AMD avtäcker Ryzen Threadripper 3970X och 3960X – kräver nytt moderkort

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker Ryzen Threadripper 3970X och 3960X – kräver nytt moderkort

Kärnornas krig återvänder senare i november när AMD släpper lös Ryzen Threadripper 3000 med upp till 32 kärnor, 64 banor PCI Express 4.0 och den färska styrkretsen TRX40.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir väl första gången som Ryzen har högre turbo än Threadripper i samma generation? Rätt trist. Hade hoppats på 4.8Ghz maxturbo åtminstonne, men med antalet kärnor det handlar om så är ju inte gaming det primära eller ens sekundära ändamålet, så det spelar kanske mindre roll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

280w tdp. o.O

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Blir väl första gången som Ryzen har högre turbo än Threadripper i samma generation? Rätt trist. Hade hoppats på 4.8Ghz maxturbo åtminstonne, men med antalet kärnor det handlar om så är ju inte gaming det primära eller ens sekundära ändamålet, så det spelar kanske mindre roll.

Nej detta är Arbetsmaskiner och kan man tjäna så mycket tid som Amd påstår i 3D rendering i Video arbete så kommer företagen köpa dessa för tid är pengar.

Mindre löner att betala eller mer arbetsordrar som företagen kan ta åt sig på samma tidsram.

Första gången man kan se att Amd kan ta mer för Threadripper en Intel motsvarighet och beror självklart på att Amd tagit över stafett pinnen och blir marknadsledande i detta segmentet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Blir väl första gången som Ryzen har högre turbo än Threadripper i samma generation? Rätt trist. Hade hoppats på 4.8Ghz maxturbo åtminstonne, men med antalet kärnor det handlar om så är ju inte gaming det primära eller ens sekundära ändamålet, så det spelar kanske mindre roll.

Spelar ju egentligen bara roll på pappret turbon.
Dessa pluggarna köper man väl ändå för att man vill ha ett system med så många kärnor som möjligt med så högt basfrekvens som möjligt vid last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Blir väl första gången som Ryzen har högre turbo än Threadripper i samma generation? Rätt trist. Hade hoppats på 4.8Ghz maxturbo åtminstonne, men med antalet kärnor det handlar om så är ju inte gaming det primära eller ens sekundära ändamålet, så det spelar kanske mindre roll.

Dock kan högre tdp betyda högre frekvens över flera kärnor, samt att du får dubbla bandbredden så all data inte behöver gå genom IF. Ska bli kul att se frekvenserna i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Basfrekvensen är som bosten för min gamla 1700, lägg till betydligt högre IPC, 3-4 gånger så många kärnor, massivt högre IO, 128 MB cache och fyra minneskanaler.

Min Damer och Herrar!

Jag tror att detta blir ett monster!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

280w tdp. o.O

Skickades från m.sweclockers.com

Går inte att jämföra mot Intel. AMD mäter effekt i turboläge och Intel vid basfrekvens. Intel skulle kunna göra en all-core 5GHz med TDP på 5W genom att sänka basfrekvensen. TDP är ett kasst mått flr effektförbrukning...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

64 trådar i 3.7ghz. Nice
vad har intels nya 10980? 3 ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

... Jag tror att detta blir ett monster!

Utifrån siffrorna borde de prestera ungefär/drygt 40% bättre än föregående generation.
(~20% högre basfrekvens, ~20% högre IPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

280w tdp. o.O

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, på pappret så ser det ju onekligen högt ut, men om det reflekterar vad dom faktiskt nu kommer dra vid maxlast med dom basfrekvens ser jag inga som helst problem med den siffran. Modellerna kommer säkert ersätta många dual-socket system som redan har sammanlagd TDP däromking. T ex en 14C Xeon W-2175 som är en 140W CPU, klockar runt 3Ghz när den är konfad för att hålla sig till den strömbudgeten. Når denna 3.5Ghz på 64 trådar sub 300W så är det redigt imponerande.

Skrivet av SpaceMan:

Går inte att jämföra mot Intel. AMD mäter effekt i turboläge och Intel vid basfrekvens. Intel skulle kunna göra en all-core 5GHz med TDP på 5W genom att sänka basfrekvensen. TDP är ett kasst mått flr effektförbrukning...

Så enkelt är det inte, ta 3700X t ex, den drar långt över 65W vid frekvenser över specifierad basnivå (vilket den kommer köra med i de flesta systemen), den drar ju faktiskt som en 9700K i sweclockers test på vanlig konsumenthårdvara när man låter boosten göra sin grej. Och tar du t ex en Xeon i en OEM-server, som går ner till basfrekvens vid belastning av samtliga trådar (vilket de flesta gör) så kommer denna ligga extremt nära TDP i strömförbrukning. I bägge fallen så når de bara sin tdp nära alla trådar belastas vid basfrekvens. Och kan lova dig att det även kommer gälla för 3950X, den kommer endast ligga runt 105W i föbrukning vid basfrekvens. Förbrukning på en x570 bräda med rimlig kylning lär vara närmare 200W.

Permalänk
Medlem

Ah, ny sockel... vad synd. Och pris/kärna ökade något. Då väntar jag nog en generation tills DDR5 kommer som ju garanterat lär kräva moderkortsbyte i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Blir väl första gången som Ryzen har högre turbo än Threadripper i samma generation? Rätt trist. Hade hoppats på 4.8Ghz maxturbo åtminstonne, men med antalet kärnor det handlar om så är ju inte gaming det primära eller ens sekundära ändamålet, så det spelar kanske mindre roll.

Haha jag som tänkte att nu kan inte ens gamerna klaga. Men det kunde de visst!

Vad spelar 300mhz för roll? knappt 7%. Är det CS som ska ge dig 214 fps istället för 200 typ då eller när du kör 1920x1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Haha jag som tänkte att nu kan inte ens gamerna klaga. Men det kunde de visst!

Vad spelar 300mhz för roll? knappt 7%. Är det CS som ska ge dig 214 fps istället för 200 typ då eller när du kör 1920x1080?

Det var mer en observation och inte ett klagomål Som sagt så tror jag ändå inte att gaming är primärt eller ens sekundärt på plattformen. Just att AM4 redan har 12 och snart 16 kärnor gör ju att detta blir ännu mer av en specialproduktserie för väldigt specifika behov av hutlöst många kärnor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Ah, ny sockel... vad synd. Och pris/kärna ökade något. Då väntar jag nog en generation tills DDR5 kommer som ju garanterat lär kräva moderkortsbyte i alla fall.

Nästa generation kommer nog inte med DDR5 utan DD4. Nästnästa generation kommer nog med DDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var mer en observation och inte ett klagomål Som sagt så tror jag ändå inte att gaming är primärt eller ens sekundärt på plattformen. Just att AM4 redan har 12 och snart 16 kärnor gör ju att detta blir ännu mer av en specialproduktserie för väldigt specifika behov av hutlöst många kärnor.

Ja threadripper hamnar ju i en rejäl nisch känns det som. Man börjar ju till och med komma över tråd-behovet för de flesta workstation-scenariorna. Och är man över den tröskeln så kan man ju undra om man inte borde kolla på Epyc istället? Eller ska det bli som intels X-serie har blivit, något för folk att slå rekord med? Ser inte riktigt luckan mellan 3950X och Epyc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja threadripper hamnar ju i en rejäl nisch känns det som. Man börjar ju till och med komma över tråd-behovet för de flesta workstation-scenariorna. Och är man över den tröskeln så kan man ju undra om man inte borde kolla på Epyc istället? Eller ska det bli som intels X-serie har blivit, något för folk att slå rekord med? Ser inte riktigt luckan mellan 3950X och Epyc.

Om man har arbetslaster som skalar perfekt med antalet kärnor så finns det inget som heter "för många" kärnor dock. Tid är pengar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Går inte att jämföra mot Intel. AMD mäter effekt i turboläge och Intel vid basfrekvens. Intel skulle kunna göra en all-core 5GHz med TDP på 5W genom att sänka basfrekvensen. TDP är ett kasst mått flr effektförbrukning...

Har inte jämfört någonting. Reagerade bara på siffran. //Mvh stolt ryzen-ägare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man har arbetslaster som skalar perfekt med antalet kärnor så finns det inget som heter "för många" kärnor dock. Tid är pengar

Och där finns det både gpu-er och som sagt Epyc som erbjuder betagit fler valmöjligheter. Skrev att det var nichat, inte att det inte finns lämpliga scenarion. För några generationer sedan när vi gick från 4 kärnor till 6,8 osv såg en majoritet av workstation klassade applikationer ett lyft, det är inte fallet längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, på pappret så ser det ju onekligen högt ut, men om det reflekterar vad dom faktiskt nu kommer dra vid maxlast med dom basfrekvens ser jag inga som helst problem med den siffran. Modellerna kommer säkert ersätta många dual-socket system som redan har sammanlagd TDP däromking. T ex en 14C Xeon W-2175 som är en 140W CPU, klockar runt 3Ghz när den är konfad för att hålla sig till den strömbudgeten. Når denna 3.5Ghz på 64 trådar sub 300W så är det redigt imponerande.

Så enkelt är det inte, ta 3700X t ex, den drar långt över 65W vid frekvenser över specifierad basnivå (vilket den kommer köra med i de flesta systemen), den drar ju faktiskt som en 9700K i sweclockers test på vanlig konsumenthårdvara när man låter boosten göra sin grej. Och tar du t ex en Xeon i en OEM-server, som går ner till basfrekvens vid belastning av samtliga trådar (vilket de flesta gör) så kommer denna ligga extremt nära TDP i strömförbrukning. I bägge fallen så når de bara sin tdp nära alla trådar belastas vid basfrekvens. Och kan lova dig att det även kommer gälla för 3950X, den kommer endast ligga runt 105W i föbrukning vid basfrekvens. Förbrukning på en x570 bräda med rimlig kylning lär vara närmare 200W.

De fetaste cascade lake X och W kommer till och med ha 165w fördelat på 18 cores men sett till beräkningskraften så är väl varken det eller 280w så mycket som du är inne på. Man blir bara lite häpen när man ser gpu-siffror på processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

troligen hamnar 2990WX runt 13-14000kr när den nya serien kommit

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, på pappret så ser det ju onekligen högt ut, men om det reflekterar vad dom faktiskt nu kommer dra vid maxlast med dom basfrekvens ser jag inga som helst problem med den siffran. Modellerna kommer säkert ersätta många dual-socket system som redan har sammanlagd TDP däromking. T ex en 14C Xeon W-2175 som är en 140W CPU, klockar runt 3Ghz när den är konfad för att hålla sig till den strömbudgeten. Når denna 3.5Ghz på 64 trådar sub 300W så är det redigt imponerande.

Så enkelt är det inte, ta 3700X t ex, den drar långt över 65W vid frekvenser över specifierad basnivå (vilket den kommer köra med i de flesta systemen), den drar ju faktiskt som en 9700K i sweclockers test på vanlig konsumenthårdvara när man låter boosten göra sin grej. Och tar du t ex en Xeon i en OEM-server, som går ner till basfrekvens vid belastning av samtliga trådar (vilket de flesta gör) så kommer denna ligga extremt nära TDP i strömförbrukning. I bägge fallen så når de bara sin tdp nära alla trådar belastas vid basfrekvens. Och kan lova dig att det även kommer gälla för 3950X, den kommer endast ligga runt 105W i föbrukning vid basfrekvens. Förbrukning på en x570 bräda med rimlig kylning lär vara närmare 200W.

Okej. Min 2200G drar under spec TDP vid stabilitesttest (mätt vid vägg) och hört att TDP för AMD skulle gälla vid boost. Ännu ett bevis för hur kasst mått det är för att avgöra annat än rekommenderad minsta kylare...
Tester är det enda man kan gå på.

@wounds
Det gör du rätt i
För många som drar stora växlar på TDP. Här har ju tillverkarna fria händer att mixtra med siffror hur de vill för att stlla sin produkt i bättre dager. 280W är mycket, men inte för 32 kärnor. Det motsvarar ju bara en 8C/16T på 70W vilket ändå är ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Jag hade fel angående bakåtkompatabiliteten.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Det är dags att uppgradera för min del, sitter på en 4930K idag och känner att jag behöver lite fler kärnor i och med allt mer virtualisering.
Så jag är helt klart sugen på en Ryzen TR 3960X, dock så är siffrorna på prislappen definitivt så att jag drar öronen åt mig...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ja, fan vet..
24 eller 32?

Tänker ändå att prisskillnaden i sammanhanget väger för 32.. lätt overkill just nu men det ska ju hålla några år

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite dyrt att hänga med i toppen, men detta blir svårt att motstå. Hoppas nu bara att inte även nästa generation TR behöver nytt mobo, både med miljö och slantar i åtanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Entry TR1 $550
Entry TR2 $650
Entry TR3...$750?
Nä $1400! Tydligen för att dom vill sälja slut på TR2 lagret.
Så fram emot denna men hoppades på under $999 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Det börjar bli lite dyrt att hänga med i toppen, men detta blir svårt att motstå. Hoppas nu bara att inte även nästa generation TR behöver nytt mobo, både med miljö och slantar i åtanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Miljön tar väl inte mer stryk av att du behöver byta moderkort nästa år. Din 3960x kommer ju behöva sitta i ett moderkort oavsett (antar att du säljer vidare den och inte har den i hyllan) Så skillnaden blir ju bara att du köper nytt moderkort, och inte personen som köper processorn av dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Miljön tar väl inte mer stryk av att du behöver byta moderkort nästa år. Din 3960x kommer ju behöva sitta i ett moderkort oavsett (antar att du säljer vidare den och inte har den) Så skillnaden blir ju bara att du köper nytt moderkort, och inte personen som köper processorn av dig.

Bra förslag, men... Hittills har i stort sett allt gammalt åkt på tippen, och det finns avgörande anledningar till detta. Det måste vara enkelt/säkert (kontakt, betalning & leverans) och inte föra med sig en massa extra jobb. En annons, köpare som vet vad det rör sig om för produkt så det inte blir en massa tjafs, och slutligen problemfritt beträffande betalning och leverans! Tyvärr är min erfarenhet att det kan medföra alldeles för mycket arbete/besvär med försäljning av begagnat.

Edit: Jo eventuell försäljning skulle bli 39?X MED moderkort (ev även RAM), alltså inte separerade! Detta ifall moderkortsbyte blir nödvändigt iom nästa generation TR. Om inte - visst, då kan jag sälja CPUn separat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Bra förslag, men... Hittills har i stort sett allt gammalt åkt på tippen, och det finns avgörande anledningar till detta. Det måste vara enkelt/säkert (kontakt, betalning & leverans) och inte föra med sig en massa extra jobb. En annons, köpare som vet vad det rör sig om för produkt så det inte blir en massa tjafs, och slutligen problemfritt beträffande betalning och leverans! Tyvärr är min erfarenhet att det kan medföra alldeles för mycket arbete/besvär med försäljning av begagnat.

Edit: Jo eventuell försäljning skulle bli 39?X MED moderkort (ev även RAM), alltså inte separerade! Detta ifall moderkortsbyte blir nödvändigt iom nästa generation TR. Om inte - visst, då kan jag sälja CPUn separat.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej jag säljer/skänker all min gamla elektronik så länge den fungerar, än så länge inga problem. Om du vill slippa eventuellt "tjafs" och inte bryr dig om pengarna är det bara att skänka mot upphämtning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb