ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC felaktigt monterade kylare.

Permalänk
Inaktiv

ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC felaktigt monterade kylare.

Någon som hört hur Asus ska göra med ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC korten där kylkuddarna till vrm ligger en bit ifrån och inte har kontakt änns då 2 skruvar är för långa.

Trycker man ihop kylaren mot kortet får det kontakt och man ser det blir ett gap på ca 1 mm mellan skruvskallar och kretskort på baksidan.

Va hos lokala datorbutiken och samtliga kort de hade har samma fenomen.
Ska fixa bilder senare.

Det går att åtgärda med brickor men är ju inte helt rätt, vrm har ingen kylning som det är nu.

Permalänk
Medlem

Asus är datakomponenternas iPhone.
Extremt dyrt, men sisådär kvalité

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Asus är datakomponenternas iPhone.
Extremt dyrt, men sisådär kvalité

Håller med dig helt. De byggde upp ett rykte med de tidiga Direct CU kylarna men sen har det gått utför.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Asus är datakomponenternas iPhone.
Extremt dyrt, men sisådär kvalité

Inte alls. Asus har precis som alla andra tillverkare bra och dåliga produkter. Det lönar sig sällan att vara märkestrogen när det handlar om datordelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@firstofmay:

Ja, Asus har både bra och dåliga produkter likt andra firmor.
Men Asus har i regel högre priser på sina produkter jämfört med konkurrenterna och detta gäller bra och dåliga produkter.

Vill du köpa en dålig produkt till högt pris? Nej, tror inte det.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

Asus är datakomponenternas iPhone.
Extremt dyrt, men sisådär kvalité

Men deras 5700 xt rog kort är extremt och klockar riktigt bra.

"The ROG Strix RX 5700 XT OC is a purely custom-design RX 5700 XT graphics card, with a custom-design PCB that's larger than AMD's reference-design, and features a 14-phase VRM (11-phase vGPU and 3-phase vMem). ASUS deployed its latest Super Alloy Power II (SAP II) component selection, consisting of chokes that don't buzz or whine; and high quality DrMOS. The card draws power from a pair of 8-pin PCIe power connectors, and features a combination of three DisplayPorts and one HDMI. The card also puts out a 4-pin/3-pin RGB/ARGB header, and two 4-pin PWM case-fan headers. The DirectCU III cooling solution features a mirror-finish base that makes contact with the GPU. ASUS claims that the card is 32 percent quieter than the reference-design, and runs 18 percent cooler. It's also 4.7 percent faster than the reference-design"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Men deras 5700 xt rog kort är extremt och klockar riktigt bra.

"The ROG Strix RX 5700 XT OC is a purely custom-design RX 5700 XT graphics card, with a custom-design PCB that's larger than AMD's reference-design, and features a 14-phase VRM (11-phase vGPU and 3-phase vMem). ASUS deployed its latest Super Alloy Power II (SAP II) component selection, consisting of chokes that don't buzz or whine; and high quality DrMOS. The card draws power from a pair of 8-pin PCIe power connectors, and features a combination of three DisplayPorts and one HDMI. The card also puts out a 4-pin/3-pin RGB/ARGB header, and two 4-pin PWM case-fan headers. The DirectCU III cooling solution features a mirror-finish base that makes contact with the GPU. ASUS claims that the card is 32 percent quieter than the reference-design, and runs 18 percent cooler. It's also 4.7 percent faster than the reference-design"

It's also 4.7 percent faster than the reference-design
Ja, den klockar riktigt bra. (sarkasm)
Föreslår att du kikar på jämförelser av Asus Rog Strix med tex Sapphire Nitro+ eller Powercolor Red Devil.
De sistnämnda är svalare, tystare och billigare.
Men du får försvara Asus skatten om du vill det.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

It's also 4.7 percent faster than the reference-design
Ja, den klockar riktigt bra. (sarkasm)
Föreslår att du kikar på jämförelser av Asus Rog Strix med tex Sapphire Nitro+ eller Powercolor Red Devil.
De sistnämnda är svalare, tystare och billigare.
Men du får försvara Asus skatten om du vill det.

@Savage_Gray

Jag kör den nu på 2200Mhz på kärnan och får mer fps med 5700xt än mitt 2080 super i Bf V.
Riktigt nice kort.

Permalänk
Medlem

Asus har en historia av dåliga kylare. Istället för att göre en ny till en ny modell så har det hänt att dom återvänt en redan befintlig kylare med si sådär resultat. Jag vet ingen annan som gjort så.

Så ja, Asus har bra produkter. Inget snack om saken. Det gäller bara att ta reda vilka det är.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Asus har en historia av dåliga kylare. Istället för att göre en ny till en ny modell så har det hänt att dom återvänt en redan befintlig kylare med si sådär resultat. Jag vet ingen annan som gjort så.

Så ja, Asus har bra produkter. Inget snack om saken. Det gäller bara att ta reda vilka det är.

Japp, jag bytte dessa 2 skruvar som var för långa till 2st med fjädrar och då får kylkuddarna kontakt med vrm och kortet fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Kanon

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Har kört Sapphire på samtliga grafikkort från AMD, och har alltid varit tvärnöjd, trots att en tredjedel varit referenskort. Så jo, märkestrogen funkar - dock kan jag haft tur.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

@firstofmay: Har kört Sapphire på samtliga grafikkort från AMD, och har alltid varit tvärnöjd, trots att en tredjedel varit referenskort. Så jo, märkestrogen funkar - dock kan jag haft tur.

//C

Ja du har haft tur. Även Sapphire har gjort skitprodukter även om det inte går att motsäga att det generellt är en tillverkare som gör bra grejer.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja du har haft tur. Även Sapphire har gjort skitprodukter även om det inte går att motsäga att det generellt är en tillverkare som gör bra grejer.

Alla tillverkare har gjort skitprodukter. Jag, som AMD-fan vill vi självklart förbättra AMD i beskrivning och och allt vet det betyder. Skitsvårt då man pratat Engelska forum i +5 år.. Men androidnördar placeras lite högre.

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Strix har mest påkostade kretskortet bland samtliga RX 5700 XT. Vad gäller VRM-kylningen och felproduktion har jag ingen koll på. Flera tillverkare verkar ha stora problem med sina olika kylarlösningar. Säkrast verkar man ironiskt nog vara med referenskort om man inte läser på innan köp.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Strix har mest påkostade kretskortet bland samtliga RX 5700 XT. Vad gäller VRM-kylningen och felproduktion har jag ingen koll på. Flera tillverkare verkar ha stora problem med sina olika kylarlösningar. Säkrast verkar man ironiskt nog vara med referenskort om man inte läser på innan köp.

Med just Asus rog 5700 xt verkar det bara vara 2st skruvar som har för korta gängor "är skruvar som är gängade en bit bara och sen blir det som en distans" så det inte drar ihop kylaren sista millimetern vid vrm.
Jag löste detta med att sätta dit likadana skruvar fast med monterade fjädrar som jag hade över från något annat grafikkort.

Riktigt nöjd med kortet som knappt hörs även vid hög belastning
4990kr hos Netonnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Någon som hört hur Asus ska göra med ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC korten där kylkuddarna till vrm ligger en bit ifrån och inte har kontakt änns då 2 skruvar är för långa.

Skrivet av anon298854:

Med just Asus rog 5700 xt verkar det bara vara 2st skruvar som har för korta gängor "är skruvar som är gängade en bit bara och sen blir det som en distans" så det inte drar ihop kylaren sista millimetern vid vrm.
Jag löste detta med att sätta dit likadana skruvar fast med monterade fjädrar som jag hade över från något annat grafikkort.

Riktigt nöjd med kortet som knappt hörs även vid hög belastning
4990kr hos Netonnet

Hörde om problemet på reddit och upptäckte att jag hade samma problem. Postade mina problem där och på asus egna forum.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/dn07bu/heatsink_dosnt_t...

Försökt fixa det med att byta ut skruvarna mot ett par kortare med ett sådär resultat. Komplett skulle skicka ett par nya skruvar men har haft 10 arbetsdagar på sig och misslyckats. :/ Vad var det för fjädrar du använde?

Håller med om att kortet är väldigt tyst och presterar väldigt bra. Det är synd att Asus av någon anledning måste fucka upp sina AMD kort.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Strix har mest påkostade kretskortet bland samtliga RX 5700 XT. Vad gäller VRM-kylningen och felproduktion har jag ingen koll på. Flera tillverkare verkar ha stora problem med sina olika kylarlösningar. Säkrast verkar man ironiskt nog vara med referenskort om man inte läser på innan köp.

Flera tillverkare har ju bevisligen "snålat" med kylningen när det kommer till AMD-korten. Första XFX, MSI och ASUS TUF var/är riktigt dåliga av div anledningar medans Gigabyte. Sapphire och Powercolor bevisat att man kan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av employed:

Hörde om problemet på reddit och upptäckte att jag hade samma problem. Postade mina problem där och på asus egna forum.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/dn07bu/heatsink_dosnt_t...

Försökt fixa det med att byta ut skruvarna mot ett par kortare med ett sådär resultat. Komplett skulle skicka ett par nya skruvar men har haft 10 arbetsdagar på sig och misslyckats. :/ Vad var det för fjädrar du använde?

Håller med om att kortet är väldigt tyst och presterar väldigt bra. Det är synd att Asus av någon anledning måste fucka upp sina AMD kort.

Flera tillverkare har ju bevisligen "snålat" med kylningen när det kommer till AMD-korten. Första XFX, MSI och ASUS TUF var/är riktigt dåliga av div anledningar medans Gigabyte. Sapphire och Powercolor bevisat att man kan.

@employed

Använd inte skruvar utan fjädrar till att dra fast kylaren i PCB då kylaren måste kunna röra på sig när det blir varmt/kallt.

Dessa använder jag, jag har flera om du skulle behöva.
Originalskruv är utan fjäder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@employed

Använd inte skruvar utan fjädrar till att dra fast kylaren i PCB då kylaren måste kunna röra på sig när det blir varmt/kallt.

Dessa använder jag, jag har flera om du skulle behöva.
Originalskruv är utan fjäder.

https://i.imgur.com/m1hvvWQ.jpg

https://i.imgur.com/jAoWuJo.jpg

https://i.imgur.com/0H3MCLf.jpg

Hmm upptäckte samma defekt på mitt ROG också....
Blev det bättre med de fjädrande skruvarna?
Dom ser lika långa ut, men "huvudet" ser tjockare ut på den fjädrande.

Var får man tag i sådana skruvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@firstofmay:

Ja, Asus har både bra och dåliga produkter likt andra firmor.
Men Asus har i regel högre priser på sina produkter jämfört med konkurrenterna och detta gäller bra och dåliga produkter.

Vill du köpa en dålig produkt till högt pris? Nej, tror inte det.

"Allt är ändå skit, så varför spendera mer pengar" var en ny och uppfriskande synvinkel på konsumptionsstrategi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnhan:

Hmm upptäckte samma defekt på mitt ROG också....
Blev det bättre med de fjädrande skruvarna?
Dom ser lika långa ut, men "huvudet" ser tjockare ut på den fjädrande.

Var får man tag i sådana skruvar?

Ja skruvarna med fjädrarna är lika långa men nu trycker fjädrarna ihop kylaren och kretskort så vrm ligger emot kylkuddar/kylare perfekt nu 🙂

Jag hade en påse sådana skruvar hemma, kommer inte ihåg vart jag fått de ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

"Allt är ändå skit, så varför spendera mer pengar" var en ny och uppfriskande synvinkel på konsumptionsstrategi.

Nej, detta har du tolkat fel.
Spendera pengar på dåliga produkter,. bara för att de har ett känt märke - dum idé
Spendera pengar på bra produkter - bra idé

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@employed

Använd inte skruvar utan fjädrar till att dra fast kylaren i PCB då kylaren måste kunna röra på sig när det blir varmt/kallt.

Dessa använder jag, jag har flera om du skulle behöva.
Originalskruv är utan fjäder.

https://i.imgur.com/m1hvvWQ.jpg

https://i.imgur.com/jAoWuJo.jpg

https://i.imgur.com/0H3MCLf.jpg

Du har precis bekräftat min tes. Asus har gjort en dålig produkt till överpris. En produkt som användaren måste själv modifiera för att den ska vara bra.
Att hävda att Asus har gjort ett bra grafikkort i detta sammanhang är helt fel.
Du har gjort ett bra kort. Asus har slarvat och tagit mycket bra betalt för detta.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Känns ju lite sådär att man själv ska fixa ett kort från en tillverkare , men om det nu finns en lösning på problemet så borde ju Asus skicka ut skruv och fjäder till dom som har inhandlat detta kort. Men det är vad jag tycker

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Känns ju lite sådär att man själv ska fixa ett kort från en tillverkare , men om det nu finns en lösning på problemet så borde ju Asus skicka ut skruv och fjäder till dom som har inhandlat detta kort. Men det är vad jag tycker

Exakt. Det borde dom verkligen. Och något extra i paketet.

Skruv, skruvmejsel, instruktioner, en ursäkt, en gåva.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Kolla in GPU vrm temp nu efter ett stress, den va närmare 90 grader förut, synd jag inte sparade en bild innan fix.

Nu är den 49 grader efter stress.

Mixtrar lite med cpun i detta stress med då jag kör 5.4GHz all core.

#18143169

Permalänk
Inaktiv

Haha lite kul när jag skulle göra en validering och glömmer ändra till all core och kör valideringen och den går igenom på 1.272 volt dock inte all core men högsta kärnan på 5.4GHZ och knappt byxvarm

https://valid.x86.fr/4j622i

Permalänk
Medlem

Deras TUF-modell för 5700-serien verkar ha fått lite spridda skurar:

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt att göra bra kylning? Det behöver inte ens kosta nämnvärt mer.

Jag hoppas en dag att något företag tar sitt förnuft till fånga och gör en kylare som kyler allt på grafikkortet som behöver kylas och slänger på två 120mm på det. Fy helvete vad det kortet skulle sälja. Speciellt om dom gör det lätt att byta ut fläktarna mot egna.

Det är galet att det behövs betalas EXTRA för adekvat kylning, speciellt när det inte framgår hur bra/dålig kylningen är.
Tack o lov för internet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Exakt. Det borde dom verkligen. Och något extra i paketet.

Skruv, skruvmejsel, instruktioner, en ursäkt, en gåva.

Jag felanmälde detta problemet till ASUS och detta var svaret jag fick idag.
"Unfortunately we do not have the screws for this available here. So you would have to take the card back to the store for RMA.

Have a great day"

Orka skicka in kortet för två sketna skruvar....