Snabbtest: Red Dead Redemption 2 med olika antal processortrådar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av korvOlle:

Så var det ju för GTA V också men där har de gjort så att man åtminstone kan spela med fyra kärnor.

Nu har det ett tag sedan GTA V kom ut till PC och Red Dead 2 är ju betydligt snyggare osv, men jag tycker ändå det hela är galet.

Jag tycker hela releasen känns påskyndad och opolerad, en i5 7600k borde man kunna spela med.

Fast mjaa... GTA:V kom ju till PS3 & Xbox 360 först.
Även om CELL-processorn hade massa kärnor (6st?) så satt 360 på ynka 3st. M.a.o. så fanns det grund för att kunna köra på 3-6st kärnor redan från början, så inte så konstigt att 4c/4t CPU'er på desktop sidan klarade det bra - Självfallet var det ett bra portningsarbete med.

Det är tyvärr svårare att gå från 8st kärnor ner till 4st, vilket syns klart och tydligt här. Spelet är helt enkelt byggt från grunden med minst 8st kärnor/trådar i åtanke.

Detta syns tydligt i Battlefield 1 och V också. Dessa spel är byggda med PS4/Xone i åtanke från början. Min i5 6600K går på knä i dessa spelen om jag inte kör CPU'n i minst 4.5Ghz för att kompensera för avsaknaden av trådar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tur att man snålade och köpte 7600K istället för 7700K när de släpptes. "i5 presterar likadant som i7 i spel", det var då det

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Woot! 2600K FTW! Snart 9 år ...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Lulz... Nu får dom snåla köpa nytt

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Nja, är det inte lite mer komplicerat än så? Fullt ut betyder perfekt lastbalansering till åtta trådar? Då tror jag enbart sk tilebased renderingsprogram och liknande laster kan lyckas. Skulle tippa att spelet just är optimerat till åtta trådar pga Xbox One. HT/SMT visar ju snarare att CPUn gör bättre val än Windows scheduler vid fler trådar än kärnor. Fördelen på en åttakärnig borde då vara vara den tighta optimering som kan göras när man vet i vilken ordning instruktionerna utförs.

"Perfekt lastbalansering" betyder handviftande att det finns "tillräckligt med potentiellt parallellism". Vad "tillräckligt" är varierar självklart med typ av problem. Ju mer homogen tiden är att beräkna sinsemellan oberoende jobb, ju mindre potentiell parallellism behövs för att fylla en specifik mängd med CPUer.

För att ta ett par konkreta exempel. Anta att det finns 4 CPU-kärnor och totalt 8 jobb att hugga tag i.

Om alla jobb tar exakt lika mycket tid att utföra (och tiden att utföra ett jobb är väsentligt större än kostnaden att sprida jobbet mellan kärnor, detta är inte alls säkert i praktiken) kommer detta skala "perfekt" över de fyra kärnorna. Finns fall där alla jobb verkligen tar nära nog samma tid att beräkna, men spel tillhör inte till den kategorin.

Om vi i stället antar att jobb 1 tar 1s, jobb 2 2s, jobb 3 3s osv är det fortfarande teoretisk möjligt att skala perfekt. totalt 36s arbete, vilket är jämt delbart med 4. Men det förutsätter att en schemaläggare i förväg vet hur lång tid varje jobb tar och därmed har möjlighet att göra en optimal schemaläggning. I praktiken är det totalt orealistiskt och i de flesta fall direkt omöjligt då man inte vet storleken på jobben i förväg.

Betar man av jobben i ordning blir maximala utnyttjandet av 4 kärnor en "speedup" på 3x. Det kommer ta 12s för kärna 4 att bli klar då den kommer ta jobb 4+8, kärna 1 tar jobb 1, blir klar efter 1s då den tar jobb 5 som är klart efter totalt 6s.

Så hur kommer det sig att t.ex. Cinebench och Blender skalar i princip perfekt? Olika "tiles" tar ju olika lång tid så är inte ett "perfekt" fall, men med en typisk tile på 32x32 pixels betyder det strax över 2000 "jobb" vid 1920x1080. D.v.s. den potentiella parallellismen är >2000, vilket ger en väldigt hög s.k. "parallel slackness" (kvot mellan potentiell parallellism vs antal CPU-trådar man har för att utföra jobbet).

Detta är primära orsaken varför spel sakta men säkert skalar allt bättre över kärnor: större och mer komplexa världar ger allt mer saker som ska beräknas, vilket också ger fler saker som är sinsemellan oberoende och därmed kan hanteras av flera kärnor. I praktiken behövs en "parallel slackness" på runt ~10 (d.v.s. tio gånger så mycket potentiell parallellism som man har kärnor) för att få någorlunda linjär skalning med CPU-kärnor.

Vi har nått nivån där spelen är komplexa nog att fylla 4T, just det här spelet verkar med ett 2080Ti faktiskt till och med nå 6T. Ökad skalningen med kärnor som funktion av ökad komplexitet på problemet är känt som Gustafsons lag.

Skrivet av AmpRC:

Gamer Nexus tar upp problemet med CPU-trådar i denna video. Det kan förklara problemen med stuttering för många personer.

https://youtu.be/z_ty-gajwoA?t=389

Det visar att RDR2 har samma problem med trådar som GTA V och lösningen kan vara att faktiskt höja grafikinställningarna.

Exempel på processorer som verkligen lider av detta problem:
i7-9700K
i5-9600K
i5-7600K

Vilket är helt förväntat! Om "stutter" orsakas p.g.a. 100 % last på alla kärnor och hur Windows schemaläggare hanterar detta är det bara att ändra något som man inte lägre är 100 % CPU-bunden: problemet löst!

Det kan endera göras genom att öka grafikinställningarna (GPU blir flaskhals i stället, vilket är det normala i någorlunda balanserade system). Men en sak som kan ge ännu bättre upplevelse om man värderar låg varians (lite skillnad mellan genomsnittlig FPS och lägsta FPS) är faktiskt att ställa in en FPS-begränsning 5-10 % under vad man får i genomsnittlig FPS utan begränsning.

Sättet "boost" fungerar både på CPU och GPU blir mer effektivt när kretsen har lite kapacitet kvar. Som bonus löser det också de negativa effekterna från Windows schemaläggare. Windows är inte bra på att hantera fallet när CPU är 100 % lastad, systemet känns "segt" (ett problem som dock uppenbarligen är lösbart, testa att lasta Linux/MacOS till 100 % och även med 2C/4T system rullar saker som webbläsare och liknande på hur bra som helst i förgrunden).

Man kan tycka att detta borde ställa till det rejält för konsolerna, där är balansen rejält tiltad mot att bli CPU-bunden. Lösningen för både Microsoft och Sony är att spel bara kan använda 7 av de 8 kärnorna, en CPU-kärna är reserverad för bakgrundsuppgifter.

PC-spel skulle kunna designa på samma sätt, d.v.s. spelmotorn kunde anpassa sig så den lämnar en CPU-tråd ledig. Windows schemaläggare kommer då naturligt välja den lediga tråden för alla bakgrundsuppgifter. I avsaknad av det kan man göra något som endera lägger flaskhalsen på GPU alt. sätta en FPS-begränsning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis gör sweclockers uppföljning med eventuella knep för att få bot på stutters så inte allt för många springer ut och köper ny CPU i "onödan" @JonasT

Många som bara läser rubriker och grafer och inte kommentarer i forumet sen

Permalänk
Hjälpsam

@Viochee: Bra idé!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

4c / 8t räcker alltså fortfarande finfint för nya spel. Kanske kan "kärnornaskrig"-hypen för spel lägga sig något?

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om "stutter" orsakas p.g.a. 100 % last på alla kärnor och hur Windows schemaläggare hanterar detta är det bara att ändra något som man inte lägre är 100 % CPU-bunden: problemet löst!

