Veckans fråga: Hur spelar du?

Permalänk
Inaktiv

Efter många år av PC så gick jag över till konsol igen, PS4. Jag tröttnade helt enkelt på alla misslyckade spelsläpp och på alla fuskare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lätt fråga eftersom det bara finns ett spel till konsol ”NHL 20xx”

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Mest PC, men lite Switch också.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Så gott som endast PC, annars är det mobil spel för lätt tidsfördriv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

PC för exklusiva PC samt multi-formatspel.

Konsol för exklusivt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

I princip bara pc. Startade upp Deus Ex: Mankind Divided ur backloggen igen i stereoskopisk 3d på datorn, och blev då iofs inspirerad att ta tag i Deus Ex: Go på mobilen också. Jag gillar verkligen den här möjligheten att spela i stereoskopiskt 3d på datorn som både Deus Ex och Tomb Raider har erbjudit de senaste åren.

Har även en PS4 med flera ospelade spel i hyllan, men den används mest för 3d-bluray nu. Planerar dock inköp av nytt grafikkort så småningom, men där vill jag vänta för att se vad som kommer på raytracingfronten från t ex AMD vad det gäller hårdvara, så jag räknar med ett glapp nästa år med tillfälle att varva spel ur backloggen på både pc och PS4.

Enligt den listiga planen lär då förhoppningsvis RDR2 både ha sjunkit i pris och blivit färdigpatchat tills dess. Till pc, givetvis.

Permalänk
Medlem

99% PC. Spelar just nu Rage 2 och Mass Effect: Andromeda.
1% Xbox 360 med Kinect (bra sätt att hålla mig och ungarna i rörelse).

Visa signatur

MK - Asus Z390-F Gaming, CPU - Intel i9-9900K, GPU - Asus ROG Strix 2080 Ti OC, RAM - 64GB Corsair @3200 MHz CL16, PSU - Corsair HX750i, SSD - #1 Samsung EVO 970 Plus 1TB #2 Samsung EVO 970 Plus 2TB, #3 Samsung 860 EVO 2TB, Skärm - Acer XV273K (3840 x 2160, 120Hz), Chassi - Fractal Design Define R6 USB-C

Permalänk
Medlem

Spelar endast på en PC. Har aldrig förstått mig på att spela FPS och TPS (Third Person Shooter) med en handkontroll. Karaktären är liksom ingen robot. Skrattar alltid åt personer som inte kan sikta med en handkontroll, samtidigt som jag blir typ förbannad på de med autoaim. Autoaim = fusk.

/ Gammal trogen Counter-Strike-spelare från 0.5-betan och uppåt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

64gs va ju världens sämsta lansering.
Commodore gjorde ju en hel del dumma lanseringar sista åren. Cd32 är väl ingen hit den med, men den kunde i alla fall agera cd-spelare när man insåg att inga bra spel fanns.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, GS blev så många felsteg med så den förblir en anekdot i samlarvärlden (ett spel man kunde köpa kräver en tangenttryckning för att starta och därmed går inte ens spela på ett system den marknadsfördes för, QC...)

CD32 var det egentligen hyfsad men to little to late och i lindan av C='s förfall, hur många ville utveckla för systemet eller köpa när företaget som gjort det konkursade 7 månader efter lansering och skrivningen var på väggen långt innan. Ett stort problemet var att det inte sattes krav på utvecklarna, att bara ploppa dit befintliga amiga spel som endast använder en knapp och inte ens mappa om "hoppa" till en knapp, eller låta spelet vara precis som det var eller på sin höjd lägga till lite CD-ljudspår eller någon liten video var absolut inte rätt väg att gå.

Poängen med inlägget var inte hur vidare bra systemen var utan att svara på att det visst fanns spelkonsoler från Commodore.
Jag vet många som fick både GS och CD32 av sina föräldrar i present, får du en så är det det du har och då gör man vad man kan med det.
Självklart var och är jag en CD32 ägare (bland annat, har det mesta från Commodore i samlingen)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

100% PC, klarar mig bra utan de fåtal spelvärda titlar som jag missar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Insåg efter att man lagt kanske 10 timmar totalt på att spela Xbox 360 spel så vart det aldrig att skaffa en till konsol efter det. I yngre dagar så var det en annan femma dock.. var såld på tv-spel ända sedan Atari 2600 tiden.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

@som99: Aah, där ser man. Har enbart hört talas om Commodore 64.

@Airikr: Kunde sikta med handkontroll back in the days när man hade ett Xbox och körde Halo CE. Men nu blir jag bara arg om jag försöker spela fps/tps med handkontroll. Siktet liksom flyger förbi det man vill sikta på..... Jag får ingen bra känsla med en thumbstick. Tror det beror på accelerationen som man inte kan komma från med en thumbstick. Med mus så förflyttas siktet lika långt oberoende på hur snabbt man förflyttar musen, så länge man stannar vid samma punkt. Och autoaim är inget för mig. Då kletar ju bara siktet sig fast i tid och otid.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Absolut, GS blev så många felsteg med så den förblir en anekdot i samlarvärlden (ett spel man kunde köpa kräver en tangenttryckning för att starta och därmed går inte ens spela på ett system den marknadsfördes för, QC...)

CD32 var det egentligen hyfsad men to little to late och i lindan av C='s förfall, hur många ville utveckla för systemet eller köpa när företaget som gjort det konkursade 7 månader efter lansering och skrivningen var på väggen långt innan. Ett stort problemet var att det inte sattes krav på utvecklarna, att bara ploppa dit befintliga amiga spel som endast använder en knapp och inte ens mappa om "hoppa" till en knapp, eller låta spelet vara precis som det var eller på sin höjd lägga till lite CD-ljudspår eller någon liten video var absolut inte rätt väg att gå.

Poängen med inlägget var inte hur vidare bra systemen var utan att svara på att det visst fanns spelkonsoler från Commodore.
Jag vet många som fick både GS och CD32 av sina föräldrar i present, får du en så är det det du har och då gör man vad man kan med det.
Självklart var och är jag en CD32 ägare (bland annat, har det mesta från Commodore i samlingen)

Kunde man inte modda cd32 till att bli nästan som en a1200?

På tal om udda C= lanseringar. Jag tycker faktiskt trots mitt inlägg innan att cdtv va en rätt häftig maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Avinstallerar alltid steam från allas datorer jag sitter vid.

OT: Crackat CS 1.6 cs_assault & BF1942: Secret Weapons Demo't på PC(Samt Osu! med PS4-handkontroll givetvis)

För spel som passar bättre till konsol likt Diablo 3, Diablo 1, C&C:Red Alert & Warcraft II: Playstation 4 & PS1 givetvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Man ska ha PC - med kylskåp, TV, dusch och spis
Man ska ha PC - och den ska vara stor och bre
Man ska ha PC - så är semestern redan klar
Man ska ha PC - det har jag sett att alla har
Man ska ha PC - för då blir man fri!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag spelar mest retro-spel. Äldre PC-spel jag köper på GoG, och emulerade spelkonsoller — på PC.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag inte spelar på PC är när jag spelar brädspel. Jag förstår inte frågan.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Jag spelar mest retro-spel. Äldre PC-spel jag köper på GoG, och emulerade spelkonsoller — på PC.

Yy, Super Smash Bros, Super Mario & Pokemon är som gjort för att spelas på PC-Emulator. Piltangenterna på tangentbordet finns utav en anledning liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Konsol? *spottar* Sånt små glin och nostalgiker pysslar med.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Kunde man inte modda cd32 till att bli nästan som en a1200?

På tal om udda C= lanseringar. Jag tycker faktiskt trots mitt inlägg innan att cdtv va en rätt häftig maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Är så gott som en A1200 redan så jovisst Har accelerator/ram och lagring (SSD) till min så laddar spel direkt från hårddisk istället för att slita på optiska läsaren med skivor

CDTV är riktigt trevlig men var före sin tid, folk förstod inte att slå ihop media och dator i vardagsrummet vid TV'n var något man borde samt att den var lite för dyr och lite för slö hårdvara men oavsett stentuff och video på CD! Jag har en självklar!
Philips CD-I är en liknande maskin som kunde blivit mer än vad den var som jag faktiskt uppskattar i min samling oavsett ryktet den har (ypperlig VCD spelare var den på den tiden)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Enbart PC
Men så har fallet varit sen jag var liten trots att konsolernas gyllene tider härskade då. Satt hellre och muckade runt i SC:BW än konsol.
Dock har Nintendo Switch gett mig ett attans sug fast enbart som handheld och då klassar jag inte den på samma sätt som exempelvis XBox One eller PS4

Permalänk
Avstängd

Alltid på PC.

Visst, jag har testat på konsol.. men i slutänden så står konsolen alltid och samlar damm.

Så jag låser in mig inom PC-världen då den kan erbjuda det mesta inom mina krav.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem

Blir ännu en vända Skyrim på PC när jag fått tid, går och funderar över att skaffa ratt och lira lite F1 2019 också. Förmodligen får min Dreamcast jobba lite, aldrig fel med Jet Set Radio.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

I den mån det hinns med något spelande är det typ 50/50. Just nu dock mer konsol pga The Outer Worlds på vår Xbox One X. Ja, jag vet att jag lika gärna kan köra det på datorn med Gamepass men det är bekvämt i soffan och trevligt med 5.1-ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inte kopplat in datorn så endast mobilspel + Hearthstone på plattan.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Endast PC. Kommer nog aldrig bli något annat i detta hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte svara då det inte finns något alternativ för "Spelar både på PC och Amiga".

Permalänk
Medlem

Blir PC enbart då jag inte ser någon fördel med konsol. Allt en konsol kan göra går att göra med en PC samt mycket mer. Senaste gången jag uppgraderade var 2014 till en 4690K och 16GB RAM tillsammans med ett 1080GTX 2015. Då jag nöjer mig med 60+fps @ 1080p känns det inte som att det behövs uppgraderas än på ett tag, och innan det körde jag med min E8400 mellan 08-14 utan bekymmer dock då med en 16:10 skärm @ 1050p.

Permalänk
Medlem

Jag var i princip exklusiv PC-spelare sedan barnsben. Spelade lite på GameCube ett tag men det var allt i konsolväg, annars var det bara PC-spel och emulatorer.

Skaffade mig däremot ett PS3 och ett PS4 Pro för något drygt år sedan, främst för att spela Yakuza-serien men även Red Dead Redemption plus alla exklusiva PlayStation-titlar man missat över åren. Självfallet när man till slut ger vika så börjar Yakuza-spelen plötsligt dyka upp på PC, likaså Quantic Dream-spelen, Ni no Kuni och nu senast RDR2.

Ångrar dock ingenting, sedan dess har Steam-kontot bara samlat damm. Orkar inte uppgradera burken för att få den spelduglig (fortfarande GTX 970) plus det finns fler spel med (fungerande) HDR på PS4. Spelade RE7 i HDR på PC och det flippade ur totalt bara man gick in i fel inställningsmeny. Efter det var det enda sättet att återfå korrekt bild att ändra inställning i någon ini-fil och se till att inte gå in i den menyn igen.

Ironiskt nog kan begränsningarna på konsol även vara befriande på ett sätt. Fri från launchers, fri från ini-filer, fri från att behöva undersöka och ladda ner senaste Durante-modden, fri från att konstant fippla med grafikinställningar för optimal avvägning mellan bildskönhet och flyt. Istället bara tuta och köra och spela lugnt i vetskapen att inget man gjort hade kunnat göra situationen bättre (eller sämre.)

Permalänk
Medlem

Konsoler existerar inte i min värld
Det lilla jag spelar blir på PC

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare