Mail som jag sänder markeras som "Spam"

Permalänk

Mail som jag sänder markeras som "Spam"

Har nyligen fått problem med att alla mina mejl jag skickar hamnar i spamfiltret. Jag använder mejlen för mitt företag så denna mejl är väldigt viktig för mig.

Första gången det skedde var i våras, men det vara bara vid ett tillfälle och jag brukade mejlen under hela sommaren utan några problem. Sen i september skedde igen med en annan person och nu verkar det som typ 80% av alla jag mejlar får det direkt i spam foldern.

Mail adressen går under den domän jag köpt genom one.com där också köpt hosting av hemsidan. Använder inte deras mailklient utan har den kopplad till mitt gmail-konto. Jag loggar in med min privata mejl och sen väljer “avsändare” när jag skriver mejl. Har haft adressen i ca. 5år och har aldrig haft problem tidigare. Har unika och säkra lösenord till alla konton och har testat att byta, väldigt säker på att jag aldrig blivit hackad.

Vet inte hur jag ska börja felsöka? Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Vila i frid

Annan avsändare och/eller reply-to än vad det borde vara från avsändardomänen kan räknas som spam.

Permalänk
Medlem

Har du konfigurerat SPF, DKIM och DMARK för domänen? Om inte så är det start rekommenderat.

Kolla även upp om en smtp-relay skulle passa att använda, t.ex. SendGrid eller MailJet.

Permalänk
Skrivet av kf:

Har du konfigurerat SPF, DKIM och DMARK för domänen? Om inte så är det start rekommenderat.

Kolla även upp om en smtp-relay skulle passa att använda, t.ex. SendGrid eller MailJet.

Offtopic men vad är SPF, DKIM och DMARK?

Permalänk
Vila i frid

Firanthir bör även köra en blacklist-kontroll av sin domän. Att köra sitt företag med t.ex. firanthir@gmail.com ser väl inet direkt professionellt ut, däremot t.ex. info@firanthir.se

Permalänk

@kf: Ok, känner inte till det om jag ska vara ärlig Du har inget tips på en bra guide på hur man gör detta?

Permalänk

@hasenfrasen: Körde en blacklist kontroll, verkar inte vara några problem där. För att förtydliga så skickar jag altså mail med motsvarande xxx@mindomän.se och inte med xxx@gmail.com

Använder bara gmail som mailklient om det ger mening.

Permalänk
Medlem

Gå in på https://mxtoolbox.com/ och skriv in din domän.
Förmodligen så saknas SPF record.

Om du är osäker på var du går in och ställer in din SPF record måste du först veta var din DNS är Skriv in din domän på google dig under CNAME:
https://toolbox.googleapps.com/apps/dig/#CNAME/

Leta efter typ registry.loopia.se eller liknande

Du kan också skicka PM till mig om du vill ha hjälp.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Offtopic men vad är SPF, DKIM och DMARK?

SPF är ett sätt att tala om vilka IP adresser som får sända email "från" din domän. DVS försöker jag sända email från en server hemma hos mig från "bill.gates@microsoft.com" kommer det gå att se att något är lurt eftersom min server inte finns i listan med godkända IP adresser för domänen microsoft.com. Det kan tyckas skumt, men det finns inga hinder mot att spoofa sändadress utan dessa extraskydd.

DKIM är ett sätt att visa att en domän tillät att ett visst email skickades från dess server. Headern signeras, och signaturen går att kontrollera mot den publika nyckeln som sparas som en DNS rad.

DMARC talar om för en mottagare vad för policy en avsändarserver har gällande SPF och DKIM. Vad den stödjer, vad den gör samt vad mottagaren skall göra med email som misslyckas med testerna ovanför. Skall emailet slängas, sättas i karantän etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firanthir:

@kf: Ok, känner inte till det om jag ska vara ärlig Du har inget tips på en bra guide på hur man gör detta?

Tyvärr inget konkret tips på bra guide då det var ett tag sen jag donade med det själv. Men jag har för mig jag följde någon av guiderna från Cloudflare, Digitalocean eller kanske de som Google har för G-Suite.

Permalänk
Skrivet av flukke:

Gå in på https://mxtoolbox.com/ och skriv in din domän.
Förmodligen så saknas SPF record.

Om du är osäker på var du går in och ställer in din SPF record måste du först veta var din DNS är Skriv in din domän på google dig under CNAME:
https://toolbox.googleapps.com/apps/dig/#CNAME/

Leta efter typ registry.loopia.se eller liknande

Du kan också skicka PM till mig om du vill ha hjälp.

Ok, ska kolla på det under helgen och se om jag får till det men annars hör jag av mig

Skrivet av kf:

Tyvärr inget konkret tips på bra guide då det var ett tag sen jag donade med det själv. Men jag har för mig jag följde någon av guiderna från Cloudflare, Digitalocean eller kanske de som Google har för G-Suite.

Ok, ska kolla runt på dom sidorna. Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av cheben:

SPF är ett sätt att tala om vilka IP adresser som får sända email "från" din domän. DVS försöker jag sända email från en server hemma hos mig från "bill.gates@microsoft.com" kommer det gå att se att något är lurt eftersom min server inte finns i listan med godkända IP adresser för domänen microsoft.com. Det kan tyckas skumt, men det finns inga hinder mot att spoofa sändadress utan dessa extraskydd.

DKIM är ett sätt att visa att en domän tillät att ett visst email skickades från dess server. Headern signeras, och signaturen går att kontrollera mot den publika nyckeln som sparas som en DNS rad.

DMARC talar om för en mottagare vad för policy en avsändarserver har gällande SPF och DKIM. Vad den stödjer, vad den gör samt vad mottagaren skall göra med email som misslyckas med testerna ovanför. Skall emailet slängas, sättas i karantän etc

Tackar så mycket för förklaringen. Nu klarnade det lite.

Permalänk

Har haft lite dåligt med tid så har inte hunnit sätta mig ner och fixa med detta förrens nu. Ordnade med SPF såsom exempelvis @flukke tipsade om och det verkar som att det har fixat problemet för mig. Har testat hos ett par olika personer/företag och alla verkar få mina mejl nu.

Har inte konfigurerat DKIM och DMARC men tänker att jag ska få det gjort längre fram, även om det funkar nu så är det väl något man bör göra för säkerhetskull. Tack till alla som har skrivit i tråden för all hjälp!