Permalänk
Medlem

Unifi AC AP Pro urusel hastighet

Jag kom nyligen över en Unifi AC AP Pro och den håller på att göra mig tokig.
Jag har varit i kontakt med Ubiquiti flera gånger även om de varit hjälpsamma så kommer de inte fram till någon lösning.
Idag har jag 39.1 Mbps ner och 6.9Mbps upp. (via unifi throughput speed test) Jag har provat allt från att byta kanaler, band, styrkor you name it.

Har någon annan haft liknande problem med denna enhet?
Behövs någon mer info så kompletterar jag gärna.

Jag kan inte annat än att gissa på att något är fel på den. Jag har inget kvitto på den så jag kan inte lämna in den på reklamation.

Permalänk
Medlem

@Bakteria: har du kört en scan av närliggande så du inte är på en kanal som är mycket störning på?
samt har du kollat så du satt den på svenska band? har sett hastighetsproblem och anslutningsproblem där enheter varit på ett band och router ap varit inställda på ett annat land. kör du med deras kontroller eller bara en app i telefonen?
om du tar bort alla andra enheter och bara ansluter med en senare telefon eller dator, är det samma problem?
har man tex enheter som bara stödjer lägre hastighet kan det påverka alla enheter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har i princip ingen störning alls på banden vad jag kan se.
Var ändrar jag till svenska band?

Jag har provat allt det du skriver utan några större resultat. Aldrig fått hastighet över 100Mbps, max jag kom upp i en gång var 80Mpbs

Permalänk
Medlem

@Bakteria: vad är det för enhet du ansluter med?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon:

Iphones, ipads, macbooks, dell xps 13 bla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

@aragon:

Iphones, ipads, macbooks, dell xps 13 bla

ok, anledningen till frågan är, stödjer inte dina enheter ac utan är n baserade är dom hastigheterna du har rätt normala. sedan ska man inte glömma att ha du fler enheter ska dom alla dela på bandbredden. något annat jag tänkt på, kör du tp test/Bredbandskollen i mobilens webläsare kommer det inte stämma, du bör använda appen som finns tillgänglig. unifi,s egna hastighets test (deras nya sida) stämmer inte jätte bra. samma sak testet som är inbyggt i deras app. tex jag har två hd deras test kan via 120mb/s medans den riktiga hastigheten är 400mb/s när jag för filer till en server.

det du kan testa är att se till att bara vara på 5ghz på nära avstånd samt sätta bandet till 80 i stället för 20 eller 40 på 5ghz obs att avståndet du kan vara på krymper. tex är det rätt vanligt att man kör 80 på 5ghz och 20 på 2.4ghz då har du err band med max hastighet och ett med max räckvidd.

läs här om hastigheter du kan förvänta dig av dom olika standarderna

https://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2014/12/30/802-11ac-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hur sätter jag en max räckvidd på t.ex. 5GHz bandet där då denna sedan överskrids går det över till 2.4GHz? Just nu försöker den stanna på 5GHz så länge den bara kan även om hastigheten är usel.

OT: Bör jag ha inställningen som mergar 5GHz och 2.4GHz banden till samma Wifi-punkt enabled?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Hur sätter jag en max räckvidd på t.ex. 5GHz bandet där då denna sedan överskrids går det över till 2.4GHz? Just nu försöker den stanna på 5GHz så länge den bara kan även om hastigheten är usel.

OT: Bör jag ha inställningen som mergar 5GHz och 2.4GHz banden till samma Wifi-punkt enabled?

Hej, försök svara med citat eller tagga, om du vill att någon ska svara, (annars blir det mer tur om man ser att någon skrivit en fråga)

Har du möjligen iphone? jag vet att det varit ett problem på dessa att dom vill hänga kvar jäkligt länge, särskilt om man har flera ap är det flera som haft problem med att den inte byte ap till den som är närmare.

det jag skulle kolla i första hand är om du i kontrollen satt igång band stering dvs du säger åt unifi att försöka köra 5ghz så mycket som möjligt. (stäng sv det)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej, försök svara med citat eller tagga, om du vill att någon ska svara, (annars blir det mer tur om man ser att någon skrivit en fråga)

Har du möjligen iphone? jag vet att det varit ett problem på dessa att dom vill hänga kvar jäkligt länge, särskilt om man har flera ap är det flera som haft problem med att den inte byte ap till den som är närmare.

det jag skulle kolla i första hand är om du i kontrollen satt igång band stering dvs du säger åt unifi att försöka köra 5ghz så mycket som möjligt. (stäng sv det)

Använde mig utav en Oneplus 5 som vad jag vet klarar upp till ~860mbit/s. Har inga andra APs anslutna än denne. Jag tror att jag stängde av band steering men kan dubbelkolla när jag kommer hem.

Värt att tillägga då jag sitter precis bredvid APn har jag inte lyckats få ut mer än 210mbit/s som absolut max vid enstaka tillfälle. Testat kablar och switch och dessa är det inget fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Jag kom nyligen över en Unifi AC AP Pro och den håller på att göra mig tokig.
Jag har varit i kontakt med Ubiquiti flera gånger även om de varit hjälpsamma så kommer de inte fram till någon lösning.
Idag har jag 39.1 Mbps ner och 6.9Mbps upp. (via unifi throughput speed test) Jag har provat allt från att byta kanaler, band, styrkor you name it.

Har någon annan haft liknande problem med denna enhet?
Behövs någon mer info så kompletterar jag gärna.

Jag kan inte annat än att gissa på att något är fel på den. Jag har inget kvitto på den så jag kan inte lämna in den på reklamation.

Unifi throughput speed test suger, testa istället med bredbandskollen eller liknande som ansluter mot en Svensk server.

Sedan måste du titta på vilka typer av enheter som ansluter mot ditt SSID, har du enheter som inte stödjer AC skapa ett separat SSID som bara kör 2.4 Ghz och sedan ett 5 Ghz SSID för dina AC enheter.

Skrivet av Floskel:

Använde mig utav en Oneplus 5 som vad jag vet klarar upp till ~860mbit/s. Har inga andra APs anslutna än denne. Jag tror att jag stängde av band steering men kan dubbelkolla när jag kommer hem.

Värt att tillägga då jag sitter precis bredvid APn har jag inte lyckats få ut mer än 210mbit/s som absolut max vid enstaka tillfälle. Testat kablar och switch och dessa är det inget fel på.

Du får ofta sämre hastighet om du är "precis bredvid" accesspunkten. Du kommer aldrig få 860 Mbit/s trådlöst till din Oneplus 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Unifi throughput speed test suger, testa istället med bredbandskollen eller liknande som ansluter mot en Svensk server.

Sedan måste du titta på vilka typer av enheter som ansluter mot ditt SSID, har du enheter som inte stödjer AC skapa ett separat SSID som bara kör 2.4 Ghz och sedan ett 5 Ghz SSID för dina AC enheter.

Du får ofta sämre hastighet om du är "precis bredvid" accesspunkten. Du kommer aldrig få 860 Mbit/s trådlöst till din Oneplus 5.

Jag körde testerna via Speedtest samt Bredbandskollen genom telefonen då Unifi controllerns egna är väldigt missvisande.

Absolut, skall prövas ikväll. Då blir det alltså två separata WiFi punkter att ansluta till om jag har förstått rätt?

Vart är optimala positionen att testa, att jag kommer få ut den hastigheten hade jag inte tänkt mig men mer än 10% av ursprungshastighet borde den kunna klämma ur.

Permalänk
Medlem

@Floskel: kör du med en pro? eller har du en nano had eller hd?
det spelar stor roll på vilken app man använder och andra störkällor, last från andra enheter osv
sedan är den största skillnaden mellan enheter, tex i min laptop med det inbyggda wlan kortet når jag 350-400 men använder jag asus senaste ac kort i samma dator når jag inte mer än 150-170 mbps ändå är båda ac, 2x2. 2x2, 3x3 eller 4x4 antenner spelar även det en väldigt stor roll vad du kommer få för hastighet. Men med detta sagt så får jag en högre hastighet mot HD med samma enheter detta vet jag inte vad det beror på men skillnaden är rätt stor, jag förmodar det har med hur antennerna är utformade,

ett par saker som man kan leka med.
1:ändra bandbredden: på nära avstånd ger 80 högre hastighet men på lite längre avstånd kommer 20 ge högre hastighet
2:skanna närliggande kanaler så det inte finns störkällor.
3:På en förening där vi satte detta fanns det inga störkällor, ändå fick vi problem med hastigheten, jag ändrade då manuellt vilken kanal som användes vilket gjorde att hastigheten blev väldigt bra.
4: kolla så strömadaptern sitter bra, två gånger har jag varit med om att själva strömsladden till poe injection inte suttit opimalt vilket orsakt problem,
samma sak med nätverkskablar, vissa huvud och kablar fungerar sämre, flertal gånger säger unifi att den har 1 gig sedan när det blir last så klarar den inte hålla hastigheten, ett byte av kabel och ibland huvud så har det löst problemet, ibland har det räckt att plugga ur i huvud eller rackla på det.
När jag köpte kabel på kjell så hade jag ofta detta problemet, innan jag insåg att det var deras kabel som var skit så var det mycket strul särskilt när sträckan överskred 10 meter. ( kan ju säga att kjell fick står för nydragning på 2 olika platser för mig just för deras kabel är skit, ändå säljer dom fortfarande samma kabel) //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Floskel: kör du med en pro? eller har du en nano had eller hd?
det spelar stor roll på vilken app man använder och andra störkällor, last från andra enheter osv
sedan är den största skillnaden mellan enheter, tex i min laptop med det inbyggda wlan kortet når jag 350-400 men använder jag asus senaste ac kort i samma dator når jag inte mer än 150-170 mbps ändå är båda ac, 2x2. 2x2, 3x3 eller 4x4 antenner spelar även det en väldigt stor roll vad du kommer få för hastighet. Men med detta sagt så får jag en högre hastighet mot HD med samma enheter detta vet jag inte vad det beror på men skillnaden är rätt stor, jag förmodar det har med hur antennerna är utformade,

ett par saker som man kan leka med.
1:ändra bandbredden: på nära avstånd ger 80 högre hastighet men på lite längre avstånd kommer 20 ge högre hastighet
2:skanna närliggande kanaler så det inte finns störkällor.
3:På en förening där vi satte detta fanns det inga störkällor, ändå fick vi problem med hastigheten, jag ändrade då manuellt vilken kanal som användes vilket gjorde att hastigheten blev väldigt bra.
4: kolla så strömadaptern sitter bra, två gånger har jag varit med om att själva strömsladden till poe injection inte suttit opimalt vilket orsakt problem,
samma sak med nätverkskablar, vissa huvud och kablar fungerar sämre, flertal gånger säger unifi att den har 1 gig sedan när det blir last så klarar den inte hålla hastigheten, ett byte av kabel och ibland huvud så har det löst problemet, ibland har det räckt att plugga ur i huvud eller rackla på det.
När jag köpte kabel på kjell så hade jag ofta detta problemet, innan jag insåg att det var deras kabel som var skit så var det mycket strul särskilt när sträckan överskred 10 meter. ( kan ju säga att kjell fick står för nydragning på 2 olika platser för mig just för deras kabel är skit, ändå säljer dom fortfarande samma kabel) //

OP5 har 2x2 mimo på Wifi.

Bandbredden på 5GHz är satt på 80, 2.4GHz på 20. Har gjort rf-scan och valt 1 och 36 då scannen visade dessa som "renast". Jag har bytt mot kablar som orkade skicka ~900mbit/s till datorn utan förändring. Skall kolla över om något glappar i injectorn.

Tack för tipsen!

EDIT: Glömde svara på det, jag har en PRO. Skumma är att nu när jag testar hemma igen så får jag knappt ut 20mbit av 1000 ner men uppåt har jag hela mina 100mbit nästintill samma jag har med kabel.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde missen att använda PoE adaptern från min gamla AC, den stöder bara 100mbit inte Gbit. Inget sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Hur har du anslutit AP(upplänken) till routern? Kabel eller trådlöst? Hur ser topologin ut?