Bill Gates: "Windows Mobile hade kunnat bli det dominerande systemet"

Permalänk
Melding Plague

Bill Gates: "Windows Mobile hade kunnat bli det dominerande systemet"

I en ny intervju hävdar Microsofts medgrundare att Windows Mobile hade kunnat dominera, men sköts i sank av amerikanska statens antitrusträttegång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att det blev som det blev då

Permalänk
Medlem

Gillade inte Microsofts design på UI dessa fula färgglada fyrkanter var effektivt avskräckande för mig, så var aldrig läge att kolla på dess mobiler, sen frånvaron av appar gjorde sitt till, OK hade det lyft och fått mer marknadsandelar så hade nog apparna kommit. Tycker lika illa om Windows 8.x och 10,s meny så kör med tredje parts där istället, samt rensat ut rätt mycket Microsoft bloat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag var en av mycket få personer som verkligen gillade Windows Phone. Mycket trevliga jobbtelefoner.

Permalänk
Medlem

Jag gillade WP starkt. Synd att apparna uteblev.

Kör med svansen mellan benen apple istället

Jag körde även windows mobile och det var väm kanske inte jättebra upplevelse. Men det var skoj att kunna lägga in filmer på sin mobil runt år 2002.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mja. Att det saknades appar var väl största anledningen, samt att de i min omgivning som hade WP eller WM gick omkring och trodde sig och var pretto om det så det gjorde ju inte direkt att man ville "bli en av dem". Sen min personliga åsikt är också att gränssnittet var helt horribelt. Klaustrofobiskt som fan. Ingen luft någonstans liksom. Bara dessa jävla "tiles" precis överallt. Man blev knäpp på det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

WP hade inte lyckats trotts det. Det hemska gränssnittet gick endast hem hos en smal skara "geeks" som ville ha nått annat än Android och iOS och hos folk som inte behövde mer än en "doro-telefon". Resten av världen brydde sig inte tyvärr. Motorola-exemplet han talar om har jag svår att se hur det skulle givit dem en critical mass av användare för Motrola gick väl inte så bra vad de än hittade på runt de åren och såldes kors och tvärs.

Så hönan och ägget situationen förbättrade sig aldrig oavsett om det var Windows phone eller Windows 10 mobile. För få blev nyfikna på det hur de än försökte och marknadsförde, det är den bistra verkligheten.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Stöd för multicore processorer hade varit fint för att dominera och var inte upplösningen cappad till 800x480 eller 1280x720 eller nåt sånt pga windowset?

Permalänk
Medlem

Jag gillar Windows Mobile starkt. Har idag både android och iOS. De fungerar helt ok, men saknar Windows Mobile rätt så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg en chef jag hade för några år sedan, han hade enbart sin mobil på jobbet ett tag, någon av de bättre nokia telefonerna med windows. Han körde den i dockan och fick fullbild osv, han svarade mest på mail och hade möten vilket den fungerade ypperligt för. Inte behövde han ta med en dator, mobilen räckte! Jag gillade windows phone jobbsyfte men privat, njae.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jävla synd att windows phone inte blev av, så man hade kunnat koda c# native i stället för att köra xamarin som är ett jävla aber.

Då fick man köra Java eller objective-c (numera swift) som jag tycker så illa om.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Min första smartphone var en windowsphone så jag vande mig vid det och hade absolut inget att klaga på. Sedan när jag bytte till en Android så kändes plötsligt WP som rena stenåldern och jag förstod inte hur jag hade kunnat använda det. Om Wp hade haft lite mer flexibilitet i sitt UI tror jag nog det hade lyckats. Funktionaliteten och prestandan var bra och jag tycker Wp var lätt att använda men Jävlar vad fult och rörigt gränssnittet var!

Permalänk
Medlem

Älskade min Lumia 930 och Windows phone, apputbudet sabbade det för de.

