MSI röjer Threadripper 3990X med 64 kärnor

Permalänk
Melding Plague

MSI röjer Threadripper 3990X med 64 kärnor

I en introduktionsvideo för MSI:s moderkort i TRX40-serien lyckas företaget visa ett system som kör 128 trådar, och därmed 64 processorkärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Om 3990X verkligen kommer kosta $3000 så kommer det vara en sjukt prisvärd processor för den som behöver många kärnor. Den kostar då alltså lika mycket per kärna och hälften så mycket per tråd som en i5 9600k. Man brukar säga att prestanda per krona i princip aldrig skalar linjärt men AMDs processorer verkar ha blivit ett undantag tack vare dess chiplet-design.

Visa signatur
Permalänk

Priset idag för en Epyc 7742 socket SP3 med 64/128 Core/Thread är 86.000kr. Skulle denna då vara likvärdig sett till prestandan? Eller beror prisskillnaden på andra faktorer.

Permalänk
Medlem

Jag tror verkligen inte på den prislappen, så vida det inte hinner bli ett rejält priskrig på HEDT innan den (eventuellt) släpps nästa år.
Med dagens prisläge borde priset hamna närmre, och inte osannolikt över, $5000.

Permalänk
Avstängd

Ja vad ska man säga AMD ger oss mer än vad vi kan använda. för bara ett par år sedan så tyckte folk att en quad core utan trådar duger.

Gamers nexus testade RDR2 för CPUer, det ser inte så bra ut för CPUer utan trådar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Priset idag för en Epyc 7742 socket SP3 med 64/128 Core/Thread är 86.000kr. Skulle denna då vara likvärdig sett till prestandan? Eller beror prisskillnaden på andra faktorer.

Hart inte kollat på 7742 men antar att den stödjer 2-way minimum så två sockets.
Sedan har jag inte kollat hur ECC stödet är men historiskt har ju AMD gett ECC stöd på desktop men ECC/REG på server men lågt från alla desktop mobos har ju ECC implementerat.

Så ja skalbarheten är väl det man betalar för på server sidan mer än ren prestandan för processorn i sig.

Så ja behöver man inte maximalt med minne och bara en socket så kan man väll bygga nåt på Threadripper istället.

Permalänk
Rekordmedlem

Vi får väl hoppas att det är en 128 kärnig med avstängd SMT och inte nått med bara 64 kärnor för det känns ju som nån mobilvariant i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt fet CPU. Får verkligen min 3900X Att kännas aningen fåtrådad till och med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle passat in bakom 3990X ett 3980X med 48c/96t.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ja vad ska man säga AMD ger oss mer än vad vi kan använda. för bara ett par år sedan så tyckte folk att en quad core utan trådar duger.

Gamers nexus testade RDR2 för CPUer, det ser inte så bra ut för CPUer utan trådar.
https://www.youtube.com/watch?v=z_ty-gajwoA&t=0s

SweC testade samma sak https://www.sweclockers.com/test/28516-snabbtest-red-dead-red...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ja vad ska man säga AMD ger oss mer än vad vi kan använda. för bara ett par år sedan så tyckte folk att en quad core utan trådar duger.

Gamers nexus testade RDR2 för CPUer, det ser inte så bra ut för CPUer utan trådar.
https://www.youtube.com/watch?v=z_ty-gajwoA&t=0s

Tänker inte namnge personen men det var ju en här på SweC som pratade om att en i3 är allt man behöver. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Priset idag för en Epyc 7742 socket SP3 med 64/128 Core/Thread är 86.000kr. Skulle denna då vara likvärdig sett till prestandan? Eller beror prisskillnaden på andra faktorer.

Skrivet av pa1983:

Hart inte kollat på 7742 men antar att den stödjer 2-way minimum så två sockets.
Sedan har jag inte kollat hur ECC stödet är men historiskt har ju AMD gett ECC stöd på desktop men ECC/REG på server men lågt från alla desktop mobos har ju ECC implementerat.

Så ja skalbarheten är väl det man betalar för på server sidan mer än ren prestandan för processorn i sig.

Så ja behöver man inte maximalt med minne och bara en socket så kan man väll bygga nåt på Threadripper istället.

Epyc 7702P som är låst till singelsocket finns ju också för $4425. Skulle gissa på att största skillanden från Epyc modellerna som är relevant i form av desktop/workstation-last kommer vara klockfrekvenser, och där kommer nog en TR vara rätt mycket högre klockad.

Permalänk
Medlem

$3000 vore ju fantastiskt, jag hade väntat mig närmare $4000. Vi får nog vänta till offentliggörandet för pålitliga siffror.

Permalänk
Medlem

Vad är HEDT och varför har det börja användas så mycket nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Vad är HEDT och varför har det börja användas så mycket nu?

Skickades från m.sweclockers.com

High End Desktop, typ workstation.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jan-banan:

Vad är HEDT och varför har det börja användas så mycket nu?

Står för High-End Desktop. Men glöm inte att HEDT-CPU:er inte nödvändigtvis är bättre än "vanliga" CPU:er (typ 9900K) över hela brädet. De kan till och med vara sämre i vissa scenarier.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Ja vad ska man säga AMD ger oss mer än vad vi kan använda. för bara ett par år sedan så tyckte folk att en quad core utan trådar duger.

Gamers nexus testade RDR2 för CPUer, det ser inte så bra ut för CPUer utan trådar.
https://www.youtube.com/watch?v=z_ty-gajwoA&t=0s

Ett asdåligt kodat spel ska inte kunna reflektera framtidens spel..