@Yoshman Jag förstod Gamers Nexus som att förklaringen är att det är en bug, att spelet slår i game frame rate cap och då throttlar CPU, inte att lasten är 100%.
Enligt utsago löste aldrig Rockstar det problemet i GTA V och kan vara samma problem i RDR2.

Steve förklarar mer vid detta tidstycke:
https://youtu.be/z_ty-gajwoA?t=521

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Spelet är ju gjort för konsollerna som har 8 kärnor, samt 8GB unifierat RAM/VRAM*, vilket syns på minnesanvändningen av spelet.

*om jag inte minns fel.

De har åtta kärnor men "bara" sju används till spel i båda konsolerna är jag rätt säker på iaf.

Från början var det sex som användes för spel i PS4 men eftersom MS körde på sju redan från början vågade nog inte Sony köra vidare med sex utan de släppte på det upp till sju också.

Ngt i den stilen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trevligt att se att även spel börjar kräva moderna cpuer.

Vet inte om man kan kalla 2600k, 4770k osv moderna dock

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AmpRC:

@Yoshman Jag förstod Gamers Nexus som att förklaringen är att det är en bug, att spelet slår i game frame rate cap och då throttlar CPU, inte att lasten är 100%.
Enligt utsago löste aldrig Rockstar det problemet i GTA V och kan vara samma problem i RDR2.

Steve förklarar mer vid detta tidstycke:
https://youtu.be/z_ty-gajwoA?t=521

Förklaringen att det skulle vara en FPS-begränsning i spelmotorn stämmer ju inte riktigt med GN egna mätresultat, i9-9900K ger ju högre genomsnittlig FPS utan att drabbas av samma problem.

Tar man det till den andra extremen, med tillräckligt svag GPU kan ju ju till och med en Zen 2C/4T @ 3,2 GHz (inte precis den optimala gaming CPUn...) dra runt spelet utan att få de enorma frysningar som kan uppstå med väsentligt starkare GPUer.

Windows scheduler fungerar helt enkelt inte bra i lägen där alla CPU-trådar är 100 % lastade, så tror mer att det är ett Windows-problem än ett spelmotor problem. Är däremot fullt möjligt för de som skriver spelmotorer att göra en work-around för Windows-scheduler, vilket i fallet RDD2 och GTA5 kanske vore lämpligt.

Kort och gott: det är inte lämpligt att para ett RTX2080Ti med en low/mid-end CPU. Däremot finns det inga direkta negativ effekter av att ha ett väldigt obalanserat system i andra riktningen, d.v.s. svag GPU med väldigt stark CPU ger självklart inte superhög genomsnittlig FPS men det ger stabila resultat. Så en gaming-rigg ska designas så att CPU i princip aldrig är flaskhals för optimal upplevelse.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vet inte om man kan kalla 2600k, 4770k osv moderna dock

2600k är fan odödlig...
Hoppades lite på att jag skulle få ett skäl att byta ut CPU:n nu när RDR2 kom... men icke... verkar mer hänga på grafikkortet.
Även om det är mer kräm i en i9 så är jag överraskad över vad 2600k kan prestera.

Sen är jag ju en av dom som anser att 1080p duger fint för gaming, allt över det är slöseri med prestanda.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Förklaringen att det skulle vara en FPS-begränsning i spelmotorn stämmer ju inte riktigt med GN egna mätresultat, i9-9900K ger ju högre genomsnittlig FPS utan att drabbas av samma problem.

Tar man det till den andra extremen, med tillräckligt svag GPU kan ju ju till och med en Zen 2C/4T @ 3,2 GHz (inte precis den optimala gaming CPUn...) dra runt spelet utan att få de enorma frysningar som kan uppstå med väsentligt starkare GPUer.

https://youtu.be/51k3wZ988Ss

Windows scheduler fungerar helt enkelt inte bra i lägen där alla CPU-trådar är 100 % lastade, så tror mer att det är ett Windows-problem än ett spelmotor problem. Är däremot fullt möjligt för de som skriver spelmotorer att göra en work-around för Windows-scheduler, vilket i fallet RDD2 och GTA5 kanske vore lämpligt.

