Optimera Red Dead Redemption 2 – SweClockers hittar prestandatjuvarna

Permalänk
Medlem

Jag instämmer i hyllningskören, även om jag inte spelar. Kvalité!

Permalänk
Testpilot

Grymt bra jobbat!

Ser gärna mer utav dessa tester, även om jag vet att dom är rätt så tidskrävande att göra

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Surdeg 🍞

Jag är sjukt nyfiken på argumenten bakom kommentarer som ”dåligt optimerat”. Spelet är ju bisarrt snyggt och det känns snarare som black magic att det rullar på konsoler i 30 fps. Vilket annat open world-spel kan tävla mot Red Dead 2?

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KlyfftPotatis:

Vågar jag ens försöka spela detta i 60fps med ett 1070 i 1440p utan att behöva köra allt på low/med?

Det behöver du inte.
https://www.sweclockers.com/test/28527-optimera-red-dead-rede...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Väntar på Steam release. Kanske har spelet patchats då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

finns snyggare spel ute

Som?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Jag är sjukt nyfiken på argumenten bakom kommentarer som ”dåligt optimerat”. Spelet är ju bisarrt snyggt och det känns snarare som black magic att det rullar på konsoler i 30 fps. Vilket annat open world-spel kan tävla mot Red Dead 2?

Det är väl bara GTA V som är "något liknande". Annars finns det väl inget?

Permalänk

Imorgon ska min rigg få svettas lite. Jag gillar nog mer grafik än höga FPS. Får väl vara nöjd om man ligger runt 75 i Ultra på 1440.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Brukar personligen ha som tumregel att alltid sänka God Rays/Volumetric-effekter så mycket det går då det allra oftast käkar en hel del prestanda, vilket brukar resultera i en halvering eller en fjärdedel av riktiga upplösningen som "strålarna" renderas i. Tycker effekten fortfarande är "tilltalande" med något lägre upplösning, även om jag aldrig riktigt har varit såld på konceptet, likaså med Chromatic Aberration-skräpet, Depth Of Field, Lens Flare osvosvosv.

Min andra tumregel är att alltid dra upp texturer och anisotropisk filtrering till högsta vare sig om datorn skulle palla High/Very High/Ultra presets eller inte med stabil FPS. Dessa inställningarna brukar generellt inte dra något i prestanda just, gäller mest att man har grafikminne + bandbredd till övers så att flaskhalsen inte hamnar där. Har dock läst att RDR2 kan ha problem med 16x AF där 4-8x AF kan vara mer stabilt, äger däremot inte spelet själv ännu för att kunna bekräfta detta, men inget som jag har stött på i något annat spel heller. Forza Horizon 4 har något bugg där AF slås av helt (Trillinear troligen) om man forcerar 16x AF i Nvidias kontrollpanel dessutom, så man lär ju ändå kontrollera om allt stämmer efter att man har dragit upp dessa.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av Callemedskägget:

Jag är sjukt nyfiken på argumenten bakom kommentarer som ”dåligt optimerat”. Spelet är ju bisarrt snyggt och det känns snarare som black magic att det rullar på konsoler i 30 fps. Vilket annat open world-spel kan tävla mot Red Dead 2?

Pratar man om grafiken så finns inget idag som kan jämföras med rdr2 i high - ultra tycker jag, och då de senaste fyra fem åren alltid kört max eller nästan max i flera grafikintensiva spel.
Nu är jag inte ens säker på att Cyberpunk 2077 kan slå detta grafiskt.

Om man skall hitta något som har dålig grafikkvalitet så är det skägget. Så stelt på något sätt 😉

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Imorgon ska min rigg få svettas lite. Jag gillar nog mer grafik än höga FPS. Får väl vara nöjd om man ligger runt 75 i Ultra på 1440.

Skickades från m.sweclockers.com

Lutar nog tyvärr mer mot att det blir svårt att komma över 60 fps average om du ska ha allt på ultra, åtminstone i den stora staden Saint Denis.
Men om du kollar SweClockers optimerings artikel (vilket jag gissar att du redan gjort) så finns det ju en del alternativ där det går att vinna en hel del prestanda. https://www.sweclockers.com/test/28527-optimera-red-dead-rede...

Permalänk
Medlem

Är inte detta typ artikel #13 på en vecka om samma dåligt optimerade spel? Precis som GTA V är det en PC-version som fungerar halvdant i början. Tagga ner, det löser sig nog om nån vecka. Det finns andra spel där ute.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag måste missat var man ställer gamma/light, hittar fan inte det. mitt e för mörkt.

OT: så kör jag Texture på ultra och resten på High.
Motion blur, depth of field, CA, AA OFF.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Mycket trevligt initiativ😄👌🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Jag är sjukt nyfiken på argumenten bakom kommentarer som ”dåligt optimerat”.

Det är inte så mkt att vara nyfiken på. För svaret är rätt sorgligt.

Folk ser orden "high"/"ultra", noterar att dessa kräver rätt bitig hårdvara, och vips så drar de "dåligt optimerat" slutsatsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack som fan, precis vad jag letade efter. GG sweC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandlådan:

I mitt tycke har jag inte sett något snyggare spel än detta. Nämn gärna några.
Testsekvensen är ingen höjdare för att visa hur snyggt detta spel är, långt ifrån.
Där har Rockstar gjort ett dåligt jobb.
Kan ju annars vara det klassiska ”smaken är som baken, delad”.

Jag har ett bra 2070 som ligger på 2055mhz i spel. Med det kortet kan jag lätt pressa fram både bättre fps och snyggare grafik i exempelvis Witcher III. Inte minst med HD-textures. Ultra på witcher III 100+fps. Ultra på Red dead 40fps. Världen är ju sjukt snygg i red dead men tack vare den dåliga optimering är det ju väldigt få som får känna på den. W3 är mer crisp än red dead i mina gamla ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är inte så mkt att vara nyfiken på. För svaret är rätt sorgligt.

Folk ser orden "high"/"ultra", noterar att dessa kräver rätt bitig hårdvara, och vips så drar de "dåligt optimerat" slutsatsen.

Skickades från m.sweclockers.com

4k Ultra 60fps är det väl få som förväntat sig. Men stabila 60fps på ultra 1080p borde de kunnat optimera så att 2070, 2060 super och 5700xt klarar av. Så snyggt är det inte på 1080p ultra.

Snyggast spel är ju såklart i betraktarens ögon. Kanske är RDR2 det snyggaste, men vad man kan få för grafisk upplevelse med grafikkort för 7000 spänn, där ligger i mina ögon många spel före. Så kanske när stora navi och ampere kommer så kanske man kan få höga fps och bästa grafiken. Så då får jag väl ändra mig.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Nice tips

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för denna fina genomgång av inställningarna

Jag SAKNAR tiden då det fanns demo på alla spel. Så bra det var.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

bra! letade på annat håll, förväntade mig inte att swec skulle leverera en guide. tack tack.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Tack för bra artikel, gjorde det enkelt hitta saker att ställa ner utan att tumma allt för mycket på grafiska kvaliten. Hamnade på ungefär 56 fps i snitt på 2560x1440 med det mesta på högsta inställningen. Inte riktigt var jag vill ha framerate, men får ta det i väntan på nytt grafikkort 2020.

Permalänk
Medlem

Alltid när det släpps ett tungdrivet spel så ska det skrikas om hur dåligt optimerat det är. Kanske stämmer det, kanske är det bara tungdrivet av naturliga orsaker. Själv har jag inte jättemycket emot det då det betyder att vid nästa gpu-byte så kan man se fram emot lite extra ögongodis.

Jag vill gå så långt och önska att spelutvecklare har framtida generationers grafikkort i tankarna när de tar fram ”ultra”-inställningarna.

Skrivet av SCORPIUS:

Tack så jättemycket för denna fina genomgång av inställningarna

Jag SAKNAR tiden då det fanns demo på alla spel. Så bra det var.

Finns fortfarande något liknande i de flesta butiker, om man är villig att ligga ute med pengarna. Jag har för mig att t.ex. steam, urigin, uplay och säkert fler av de stora klienterna erbjuder pengarna-tillbaka-om&du-inte-är-nöjd. Steam är dock väldigt snål med att man får prova som mest två timmar men möjligheten finns i alla fall. Några av de andra butikerna ger en betydligt längre prövoperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ärligt talat så är jag lite småbesviken över krävande det är, finns snyggare spel ute som är bättre optimerat.

Hade förväntat mig en GTA 5 optimerande lansering utav Red Dead 2.

Det är snarare så att spelet har takhöjd för att skala för framtida datorer. Att få det att rulla och se ut lika bra som på konsollerna går att ordna på en riktig gammal skorv, så jag skulle inte kalla det dåligt optimerat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Uppskattad artikel!

Testade precis samma insällningar och upplösning och får 189/116 om jag förstår det gula rätt. Alltså maximum/average?

9900k/2080Ti

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Väldigt bra balans på inställningarna må jag säga! skall lägga in Re-shade sedan för att bumpa upp färger osv lite extra.

Permalänk
Hjälpsam

Spelar inte RDR2, men jag vill lägga till ett tips om du har en potatisdator.
Finns ett reglage för att rendera i lägre upplösning för att sedan skala upp, resultat blir bra om du kombinerar med image sharpening.
Renderar du i 70% behöver GPUn jobba hälften så hårt.

Dåligt optimerat vet jag inte, men dåligt val av Preset är det bevisligen.
Samma sak med BL3, som jag spelar rätt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Uppskattad artikel!

Testade precis samma insällningar och upplösning och får 189/116 om jag förstår det gula rätt. Alltså maximum/average?

9900k/2080Ti

När SweClockers skriver ut fps siffror på det sättet är det average/low de menar.

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag fördjupat mig lite i inställningarna själv och hela tiden har jag tänkt att det är nånting märkligt och motsägelsesfullt mellan inställningar i NVCP och själva spelet. Skillnaden mellan dessa bilder är inga prestandaförändringar, jag har bara satt samma sak i drivaren som i spelet plus att jag har aktiverat det som är den stora grejen i dessa sista drivare, Gsync-Ultra lateny och Vsync tilsammans. Fortfarande samma inställningar som i artikeln plus vsync i 1440p. Kolla skillnaden! Damn, detta spel kommer patchas hårt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz