Ska köpas idag, "prisvärd" liten semi-budget dator åt pensionär.

Permalänk
Medlem

Ska köpas idag, "prisvärd" liten semi-budget dator åt pensionär.

Snabba synpunkter önskas om möjligt

Krav,
Litet chassi
Helst hyfsat tyst
Snabb för att använda Windows, Office och surfa
Försöka hålla nere kostnaderna, men om ett alternativ är väldigt mycket bättre och inte 1000kr dyrare är det ok.´
Totalpris, runt 7000kr. Kan sträcka mig om bygget blir bättre.
Ska köpas "strax", åker mot Webhallens webblager om en liten stund.

Det jag fastnade på först var chassi. Nu har jag hittat ett som jag tycker verkar bra i kvalité och storlek. Som dessutom ett befintligt nätagg som är bra (550w gold, bitfenix whisper) passar i, ATX-format och 160mm långt. Dock begränsar den PSUn urvalet av GPU.

Jag var först inne på ett Ryzen 3400G, men lutar mer åt 2700x efter jag tittade på prestandan och Webhallen har bra pris på 2700x. Skulle antagligen gå att köra på ex 2600.

Nuvarande tanke

Så här står det angående chassit och PSU / GPU,
"Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm" samt att det står att det är lite kinkigare med modulärt nätagg.

Alla tips mottages tacksamt!
Ska gärna finnas på Webhallens lager i Järfälla / Infracity (tänk krav).

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Snabba synpunkter önskas om möjligt

Krav,
Litet chassi
Helst hyfsat tyst
Snabb för att använda Windows, Office och surfa
Försöka hålla nere kostnaderna, men om ett alternativ är väldigt mycket bättre och inte 1000kr dyrare är det ok.´
Totalpris, runt 7000kr. Kan sträcka mig om bygget blir bättre.
Ska köpas "strax", åker mot Webhallens webblager om en liten stund.

Det jag fastnade på först var chassi. Nu har jag hittat ett som jag tycker verkar bra i kvalité och storlek. Som dessutom ett befintligt nätagg som är bra (550w gold, bitfenix whisper) passar i, ATX-format och 160mm långt. Dock begränsar den PSUn urvalet av GPU.

Jag var först inne på ett Ryzen 3400G, men lutar mer åt 2700x efter jag tittade på prestandan och Webhallen har bra pris på 2700x. Skulle antagligen gå att köra på ex 2600.

Nuvarande tanke

Så här står det angående chassit och PSU / GPU,
"Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm" samt att det står att det är lite kinkigare med modulärt nätagg.

Alla tips mottages tacksamt!
Ska gärna finnas på Webhallens lager i Järfälla / Infracity (tänk krav).

Att tänka på ryzen icke apu behöver grafikkort för och fungera men de kanske du visste? De du beskriver skulle tom en 2200g klara av haha en 2700x låter Overkill

Detta gör mer en det du begär med Intel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Att tänka på ryzen icke apu behöver grafikkort för och fungera men de kanske du visste? De du beskriver skulle tom en 2200g klara av haha en 2700x låter Overkill

Detta gör mer en det du begär med Intel

https://komponentkoll.se/bild/PEGcE.png

Skickades från m.sweclockers.com

Läste du mitt inlägg?
Jag hade antagligen inte frågat efter grafikkort om jag inte visste att dom behöver ett.

Med det sagt, så uppskattar jag ditt förslag. Det är alltid nyttigt att ta del av andras tankar. Så tack för att du tog dig tid att svara!
(Och min inledning menar jag inget illa med, bara ett "dåligt" skämt)

Jag har försökt använda det där chassit en gång tidigare, det är nog ett av de sämre jag testat. Dock möjligt att jag hade otur och fick ett måndags-ex. Sen tyckte jag det i princip förstärkte alla ljud. Men det kan ju också ha att göra med att exemplaret jag fick var under all kritik. Där han kommer ha datorn så passar vitt bättre och ett chassi som dämpar ljud något är att föredra.

Sen PSU har jag, inte aktuellt att byta, det var delvis därför jag skapade inlägget. Chassit har jag läst gott om, PSUn som finns får plats och jag behöver inte basera alla val utifrån chassi.

Baserat på vad han gör så är även Ryzen 2600 snabbare. Inte för allt. Men tillräckligt för att det känns som ett bättre val.

Han "klarar" sig säkert på ännu billigare processor, mindre minne, slöare hårddisk, men det är inte ett budgetbygge där jag räknar varje krona. Han börjar bli till åren men är hur pigg som helst. Han har varit väldigt generös mot mig, därför vill jag ha något som är lite overkill.

I hans fall är det viktigare med CPU än GPU.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

ASRock DeskMini A300 med passande APU ( https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=5100388 ) eller en NUC.
Visst det är ju trevligt med extra prestanda, men då det bara är en surfdator mer eller mindre så är det ju rätt onödigt att lägga så mycket på en CPU.
Du skrev ju själv att du efterfrågade en prisvärd dator.

Tycker själv att fler blir imponerande av just riktigt små datorer, i synnerhet när man idag kan kombinera det med bra prestanda också.

Permalänk
Medlem

@Nordis: Den här kommer kännas piggare i windows än en i5 haswell i stockhastighet vilket lär räcka rätt långt för användningsområdet. Har själv två i5 haswell-burkar som används flitigt, den ena av flickvännen och den andra av farsan. Tjejens dator har vi också som HTPC som jag använder just nu. Ser ingen bra anledning att köpa något dyrare. Den här datorn rockar 2x4GB DDR3 1600Mhz och har just nu 31 flikar uppe i chrome och märker ingen direkt skillnad från min burk andra burk med i7 2600K i 4.8Ghz och 16GB ram i 2133Mhz. Sålänge en kontorsdator har en SSD så behövs inte mer än 8GB ram.

Skulle han tröttna på datorn om låt säga 5 år, så tror ni får mer av att köpa en ny plattform då för säg 1500-2000:- än att köpa en dyrare nu. Lägg istället pengarna på en hyfsad skärm. Typ någon billig 27" 1440p IPS exempelvis, som gör att man faktiskt vill sitta vid datorn. Skärmen är ju någon man behåller mellan eventuella uppgraderingar dessutom.

Visst, den här finns utan höj och sänkbar fot för 1899:- Men att kunna höja och sänka skärmen är underskattat. Jag hade slagit till på den här.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Nordis: Ifall du kan acceptera ett större chassi så föreslår jag Fractal Design Define Mini C men finns inte i lager vid Infra City du kan köra på matx moderkort med chassi och är enklare att få den helt tyst jämfört med ett mini itx system

Gällande CPU så är det en APU eller Intel CPU med IGPU som gäller ifall du inte vill köpa ett grafikkort

https://www.webhallen.com/se/product/256273-Fractal-Design-De...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Alternativ köp denna nuc och köp till ssd och ram för en tusenlapp

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/bare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

*Suck*
Jag hade precis skrivit ett svar och tackat för alla förslag när jag så klart lyckades stänga webbläsaren i en snabb undanmanöver för att katten inte skulle välta ett glas vatten över min dator. Den typen av "vattenkylning" är inte datorn riktigt gjord för.

Jag uttryckte mig otydligt i mitt inlägg och skulle enbart frågat det jag egentligen ville ha förslag på (främst), vilket var ett "prisvärt" (säg ~2000kr och neråt) grafikkort som är kort (max 16 cm i längd) och inte för högt.

Sen inser jag att jag valde fel ordval i beskrivningen,

hyfsat tyst = inte låta som ett reaplan som hans nuvarande (han hör det inte, men jag gör. Så just den punkten är nog egentligen mer för min skull)

Användningsområde skulle jag varit tydligare med, det jag skrev är hans främsta användningsområden. Men vi använder den till en hel del annat, eller snarare jag visar upp lite olika saker för honom som både är roligt och uppskattat. Han har testat VR bland annat (det är inte syftet med den här datorn), men jag vill inte att datorn ska begränsa. I alla fall inte för mycket.

Jag glömde även nämna att 7000kr var exkl. moms. Kör man eget tänker man lätt så.

NUC har jag föreslagit, det föll inte i smaken. Han har sett mina två NUC (en som agerar server och en htpc).

Skärm behöver han inte, den han har (min fd) kostar nog fortfarande c:a det dubbla mot datorn han ska få. Jag driver eget där jag kör en hel del grafisk design.

Återigen, tack för alla förslag och jag ber om ursäkt för att jag inte var tydligare.

Allt är köpt utom chassit, pga att varken Elgiganten eller Webhallen riktigt hade koll på sitt lager. Elgiganten har bekräftat att chassit i mitt initiala inlägg var undanlagt. Men c:a 10 minuter innan kom ett sms att det blivit fel och att varan inte fanns i lager.

När jag var på Webhallen var jag redo att åka och köpa just Fractal Design Mini som du föreslogs, men jag fick dom att ringa innan jag åkte till Mall of Scandinavia. Lagret sa att ett skulle finnas kvar. Verkligheten sa något annat (slut).

Så det får bli dator till honom nästa vecka istället.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition