Bärbar(?) Gamingdator till 10-åring

Permalänk
Medlem

Bärbar(?) Gamingdator till 10-åring

Hej, smyger runt på detta eminenta forum ibland när man söker information - postar dock sällan något själv. I alla fall, min son är som alla andra ungar och gillar spel. Vi har en Xbox One och en Switch hemma. Fortnite är ingen storfavorit, Mincraft är väl det som spelats mest. Han gillar att köra Halo ihop med mig, till min stora glädje

Nu önskar han sig en dator, och jag har inte riktigt bestämt om det är dags ännu. Men i så fall så må det vara en laptop då han bor växelvis. Jag inser att en stationär är bättra i förhållande prestanda/pris.
Har ingen koll alls på datorer eller vad som är bra idag, men har koll på grunderna pga av intresse för 20 år sedan (jävla åldrande)...

Lenovo har vi på jobbet men inga goda erfarenheter av dem. Själv kör jag Mac.

Så frågan lyder; vad har ni för rekommendationer om man skall lägga sig runt 10k? Eller är det smartare att köpa en billigare dator och byta om några år? Vet att det är svårt att framtidssäkra men samtidigt hatar jag att köpa saker och sen byta efter ett år, då tar jag hellre en större ekonomisk smäll direkt.
Sjuka pengar till en 10-åring, samtidigt vill jag han är med på tåget och lär sig datorer. Han har en chromebook från skolan men den känns väldigt begränsad.

Alla tips tankar och råd emottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Går du upp lite i pris kan då få tag på en med 1660ti, de kommer garanterat hänga med länge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Tack! Med ett 1660 ti kommer datorn klara det mesta de närmsta åren menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cullyn:

@Json_81: Tack! Med ett 1660 ti kommer datorn klara det mesta de närmsta åren menar du?

Ja, korten i de bärbara är bara aningen långsammare än de motsvarande stationära nuförtiden så du kan kika på sweclockers test och avrunda neråt lite så ser du ungefär hur det kommer prestera.
Det klarar max på det mesta i 1080p i dagsläget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Är gapet mellan 1660Ti och 2060 i pris värt det prestandemässigt?
Eller är 1660Ti bäst bang for the buck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lethul:

@Json_81: Är gapet mellan 1660Ti och 2060 i pris värt det prestandemässigt?
Eller är 1660Ti bäst bang for the buck?

1660ti är bäst bang skulle jag säga om du inte hittar något bra erbjudande på 2060, prestandaskillnaden är väldigt liten.
Men, 1660ti har inte stöd för ray tracing så beror på om det lockar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Fick tips om Asus Gaming Laptop fx505dd-al113t, någon som har erfarenhet eller åsikter? Tack (:
NVIDIA GeForce GTX 1050 i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cullyn:

Fick tips om Asus Gaming Laptop fx505dd-al113t, någon som har erfarenhet eller åsikter? Tack (:
NVIDIA GeForce GTX 1050 i den.

På tok för dyr för den klena prestandan skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cullyn:

Fick tips om Asus Gaming Laptop fx505dd-al113t, någon som har erfarenhet eller åsikter? Tack (:
NVIDIA GeForce GTX 1050 i den.

Skrivet av Json_81:

På tok för dyr för den klena prestandan skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

som herren ovan, ska du köpa den för 9500 så är det sämsta köpet du kan göra.
begagnad, max 4000.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

som herren ovan, ska du köpa den för 9500 så är det sämsta köpet du kan göra.
begagnad, max 4000.

Tack för era inlägg! Om ni vet någon ni rekommenderar får ni gärna lista det här Det är en djungel för mig, har man några att titta runt mellan så klarnar det lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cullyn:

Hej, smyger runt på detta eminenta forum ibland när man söker information - postar dock sällan något själv. I alla fall, min son är som alla andra ungar och gillar spel. Vi har en Xbox One och en Switch hemma. Fortnite är ingen storfavorit, Mincraft är väl det som spelats mest. Han gillar att köra Halo ihop med mig, till min stora glädje

Nu önskar han sig en dator, och jag har inte riktigt bestämt om det är dags ännu. Men i så fall så må det vara en laptop då han bor växelvis. Jag inser att en stationär är bättra i förhållande prestanda/pris.
Har ingen koll alls på datorer eller vad som är bra idag, men har koll på grunderna pga av intresse för 20 år sedan (jävla åldrande)...

Lenovo har vi på jobbet men inga goda erfarenheter av dem. Själv kör jag Mac.

Så frågan lyder; vad har ni för rekommendationer om man skall lägga sig runt 10k? Eller är det smartare att köpa en billigare dator och byta om några år? Vet att det är svårt att framtidssäkra men samtidigt hatar jag att köpa saker och sen byta efter ett år, då tar jag hellre en större ekonomisk smäll direkt.
Sjuka pengar till en 10-åring, samtidigt vill jag han är med på tåget och lär sig datorer. Han har en chromebook från skolan men den känns väldigt begränsad.

Alla tips tankar och råd emottages tacksamt!

Jag skulle nog fokusera på en billig instegsdator mer än gamingdator, 10-åringar är inte bra på förvaltning och behoven ändras snabbt. bättre köpa billig nu och ny om två år. Även om du köper en för 30k nu kommer han vilja ha en ny om två år.

