Valve kan jobba på Google Stadia-konkurrent

Permalänk
Melding Plague

Valve kan jobba på Google Stadia-konkurrent

Samarbetspartner röjer vad som kan vara Valves planer för en Steam-baserad strömmande speltjänst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag streamar spel till mobilen med Steam ibland över internet via VPN. Funkar hyffsat.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Varför hittas denna uppgiften först nu när Stadia kommer om ca 14 dagar... lol .

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag förväntar mig för övrigt att Valve hör av sig om att betala royalties för att använda min finfina Steam Cloud Gaming-grafik.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Vore väldans trevligt för oss svenskar, då Steam har serverhallar i Stockholm och man skulle få väldigt låg ping.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Hellre Steam än Google för min del (men det gör ingen skillnad då mitt intresse för serverside-spel ändå är 0).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Jag streamar spel till mobilen med Steam ibland över internet via VPN. Funkar hyffsat.

Du behöver inte VPN för Steam Link Anywhere
https://www.sweclockers.com/nyhet/27199-valve-introducerar-st...

Permalänk
Inaktiv

Såklart Valve jobbar på molnströmning - de jobbar ju inte på några spel, det vet vi ju sedan förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vore väldans trevligt för oss svenskar, då Steam har serverhallar i Stockholm och man skulle få väldigt låg ping.

Google håller på att bygga ett datacenter i Avesta. Så latensen mellan Stadia och Valves motsvarighet lär ligga på samma nivå. Och då blir genomförandet det viktigste. Google påstår att de arbetar på teknik för negativ latens, om så är fallet, har Valve något liknande på gång?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag gillar att steam ger sig in i leken. Dom har typ alla spel jag behöver för att droppa Windows. Nu vill jag bara ha en prenumerationstjänst på hela biblioteket också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djazz:

Du behöver inte VPN för Steam Remote Play

Det är min egen VPN server jag använder för att Steam Link inte ska strula att ansluta. Har alltid haft bekymmer utan VPN.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Google håller på att bygga ett datacenter i Avesta. Så latensen mellan Stadia och Valves motsvarighet lär ligga på samma nivå. Och då blir genomförandet det viktigste. Google påstår att de arbetar på teknik för negativ latens, om så är fallet, har Valve något liknande på gång?

Google Stadia ska även placera servrar i deras "Edge Nodes", som finns lite överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter bra, gillar att ha saker så samlat som möjligt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ah, tyckte väl det saknades någon part i kartellbildningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Jag streamar spel till mobilen med Steam ibland över internet via VPN. Funkar hyffsat.

Kan man streama spel som ligger utanför Steams egna bibliotek om man länkar spelet i steam?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Kan man streama spel som ligger utanför Steams egna bibliotek om man länkar spelet i steam?

Jag har bara testat det här i hemnätverket. Här funkar det att strömma spel från exempelvis epic gamestore.

Gissningsvis används väl samma verktyg på hostsidan (där spelet renderas) för att strömma innehållet oavsett om mottagaren finns i hemnätverket eller längre bort än så.

Så jag skulle gissa på att det funkar även för extern streaming.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Half Lag 3 confirmed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kan man streama spel som ligger utanför Steams egna bibliotek om man länkar spelet i steam?

Javisst! Om du kan starta dem lokalt från Steam, så kan du streama dem med Steam Link Anywhere.

Permalänk

Fett! En direkt konkurent till nVidia Geforce Now alltså. Med tanke på att Gforce Now kan använda Steams bibliotek och sitt egna. Spännande tider!

Undrar dock hur mycket respektive tjänst ska ta betalt och om det nån gång skulle gå att ha(läs äga) "sitt" spelbibliotek och välja server/moln/streaming-företag efter prestanda-pris-feature. Lite som att dessa tjänster blir vad hårdvaran( främst då att jämnföra med konsoller) är idag. Att instället för att köpa en konsoll per konsollgeneration(cry big, cry once) så köper en tjänsten t.ex månadsvis(cry small, cry often).

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

Gött om det stämmer. Har X antal många spel som jag inte spelat i mitt bibliotek, bland annat för att jag inte "orkat" installera dem. En tröskel mindre så att säga...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Nog bara bra med lite konkurrens även på streaming-sidan av spelmarknaden. Risken för Google är ju att Stadia slås ut mer eller mindre över natt om Valve får till något liknande inom en överskådlig framtid. Många har ju ett ganska digert spelbibliotek i Steam redan idag, och kunde alla dessa titlar strömmas vore det guld.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Om Valve gör detta är Stadia dött. Direkt.

Hur ska Google kunna kontra att man får tillgång till sina tusentals Steam-spel som man redan har köpt och slipper köpa om spel på Stadia?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Om Valve gör detta är Stadia dött. Direkt.

Hur ska Google kunna kontra att man får tillgång till sina tusentals Steam-spel som man redan har köpt och slipper köpa om spel på Stadia?

/hulle.

Google har fördelen med feta datacenters runtom i världen, och för streamade spel är lokal latency kritiskt.

Permalänk
Medlem

Yes! Detta hoppas man på. Då kan jag spela alla mina steam spel iallfall. Till skillnad från Google's variant då jag måste köpa spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Om Valve gör detta är Stadia dött. Direkt.

Hur ska Google kunna kontra att man får tillgång till sina tusentals Steam-spel som man redan har köpt och slipper köpa om spel på Stadia?

/hulle.

Om Google har bättre app, mindre fördröjning, ingen väntetid för uppdateringar etc så kan de fortfarande lyckas. Dessutom lär Google Stadia ligga långt före då det lanseras denna månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Om Valve gör detta är Stadia dött. Direkt.

Hur ska Google kunna kontra att man får tillgång till sina tusentals Steam-spel som man redan har köpt och slipper köpa om spel på Stadia?

/hulle.

Hur många av dina "tusentals" spel spelar du längre?

Sen som andra nämner så har Google ett ganska bra övertag när det gäller servrar och hårdvara.

Båda är helt ointressanta för mig, har fått nog av konsolprestanda för ett tag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Om Valve gör detta är Stadia dött. Direkt.

Hur ska Google kunna kontra att man får tillgång till sina tusentals Steam-spel som man redan har köpt och slipper köpa om spel på Stadia?

/hulle.

Räcker att Google låter en föra över/lägga till spel man köpt på andra ställen, de skulle kunna göra överenskommelser med utvecklare och betala en mindre kostnad, mängder av dem är äldre spel som inte längre drar in några pengar alls numera. För nyare spel så kommer kostnaden öka, men sett till Google storlek och att flesta utvecklare kommer att vilja att deras nya spel kommer att vara tillgängliga på Stadia, så kommer det inte vara ett större kostnad för Google.

Permalänk
Inaktiv

Skulle de göra en tjänst liknande Game Pass hade jag varit intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Om Google har bättre app, mindre fördröjning, ingen väntetid för uppdateringar etc så kan de fortfarande lyckas. Dessutom lär Google Stadia ligga långt före då det lanseras denna månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Glöm in att en av de intressanta aspekterna med Stadia är att man ska kunna hoppa in i spelet direkt på ett par sekunder genom en gaming video på youtube. Det tror jag kommer bli stort. Valve Corporation kanske startar ett samarbete med Amazon/Twitch (eller blir uppköpta av nämnda när de vill ge sig in i leken).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Google håller på att bygga ett datacenter i Avesta. Så latensen mellan Stadia och Valves motsvarighet lär ligga på samma nivå. Och då blir genomförandet det viktigste. Google påstår att de arbetar på teknik för negativ latens, om så är fallet, har Valve något liknande på gång?

vad är negativ latens? ska spelet räkna ut vad du förväntas göra i förtid? går ju inte att få under 0ms i latens

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w