AMD Radeon R9 290X mot Nvidia Geforce GTX 780 Ti – fem år senare

Permalänk
Medlem

Mitt roligaste begagnade köp (bortsett från i 7 2600K för en massa år sen) var ett R9 290X som jag köpte av en här på marknaden i somras för 300:- utan kylare. Han hade kört en aio-kylare på istället för referenskylaren. Själv slängde jag på en arctic cooling freezer 7 pro och den går faktiskt svalare överklockad än mitt vanliga R9 290 med eftermarknadskylare i stockhastighet. Kul att se att AMD presterar bra i RDR2. Tänkte försöka efterlikna prestandan av PS4 pro med det här kortet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Barnen har fått ta över min R9 290 och R9 390 kort och jag är verkligen förvånad över hur bra även nyare spel funkar på dem. Inte hundratals fps, men för dem (och mig utan en fps mätare) fullt spelbart.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Varför bumpas en sån här tråd från 2018 och hamnar på framsidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Varför bumpas en sån här tråd från 2018 och hamnar på framsidan?

Jag sträcker ut nacken och säger att det är för att hålla röda laget nöjt en stund. De har ju inte mycket att komma med på GPU fronten nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Original kylaren till 200-serien var ett brott mot mänskligheten har fortfarande PTSD av den fläkten, gick inte att spela utan hörlurar.
Överklocknings marginal var minus 100hz, lol
Radeon 290 kan ha varit ett av de mest prisvärda GPUerna som har släppts, 290x var i förhållande till lillebror lite av en besvikelse i fps/kr.

Permalänk
Medlem

Köpte kortet ifrån butiken ny för under 3 lax https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2420778

Hade då ingen tanke på att kortet skulle hålla så många år.

Min teori är att utvecklingen har uppenbart ändrats till att de flesta dator/tv-spel har främst designats efter den prestanda man kan få ut ifrån dåvarande och än nuvarande konsolerna.

Så antagligen är en bra nästa tidpunkt att köpa nästa GPU är ca samtidigt eller strax efter PS5 & Xbox Scarlett.

Blir dvs nästa brytpunkten då nästa kommande spel osv kommer anpassas till för en längre tid framöver därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jag sträcker ut nacken och säger att det är för att hålla röda laget nöjt en stund. De har ju inte mycket att komma med på GPU fronten nuförtiden.

5700 XT är så vitt jag vet ett ganska prisvärt kort. Visst, det mäter sig bara mot 2070 Super men det är för många en väldigt intressant prisgrupp. Det är först över det som AMD är obefintliga.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

5700 XT är så vitt jag vet ett ganska prisvärt kort. Visst, det mäter sig bara mot 2070 Super men det är för många en väldigt intressant prisgrupp. Det är först över det som AMD är obefintliga.

så kort över 7000kr. Annars är amd det bättre valet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

så kort över 7000kr. Annars är amd det bättre valet.

Så enkelt är det inte. Man bör se till sina användningsområden. Inte bara prisklass.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Idag så är den integrerade grafikkretsen i ryzen 2400 den snabbaste men hur långt tillbaka måste vi gå för att nå den prestandan med ett topp grafikkort. Är det typ Nvidia 8800 eller ännu äldre kort?

2400g
Relativ prestanda i 1080p mot tidigare toppkort är GTX 280 och HD 4890.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-vega-11.c3054

Permalänk
Medlem

Ahh mitt gamla Vattenkylda MSI 290X Lightning som presterade som ett Fury i FS. Ett riktigt fint ex.
https://www.3dmark.com/3dm/13164894

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med mitt R9 295X2. Väntar tills nästa generation som ser ut att komma 2020 H1, då blir det äntligen uppgradering.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fick jag tag i ett R9 290/X som tillfälligt kort så skulle jag bli glad. Mina grafikkort jag har nu går ju inte att spela med knappt. Mitt Sapphire R9 290 gick sönder.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Sitter fortfarande med mitt R9 295X2. Väntar tills nästa generation som ser ut att komma 2020 H1, då blir det äntligen uppgradering.

Ett mycket bra kort nu under vintermånaderna!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Ett mycket bra kort nu under vintermånaderna!

Ska erkännas att jag vid vissa tillfällen har valt spel med CrossfireX stöd när jag har varit lite kall. Mitt förra skrivbord fångade även varmluften och riktade den mot mig så det kunde bli riktigt varmt på gott och ont. 🤷🏻‍♂️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

När man ser 780TI resultatet i DX12, är det anledningen till att implementationen av dx12 aldrig kom igång? (tänkte att Nvidea hällde lite pengar till spelutvecklare så att de inte skulle lägga för mycket vikt vid denna nya standard)

Permalänk
Medlem

Detta testet är väldigt relevant för min del när jag ska köpa grafikkort. Jag har hört rykten om detta att gamla amd kort många gånger kör om nvidias grafikkort på ålderns höst och eftersom jag sällan byter grafikkort så var detta en av anledningarna varför jag valde att köpa ett "navi kort" före ett nvidia kort i 2000 serien för liknande peng. Om 3 år då jag fortfarande sitter med samma kort i datorn så kanske amd kortet gör bättre ifrån sej jämtemot nvidias motsvarighet idag.

Om fler hade gjort samma sak skulle det tvinga nvidia att sköta om sina drivrutiner framigenom och det skulle bara vara till gagns för konsumenten. Som företag kan man inte bara se till nya kunder utan även serva dom kunder man redan sålt till. Det är så man får goodwill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta testet är väldigt relevant för min del när jag ska köpa grafikkort. Jag har hört rykten om detta att gamla amd kort många gånger kör om nvidias grafikkort på ålderns höst och eftersom jag sällan byter grafikkort så var detta en av anledningarna varför jag valde att köpa ett "navi kort" före ett nvidia kort i 2000 serien för liknande peng. Om 3 år då jag fortfarande sitter med samma kort i datorn så kanske amd kortet gör bättre ifrån sej jämtemot nvidias motsvarighet idag.

Om fler hade gjort samma sak skulle det tvinga nvidia att sköta om sina drivrutiner framigenom och det skulle bara vara till gagns för konsumenten. Som företag kan man inte bara se till nya kunder utan även serva dom kunder man redan sålt till. Det är så man får goodwill.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag förstår så är det inte nvidia som är dåliga på att utveckla och hålla efter sina drivrutiner utan tvärtom. Nvidias drivrutiner är bra från scratch och satsar mer på detta än AMD. Så man kan säga att AMDs grafikkort är "late bloomers" eftersom drivrutinerna är dåliga från början men bara blir bättre med tiden. "Växer långsamt".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad jag förstår så är det inte nvidia som är dåliga på att utveckla och hålla efter sina drivrutiner utan tvärtom. Nvidias drivrutiner är bra från scratch och satsar mer på detta än AMD. Så man kan säga att AMDs grafikkort är "late bloomers" eftersom drivrutinerna är dåliga från början men bara blir bättre med tiden. "Växer långsamt".

Om det stämmer så tjänar man ju fortfarande över tid på att köpa amd då dom redan innan uppdateringen av deras drivrutiner är bäst på prestanda per krona. Givetvis kan dom inte möta nvidia i toppsegmentet, men är man ute efter mellansegmentet så är amd mest prisvärda. Och speciellt över tid om man ser till historiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Sex år sen....

Jag vill inte dö.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Har fortfarande mitt gtx titan, är fortfarande nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Om det stämmer så tjänar man ju fortfarande över tid på att köpa amd då dom redan innan uppdateringen av deras drivrutiner är bäst på prestanda per krona. Givetvis kan dom inte möta nvidia i toppsegmentet, men är man ute efter mellansegmentet så är amd mest prisvärda. Och speciellt över tid om man ser till historiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp. Man kan säga att AMD "brute forcear" konkurrens mot nvidia genom kraftfull hårdvara som inte är mogen när den släpps. Nu tycker jag fortfarande RX 5700 är lite för dyr för min smak, men det är ju fortfarande den gyllene medelvägen för den som är prismedveten och vill kunna få uppleva både hög framerate i 1080p och höga inställningar och samtidigt kunna köra 4K tillfredsställande med lite tweaking. Det enda just nu är väl problemet att PS5 släpps nästa år och om jag inte minns fel kommer den sannolikt ha 16GB delad vram med övriga systemet. För att matcha nästa generation tror jag man behöver ett grafikkort med 16GB vram och det lär inte dyka upp förrän nästa år.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Japp. Man kan säga att AMD "brute forcear" konkurrens mot nvidia genom kraftfull hårdvara som inte är mogen när den släpps. Nu tycker jag fortfarande RX 5700 är lite för dyr för min smak, men det är ju fortfarande den gyllene medelvägen för den som är prismedveten och vill kunna få uppleva både hög framerate i 1080p och höga inställningar och samtidigt kunna köra 4K tillfredsställande med lite tweaking. Det enda just nu är väl problemet att PS5 släpps nästa år och om jag inte minns fel kommer den sannolikt ha 16GB delad vram med övriga systemet. För att matcha nästa generation tror jag man behöver ett grafikkort med 16GB vram och det lär inte dyka upp förrän nästa år.

Jag köpte mitt 5700 ref i tisdags för 2990 kr så jag tycker inte var alldeles åt funders med prissättningen. Jag har det främst för 1440 p spelande vilket jag tycker det klarar av runt 60 fps. Om man jämför de grafer som Sweclockers tagit fram så ligger 5700 runt 2060 super i prestanda men samtidigt måste man betala mycket mer för ett 2060 super. Sen om jag förstår det så kan man (om man vågar) kunna trimma dessa kort med relativt enkla medel och nästan komma upp i 5700xt prestanda vilket då skulle kunna jämföras med 2070super prestanda, återigen taget från Sweclockers test.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag köpte mitt 5700 ref i tisdags för 2990 kr så jag tycker inte var alldeles åt funders med prissättningen. Jag har det främst för 1440 p spelande vilket jag tycker det klarar av runt 60 fps. Om man jämför de grafer som Sweclockers tagit fram så ligger 5700 runt 2060 super i prestanda men samtidigt måste man betala mycket mer för ett 2060 super. Sen om jag förstår det så kan man (om man vågar) kunna trimma dessa kort med relativt enkla medel och nästan komma upp i 5700xt prestanda vilket då skulle kunna jämföras med 2070super prestanda, återigen taget från Sweclockers test.

Skickades från m.sweclockers.com

Tro mig... Varje gång ett RX 5700 trillar in bland netonnets fyndvaror sitter jag med muspekaren på köp-knappen. Har en lite olustig känsla som säger mig att priset för RX 5700-serien kanske stiger när RX 5500 släpps. Och RX 5700 känns som en bra basprestanda att sikta på i dagsläget. Allt under känns jävligt "meh". De går att flasha om med RX 5700 XT-bios. Inte så att man får tillgång till låsta shaders som med tidigare generationer, men till ökad överklockningspotential. Det kommer jag givetvis ge mig på om jag nu köper ett kort. Referensmodellerna går däremot sjukt varma om man överklockar dom efter flashningen. Men jag är lite sugen på att kanske dels modda kylaren genom att skära upp den slutna kammaren med kylflänsar så att den blir "öppen" upptill och sätta en 120mm fläkt över. Det blir som en snik-eftermarknadskylare. Men det har ingen annan gett sig på så det känns lite risky. Å andra sidan... Om allt går åt fanders så går det ju alltid att montera dit en annan typ av kylare. Enligt gamers nexus, på referensmodell av XT-varianten så använder man en "thermal pad" istället för kylpasta. Gissar att det är samma med vanliga 5700. Och det går att få ner tempen rätt duktigt genom att byta ut den mot kylpasta. Problemet är att du måste sätta brickor mellan skruvarna som håller fast kylaren för att kompensera för det ökade avståndet mellan chippet och kylaren som själva thermal paden annars tog upp. Tror det är en halv millimeter eller nåt åt det hållet. Men som sagt... Det är kanske dumt att göra sålänge man har garanti och man är nöjd med prestandan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Ska du modda måste du dokumentera det för oss ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Jag har ett HD 5770 av referensdesign som jag skulle kunna testa på.
Såhär ser ju kylflänsarna ut på dessa kort i profil.

Bilden är tagen från sidan men här syns ju som sagt att den är försluten för att värmen ska passera ut från sidofläkten igenom hela kammaren och ut på baksidan av chassit. Min teori är att kylningen kanske blir mer effektiv om man skär upp mellan varje fläns ovanifrån och som sagt fäster en 120mm fläkt där. Typ som en "budget-eftermarknadskylare". Men jag kan ju ha fel. Det kan ju ge sämre resultat också, vem vem?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:

Mer oroväckande tycker jag gapet mellan fläns och vapor chamber är.
Verkar ju vara fabrisksdefekt, om flänsarna knappt rör vid basen så kommer det ju kyla extremt dåligt och låta mycket med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tro mig... Varje gång ett RX 5700 trillar in bland netonnets fyndvaror sitter jag med muspekaren på köp-knappen. Har en lite olustig känsla som säger mig att priset för RX 5700-serien kanske stiger när RX 5500 släpps. Och RX 5700 känns som en bra basprestanda att sikta på i dagsläget. Allt under känns jävligt "meh". De går att flasha om med RX 5700 XT-bios. Inte så att man får tillgång till låsta shaders som med tidigare generationer, men till ökad överklockningspotential. Det kommer jag givetvis ge mig på om jag nu köper ett kort. Referensmodellerna går däremot sjukt varma om man överklockar dom efter flashningen. Men jag är lite sugen på att kanske dels modda kylaren genom att skära upp den slutna kammaren med kylflänsar så att den blir "öppen" upptill och sätta en 120mm fläkt över. Det blir som en snik-eftermarknadskylare. Men det har ingen annan gett sig på så det känns lite risky. Å andra sidan... Om allt går åt fanders så går det ju alltid att montera dit en annan typ av kylare. Enligt gamers nexus, på referensmodell av XT-varianten så använder man en "thermal pad" istället för kylpasta. Gissar att det är samma med vanliga 5700. Och det går att få ner tempen rätt duktigt genom att byta ut den mot kylpasta. Problemet är att du måste sätta brickor mellan skruvarna som håller fast kylaren för att kompensera för det ökade avståndet mellan chippet och kylaren som själva thermal paden annars tog upp. Tror det är en halv millimeter eller nåt åt det hållet. Men som sagt... Det är kanske dumt att göra sålänge man har garanti och man är nöjd med prestandan.

Jag såg nån video på Youtube där nån snubbe hade flashat om sitt 5700 kort till xt biosen och han menade på att han fick ner värmen mer via överklockningen än stock genom att undervolta kortet, samtidigt som han ökade frekvensen så han fick samma prestanda som ett xt kort.

Jag känner bara att när något låter för bra för att vara sant så är det troligen inte det. Jag menar, om det nu är så lätt att "göra om" 5700 till xt, varför skulle då AMD inte själva gjort detta och sålt korten lite dyrare? Och detta med att amd inte vill att 5700 korten ska komma nära xt modellen genom artificiell begränsning känns samtidigt lite konspiration över det hela. Samtidigt med facit i hand har man kunnat göra liknande saker med föregående modeller så det finns kanske en gnutta av sanning trots allt?

Med det sagt tror Jag att jag ska göra ett försök att trycka upp mitt kort mot xt modellens prestanda om 6 månader eller så när det finns mer beprövade sätt att gå tillväga 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Jag gjorde faktiskt så på ett R9 290 innan jag ersatte kylningen med en Arctic Accelero Extreme III.

Kylningen blev bättre på så vis att det blev tystare då kortets egna högljudda fläkt inte behövde kämpa så mycket.
Men svalt blev det inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPUan:

2400g
Relativ prestanda i 1080p mot tidigare toppkort är GTX 280 och HD 4890.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-vega-11.c3054

Bra sida då är ett 7970 fortfarande mer än 100% snabbare än 2400G. Frågan är hur mycket snabbare 3400G kommer att bli kan vi hoppas på +20% på GPU sidan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090