Snabbtest: Red Dead Redemption 2 med olika antal processortrådar

Skrivet av Yoshman:

Att 4C/8T verkar klarar sig helt OK betyder alltså att denna titel inte är kapabel att utnyttja 8 CPU-trådar fullt ut.

Nja, är det inte lite mer komplicerat än så? Fullt ut betyder perfekt lastbalansering till åtta trådar? Då tror jag enbart sk tilebased renderingsprogram och liknande laster kan lyckas. Skulle tippa att spelet just är optimerat till åtta trådar pga Xbox One. HT/SMT visar ju snarare att CPUn gör bättre val än Windows scheduler vid fler trådar än kärnor. Fördelen på en åttakärnig borde då vara vara den tighta optimering som kan göras när man vet i vilken ordning instruktionerna utförs.

"Kul att spel använder moderna CPUer" etc. Kul att det flyter på bra på en redan för sex år sedan kass CPU skulle jag snarare säga. En Xbox One har ju en kass CPU jämfört med en modern åttakärnig CPU.

Och här trodde man att ens i5 8600K skulle vara framtidssäker i åtminstone ett par år till...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hugashaka:

Och här trodde man att ens i5 8600K skulle vara framtidssäker i åtminstone ett par år till...

Skickades från m.sweclockers.com

Framtidssäkring med processorer är en investering in i en inte alls alltför avlägsen framtid. Men om du har en 8600K, kan du inte överklocka den lite bara?

Skrivet av iBurningMan:

Framtidssäkring med processorer är en investering in i en inte alls alltför avlägsen framtid. Men om du har en 8600K, kan du inte överklocka den lite bara?

I ett nötskal: lathet.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det mest moderna klarar bara av 4c/8t. Sedan spelar det ingen roll... Skönt att kriget är uppe i 16/32. Känner riktigt hur jag behöver det!

Skickades från m.sweclockers.com

Ny patch på 2.69 Gb

Skrivet av Hugashaka:

Och här trodde man att ens i5 8600K skulle vara framtidssäker i åtminstone ett par år till...

Skickades från m.sweclockers.com

Ett litet test du kan göra om det hugger i spelet.
#18139854

Jag satt på 4/4 i många år. Just skaffat en 9700K med 8/8 dock. Det behövs tydligen nu. Det måste vara första spelet där 4 kärnor utan HT presterar så uselt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av dagas:

Jag satt på 4/4 i många år. Just skaffat en 9700K med 8/8 dock. Det behövs tydligen nu. Det måste vara första spelet där 4 kärnor utan HT presterar så uselt.

Skickades från m.sweclockers.com

Suttit med 4/8 i många år, behövs tydligen nu... När det börjar vara dags att uppgradera igen

Jag kan verifiera att strypa CPU-lasten med Project Lasso fungerade finfint før mig.

Sitter på datorn i signaturen, DVs en intel i5 6600k (4 kärnor, 4 trådar) . Hade inga speciella microstutters men spelet frøs var o varannan minut i ca 3-5 sekunder. Kul. Såg en post i den stora issues-tråden på reddit och føljde deras recept. Tankade hem Lasso, startade programmet, startade RDR2, tabbade mig tillbaka till Lasso och høgerklickade på RDR2-processen och stællde in att om processen gick upp till 98% cpu-last så skulle den anvænda en core mindre i en sekund.

Detta løste problemet helt och hållet før mig. Har lirat ett par timmar sen dess och spelet har inte frusit en endaste gång. Sååå, yay?

Senast redigerat 2019-11-07 08:13
Skrivet av TotalF:

Jag kan verifiera att strypa CPU-lasten med Project Lasso fungerade finfint før mig.

Sitter på datorn i signaturen, DVs en intel i5 6600k. Hade inga speciella microstutters men spelet frøs var o varannan minut i ca 3-5 sekunder. Kul. Såg en post i den stora issues-tråden på reddit och føljde deras recept. Tankade hem Lasso, startade programmet, startade RDR2, tabbade mig tillbaka till Lasso och høgerklickade på RDR2-processen och stællde in att om processen gick upp till 98% cpu-last så skulle den anvænda en core mindre i en sekund.

Detta løste problemet helt och hållet før mig. Har lirat ett par timmar sen dess och spelet har inte frusit en endaste gång. Sååå, yay?

Ingen som vill testa mitt tips?
#18139854

Men ditt tips är bra, inget snack om det.

Skrivet av Ratatosk:

Ingen som vill testa mitt tips?
#18139854

Men ditt tips är bra, inget snack om det.

Du vet hur det är, nu när man väl fått det att fungera vill man inte utmana ödet genom att trixa för mycket 😂😂😂

Mycket trevligt.
Skulle ni kunna testa med AMD också?

Skrivet av dagas:

Jag satt på 4/4 i många år. Just skaffat en 9700K med 8/8 dock. Det behövs tydligen nu. Det måste vara första spelet där 4 kärnor utan HT presterar så uselt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte första, men ett av de första. Jag kan inte säga vilket spel exakt som får den titeln, men jag vet av egen erfarenhet att Kingdom Come: Deliverance som kom i februari 2018 var praktiskt taget ospelbart med 4 trådar.

Skrivet av sKRUVARN:

... det [står] inget om hur processorn belastas med fyra trådar? ...

Står inget om hur lasten fördelas i något av de testade varianterna.
Jag brukar roa mig med att kolla hur spel nyttjar processorn genom att köra spelet i fönsterläge med något lägre upplösning än bildskärmen. I det lediga utrymmet bredvid spelfönstret lägger jag då Windows Prestandaövervakare med grafisk visning över alla logiska kärnor. Genom att snegla på prestandaövervakaren medan jag spelar kan jag se hur lasten fördelas momentant och hur det varierar över tiden. Ofta är det två trådar som belastas hårt några sekunder och sedan växlar det efter hand till två andra trådar och hoppar så vidare mellan de logiska kärnorna.

Skrivet av Olle P:

Står inget om hur lasten fördelas i något av de testade varianterna.
Jag brukar roa mig med att kolla hur spel nyttjar processorn genom att köra spelet i fönsterläge med något lägre upplösning än bildskärmen. I det lediga utrymmet bredvid spelfönstret lägger jag då Windows Prestandaövervakare med grafisk visning över alla logiska kärnor. Genom att snegla på prestandaövervakaren medan jag spelar kan jag se hur lasten fördelas momentant och hur det varierar över tiden. Ofta är det två trådar som belastas hårt några sekunder och sedan växlar det efter hand till två andra trådar och hoppar så vidare mellan de logiska kärnorna.

Du kan ju ladda ner msi afterburner och spela som vanligt med det på i bakgrunden. Välj att övervaka "cpu usage" (alla kärnor/trådar) inne i inställningarna så har du fina grafer där det visar hur de olika kärnorna och trådarna använts efteråt.

Ett sådant här test skulle vara intressant när nya spelen för nästa generations konsoler släpps. För att se hur utvecklingen i trådar kommer och krävas mer.

Med tanke på PS5 och Scorpio kommer använda sig av Zen 2.

Gamer Nexus tar upp problemet med CPU-trådar i denna video. Det kan förklara problemen med stuttering för många personer.

https://youtu.be/z_ty-gajwoA?t=389

Det visar att RDR2 har samma problem med trådar som GTA V och lösningen kan vara att faktiskt höja grafikinställningarna.

Exempel på processorer som verkligen lider av detta problem:
i7-9700K
i5-9600K
i5-7600K

Flera vänner och på reddit har en intressant lösning på problemet med frysningar och "stuttering". STÄNG av kärnor. Sitter man på t ex en 6600k med 4 kärnor. Så stänger man av 2. Då Försvinner plötsligt problemet!

Testa gärna det @JonasT

Edit: posten på Reddit: https://www.reddit.com/r/PCRedDead/comments/ds3kk4/stutter_fr...

Skrivet av Ratatosk:

Ett litet test du kan göra om det hugger i spelet.
#18139854

Kanske får testa det när man köper RDR2... är på tok för glad i Greedfall för att börja lira något annat än så länge 😁

Skickades från m.sweclockers.com

RDR2 använder hela Node 1 och det ser ut som att det är inne och småpillar på Node 0 men jag har inte forskat så djupt i det hela.

Video med RTSS (tex https://youtu.be/VzeAqZzv8AI?t=76) eller usage graf per core, eller bara ett godtyckligt representativt screenshot av resource mon för cpu cores i windows hade varit guld i cputester som dessa, tar bort det mesta av gissningsarbete i tolkning av resultaten.

Om det finns tid borde det vara standard i alla cputest (jag tycker det borde vara en ev de högst prioriterade sakerna att få in personligen).

Jag kör på en Intel Core i5-6600K - 4 trådar som inte stöder hyper-threading och det är helt ospelbart för mig om jag kör i fullscreen.
Det är nästan spelbart om man kör med inställningen borderless window istället. Det fryser inte lika mycket och länge då.

Jag la även märke till att man kan öka prestandan lite om man stänger av andra program. Jag pratade med en kompis på Discord samtidigt som jag testade och märkte att talet i Discord frös exakt samtidigt som spelet frös.

Det är helt enkelt dags för en uppdatering av datorn.

Skrivet av Ondo76:

Jag kör på en Intel Core i5-6600K - 4 trådar som inte stöder hyper-threading och det är helt ospelbart för mig om jag kör i fullscreen.
Det är nästan spelbart om man kör med inställningen borderless window istället. Det fryser inte lika mycket och länge då.

Jag la även märke till att man kan öka prestandan lite om man stänger av andra program. Jag pratade med en kompis på Discord samtidigt som jag testade och märkte att talet i Discord frös exakt samtidigt som spelet frös.

Det är helt enkelt dags för en uppdatering av datorn.

Har du testat det som jag skrev ett par poster upp? Jag har samma processor som dig. Mitt problem med freezes førsvann helt och hållet.

Skrivet av Ondo76:

Jag kör på en Intel Core i5-6600K - 4 trådar som inte stöder hyper-threading och det är helt ospelbart för mig om jag kör i fullscreen.
Det är nästan spelbart om man kör med inställningen borderless window istället. Det fryser inte lika mycket och länge då.

Jag la även märke till att man kan öka prestandan lite om man stänger av andra program. Jag pratade med en kompis på Discord samtidigt som jag testade och märkte att talet i Discord frös exakt samtidigt som spelet frös.

Det är helt enkelt dags för en uppdatering av datorn.

Skrivet av TotalF:

Har du testat det som jag skrev ett par poster upp? Jag har samma processor som dig. Mitt problem med freezes førsvann helt och hållet.

Precis som jag också skrev. Kolla in denna tråden: https://www.reddit.com/r/PCRedDead/comments/ds3kk4/stutter_fr...

@TotalF: Inte än jag får göra det ikväll.

Skrivet av Ondo76:

Jag kör på en Intel Core i5-6600K - 4 trådar som inte stöder hyper-threading och det är helt ospelbart för mig om jag kör i fullscreen.
Det är nästan spelbart om man kör med inställningen borderless window istället. Det fryser inte lika mycket och länge då.

Jag la även märke till att man kan öka prestandan lite om man stänger av andra program. Jag pratade med en kompis på Discord samtidigt som jag testade och märkte att talet i Discord frös exakt samtidigt som spelet frös.

Det är helt enkelt dags för en uppdatering av datorn.

Testa detta, krävs ingen Lasso och skaplig chans att det funkar.
#18139854

Det ser ju ut som det är ganska perfekt lastbalanserat på åtta kärnor.
https://youtu.be/z_ty-gajwoA?t=900

Min gissning är att det har med minne att göra, bakgrundstråd(ar) som fyller cache/minne. På en Xbox One skulle det inte märkas lika mycket då den har en speciell minneslösning. På en Zen 2 borde också resultatet bli bättre pga hög cache. Dvs inte att bakgrundsprocesserna får för lite cpu-tid men att de är optimerade för snabbare minnen. Kan ju också vara någon form av race condition som infinner sig.