mer. Vill din arbetsgivare inte upprätta en arbetsbeskrivning, vilket i sig inte är något lagkrav, landar vi i det där tråkiga svaret: sök nytt jobb. Jag vet inte i vilken utsträckning facket kan trycka på vad gäller en arbetsbeskrivning, men att arbetsgivaren inte vill upprätta en vid en såpass stor omläggning av arbetsfördelningen plingar rätt illa i varningsklockan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jobba normalt och tänk på att slaveriet är avskaffat så de kan inte tvinga dig att jobba över. Det bryter mot lagen om det blir övertid ofta då måste något göras, tex anställa 1 till. Kommer du få någon under flera timmar efter som det är 1.7 tjänster? Du och någon som går in på 70%?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ändringar i verksamheten ska riskbedömas och förhandlas.
Prata med ditt lokala/regionala skyddsombud om din oro inför denna ändringen.

Är ändringen temporär tills dess man funnit en ny anställd?
Arbetsgivaren måste ändå försöka få verksamheten att gå runt, men inte på bekostnad av direkt fara för liv och hälsa. Där kan alltså ett skyddsombud gå in och stänga hela processen om så är fallet, alternativt skriva en en 6:6A (begäran om åtgärd) om ni skulle känna att det blir för mycket och för stressigt.

Annars är det tyvärr så att det är arbetsgivaren som fördelar arbetet.

Permalänk
Medlem

Känslan är att arbetsgivaren (vi har fått en ny chef nyligen) vill genomföra stora organisatoriska förändringar vilken de har sagt, men inte hur detta skulle kunna se ut.
2 personer har nyligen slutat hos oss. En person gick själv (efter att personen ifråga har gråtit på arbetsplatsen) och en person fick inte sin provanställning förlängt.

Jag fruktar att detta kan vara ett sätt att tvinga anställda till att säga upp sig själva och söka vidare....

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

jo glömde en grej... det där med arbetsbeskrivning är något som SKA finnas - hur ska du annars kunna genomföra ditt arbete? och hur vet du att du gör "rätt" saker som ger dig en högre lön om du inte vet vad som ska göras?.... ja jag tror du fattar vart jag vill gå med detta :=)

edit:
länkar afs 2015:4 från arbetsmiljöverket https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrift...

det är alltså enligt lag.
en del av SAM (systematiska arbetsmiljöarbetet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Ändringar i verksamheten ska riskbedömas och förhandlas.
Prata med ditt lokala/regionala skyddsombud om din oro inför denna ändringen.

Är ändringen temporär tills dess man funnit en ny anställd?
Arbetsgivaren måste ändå försöka få verksamheten att gå runt, men inte på bekostnad av direkt fara för liv och hälsa. Där kan alltså ett skyddsombud gå in och stänga hela processen om så är fallet, alternativt skriva en en 6:6A (begäran om åtgärd) om ni skulle känna att det blir för mycket och för stressigt.

Annars är det tyvärr så att det är arbetsgivaren som fördelar arbetet.

Detta med 6.6a - bra tips tack.
Ändringen är inte temporär utan är tillsvidare. Jag fick veta om detta i fredags kl 16.00 och ändringen träder i kraft på måndag.
Det finns ingen budget för att anställa eller ta in en konsult. Alltså skall arbetsbördan omfördelas. Förklaringen jag fick av min chef.

gällande övertid - enligt min anställningsavtal har jag månadslön utan övertidstillägg. Övertid regleras genom att jag erhåller 30 semesterdagar per år (observera att jag är alltid uppkopplad och anträffbar under min semester).

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

jo glömde en grej... det där med arbetsbeskrivning är något som SKA finnas - hur ska du annars kunna genomföra ditt arbete? och hur vet du att du gör "rätt" saker som ger dig en högre lön om du inte vet vad som ska göras?.... ja jag tror du fattar vart jag vill gå med detta :=)

Det finns en mycket luddigt skrivet SLA jämtemot våra kunder där det står att gruppen tillhandahåller fastighetsanknutna tjänster.
Allt från himmel till hav

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Som arbetstagare får du finna dig i vilka uppgifter du tilldelas. Påpeka det som är fel och jobba i normal arbetstakt. Arbetsgivaren kan beordra övertid, men det kostar honom mycket extra och det finns lagar som begränsar tiden. Det är alltid dumt att vägra eftersom det är skäl för uppsägning.
Är situationen ohållbar så sök andra jobb. Är chefen dålig så klaga högre upp! Det brukar hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Det finns en mycket luddigt skrivet SLA jämtemot våra kunder där det står att gruppen tillhandahåller fastighetsanknutna tjänster.
Allt från himmel till hav

du hann o svara innan min edit där

edit:
länkar afs 2015:4 från arbetsmiljöverket https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrift....

det är alltså enligt lag.
en del av SAM (systematiska arbetsmiljöarbetet)

Permalänk
Medlem

Om ni har en lokal klubb så ska det MBL förhandlas. Men det är skit samma för det arbetsgivaren säger är det som gäller i det här fallet.

Men kom igen... Du har INTE fått ökat arbete. Du har väl fortfarande dina 40h per vecka? Som alla andra?

De policies om hur snabbt ni svarar och löser på saker är ju det första som åker i bingen när chefen väljer en sån här lösning. Men det är hans lösning. Och det får givetvis konsekvenser, vilka måste lyftas upp till ytan. Inte döljas genom att jobba ihjäl sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om ni har en lokal klubb så ska det MBL förhandlas. Men det är skit samma för det arbetsgivaren säger är det som gäller i det här fallet.

Men kom igen... Du har INTE fått ökat arbete. Du har väl fortfarande dina 40h per vecka? Som alla andra?

De policies om hur snabbt ni svarar och löser på saker är ju det första som åker i bingen när chefen väljer en sån här lösning. Men det är hans lösning. Och det får givetvis konsekvenser, vilka måste lyftas upp till ytan. Inte döljas genom att jobba ihjäl sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är detta jag också vill förmedla.
Det är mycket viktigt att du jobbar i ditt normala arbetstempo och inte stressar upp dig, klagar någon över allt som hopar sig, låt dem veta att du gör så gott du kan. Så gott du kan innebär inte slita arslet av dig som om du var provanställd utan gott och väl kunna slappna av med en kopp kaffe vid 0915

Permalänk
Medlem

Den utvecklingen vi har haft nyligen får mig tyvärr inte att slappna av.
Jag är rädd att detta skulle leda till följande:
1. jag försöker leverera samma servicenivå som tidigare och blir sjuk
2. jag klarar inte av vilket leder till missnöjda kunder, klagomål mm. Klagomålen kan bli avgörande grund till skriftliga varningar/uppsägning.

ingen win win i detta

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Den utvecklingen vi har haft nyligen får mig tyvärr inte att slappna av.
Jag är rädd att detta skulle leda till följande:
1. jag försöker leverera samma servicenivå som tidigare och blir sjuk
2. jag klarar inte av vilket leder till missnöjda kunder, klagomål mm. Klagomålen kan bli avgörande grund till skriftliga varningar/uppsägning.

ingen win win i detta

P 1: Det är självklart.... det gör 80% av alla arbetare. men råder dig att försöka låtabli
svar på punkt 2. Nej det kan det inte om du har flaggat för en ökad belastning.. se till att du har allt skriftligt bara - mail är bra

vill även tillägga att på punkt 2 krävs det ju ett fackligt ombud / skyddsombud som har en ryggrad när det blir lite hett om öronen.
som ett skyddsombud är det ett solklart fall av stress vilket arbetsgivaren har ett rehab ansvar.. vill dom göra sig av med dig så lär det kosta precis den summan som DU säger... inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Den utvecklingen vi har haft nyligen får mig tyvärr inte att slappna av.
Jag är rädd att detta skulle leda till följande:
1. jag försöker leverera samma servicenivå som tidigare och blir sjuk
2. jag klarar inte av vilket leder till missnöjda kunder, klagomål mm. Klagomålen kan bli avgörande grund till skriftliga varningar/uppsägning.

