Har jag missförstått hur 100/100 nätverk ska fungera?

Permalänk
Medlem

Har jag missförstått hur 100/100 nätverk ska fungera?

Hej! Första posten på detta forumet men jag tänkte fråga lite om mitt nätverk och om något är fel.

Jag har en stationär dator som är kopplad med fiber genom vägguttag.
Vi har i hemmet 100/100 från telia.

När jag installerar spel genom t.ex. Steam/ microsoft store eller vad det än kan vara så "toppar" min nedladdningshastighet ungefär 10-11Mbit/s, oavsett nedladdningsplattform.

Har jag missförstått konceptet med 100/100 eller underpresterar nätverket mycket?

Vi har kopplat nätverket på detta sätt.
Main network receiver -> Switch -> Patchpanel (skåpet där vi delar ut nätverket till alla portar i hemmet) -> Enhet som använder nätverk.

Är ~10mbit/s rätt siffra för vårt nätverk eller ska jag förvänta mig mer?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Megabyte != Megabit

Men 11 MB/s låter ungefär rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

Hej! Första posten på detta forumet men jag tänkte fråga lite om mitt nätverk och om något är fel.

Jag har en stationär dator som är kopplad med fiber genom vägguttag.
Vi har i hemmet 100/100 från telia.

När jag installerar spel genom t.ex. Steam/ microsoft store eller vad det än kan vara så "toppar" min nedladdningshastighet ungefär 10-11Mbit/s, oavsett nedladdningsplattform.

Har jag missförstått konceptet med 100/100 eller underpresterar nätverket mycket?

Vi har kopplat nätverket på detta sätt.
Main network receiver -> Switch -> Patchpanel (skåpet där vi delar ut nätverket till alla portar i hemmet) -> Enhet som använder nätverk.

Är ~10mbit/s rätt siffra för vårt nätverk eller ska jag förvänta mig mer?

Tack på förhand.

Brukar vara så att man tankar i megabyte medans internetleverantören anger hastigheten i megabit. och det går 8 bit på en byte. Så du bör tanka i ca 12-13 vilket ger en mbit på 96-104 typ.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är i Mbit/s du ser dina värden? Troligen är det Mbyte/s du ser, och då är det rimligare. En byte är (oftast, finns obskyra undantag) 8 bitar. Laddar du då hem i 10-11 Mbyte/s, så är det 80-88 Mbit/s. Läs gärna här: https://control.fritiofhedman.se/Swec.pdf

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

Hej! Första posten på detta forumet men jag tänkte fråga lite om mitt nätverk och om något är fel.

Jag har en stationär dator som är kopplad med fiber genom vägguttag.
Vi har i hemmet 100/100 från telia.

När jag installerar spel genom t.ex. Steam/ microsoft store eller vad det än kan vara så "toppar" min nedladdningshastighet ungefär 10-11Mbit/s, oavsett nedladdningsplattform.

Har jag missförstått konceptet med 100/100 eller underpresterar nätverket mycket?

Vi har kopplat nätverket på detta sätt.
Main network receiver -> Switch -> Patchpanel (skåpet där vi delar ut nätverket till alla portar i hemmet) -> Enhet som använder nätverk.

Är ~10mbit/s rätt siffra för vårt nätverk eller ska jag förvänta mig mer?

Tack på förhand.

Du misstolkar nog MB/s för Mbit/s. När det står 11MB/s på Steam så betyder det 11 MegaByte/s. Vilket motsvarar ca 88 Mbit/s. Så du kommer ganska nära din max.

Se här för mer info:
http://hotpot.se/Mbps.htm

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Samma svar som de fyra svaren ovanför

Permalänk
Medlem

@zyberzero: Kan nu se under "villkor" att det står följande

Bredband 100/100 (via fiber):
Nedströmshastighet: 50-100 Mbit/s
Uppströmshastighet: 50-100 Mbit/s

Innebär detta i sådana fall att min hastighet är för slö? Eller är det som du säger, man tankar i Megabyte, medans de anger hastigheten i Megabit?

Permalänk
Medlem

@ravkiT: Mycke enkelt att ta reda på, gå till www.bredbandskollen.se och tryck på "starta mätningen"
Där anges resultatet i Mbit/s och bör då vara nära 100

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det stämmer i sådana fall. Tråkigt som det är.
Tack för den nyttiga information här och på länkarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

Innebär detta i sådana fall att min hastighet är för slö? Eller är det som du säger, man tankar i Megabyte, medans de anger hastigheten i Megabit?

I alla fall Steam anger nedladdningshastighet i byte, och 100 Mb/s = 12.5 MB/s. Du ligger alltså hyffsat nära max om du får ut 10-11 MB/s, det är sällan man helt maxar linan när man laddar ner saker.

Permalänk
Medlem

@B.Linder: Det stämmer, den brukar ligga någonstans kring 90. Men som jag förstått laddar man ner i megabyte och inte i megabit som de skriver ut deras siffror i.