MS borde storsatsat på att få dit apparna, har för mig att jag läste om att de tagit fram verktyg för
enkel portning av appar från android till windows phone. Men det blev väl aldrig något med det antar jag.

Hoppas de återupplivar det med en riktig satsning och surface-teamet bakom hårdvaran.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja. Att det saknades appar var väl största anledningen, samt att de i min omgivning som hade WP eller WM gick omkring och trodde sig och var pretto om det så det gjorde ju inte direkt att man ville "bli en av dem". Sen min personliga åsikt är också att gränssnittet var helt horribelt. Klaustrofobiskt som fan. Ingen luft någonstans liksom. Bara dessa jävla "tiles" precis överallt. Man blev knäpp på det.

Nu pratar vi inte sista generationerna utan vi pratar ju mycket längre tillbaka inte Windows Phone utan "Mobile".

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Mobile

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

WP hade inte lyckats trotts det. Det hemska gränssnittet gick endast hem hos en smal skara "geeks" som ville ha nått annat än Android och iOS och hos folk som inte behövde mer än en "doro-telefon". Resten av världen brydde sig inte tyvärr. Motorola-exemplet han talar om har jag svår att se hur det skulle givit dem en critical mass av användare för Motrola gick väl inte så bra vad de än hittade på runt de åren och såldes kors och tvärs.

Så hönan och ägget situationen förbättrade sig aldrig oavsett om det var Windows phone eller Windows 10 mobile. För få blev nyfikna på det hur de än försökte och marknadsförde, det är den bistra verkligheten.

Gates pratar inte om Rutnäts telefonin. Han pratar om problem när Windows Mobile lanserades.

Gates avgick 2000.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Mobile

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Gates pratar inte om Rutnäts telefonin. Han pratar om problem när Windows Mobile lanserades.

Gates avgick 2000.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Mobile

Haha ja jävlar... Jag får skylla på koffeindip Men av kommentarerna att döma så verkar typ alla missupfattat på samma sätt i så fall

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gates har uppenbart svårt att släppa antitrust-frågan. Har någon förklarat för honom att de gjorde uppgörelsen som avslutade bråket 2002, och Androids utveckling påbörjades i mycket liten skala 2003? Om MS nu verkligen inte kunnat jobba på OSet förrän rättegången var klar och hade börjat dagen efter, så hade jätteföretaget ändå börjat månader innan den minimala startupen som gjorde Android (Google köpte inte bolaget förrän 2005).

Nej, det var inte problemet. MS hade dragit på sig skulder när man rusade för att komma ikapp Internet-utvecklingen - en teknikskuld i att Windows-kärnan i och med XP var närmast omöjlig att underhålla (vilket är skälet till Longhorn-katastrofen), och ett förbrukat förtroendekapital hos partners som man behandlat illa. Det första gjorde att det var svårare än vad det borde ha varit att göra ett mobilt OS, och det andra gjorde att ingen ville satsa på att göra telefoner med MS mjukvara.

(Sen tycker jag alltid att det är kul när man i sådana här intervjuer tar för givet att Apple skulle lyckas med sitt OS, och det handlade om att ersätta Android. De av oss som minns 90-talet veta att Apple brukade misslyckas oftare än de lyckades, så att säga att man satt i början av 2000-talet och tog det för givet att Apple skulle lyckas den här gången låter...långsökt, minst sagt.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ja var nog tur det, då hade vi haft 2 st stängda system tro opensource community hade haft det tuffare utan android även så ARM. Nej tro de hade hållit tillbaka utvl

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Min Lumia 1020 är fortfarande min favorittelefon genom alla tider, älskade det avskalade gränssnittet! Kameran var också en fröjd. Men appar saknades som sagt eller var dåligt gjorda.

Permalänk
Medlem

Om Bill säger det så tror jag det. Men på sätt och vis är jag glad att det blev om det blev, även om jag är en gammal WP- och MS-fanboy. Känns på något vis tryggt att de inte är störst på allt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Han pratar om Windows Mobile och inte Phone. Kom ihåg att han avgick långt innan "smartphone revolutionen". Phone var en av Balmers skapelser som svar på Apples iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lustigt påstående när man inte ens kan få till Windows till PC längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Inaktiv

För övrigt kan nämnas att "Decoding Bill Gates" är en ypperlig dokumentär. Mycket intressant. Väl sevärd för den som har Netflix och är en smula datorintresserad... (Rätt stor korsning mellan cirklarna i Venn-diagrammet för det här forumet iallafall skulle jag tro. )

Permalänk
Medlem

Windows mobile har jag inget att säga om, men windows phone var den bästa jobbtelefonen jag någonsin haft. Felade aldrig när det kom till mail. Anslutningar till BT strulade aldrig.
Till skillnad med min sony jag har nu som stänger av ringsignalen då och då. Går från 100% till 0% laddning hux flux. Vägrar koppla till BT ibland, Ibland vägrar den använda den kopplade BT som källa för telefonin. Lägger på om du har telefonen i fickan då du pratar trotts fingeravtryckslåsning.

WP kom tillbaka.

Permalänk
Medlem

Låter mer att han säger så här som nån slags tröst för operativsystemets undergång än något annat. Det är inte första gången man hört något sånt här.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Gillade inte Microsofts design på UI dessa fula färgglada fyrkanter var effektivt avskräckande för mig, så var aldrig läge att kolla på dess mobiler, sen frånvaron av appar gjorde sitt till, OK hade det lyft och fått mer marknadsandelar så hade nog apparna kommit. Tycker lika illa om Windows 8.x och 10,s meny så kör med tredje parts där istället, samt rensat ut rätt mycket Microsoft bloat.

Gates pratar om Windows Mobile inte Windows Phone. Sen håller jag med dig om "moderna" user interfaces, ge mig 3d ikoner igen mycket bättre och tydligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte man ska se det som att ett lyckat Windows Mobile hade varit samma sak som som Windows Phone. Det är lätt att säga att WP sög och att det inte kunde stå sig mot Android ens om det kommit tidigare och fått en plattform. Men hade det utvecklats tidigare så hade det kanske utvecklats på ett helt annat sätt också. Windows Mobile 5 och 6 var helt annorlunda än Windows Phone 7.
Kanske hann Microsoft inspireras lite för mycket av Apples nedlåsta system. Kanske hade vi sett mer av öppenheten från PC i ett ordentligt utvecklat och konkurrenskraftigt Windows Mobile 2006. Kanske hade vi sluppit deras försök med Windows Phone med klumpiga tiles och hela debaklet med Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Haha ja jävlar... Jag får skylla på koffeindip Men av kommentarerna att döma så verkar typ alla missupfattat på samma sätt i så fall

Inte konstigt när det är en illustrerande bild i artikeln på just den sista generationens Windows Phone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På den tiden var missnöjet utbrett mot Windows och världen var positiv till Android. Idag är det tvärt om. Jag sticker ut hakan och säger:

Windows var för tidigt ute! Idag hade det gått bättre.

Android bygger på en gammal Linux och filsystemet f2fs är en katastrof. Som användare blir man galen på alla ologiska knappar och menyer och dialekter och versioner. Bara priset håller mig ifrån Apple. Hoppas Kina kommer med något bättre inom kort.

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt windows 8 i en dag sjönk mitt intresse för WP till mindre än noll.
Sen kändes det som att alla WP-telefoner låg en generation efter Android i hårdvara.
Hade varit kul att ha testat en WP på riktigt men pris och Windows 8 avskräckte allt för mycket.

Android var i början ett riktigt skit OS, även om man ville intala sig nåt annat.
Så jag tror MS faktiskt kunde ha lyckats om de kunde ha fått fingret ur lite tidigare och polerat sin bajskorv.