Kort och gott: det är inte lämpligt att para ett RTX2080Ti med en low/mid-end CPU. Däremot finns det inga direkta negativ effekter av att ha ett väldigt obalanserat system i andra riktningen, d.v.s. svag GPU med väldigt stark CPU ger självklart inte superhög genomsnittlig FPS men det ger stabila resultat. Så en gaming-rigg ska designas så att CPU i princip aldrig är flaskhals för optimal upplevelse.

@Yoshman Steve förklarar det mer i kommentaren till sin video så här:

"To further elaborate on the 9700K: It's not a "framerate cap" here, but an engine FPS threshold where performance tanks if insufficient threads are present, but performance is still high. Both a thread deficit and high framerate are needed to encounter this, hence the uniqueness of the bug. Because high perf & medium thread count is an uncommon combination (the 9700K is among the only ones), the bug is more interesting than most. There's a limitation of threads that affects it. That's why the 8T older CPUs are fine, but the 9700K isn't -- those aren't fast enough to hit the engine threshold. This is a two-part issue. GTA V had that issue w/ 6T CPUs, but not 12T CPUs (8700K)."

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Fast mjaa... GTA:V kom ju till PS3 & Xbox 360 först.
Även om CELL-processorn hade massa kärnor (6st?) så satt 360 på ynka 3st. M.a.o. så fanns det grund för att kunna köra på 3-6st kärnor redan från början, så inte så konstigt att 4c/4t CPU'er på desktop sidan klarade det bra - Självfallet var det ett bra portningsarbete med.

Det är tyvärr svårare att gå från 8st kärnor ner till 4st, vilket syns klart och tydligt här. Spelet är helt enkelt byggt från grunden med minst 8st kärnor/trådar i åtanke.

Detta syns tydligt i Battlefield 1 och V också. Dessa spel är byggda med PS4/Xone i åtanke från början. Min i5 6600K går på knä i dessa spelen om jag inte kör CPU'n i minst 4.5Ghz för att kompensera för avsaknaden av trådar.

Det har inte med det att göra, konsollerna behöver bara komma upp till 30fps och med lägre 3d och cpu krävande inställningar, medans på pc så kommer man långt över dessa fps med bra mycket mer tilltagna inställningar både för cpu å gpu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Windows scheduler fungerar helt enkelt inte bra i lägen där alla CPU-trådar är 100 % lastade, så tror mer att det är ett Windows-problem än ett spelmotor problem. Är däremot fullt möjligt för de som skriver spelmotorer att göra en work-around för Windows-scheduler, vilket i fallet RDD2 och GTA5 kanske vore lämpligt.

Är detta något som Windows 10 1909 med "favored cores" kan lösa? Eller åtminstone mildra problemen?
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-insider/at-home/what...

"A CPU may have multiple “favored” cores (logical processors of the highest available scheduling class). To provide better performance and reliability, we have implemented a rotation policy that distributes work more fairly among these favored cores"

Permalänk
Hjälpsam

@dunis90: Jag har flera gånger i denna tråd, tjatat om att detta kan hjälpa.

Sök(avancerade systeminställningar)->Avancerat->Prestanda inställningar->Avancerat, Klicka i Bakgrundstjänster.

Den åtgärden minskar risken att ett krävande spel, som ju ligger i förgrunden, sänker viktiga systemprocesser totalt.
Om det är tillräckligt vet jag inte, men det är väldigt enkelt att testa, så varför inte?

Med Favored cores tror jag MS syftar på att först använda riktiga kärnor innan de börjar använda SMT, men överlåter Yoshman att svara på detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Galet om man ej kan spela detta med fyra kärnor.

Skrivet av korvOlle:

Så var det ju för GTA V också men där har de gjort så att man åtminstone kan spela med fyra kärnor.

Man kan spela Red Dead Redemption 2 på fyra kärnor.
Sen är det inte direkt optimalt att spela på en processor med bara fyra trådar.

Så din Core 2 Quad (4/4T) eller Core i3 7300 (2C/4T) är inte den optimala gamingprocessorn längre.
Inte ens GeForce GTX 560 är längre det optimala grafikkortet.
Vart är världen på väg? Det är nästan som att utvecklingen går framåt? Galenskap!

Redan fyrkärniga Core i7 2600k från 2011 har 8 trådar.
Att det är en fördel att ha en dator som är mindre än 8 år om man köpte en påkostad dator, eller att det är en fördel att ha en dator som inte var billigaste kontorsdatorn om man har en nyare dator. Om man vill köra nya krävande spel och/eller program är väl knappast chockerande?

När Sandy Bridge var ny var det många som rekommenderade i5 2500k för att den var billigare än i7 2600k och ändå lätt kunde klockas till högre än 3.4GHz (basfrekvens för 2600k). Samt att för de flesta så gjorde de extra trådarna inte så stor skillnad, vilket var sant då.

När jag köpte Hashwell så var det mer blandat. Då var det vanligare att man fick någon nytta av mer än 4 trådar än 2011 och framtidssäkring osv.
Då var det fler som sa ta i7:an om du har råd. (Även om många fortfarande köpte i5)
2013
Det är ändå några år sen.

GTA V som du nämner.
På PS3 har det sålt över 20 miljoner exemplar.
Själv har jag bara GTA V på PC.
Men vad jag har läst så var fps drops ner under eller runt 20 fps vanligt i PS3 versionen.
Om 20 miljoner människor kan/kunde spela GTA V i 15-30 fps så borde det vara möjligt att spela Red Dead Redemption 2 med liknande fps.
Nej man får inte vara kräsen...

Men om man är ute efter den ultimata spelupplevelsen.
När var äldsta/billigaste dator som överhuvudtaget kan starta spelet vägen att gå?

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att prova allt maxat i 4k med min burk. Intressant att jämföra stock 2080 ti med min klockade. Får hoppas det är märkbart vackrare än på xboxet också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem

@Hewie: Haha exakt detta!

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Flera vänner och på reddit har en intressant lösning på problemet med frysningar och "stuttering". STÄNG av kärnor. Sitter man på t ex en 6600k med 4 kärnor. Så stänger man av 2. Då Försvinner plötsligt problemet!

Testa gärna det @JonasT

Edit: posten på Reddit: https://www.reddit.com/r/PCRedDead/comments/ds3kk4/stutter_fr...

På många moderkort så går det att gå in i BIOS/UEFI och stänga av/avaktivera kärnor.
Om du har en fyrkärnig processor och avaktiverar 2 kärnor så blir det som om du hade en tvåkärnig processor.
Windows eller andra program kan inte använda de andra kärnorna.

Med "Set Affinity" så väljer du istället vilka kärnor/trådar det programmet får använda.
Du begränsar vilka trådar som just det spelet kan använda.
Men kärnorna/trådarna blir inte avstängda. Windows och andra program kan fortfarande använda dem!
Vilket är poängen med det (åtminstone i detta fall).

Läser man Yoshmans inlägg så verkar det främst handla om när spelet och bakgrundsprocesser slås om cpu tid som problemet uppstår.
Att spelet vill använda 6-8 trådar och bakgrundsprocesser vilka också använda CPU tid så man ska helst ha en dator med processor som har 8 trådar eller mer.

Så med Set Affinity kan du begränsa så att spelet inte använder alla trådar och då blir det mindre konflikt om CPU resurser.
Vilket kanske var det du menade.

Det var mest att jag reagerade på uttrycket att man stänger av kärnor.
Vilket man alltså inte gör med Set Affinity.

Har man en 4C/4T processor så kan man också prova att låta spelet använda 3 av dem. Behöver inte nödvändigtvis vara 2 eller 4.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hehe, första gången man måste köpa ny CPU på länge alltså. Rätt bra skillnad mellan 4c -> 6c
Tur att man skaffade ny hyffsat nyligen. Borde klara sig med i5-8600k, står att den har 6 cores iallafall. HT finns bara i i7 och server CPUer va?

Kan det vara därför så många på metacritic har problem. För att de har för kass CPU eller sitter på random HP / Dell speldatorer
https://www.metacritic.com/game/pc/red-dead-redemption-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Hehe, första gången man måste köpa ny CPU på länge alltså. Rätt bra skillnad mellan 4c -> 6c
Tur att man skaffade ny hyffsat nyligen. Borde klara sig med i5-8600k, står att den har 6 cores iallafall. HT finns bara i i7 och server CPUer va?

I7 är utan HT den här generationen utan då får du köra på I9. AMD är mer godgivna med HT men då kallas det SMT.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av ClintBeastwood:

I7 är utan HT den här generationen utan då får du köra på I9. AMD är mer godgivna med HT men då kallas det SMT.

ah ok, för mig det var nått sånt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DST:

Det har inte med det att göra, konsollerna behöver bara komma upp till 30fps och med lägre 3d och cpu krävande inställningar, medans på pc så kommer man långt över dessa fps med bra mycket mer tilltagna inställningar både för cpu å gpu.

Tror inte det bara handlar om det heller.

Vissa funktioner kan vara hårdprogrammerade att köras på X-tråd, t.ex. physics på tråd 1-2, AI på tråd 2-4 och sedan resten på 5-8+. har man då inte minst 8 trådar så blir detta ett problem, då uträkningar lär köläggas på dom trådar som finns helt enkelt (om jag förstått det hela rätt).

Sedan som Yoshman pratat om så kan det vara ett problem med Windows Scheduler om alla trådar belastas till max.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Fan, nu blev jag sugen på en Ryzen 3700x igen. Jag har dock 8 trådar så jag borde klara mig hyfsat i RDR2. Men jag skulle behöva bättre processor till Kingdom Come Deliverance.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du 8 trådar så klarar du dig nog ett tag till men snart kanske det är dags att fundera på nytt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Med Favored cores tror jag MS systar på att först använda riktiga kärnor innan de börjar använda SMT, men överlåter Yoshman att svara på detta.

Vad jag vet prioriterar windows redan riktiga kärnor, det där med “favored” cores är väl att windows sammarbetar med t ex turbo boost 3 för att identifiera de kärnor som kan klocka högst och prioriterar dessa och på så sätt kunna utnyttja högre turbo frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

... msi afterburner ... Välj att övervaka "cpu usage" (alla kärnor/trådar) inne i inställningarna så har du fina grafer där det visar hur de olika kärnorna och trådarna använts efteråt.

Nackdelen med det är att det blir svårt att knyta variationer i belastningen till specifika händelser i spelet om jag inte spelar in sessionen som video också, vilket skulle skapa ytterligare belastning på CPU...

Största vinsten med Resursövervakaren är att det går lätt att se samtidigt eller några sekunder senare hur belastningen ser ut och påverkas av olika situationer i spelet.

Permalänk
Medlem

Då det finns tydligen spel som kan fördela lasten över många kärnor. Väldigt jämnt också om man kollar grafer. Intressant!

Framtiden är helt plötsligt här.

Trist med stutterings dock, måste vara nån bugg i motorn.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att skärmen fryste I flera sekunder titt som tätt med min i5 4690K och GTX 1070. Följde den här guiden och nu flyter spelet på fint:
https://www.gamerevolution.com/guides/614095-red-dead-redempt...

Har även på automatisk överklockning via moderkort, nåt jag borde ändra på min burk eller är detta normalt?

Skickades från m.sweclockers.com