Permalänk

Det kan vara så att du sitter på 100 Länk in bara. Dem brukar landa runt 94-95 max på mätningar och kan ju förklara varför du inte når 12.5 MB/s

Har du även Tv ifrån så reserverar den 10Mbit.
Skulle gissa på att du sitter med fiber ifrån Telia då godkända hastigheter intervallet ser bekant ut

Permalänk
Rekordmedlem

Håll koll på förkortningarna och var övertydlig, mega, milli, bit och byte.
Om det finns den minsta risk att någon förkortning kan feltolkas så det inte med säkerhet går att förstå så skriv hela ordet i stället för att förkorta det.
100 Mbit/s är samma som 12,5 Mbyte/s

(mbit är millibit vilket troligen inte är det som menas i det här fallet)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Det kan vara så att du sitter på 100 Länk in bara. Dem brukar landa runt 94-95 max på mätningar och kan ju förklara varför du inte når 12.5 MB/s

Har du även Tv ifrån så reserverar den 10Mbit.
Skulle gissa på att du sitter med fiber ifrån Telia då godkända hastigheter intervallet ser bekant ut

Tvn reserverar bandbredd från länkhastigheten, har du en 1000 Mbit/s länk (vilket de flesta har) men ett 100Mbit/s dataabbonemang så kommer tvn inte att påverka datatrafiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ravkiT:

@B.Linder: Det stämmer, den brukar ligga någonstans kring 90. Men som jag förstått laddar man ner i megabyte och inte i megabit som de skriver ut deras siffror i.

Tja … jag skulle inte säga att man "laddar ner i" en viss enhet. Steam anger däremot nedladdningshastigheten i MB/s, medan din ISP anger din uppkopplingshastighet i Mbit/s. Detta är i grund och botten samma sak som att du skulle köpa en bil som utlovas kunna gå i 250 km/h och att du sedan mäter upp dess maxhastighet till 70 m/s. Inte skulle du tycka att det är något "tråkigt" med det?

(Det är kanske inte exakt samma sak, då Steam kanske mäter hur snabbt själva payloaden laddas ner, exklusive eventuell overhead av olika slag. Men det handlar om några procent i så fall, och principen kvarstår likväl.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ravkiT:

Det verkar som att det stämmer i sådana fall. Tråkigt som det är.
Tack för den nyttiga information här och på länkarna!

Det är väl egentligen inte så tråkigt.

Mängden ettor och nollor per sekund du kan ladda ner i är ju densamma hur man än mäter.
Det är bara två olika sätt att mäta samma flödesmängd av data.

Laddar du ner i ca 11 megabyte per sekund så är det ju egentligen samma sak som att du laddar ner kring 100 megabit per sekund.
Det är bara olika sätt att skriva samma sak på eftersom olika mått-typer används.

Så med nuvarande siffror ser det ut som att du har fullt ös i uppkopplingen.
Jag tänker att det borde kunna ge reaktionen "så bra!" snarare än "tråkigt".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

Det verkar som att det stämmer i sådana fall. Tråkigt som det är.
Tack för den nyttiga information här och på länkarna!

Du får ju ut rätt hastighet, det är ju inte tråkigt. Det är bra.

Precis lika om du jämför med kilo och gram, 1000 gram = 1 kg,
Operatören marknadsför sitt abbonemang i gram och när du laddar ner genom steam visar steam nedladdningshastighet i kilo.

Visa signatur

...dä ä moderbordet som int liirar me simmarna...

Permalänk
Medlem

Om det är tråkigt kan du kanske uppgradera hastigheten
100/100 brukar inte direkt vara ett cap idag på dom flesta ställen.

Permalänk
Inaktiv

https://www.speedtest.net/sv

Den mäter från närmaste ställe och för mig är de Umeå, kör jag bredbandskollen så mäter den mot Stockholm och då får jag sämre resultat.

Bredbandskollen 764,74 Mbit/s ner och 778,99 Mbit/s upp.
Speedtest 808.28 Mbit/s ner och 795.24 upp.

Permalänk
Medlem

Haha ni missförstod mig nog (eller så formulerade jag mig dåligt)... Det jag menade med tråkigt är att det hade varit kul med högre hastighet (att något kanske var fel), men jag får helt enkelt vänta tills abonnemanget gått ut tills jag kan uppgradera. Men det är så klart bra att jag i princip ligger på det angivna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ravkiT:

Haha ni missförstod mig nog (eller så formulerade jag mig dåligt)... Det jag menade med tråkigt är att det hade varit kul med högre hastighet (att något kanske var fel), men jag får helt enkelt vänta tills abonnemanget gått ut tills jag kan uppgradera. Men det är så klart bra att jag i princip ligger på det angivna!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sällan operatörerna nekar dig att uppgradera, de tjänar ju mer pengar på dig.....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du både bredband och mobil-abonnemang så har telia något som kallas Telia Life där du kan ta del av en av 3 fömåner.

En av desas är

Citat:

HÖGRE HASTIGHET
Få en högre hastighet på ditt bredband för samma pris som du har i dag.

Jag utnyttjar detta och betalar 399kr/mån för 1000/1000, är inte svaret på dina frågor, men är ett litet tips som kan ge dig högre hastigheter för samma pris, om du uppfyller kraven och Telia kan leverera en högre hastighet än du har.

Permalänk
Medlem

@gonace: Tack för tipset! Har dock endast telia för bredband.
Konstigt nog så var 100/100 det bästa alternativet hos oss när vi letade efter uppgraderingar, och vi bor i ett "nytt" område (byggt 2006).
Nu ser jag istället att de har uttökat det det 250/250 & 500/500, detta fanns inte möjligt när jag pratade med dem i telefon eller letade på deras hemsida.

399kr/mån för 1000/1000 är i andra fall väldigt billigt. 500/500 kostar 699kr/mån hos oss. Men men, vi får se vad det blir nästa år.

Permalänk
Medlem

Traditionellt sätt så anger man lagring i Bytes och överföringshastighet i bits men det finns inga fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

@GonAce: Tack för tipset! Har dock endast telia för bredband.
Konstigt nog så var 100/100 det bästa alternativet hos oss när vi letade efter uppgraderingar, och vi bor i ett "nytt" område (byggt 2006).
Nu ser jag istället att de har uttökat det det 250/250 & 500/500, detta fanns inte möjligt när jag pratade med dem i telefon eller letade på deras hemsida.

399kr/mån för 1000/1000 är i andra fall väldigt billigt. 500/500 kostar 699kr/mån hos oss. Men men, vi får se vad det blir nästa år.

500 Mbit/s skulle ge dig en teoretiskt maxhastighet på nedladdning på 62.5 MB/s.
Telia kör en kampanj där du får 500/500 för 349:- i månaden om du binder avtalet i 12 månader.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag har Telias 500/500 för 499:- fick det priset när tog ytterligare 12 månaders bindning, har ändå inte tänkt byta. Jag brukar få strax över 600 åt bägge håll.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Ja, det är många som tror att Megabit är samma sak som Megabyte. Men eftersom en byte är åtta bitar så måste man dela bandbredden de anger med åtta för att få fram vad det är i Megabyte. Något gemene man faktiskt kan relatera till bättre i vardagen...

Tycker det är extremt onödigt att de kör på Mbit eftersom så få fattar innebörden av det utan en klar majoritet tror nog precis som du att det är 100Mbyte man betalar för och tycker det är ju bra priser för så hög bandbredd.

Någon här kanske vet om det finns någon praktisk fördel med att ange bandbredden i Mbit ist för Mbyte? Eller är det bara ett passivt aggressivt sätt att vilseleda folk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

Haha ni missförstod mig nog (eller så formulerade jag mig dåligt)... Det jag menade med tråkigt är att det hade varit kul med högre hastighet (att något kanske var fel), men jag får helt enkelt vänta tills abonnemanget gått ut tills jag kan uppgradera. Men det är så klart bra att jag i princip ligger på det angivna!

Skickades från m.sweclockers.com

Dock går det precis så fort som det du betalar för. 1 Byte är 8 bits så din topphastighet om du är strupen till precis 100Mbit/s är 12.5Mbyte/s. Det är en bra hastighet och snabbare behöver man typiskt inte. Dock om du uppgraderar till 1000Mbit/s så hoppar ju den siffran upp till 125Mbyte/s. Du får väl ta dig en funderare på om du tycker det är värt det med den hastigheten. Går det liksom för långsamt för dig idag? Spel inom 15 minuter, film på ett litet antal minuter. Personligen hade jag aldrig gått över 100Mbit/s.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Jag väntar i kö i chatten nu!
Ska fråga exakt vad som gäller där, är det 349:-/mån hela perioden så kommer vi nog hugga på det direkt tror jag! Det är grymt i sådana fall! Vi hade endast 100/100 tillgänligt för oss sist när vi skulle binda oss.. så detta kan jag redan nu se fram emot!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zemlan:

Ja, det är många som tror att Megabit är samma sak som Megabyte. Men eftersom en byte är åtta bitar så måste man dela bandbredden de anger med åtta för att få fram vad det är i Megabyte. Något gemene man faktiskt kan relatera till bättre i vardagen...

Tycker det är extremt onödigt att de kör på Mbit eftersom så få fattar innebörden av det utan en klar majoritet tror nog precis som du att det är 100Mbyte man betalar för och tycker det är ju bra priser för så hög bandbredd.

Någon här kanske vet om det finns någon praktisk fördel med att ange bandbredden i Mbit ist för Mbyte? Eller är det bara ett passivt aggressivt sätt att vilseleda folk?

Skickades från m.sweclockers.com

Bit är ju en entydig och liten enhet som dels historiskt går att härleda mot den tidigare vanligast använda enheten Baud https://sv.wikipedia.org/wiki/Baud och så finns det ju även en del tjänster som har väldigt låga hastigheter eller inte överför 8 bitar i taget för att bilda en hel byte, tex klock/synksignaler är många gånger bara en puls/bit och inte en byte, GPS har också den hissnande datahastigheten 50 bit/s vilket kanske är den lägsta hastighet något som måste räknas som oerhört vanlig teknik använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.