ingen win win i detta

Omfamna förändringar med positiv infallsvinkel.
-De anser att det arbete du utför idag motsvarar nästan 2personers arbetsinsats.
-De anser att nivån som hålls idag är så hög att det inte gör något att nivån sjunker lite.
Etc etc

Du målar fan på väggen, såklart de inte avskedar folk om det börjar ramla in klagomål efter att chefen genomfört nedskärningar i arbetsstyrkan (ska vara chefen som ryker då men inga fotarbetare).

Det blir bra det här, blir det inte bra sätter de tillbaka en gumma i ditt område.
De testar ifall det fungerar med lägre bemanning. De gör likadant på väldigt många ställen varje dag.

Permalänk
Medlem

Har varit i något så när samma situation. Jobbade på ett mindre företag med dålig ledning (stod ut i 10år). Mitt råd är att byta jobb, och duger inte nya jobbet så byt igen. Livet är för kort för att vantrivas på ett skitjobb. Ingen kommer tacka dig för att du blir utbränd eller får andra arbetsskador, tänk på dig själv i första hand. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om ni har en lokal klubb så ska det MBL förhandlas. Men det är skit samma för det arbetsgivaren säger är det som gäller i det här fallet.

Men kom igen... Du har INTE fått ökat arbete. Du har väl fortfarande dina 40h per vecka? Som alla andra?

De policies om hur snabbt ni svarar och löser på saker är ju det första som åker i bingen när chefen väljer en sån här lösning. Men det är hans lösning. Och det får givetvis konsekvenser, vilka måste lyftas upp till ytan. Inte döljas genom att jobba ihjäl sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant. Men faktum som kvarstår och är trist även om man försöker (och kanske bör) tillämpa en "inte mitt problem"-attityd är:
- den extra stressen och slitningarna som kommer uppstå när förväntad och levererad kvalité divergerar iom att förutsättnigarna för att göra ett bra jobb försämras
- Svikande tilltro på verksamheten som en följd av försämrade "leveranser"

Till syvende och sist så är det ju ändå chefen som kan välja att ta den här vägen, förhoppningsvis fullt medveten om den indirekta kostnaden som man riskerar skapa när moralen skjuts i sank. Aggresiva kostnadsbesparingar kan ju dock påtvingas uppifrån då dessa kostnader tender att uppstå långsamt och över tid, snarare än lönekostander som kan ändra från en månad till en annan. Det gör att man som ägare kan hinna sälja av verksamheten innan verkligheten hinner ifatt siffrorna som syns i redovisningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Sant. Men faktum som kvarstår och är trist även om man försöker (och kanske bör) tillämpa en "inte mitt problem"-attityd är:
- den extra stressen och slitningarna som kommer uppstå när förväntad och levererad kvalité divergerar iom att förutsättnigarna för att göra ett bra jobb försämras
- Svikande tilltro på verksamheten som en följd av försämrade "leveranser"

Till syvende och sist så är det ju ändå chefen som kan välja att ta den här vägen, förhoppningsvis fullt medveten om den indirekta kostnaden som man riskerar skapa när moralen skjuts i sank. Aggresiva kostnadsbesparingar kan ju dock påtvingas uppifrån då dessa kostnader tender att uppstå långsamt och över tid, snarare än lönekostander som kan ändra från en månad till en annan. Det gör att man som ägare kan hinna sälja av verksamheten innan verkligheten hinner ifatt siffrorna som syns i redovisningen..

Man ska aldrig göra ett företags problem till sina egna problem. Inte ens som egenföretagare. Det är ett säkert kort rätt in i den berömda väggen.

Men jag förstår vad du menar o instämmer till stor del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3