Permalänk
Medlem

Öppna nätcafe/spellobby

ADMIN flytta gärna om jag poatat fel

Tror ni att driva ett nätcafe kan vara lönsamt i dagsläget?
Lite att blanda ett nätcafe + dator affär?

Eller är alla mindre/nya sk dödsdömda redan vid start pga. Hög startkapital, kostnader månadsvid hamnar ju på internet en server + elförb. Hyra.
Fasta kostnader såklart med personal mm.

Intäkterna i regel från försäljning av speltid, kringutrustning, kanske till och med kompletta datorer, startavgift för turneringar (minus vinst på turnering) mm.
Samt får man driva "tävlingsinriktad" spelande hur som helst någon som har koll?

Lite OT fråga. Skulle du själv gå på nätcafe och spela om det fanns t.ex. attraktioner såsom små cup liknande turneringar i diverse spel, gött umgänge. Kanske en chill lounge utöver bara spelandet?

Permalänk

Dömt att misslyckas tyvärr. Finns väl ingen anledning att gå till ett internetcafé idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Dömt att misslyckas tyvärr. Finns väl ingen anledning att gå till ett internetcafé idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Meh, Interno Online finns ju, men klart att det är svårt att konkurrera med hemdatorer. Misstänker att man behöver köra stort direkt, och eventuellt långt från IO, typ Göteborg. Långt bort och har folk.

Internetcafé utan spel är nog ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adolfo:

Tror ni att driva ett nätcafe kan vara lönsamt i dagsläget?

Med tanke på att det existerar sådana verksamheter runt om i Sverige, varav åtminstone några går med vinst, blir svaret rimligen: ja.
Däremot är det antagligen en liten andel av de som startats som överlevt och i dagsläget går med vinst.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adolfo:

ADMIN flytta gärna om jag poatat fel

Tror ni att driva ett nätcafe kan vara lönsamt i dagsläget?
Lite att blanda ett nätcafe + dator affär?

Eller är alla mindre/nya sk dödsdömda redan vid start pga. Hög startkapital, kostnader månadsvid hamnar ju på internet en server + elförb. Hyra.
Fasta kostnader såklart med personal mm.

Intäkterna i regel från försäljning av speltid, kringutrustning, kanske till och med kompletta datorer, startavgift för turneringar (minus vinst på turnering) mm.
Samt får man driva "tävlingsinriktad" spelande hur som helst någon som har koll?

Lite OT fråga. Skulle du själv gå på nätcafe och spela om det fanns t.ex. attraktioner såsom små cup liknande turneringar i diverse spel, gött umgänge. Kanske en chill lounge utöver bara spelandet?

Jag tror att det kan vara tufft innan man går med vinst på en sådan grej .. Inferno Online har ett par hundra datorer och jag tror det är då som man börjar gå med lite vinst på det hela.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Tvekar starkt på att det skulle vara en bra idé. Sist jag var på ett internetcafé var typ 2011. Om inte Kappa Bar räknas då. Det är nog bara något sånt som hade kunnat lyckas. Med andra ord är alkoholen en väldigt stor faktor.

Permalänk
Medlem

Jag tror definitivt att det finns en marknad för det. Det finns nog ett intresse bland både ungdomar och äldre. Sen att de som skriver här inte ser behovet, det är en sak. Men det är många som inte sitter på en gamingrigg hemma.

Däremot tror jag att det är en typ av verksamhet med små marginaler. Så som någon har sagt redan så kräver det nog stora volymer för att det ska kunna gå runt.

Men det är ett intressant koncept och något jag själv funderat på också. Men börja räkna på det. Skapa en affärsplan och klura vidare på om det känns rimligt! https://www.verksamt.se/fundera/skapa-en-affarsplan

Permalänk
Medlem

Jag var med som anställd i nystarten 2012, öppnade en butik som gick hyfsat bra ett år, så då öppnade ägarna nya butiker och det var så allt började gå sämre, 2017 gick hela kedjan i konkurs. Anledningen till att fler öppnades var också att det inte var värt att enbart ha ett café.

Räkna med stölder, rån, snatterier och jävligt orespektlösa ungdomar som vill vara din bästa vänn för att få kompispris. Ungdomar som gick på våra caféer kunden inte sköta sig och det gjorde att det var väldigt svårt att hålla det lugnt.

Varje helg fick vi ringa väktare/polis för att avlägsna folk eller göra anmälningar. Då hade vi ändå kameror i hela butiken, personnummer med id-korts identifiering på alla medlemmar.

För att slippa huvudvärk rekommenderar jag att hitta på något annat. Alla dess problem hade alla våra caféer i helt olika städer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

Jag tror definitivt att det finns en marknad för det. Det finns nog ett intresse bland både ungdomar och äldre. Sen att de som skriver här inte ser behovet, det är en sak. Men det är många som inte sitter på en gamingrigg hemma.

Däremot tror jag att det är en typ av verksamhet med små marginaler. Så som någon har sagt redan så kräver det nog stora volymer för att det ska kunna gå runt.

Men det är ett intressant koncept och något jag själv funderat på också. Men börja räkna på det. Skapa en affärsplan och klura vidare på om det känns rimligt! https://www.verksamt.se/fundera/skapa-en-affarsplan

Jag är övertygad om att marknaden finns. Jag är nybliven nollråtta och har således inte min dator med mig till Stockholm ännu och går frekvent till IO för att lira lite. Det jag menar är att det är inte så dyrt att spela, jag tror att det kommer behövas en stor volym på besökare/datorer innan man kan gå med någon vinst. Man bör ha ordentligt med kapital innan man ger sig på det en sådan grej.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Jag tror att det kan vara svårt. Visst, vi som hänger på sweclockers är onekligen i någon mån färgade, men betänk att t.ex. inferno, som startade i Norrköping, nu har lagt ner där på obestämd framtid. En sådan verksamhet är nog väldigt trögstartad idag. Klimatet var ett annat när Inferno Sthlm startade och idag har de nog mycket hjälp av sin renommé. Ett ställe som i första hand är en bar exempelvis har andra förutsättningar, om de sen är goda eller ej, det lämnar jag därhän.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Hmm. Intressanta svar och invändningar. Som vissa skrev så har ej alla fett gamingrigg hemma.

Så om vi tänker oss nu vad som skulle vara ett vettigt dator?
Den skall ju klara moderna spel samt även driva ett program för själva nätcafet samtidigt.
Så 16gb ram bör funka ?
Sen en "basdator"
Ryzen 5 (3600 tex) eller i5 typ 9400f?
Rtx 2060? Eller kanske till och med 5700 xt?

Eller känns det som för "standard" dator ? Sen kan man ju bygga en "vip" avdelning med mer high end datorer?

Som sagt brainstormar och räknar om det är ens lönsamt samt vilket kundflöde skulle man behöva mm. Innan jag ens ritar upp ett fullständigt affärside.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cafe på bit finns ju i skellefteå, men där ligger fokuset mer på fika, TV-spel, brädspel eller flipperspel. Inget pc alltså.

Permalänk
Medlem

Räkna med priset på speldatorn + skärm/kringsutrustning + elen den slukar per månad + alla spel den måste ha + allt underhåll den kräver med idioter som förstör kastar runt hörlurar och pillar sönder tangenterna, försöker sabotera något i BIOS etc.
Sedan måste allt hållas uppdaterat med infrastruktur som stödjer download caching, mjukvara för att driva klienterna, brandväggar o.s.v. som det tillkommer licensavgifter på..

Låter väl sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Dömt att misslyckas tyvärr. Finns väl ingen anledning att gå till ett internetcafé idag?

Skickades från m.sweclockers.com

+1

Helt enkelt ingen vidare affärsidé. Finns det kvar dylika verksamheter idag (vilket påstås i tråden) så lär de sannolikt ha betydande konkurrensfördelar gentemot ett nystartat företag som kan vara mycket svåra att genomskåda. Det är således en dålig indikation på att det "skulle kunna funka" att starta något nytt.

Skulle gärna se att vi inte ödslar nystartsbidrag och bygger skulder i något AB som sedan vi skattebetalare också riskerar att få ta över.

Permalänk
Medlem

Frågan var uppe på Swec för ett tag sedan och jag tror att den allmänna bilden var att det var svårt att få lönsamhet.
Dels pga mycket stölder dels pga bristande klientel samt att det är ganska mycket pengar som måste till för att starta upp ett cafe.
Jag hade gärna gått till ett cafe där jag får ta en öl med mina vänner och spela dator men jag är ju nästan 35 och skulle vilja ha 30+ ålder för en sådan ide.
Då tjänar man ju pengar på öl och inte datorn, annars är det nog svårt att tjäna några pengar.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Generellt riktar sig nätcafe till ungdomar.
Med mycket ungdomar tendera det att bli en del stök och skadegörelse. Dessutom som grupp så är det en rätt ekonomiskt svag grupp då de flest inte jobbar.

Skrivet av lasseTM:

Frågan var uppe på Swec för ett tag sedan och jag tror att den allmänna bilden var att det var svårt att få lönsamhet.
Dels pga mycket stölder dels pga bristande klientel samt att det är ganska mycket pengar som måste till för att starta upp ett cafe.
Jag hade gärna gått till ett cafe där jag får ta en öl med mina vänner och spela dator men jag är ju nästan 35 och skulle vilja ha 30+ ålder för en sådan ide.
Då tjänar man ju pengar på öl och inte datorn, annars är det nog svårt att tjäna några pengar.

Skall man lyckas så skall man nog som du säger satsa på en äldre målgrupp.

Skulle tro att det är lättare att lyckas med e-sport bar. Komplettera med något flipperspel, kvällar då de är dåligt med folk skulle man kunna köra en brädspelskväll, eller en nybörjarkväll för de som vill testa på D&D för att dra dit folk, Tv-spelsturnering mm.