Permalänk
Medlem

P-bot som är felaktig

Hej! Jag har parkerat på en parkeringsplats som är övervakad av Q-park och fått en kontrollavgift, fick överträdelsen "36. Ej parkerad inom markerad plats". Jag ska överklaga. Grejen är att jag har betalat p-avgift via deras app och antar att "jag var och köpte en biljett" inte funkar. Ni kan se i länken, jag hade parkerat på trottoaren eller vad det är mellan den röda volvon och berget. Jag stog så nära p-skylten som det gick. Kan man hävda att det är någon annans mark och att q-park inte ska kontrollera den eller liknande? Starttiden är 14:31 och sluttiden är 14:32 de har alltså observerat under 1 min. Står man i en ruta så vet jag att dem inte behöver vänta med att bötfälla men nu står jag ju inte i en ruta enligt q-park, vad gäller då? Kan jag påstå att jag var runt hörnet och skulle lasta? Det är ju inte stoppförbud inom området. Finns det något sätt jag kan få tillbaka p-avgiften som jag har betalat via deras app (bara för att vara jobbig)? Finns det någon punkt som jag kan ha med i min överklagan eller är det kört?

Tack på förhand!

https://imgur.com/Ua7o65F

https://www.google.se/maps/place/Alfred+Nobels+all%C3%A9+15,+...

Här är från en annan vinkel:
https://imgur.com/gvUsoOg

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem

Du står varken på en P-ruta eller inom det området du betalt biljett, det är solklart du som gjort fel.

Permalänk
Medlem

Kan inte heller se problemet med boten.
Är väl ganska självklart att du inte får parkera där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

Hej! Jag har parkerat på en parkeringsplats som är övervakad av Q-park och fått en kontrollavgift, fick överträdelsen "36. Ej parkerad inom markerad plats". Jag ska överklaga. Grejen är att jag har betalat p-avgift via deras app och antar att "jag var och köpte en biljett" inte funkar. Ni kan se i länken, jag hade parkerat på trottoaren eller vad det är mellan den röda volvon och berget. Jag stog så nära p-skylten som det gick. Kan man hävda att det är någon annans mark och att q-park inte ska kontrollera den eller liknande? Starttiden är 14:31 och sluttiden är 14:32 de har alltså observerat under 1 min. Står man i en ruta så vet jag att dem inte behöver vänta med att bötfälla men nu står jag ju inte i en ruta enligt q-park, vad gäller då? Kan jag påstå att jag var runt hörnet och skulle lasta? Det är ju inte stoppförbud inom området. Finns det något sätt jag kan få tillbaka p-avgiften som jag har betalat via deras app (bara för att vara jobbig)? Finns det någon punkt som jag kan ha med i min överklagan eller är det kört?

Tack på förhand!

https://imgur.com/Ua7o65F

https://www.google.se/maps/place/Alfred+Nobels+all%C3%A9+15,+...

Här är från en annan vinkel:
https://imgur.com/gvUsoOg

Som jag ser det har du parkerat på en gångväg och vill slippa betala krontrollavgift på ett ställe man då absolut inte ens för framföra bilen på vilket också betyder att du inte får parkera eller stanna där.
De behöver alltså bara se din bil där så kan ge dig en bot.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Jo men om det nu råkar vara så att jag höll på att "lasta" in och ur i bilen men inte just under minuten dem var där

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem

Nej lägg av nu, du har gjort fel. Fan vad trött jag blir.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Av bilderna att döma så är det ut som en vanlig trottoar. Så böter är korrekt tycker jag isåfall.
Betala och gå vidare. 🙂

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

@Mieriola: Jo men om det nu råkar vara så att jag höll på att "lasta" in och ur i bilen men inte just under minuten dem var där

Du har inte lov att ta pauser under pågående lastning i det fallet att det skulle vara så.

Permalänk
Medlem

Du står inom ett område där Q-park övervakar parkeringsreglerna och har parkerat fordonet i strid mot reglerna som tydligt skyltats med vägmärken. Finns ingenting du kan stöjda dig på för att få kontrollavgiften avskriven.

Däremot kan du alltid bestrida den och vägra betala till dess att de har behandlat din överklagan.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Märklig plats på skylten. Varför står den vid berget och inte vid vägkanten om vägen är det som menas som parkering? Dvs den röda volvon.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

@Mieriola: Jo men om det nu råkar vara så att jag höll på att "lasta" in och ur i bilen men inte just under minuten dem var där

Alltså lastade du inte in och ut. Det säger du t.o.m. själv.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Nej jag lastade inte men det vet ju inte q-park, om jag påstår att jag lastade in och ut till en annan bil en bit bort på parkeringen

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

@frong: Nej jag lastade inte men det vet ju inte q-park, om jag påstår att jag lastade in och ut till en annan bil en bit bort på parkeringen

Herregud. Erkänn ditt fel och betala istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jerka136:

@frong: Nej jag lastade inte men det vet ju inte q-park, om jag påstår att jag lastade in och ut till en annan bil en bit bort på parkeringen

Så med andra ord gjorde du fel, men du kanske hade kunnat göra rätt, och de kan inte bevisa motsatsen. Det säger väl sig självt att du gjorde fel med den motiveringen?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@Thomas: Gjorde inget fel med motiveringen, jag menade "lastade", förtydligade bara i min andra kommentar

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

@frong: Nej jag lastade inte men det vet ju inte q-park, om jag påstår att jag lastade in och ut till en annan bil en bit bort på parkeringen

Varför skulle du betala biljett, ställa dig på en plats som inte var en parkeringsruta och sedan försöka skylla på att du höll på att lasta i- eller ur bilen? Egentligen spelar det ingen roll att du lastar i- eller ur, du får inte ställa dig där du ställt dig i alla fall. Det är bara att betala och se glad ut, nästa gång parkerar du kanske bättre.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jerka136:

@frong: Nej jag lastade inte men det vet ju inte q-park, om jag påstår att jag lastade in och ut till en annan bil en bit bort på parkeringen

Varför vill du smita undan en korrekt utdelad parkeringsbot genom att blåljuga?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: varför inte?

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jerka136:

@Alling: varför inte?

***Tråd låst***

Sådant hör ej hemma här på Swec.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...