Permalänk
Medlem

Hjälp, vilken router ska jag ha???

Hej!
Har flyttat och ska nu skaffa en router.
Har fibernät, tänk ha 100s uppkoppling.
Jag kommer använda Wifi till smart tv, dator och mobilen.
Bor i en betong lägenhet på 3 rum o kök, dosan i hallen.
Då ekonomin är ansträngd söker jah för max 500 kr, helst så billigt som möjligt.
Min förra Asus router hoppade jämt i kopplingen så har tyvärr ingen bra erfarenhet av asus men öppen för förslag.
Tack!

Permalänk
Medlem

Problemet ligger nog vid din budget, för 500kr får man tyvärr inte mycket att hänga i granen, skulle ett alternativ vara att söka efter en begagnad router så får du säkert "mer för pengarna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Problemet ligger nog vid din budget, för 500kr får man tyvärr inte mycket att hänga i granen, skulle ett alternativ vara att söka efter en begagnad router så får du säkert "mer för pengarna".

Jo jag vet. Hoppas kan man ju. Vad hsf du för förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

500kr är typ omöjligt att få bra system för.
Finns en bra router för 600kr, men den saknar Wifi.

Problemet är det kostar ca 1000kr för en riktig AP som faktiskt har stabilt Wifi, men då är den bara Wifi AP (vilket är varför den är bra, då all budget gått till att göra den bra). Router + Wifi = instabilt skit imho. Ja du kan lägga 2000kr+ på en som faktiskt är bra, men då kan du lik väl lägga 1500kr på en bra router och en bra Wifi AP.

Enda jag kan tänka mig är om du försöker köpa en beg router från typ Telia/Tele2/Telenor osv kunder. Du måste kolla upp modellerna dock, för en del är bra, andra är... skräp.

ASUS routern är dålig på Wifi, men har helt okej brandvägg/router. Så i värsta fall stänger du av all Wifi på asus enheten, kör den som bara "router". Sen tar du en av dessa ISP routrar och stänger av all DHCP funktion, alla telefoni/TV funktioner mm, och sätter den bara som Wifi sändare (då inte via WAN kontakten, utan LAN kontakterna).

Har gjort en liknande lösning till en vän som också hade extremt tajt. Inte perfekt, men fungerar om det sätts upp rätt.

Andra alt är att ta en gammal PC och trycka in router mjukvara, samt ett bra Wifi kort och dela internet så. Eller en kombo av denna och ISP Wifi, men då behöver du 2 nätverkskort.

PS: @frong En länk till routrar och mjukvara som är 15 år gamla är inte direkt... användbart idag. (Kanske om han ska leta beg enhet dock, men säkerheten i riktigt gamla beg routrar är inte alltid bra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

PS: @frong En länk till routrar och mjukvara som är 15 år gamla är inte direkt... användbart idag. (Kanske om han ska leta beg enhet dock, men säkerheten i riktigt gamla beg routrar är inte alltid bra)

Senaste inlägget i tråden är för 2 dagarsedan, tråden används för köpråd av routrar. Såvida du inte skämtar och jag missade skämtet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag har en urgammal router, TP-LINK WR841N. Kanske den går att köpa fortfarande för några hundralappar. Den bara går. Aldrig problem. 95,48 Mb fick jag nu mot Bredbandskollen och det räcker för mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag har en urgammal router, TP-LINK WR841N. Kanske den går att köpa fortfarande för några hundralappar. Den bara går. Aldrig problem. 95,48 Mb fick jag nu mot Bredbandskollen och det räcker för mej.

Vill du ha en riktig router och wifi så får du expandera budgeten några snäpp. Gå upp i ca 1500-1700 så har du råd med en Edgerouter X och en Unifi AP. Routrar som är Router+Wifi har kompromissat var budgeten läggs, och båda blir lite halvdana. Köper du en dedikerad av vardera så får du betydligt bättre kvalité.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Med 500kr som budget så är routern du får från din isp troligen bättre

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Som sagt jag kan ingenting o säker hjälp. Pga ekonomin får det inte bli för dyrt. Så billigast lösning som får ut Internet utan att hoppa av 100gfr per dag, är kag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heydee:

Som sagt jag kan ingenting o säker hjälp. Pga ekonomin får det inte bli för dyrt. Så billigast lösning som får ut Internet utan att hoppa av 100gfr per dag, är kag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Får ingen modem eller router eller annat tekniskt väl jag kopplar in stadsnätet. Så ensa jag vet är en nätvwrkskabel i men det löser inte användningen på alla apparter. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Senaste inlägget i tråden är för 2 dagarsedan, tråden används för köpråd av routrar. Såvida du inte skämtar och jag missade skämtet.

Så ditt råd är 96 sidor med text att läsa igenom?
Eller att han ska posta exakt samma fråga igen, i den tråden? (Vilket bryter mot § 3.3)

Nej, att bara ge en länk till en sådan tråd är inte mycket till hjälp, utan att iaf förklara vad du syftar på. Ge honom specifika tips från den, eller länka iaf till något svar som är till hjälp i så fall.

Skrivet av heydee:

Som sagt jag kan ingenting o säker hjälp. Pga ekonomin får det inte bli för dyrt. Så billigast lösning som får ut Internet utan att hoppa av 100gfr per dag, är kag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

De säger att nöden är uppfinnarens moder.
Om du nu försöker göra det billigt, så är din bästa vän... tid och kunskap.

Det innebär att du behöver sätta dig och lära dig lite i hur det fungerar, för att försöka klara din budget. För kunskap är pengar du sparar här. Att lära sig och följa guider för att göra din egen lösning kan mycket väl vara vägen att få det för <500kr.

Att köpa färdig utrustning för 500kr, nytt, plugNplay, för det du vill, finns bara inte. Det mesta Router med Wifi baserat < 1000kr är just hoppa av 100 gånger per dag, eller så gammal teknik att du får riktigt usel prestanda (dvs glöm 100Mbit, tänkt 15-30Mbit).

Att köpa beg utrustning kan gå, men då måste du veta vad du köper och hur bra den är, annars riskerar du spendera 500kr på något du inte blir nöjd med. Och det är väldigt svårt för oss att hitta till dig, då bara frakten om du ska köpa på tex Tradera/Blocket är stor del, då du är begränsad till vad som finns nära dig.

Börja med, vad har du för utrustning just nu, hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så ditt råd är 96 sidor med text att läsa igenom?
Eller att han ska posta exakt samma fråga igen, i den tråden? (Vilket bryter mot § 3.3)

Nej, att bara ge en länk till en sådan tråd är inte mycket till hjälp, utan att iaf förklara vad du syftar på. Ge honom specifika tips från den, eller länka iaf till något svar som är till hjälp i så fall.

Han skulle helt enkelt frågat i den tråden från början. Inte särskilt komplicerat, eller det kanske det kan vara uppenbarligen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Han skulle helt enkelt frågat i den tråden från början. Inte särskilt komplicerat, eller det kanske det kan vara uppenbarligen.

Det hade varit ett bra råd att ge

Permalänk
Medlem

Har denna router som fungerar bra, jag har 500/500 utan några hastighetsproblem och Wifi fungerar stabilt! https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3876077 Lite över budget dock!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det hade varit ett bra råd att ge

Därav länken till tråden, syftet med det lär vara uppenbart för dem flesta. Men visst, skall börja förtydliga saker extra mycket då det verkar behövas.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Rekordmedlem

Skit i wifi och skaffa nått som är bra via kabel.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...
komplettera med wifi om du tvunget måste ha det när du har råd att göra det eller skaffa " vad som helst " som går att konfa om för att använda som ap eller leta begagnat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: WR841N har WIFI. Även det fungerar UA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så ditt råd är 96 sidor med text att läsa igenom?
Eller att han ska posta exakt samma fråga igen, i den tråden? (Vilket bryter mot § 3.3)

Nej, att bara ge en länk till en sådan tråd är inte mycket till hjälp, utan att iaf förklara vad du syftar på. Ge honom specifika tips från den, eller länka iaf till något svar som är till hjälp i så fall.

De säger att nöden är uppfinnarens moder.
Om du nu försöker göra det billigt, så är din bästa vän... tid och kunskap.

Det innebär att du behöver sätta dig och lära dig lite i hur det fungerar, för att försöka klara din budget. För kunskap är pengar du sparar här. Att lära sig och följa guider för att göra din egen lösning kan mycket väl vara vägen att få det för <500kr.

Att köpa färdig utrustning för 500kr, nytt, plugNplay, för det du vill, finns bara inte. Det mesta Router med Wifi baserat < 1000kr är just hoppa av 100 gånger per dag, eller så gammal teknik att du får riktigt usel prestanda (dvs glöm 100Mbit, tänkt 15-30Mbit).

Att köpa beg utrustning kan gå, men då måste du veta vad du köper och hur bra den är, annars riskerar du spendera 500kr på något du inte blir nöjd med. Och det är väldigt svårt för oss att hitta till dig, då bara frakten om du ska köpa på tex Tradera/Blocket är stor del, då du är begränsad till vad som finns nära dig.

Börja med, vad har du för utrustning just nu, hemma?

Ja antingen com hem uttag på väggen eller en vit liten box med hål för nätverkskabel.
Så kah kan verkligen ingenting, bara hört man ska ha en router för wifi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får du inte en router från din kommande internetoperatör? Det är vanligt att det ingår. Dom routrarna är ofta minst lika bra som en 500kr router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Får du inte en router från din kommande internetoperatör? Det är vanligt att det ingår. Dom routrarna är ofta minst lika bra som en 500kr router.

Nej man får inte med något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Billigast och enklast för dig är nog att använda nätverkskabeln till datorn och sedan dela ut internet via wifi om du har Windows 10. Görs enkelt i Inställningar

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Billigast och enklast för dig är nog att använda nätverkskabeln till datorn och sedan dela ut internet via wifi om du har Windows 10. Görs enkelt i Inställningar

Det visste jag inte att man kan 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn måste såklart vara igång, men det är en billig lösning.

Fick du igång det?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Datorn måste såklart vara igång, men det är en billig lösning.

Fick du igång det?

Får igång nätet på måndag först ^^

Skickades från m.sweclockers.com