Jag har till skillnad från dig goda erfarenheter av Lenovo, här en mer generell laptop för 7500:-
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5220438

En något mer gamingorienterad från Asus för 7000:-
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5220415

11-14" tycker jag är en lämplig storlek, inte för bökig för en 10-åring.

Som tidigare nämnts får man ingen riktig gaming gpu i en laptop under ca 13k, jag har inga åsikter om hur mycket man kan spendera på datorer eller barn men det finns en stor risk att du blir besviken på livslängden på datorn oavsett pris.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/302921-Lenovo-L340-15IRH...

Tyvärr finns den enbart som beställningsvara för tillfället, men den borde klara av det mesta och har bara en prislapp på 8k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cullyn:

Tack för era inlägg! Om ni vet någon ni rekommenderar får ni gärna lista det här Det är en djungel för mig, har man några att titta runt mellan så klarnar det lite.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.sweclockers.com/marknad/175589-ge72-2qf-apache-pr...

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Bra poänger där, bättre att börja med budget som insteg. Nästa gång vet han förmodligen själv vad han vill ha

Permalänk
Medlem

Söker vidare och tackar för hjälpen så långt. Lenovon på Webhallen intressantast i dagsläget.
Befinner mig i Canada under Black Friday så då kommer säkert någon länk från Best Buy om det är värt att köpa häröver. Apple brukar bli lite billigare men hemelektroniken i Sverige är överlag rätt prispressad. I samma stund som jag skrev det insåg jag att det skiter ju sig på tangentbordet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cullyn:

I samma stund som jag skrev det insåg jag att det skiter ju sig på tangentbordet...

Skickades från m.sweclockers.com

Tangentbordet spelar inte jättestor roll, man lär sig rätt fort skillnaderna och att åäö hamnar på symbolknappar (men samma plats som på ett svenskt).

Däremot kan det variera om garantin gäller. Apple har worldwide, men inte säkert alla andra har det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag skulle nog fokusera på en billig instegsdator mer än gamingdator, 10-åringar är inte bra på förvaltning och behoven ändras snabbt. bättre köpa billig nu och ny om två år. Även om du köper en för 30k nu kommer han vilja ha en ny om två år.

Jag har till skillnad från dig goda erfarenheter av Lenovo, här en mer generell laptop för 7500:-
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5220438

En något mer gamingorienterad från Asus för 7000:-
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5220415

11-14" tycker jag är en lämplig storlek, inte för bökig för en 10-åring.

Som tidigare nämnts får man ingen riktig gaming gpu i en laptop under ca 13k, jag har inga åsikter om hur mycket man kan spendera på datorer eller barn men det finns en stor risk att du blir besviken på livslängden på datorn oavsett pris.

Skrivet av Taxi:

https://www.webhallen.com/se/product/302921-Lenovo-L340-15IRH...

Tyvärr finns den enbart som beställningsvara för tillfället, men den borde klara av det mesta och har bara en prislapp på 8k

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5183264

Denna Lenovon ligger lite dyrare, men också lite bättre. Förlänger jag hållbarheten i förhållande till hur mycket dyrare den är? Tyvärr verkar BestBuy bara ha gamla 520-modellen så inget att räkna med på Black Friday antar jag.

ASUS TUF vart rätt sågat i början av tråden men sett förvånansvärt mycket positiva omdömen också online. Är det från modell till modell?
Så sjukt många parametrar att hålla reda på

Permalänk
Medlem

Mitx är inte ett alternativ då? Det kräver visserligen att man har dubbel uppsättning av kringutrustning som skärm, tangentbord osv. men det öppnar för möjligheten till en mycket bättre presterande dator som till skillnad från en laptop dessutom kan uppgraderas med tidens gång.

Det finns flera alternativ som är tillräckligt små för att gå ner i en sportbag/ryggsäck modell större.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Jo, verkligen. Värt att fundera över faktiskt. Det som gör det lite omständigare är ju just att det skall till en skärm mm i hans andra hem.
Men på många sätt känts vettigare att köpa en stationär än att lägga pengar för en bärbar som blir ålderdomlig snabbare... Som Mordekai var inne på, kommer ändå få köpa ny om ett par år. Inte som en annan som harvar på med en MBP från 2011 (men det är nog sista året nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cullyn:

@ågren: Jo, verkligen. Värt att fundera över faktiskt. Det som gör det lite omständigare är ju just att det skall till en skärm mm i hans andra hem.
Men på många sätt känts vettigare att köpa en stationär än att lägga pengar för en bärbar som blir ålderdomlig snabbare... Som Mordekai var inne på, kommer ändå få köpa ny om ett par år. Inte som en annan som harvar på med en MBP från 2011 (men det är nog sista året nu

Ja, om du lägger 10k på en vettig bas för en mitx-dator så kan du utan problem behålla chassi, PSU, SSD m.m. och bara byta ut grafikkort och eventuellt CPU om det behövs mera kraft i framtiden. Är man tio år så har man förmodligen inte jättehöga krav och du kan få en vettig 1080p-monitor för ett par hundringar (begagnat så klart) och tangentbord och mus behöver inte heller kosta mycket så om den andra föräldern också har möjlighet att erbjuda en dedikerad plats för en station setup är det helt klart att föredra då du får enormt mycket mer för pengarna och det går enkelt att uppgradera vid behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz