Första gamingdatorn till sonen? Hjälp!

Permalänk
Skrivet av kila:

Jag såg det när jag kollade din delade varukorg! Det är frågan om BF kommer ha så mycket rea att man tjänar 700 kr. Tveksamt va?

700 kr av en budget på 10000 kr är 7%.

Jag skulle tro att BF-rean kommer kunna överstiga den gränsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kila:

Tack snälla för hjälp! Inte lätt det här ha ha ha! Ska kolla på dem båda

Har byggt om lite detta är de optimala du kan få har varit tvungen att banta på sitt nätaggregat och ditt moderkort men annars är de bra om de skulle få önska jag att du kunde sträcka dig till 11k

Om du kan köra 11k inte bantat på något och lagt på en dedikerad kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av sifri:

Man Kan få Windows från andra sidor för 50kr som endast är knutna till en dator och nej de är inte pirat nycklar

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en gråzon... det är OEM-nycklar från datorer som senare fått volymlicenser på t.ex. företag.

Den kommer säkert funka, men helt ärligt är det väl inte.

Å andra sidan struntar nog Microsoft i konsumentmarknaden, de gör sina pengar på enterprise

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det är en gråzon... det är OEM-nycklar från datorer som senare fått volymlicenser på t.ex. företag.

Den kommer säkert funka, men helt ärligt är det väl inte.

Å andra sidan struntar nog Microsoft i konsumentmarknaden, de gör sina pengar på enterprise

Ja absolut och de fungerar jätte bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

@kila: Jag tror monteringen för 1kr kommer vara mer värt det men jag kan ha fel.

Kul att se att folk är så hjälpsamma, Windows är väldigt intuitivt nuförtiden som det nämnts, enda som behövs är en USB-sticka sen kan du köpa Windows key från diverse sidor och spara en hel slant. Alternativt kan du köpa med OS i monteringen och få det installerat så det bara är plug-n-play för grabben men då det oftast blir en tusenlapp extra brukar jag föredra det förstnämnda.

Skrivet av Printscreen:

@kila: tänk på att alla de byggen som länkas av folk här är utan windows. Windows kostar 1000kr ovanpå de priserna.

Det är alltid trevligt att kunna spara några hundringar på att välja komponenter och sen lägga en krona på att webhallen bygger ihop, men eftersom du sa att du inte var så insatt och datorn är till sonen är färdigbyggda modeller från inet eller webhallen att föredra; då kan du bara lämna in datorn som den är till butiken om det skulle uppstå problem; annars får du reklamera per individuell komponent.

Skrivet av skywa1ker:

@kila: Annars så kan vi bygga ihop den åt dig, och installera allt, mvh Patrick

Skrivet av skywa1ker:

g2play.net 250~kr OEM fungerar klockrent.

Skrivet av pacc:

Då måste du nog vara snabbtänkt och kunna byta/jämföra helt olika komponenter från olika sidor och sedan bygga ihop det själv.
Elgiganten säljer t.ex Ryzen 3600 för 2090:- från och med ikväll - men då måste du ändå tjäna en hundralapp på tre fyra saker till för att komma till 700:-

Apropå, g2play - de är bara en front till andra som säljer via dom, nyckeln kommer garanterat från samma ställen som de som säljer på ebay för 50:-
och på ebay kan man i alla fall se viss historik på säljarna. Om nu g2play har funktionsgaranti så kan de köpa fyra nycklar till på ebay innan de går back,
det kan du likaväl göra själv.

Tack allihopa för grym hjälp! Ni är snabbare på att svara varandra än vad jag är att svara er
Fattar att det är grymt med montering för 1 kr. Ska åka och prata med Webhallen idag. Kom på igår att Windows inte ingår, men OEM klarar vi av att fixa. Bara att jag inte vågar bygga ihop alla komponenterna själv. Inget problem att installera något.

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft två besök på Webhallen med din dator @sifri som underlag. Pratat länge med dem och det blev såklart lite dyrare än jag först tänk, men känner mig nöjd med den datorn vi fick ihop. De tyckte jag skulle gå upp i grafikkort och nätagg. Annars var det nog samma
Tack snälla snälla för hjälpen! Hade inte gått utan er! Kommer ha en nöjd son på julafton!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kila:

Nu har jag haft två besök på Webhallen med din dator @sifri som underlag. Pratat länge med dem och det blev såklart lite dyrare än jag först tänk, men känner mig nöjd med den datorn vi fick ihop. De tyckte jag skulle gå upp i grafikkort och nätagg. Annars var det nog samma
Tack snälla snälla för hjälpen! Hade inte gått utan er! Kommer ha en nöjd son på julafton!

Gå upp i grafikkort och nätaggregat? Vilka rekommenderar de? För ärligt talat behöver du inte gå upp i nätaggregat jag valde ett guld med 600w mer en nog för den hårdvaran jag valde, kan förstå om de rekommenderar en 5700 med eftermarknadskylare dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

säljar snack från webhallen bara..

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Gå upp i grafikkort och nätaggregat? Vilka rekommenderar de? För ärligt talat behöver du inte gå upp i nätaggregat jag valde ett guld med 600w mer en nog för den hårdvaran jag valde, kan förstå om de rekommenderar en 5700 med eftermarknadskylare dock

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade med din första dator, hade inte sett dem sista två

Så här blev det och får va säljarsnack, men dem var skittrevliga och tog sig verkligen tid att förklara för mig på Webhallen så är jättenöjd

Tack snälla @sifri för all din tid!

https://www.webhallen.com/cart/303034,302709,236943,305422,30...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kila:

Jag hade med din första dator, hade inte sett dem sista två

Så här blev det och får va säljarsnack, men dem var skittrevliga och tog sig verkligen tid att förklara för mig på Webhallen så är jättenöjd

Tack snälla @sifri för all din tid!

https://www.webhallen.com/cart/303034,302709,236943,305422,30...

De nätaggregatet är inte nödvändigt och 5700 är starkare en 2060, lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

De nätaggregatet är inte nödvändigt och 5700 är starkare en 2060, lycka till

Nätagget ska köra semi-passivt - det kan vara värt det.
(Men varför har corsair lanserat ett nytt med samma namn som ett från 2015?)
2060 är bättre än 1660s så det är inte fel det heller,
av någon anledning känns det bättre att köpa något lite finare när man väl kommer in i affären