Ignorera detta spel, fokusera på spel som faktiskt engagerade sig till PC..

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem

Villhöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

288MB L3-cache...

Vore det möjligt tro att montera det som ett filsystem, med en modifierad Linux-kärna?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Finns det någon länk till AMDs presentation (@Loevet)?

Okey, kanske inte finns, men en intressant PC-WORLD-stream med Robert Hallock @ Amd) finns här: https://youtu.be/NRSUYBjlBXw

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

64 kärnor och 128 trådar!
Duktigt jobbat AMD! Intel lär nog bli oroliga!

Men Oracle har en processor med 256 trådar.
Det ska även bli intressant att se när IBM lanserar sin POWER10 processor.

Det finns även manycore system som IBM Kilocore med 1024 kärnor, TileraGx med 100 kärnor, Sunway SW26010 har 260 kärnor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hallonskalle123:

64 kärnor och 128 trådar!
Duktigt jobbat AMD! Intel lär nog bli oroliga!

Men Oracle har en processor med 256 trådar.
Det ska även bli intressant att se när IBM lanserar sin POWER10 processor.

Det finns även manycore system som IBM Kilocore med 1024 kärnor, TileraGx med 100 kärnor, Sunway SW26010 har 260 kärnor.

Men du får tänka på att det här inte är servercpuerna utan för de som klarar sig med en halvstor skrivbordsdator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7NM:

Ett asdåligt kodat spel ska inte kunna reflektera framtidens spel..

Ignorera detta spel, fokusera på spel som faktiskt engagerade sig till PC..

Hur kan det vara asdåligt kodat då det funkar på PS4ans Jaguarkrets. Den är bara väldigt bestämd att den behöver 8 trådar. Så som den har att tillgå på ps4an.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Hur kan det vara asdåligt kodat då det funkar på PS4ans Jaguarkrets. Den är bara väldigt bestämd att den behöver 8 trådar. Så som den har att tillgå på ps4an.

Visst klarar de flesta datorer av 20-30FPS på vid low/medium.. Sen hur ''bra'' det fungerar på konsolerna kan ju diskuteras en del..

Även en gammal Core 2 quad skulle säkerligen klara av att starta upp detta spel vid 20-30FPS sen medium.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem

$3000 för en sådan processor förefaller rimligt med tanke på att Epyc 7742 har dragit "startlasset" och i sammanhanget kommer en threadripper att vara en "volymprodukt" för konsument i sammanhanget.

För den som inte kan vänta: https://www.newegg.com/supermicro-mbd-h11dsi-n702-ma015-o-dua...

En 3990 borde närmast kunna jämföras med en Epyc 7702P då det är en singelsocket-processor det blir frågan om. Vill man ha dubbla processorer så är det 7702/7742 som gäller (utan P) och 7702P är listad till $4775 här: https://hexus.net/tech/reviews/cpu/133244-amd-epyc-7742-2p-ro...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NutCracker: nej videopresentationen plockades ner ganska omgående, gissningsvis fick någon hos MSI det svettigt när avslöjandet började sprida sig över internet

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

64 kärnor och 128 trådar!
Duktigt jobbat AMD! Intel lär nog bli oroliga!

Men Oracle har en processor med 256 trådar.
Det ska även bli intressant att se när IBM lanserar sin POWER10 processor.

Det finns även manycore system som IBM Kilocore med 1024 kärnor, TileraGx med 100 kärnor, Sunway SW26010 har 260 kärnor.

Och hur relevant är den jämförelsen då? Den haltar ju på precis vartendaste plan. Prismässigt, IPC, instruktionsuppsättning, perf/W etc. etc. Du jämför ju inte antalet kärnor som en avgörande parameter om du inte är hyffsat säker på att kärnorna i sig presterar likvärdigt, vilket i stort sett enbart är fallet inom samma arkitektur av en och samma tillverkare (förutsatt att du ska lasta med någonting som också drar nytta av alla kärnorna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@NutCracker: nej videopresentationen plockades ner ganska omgående, gissningsvis fick någon hos MSI det svettigt när avslöjandet började sprida sig över internet

Så är det nog, men nyheten (om vi nu antar att den stämmer - vilket nog inte är så helt otroligt att den gör) fick ju snålvattnet åtminstone på mig att flöda, och förmodligen så gav den skrämselhicka för någon annan;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ser ingen poäng att köpa ny CPU just nu på grund av kärnas krig, tänk om man köper en med 64 kärnor och bara några månader senare så kommer det med ännu mera kärnor jag kommer vänta tills det har blivit stabilt.

Man mår bara dåligt över kärnas krig var inte så jättelänge sen jag köpte två E5-2690V2 med 10 kärnor helt nya när det kom och nu har nästan alla mer kärnor än mina dyra serverdator.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Ser ingen poäng att köpa ny CPU just nu på grund av kärnas krig, tänk om man köper en med 64 kärnor och bara några månader senare så kommer det med ännu mera kärnor jag kommer vänta tills det har blivit stabilt.

Man mår bara dåligt över kärnas krig var inte så jättelänge sen jag köpte två E5-2690V2 med 10 kärnor helt nya när det kom och nu har nästan alla mer kärnor än mina dyra serverdator.

Stabilt ? Du tror alltså att man inte kommer att utveckla nya cpuer med fler o fler kärnor utan att utvecklingen kommer att stoppa ? Jag tror du har tokfel.

Man byter inte cpu för att det finns nya modeller utan när det behövs för att möjliggöra det man vill göra, oavsett hur många kärnor de har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.