Webhallen vägrar reklamation pga. undermålig emballering trots att datorn skickades i org. förpackningen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SLARVA:

@videopac Jag tänker mer så här, varför skulle TS anmäla ett fel och skicka in datorn om det inte var ett fel på den?

TS kanske har råkat ha sönder något i datorn. Men det vore väl inte så smart att skriva här för då skulle folk istället skriva helt andra saker och inget medhåll skulle kunna utkvitteras. Och dessutom skulle det fungera extremt dåligt som påtryckningsmedel/utpressning mot företaget i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Palla det... kanske om man beställde tre paket om året..

Hellre filma i någon minut en att krångla med kundtjänst efteråt.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag hade skickat vidare ärendet till andra på Webhallen, bara för info. Nu vet vi ju inte om det är så att det är helt sanningsenligt, men det är alltid bra att kanske få dem att påminna/uppdatera sina rutiner. Om det var undermåligt packeterat så skapar det ju bara negativa saker.

Du får missnöjda kunder, du får ökade returer och massor med badwill. Visst ska man inte släppa igenom vad som helst, du bör vara hård. Men å andra sidan så innebär det här att en dator som vi hittar på kostar 15000:- antagligen har kostat ungefär lika mycket bara i timkostnad för personal, lägg där till badwill och eventuell missad/minska försäljning pga. detta.

Det finns så klart många som åsamkar skador själva och sedan försöker fuska sig till garantiärenden, men jag tror att det också kan vara fall där personal slarvat/otur och där man kan pushar ärendet för långt. Nu jobbar jag inte på Webhallen så jag har givetvis ingen insyn i andelen procent sålda configs som genererar retur, men har man ett brand som ska stå för kvalité bör det också genomsyras - hela vägen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av crew seven:

Shit pommes räknar dom verkligen med att man ska behålla kartongen?

Sorry men det är ju fullt vettigt att behålla kartonger till delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Ok, så ta bort punkt 1 och 2. Varför vill dem att TS ska göra en anmälan om transportskada när TS hade problem med kortet innan skadan och även skickat in bevis till dem innan transporten där "skadan" skulle ha skett.

Hur ska webhallen kunna bekräfta fel på kortet om det finns en uppenbar transportskada som gör att det inte fungerar? I ett senare inlägg säger han fått hjälp att löda fast en sak på kortet vilket gör att det nu fungerar, något som tyder på att något uppenbarligen skadats/knäckts under transporten.

Hur man än vrider och vänder på det så är det kundens ansvar att se till att returtransporten sköts på rätt sätt. Går något sönder då så kan webhallen omöjligen bekräfta ett tidigare fel.

I den här typen av trådar kan jag tycka att blir är en väldig fokus på folks rättigheter, men väldigt lite fokus på folks skyldigheter.

Permalänk
Medlem

varför skickade du inte bara grafikkortet o hela datorn om det var ändå bara kortet som var sönder ?

sen kan dom inte skylla på att du packade dåligt, om du skickade tillbaka i exakt samma sätt som du fick den, ja hur kommer dom undan med att skicka så till kunden då? nåt är ju fel av dom isf...

Permalänk
Medlem

Den som på riktigt tror att något seriöst bolag skulle diskutera privata ärenden i en offentlig tråd är helt fel ut.
Vidare tror jag de inte vill ge sig in i en tråd fylld av nerd rage...

Jag har mina åsikter om WH och har de aldrig som primär butik. Den här tveksamma tråden gör dock ingen skillnad hur jag ser på WH, totalt bevisfattig. Ni vet, två sidor av ett mynt...

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

@Frispel: Varför kontakta Webhallen och skapa ärende från första början.. för skoj skull?

Permalänk
Medlem

Bilder av packning när man tar emot grejer är alltid bra för sådant här. Känner du med dig att fellet ligger hos dem så kontakta ARN.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Bilder av packning när man tar emot grejer är alltid bra för sådant här. Känner du med dig att fellet ligger hos dem så kontakta ARN.

Det hade du vetat att han redan har gjort om du läst tråden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@Frispel: Varför kontakta Webhallen och skapa ärende från första början.. för skoj skull?

Troligen för att han hade problem med grafikkortet? Mig veterligen har ingen ifrågasatt detta?

Samtidigt så är det avsändarens ansvar att se till att packningen klarar postnords hantering. Om datorn kommer fram och har en transportskada, hur ska då Webhallen kunna bekräfta att det är grafikkortet det är fel på och inte något annat i datorn som stör grafikkortet? Eller ett mjukvaruproblem? Eller en strömkontakt som inte är isatt ordentligt? Eller något annat som kan orsaka problem utan att det faktiskt är grafikkortet som är orsaken?

Avsändaren ansvarar alltid för packningen. Om Webhallen skickar ett paket som kommer fram trasigt så är det Webhallen som är ansvarig. Är det kunden som skickar en retur så är det kunden som är ansvarig.

Permalänk
Jubileumsmästare

Om nu webhallen är så oansvariga att de skickar ihopmonterade system till kund utan att ha något form av stöd för GPU och ramminne i burken, varför skickar man då tillbaka det likadant när man själv har ansvar för returfrakten?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

#14975923

(Länken där funkar tyvärr inte längre, men ett citat av det väsentliga finns att läsa i själva inlägget.)

Nja.

Om nu det finns domstolsfall som säger det, så får man stämma Webhallen om man vill ha detta ordnat. Men troligen har länken tagits bort för folk, felaktigt tror att detta är så det fungerar.

Garanti är 100% frivilligt att lämna av företag.
Enda som är krav är inom EU 2 år, och inom Sverige 3 års reklamationsrätt. Dessa påverkar garantier på så sätt att du inom 6 mån kan mer eller mindre lämna vilken (trasig) produkt som helst åter, då det är upp till företaget att bevisa att du är orsaken till felet, även om de inte lämnar garanti på produkten.

Men efter de 6 mån är det upp till dig att visa att felet är ursprungligt, dvs fanns vid köp/tillverkning om du vill anropa reklamation av varan.

Garantier är sedan ett frivilligt påslag ett företag kan lämna, för att ge lite extra trygghet för kunden ska välja deras produkter eller den återförsäljaren. Och där är både tillverkarens och ÅF garantier i aspekt här, två separata saker. Båda sker efter butikens bestämda regler och har inget med reklamation att göra.

Det är fullt rimligt att om Webhallen lämnar tex 2 års garanti, så sköter de alla garanti/reklamationer osv mot tillverkarna i dessa 2 åren också.

Men efter det har du endast 1 års reklamation kvar, där du måste bevisa ursprungligt fel, och inte slitage, missbruk eller felaktig användning. Tex ett fel som 50% av produkterna har är ett ex. En mobil som alla har detta fel är ett annat. En GPU som slitits ut och varit överhettad tex, är inte reklamation, om du inte kan bevisa att det är en defekt från fabriken.

Kan du bevisa detta så måste ÅF ta hand om ärendet, och kan då välja att använda tillverkarens garanti för det, eller så kan de försöka laga/kompensera på annat sätt inom vad lagarna för reklamation säger.

Om dock tillverkaren själva ger tex 5 års garanti, kan du skippa reklamationen till ÅF och istället gå med tillverkarens frivilliga garanti, där du måste uppfylla deras krav och villkor (tex du står för frakten är inte ovanligt). Men ÅF är i detta fall inte ansvarig för det, då det inte är reklamation till dem.

Det är viktigt att inse skillnaden var garanti slutar och reklamation börjar. Och vilken väg du väljer avgör också vilket ansvar ÅF har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nja.

Om nu det finns domstolsfall som säger det, så får man stämma Webhallen om man vill ha detta ordnat. Men troligen har länken tagits bort för folk, felaktigt tror att detta är så det fungerar.

Länken försvann när sidan omorganiserades. Du kan numer läsa den på https://lagen.nu/avg/arn/2005-3478

Skrivet av Paddanx:

Garanti är 100% frivilligt att lämna av företag.
Enda som är krav är inom EU 2 år, och inom Sverige 3 års reklamationsrätt. Dessa påverkar garantier på så sätt att du inom 6 mån kan mer eller mindre lämna vilken (trasig) produkt som helst åter, då det är upp till företaget att bevisa att du är orsaken till felet, även om de inte lämnar garanti på produkten.

Men efter de 6 mån är det upp till dig att visa att felet är ursprungligt, dvs fanns vid köp/tillverkning om du vill anropa reklamation av varan.

Garantier är sedan ett frivilligt påslag ett företag kan lämna, för att ge lite extra trygghet för kunden ska välja deras produkter eller den återförsäljaren. Och där är både tillverkarens och ÅF garantier i aspekt här, två separata saker. Båda sker efter butikens bestämda regler och har inget med reklamation att göra.

Ja, garanti är frivilligt att lämna, det har du helt rätt i. Men det handlar inte om en garanti har getts eller ej, utan om vad som benämns som garanti för säljarens räkning (https://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-rakni...).

Skrivet av Paddanx:

Det är fullt rimligt att om Webhallen lämnar tex 2 års garanti, så sköter de alla garanti/reklamationer osv mot tillverkarna i dessa 2 åren också.

Det är också fullt rimligt att en konsument, som åtnjuter ett starkt skydd, skall slippa hålla reda på vem i ledet tillverkare, importör, generalagent, säljare etc. han skall vända sig till vid vilket fel (olika garantier kan ha olika villkor) och efter vilken tidsfrist (olika garantier kan ha olika längd). Därför pratas det om "för säljarens räkning" resp. "framstår som en enhet för konsumenten".

I den första länken ovan står följande att läsa (min understrykning):

'Nämnden konstaterar att det i förarbetena till konsumentköplagen (se prop. 1989/90:89 s. 111) särskilt anges att 21 § konsumentköplagen blir tillämplig även om det är någon annan än säljaren som lämnat garantin. I förarbetena nämns som ett exempel att det är tillverkaren som har ställt ut garantin. Det anges där vidare att köparen i ett sådant läge kan göra gällande påföljder av fel i varan mot säljaren när en försämring uppkommer under garantitiden. I förarbetena anges vidare att ”det typiska fallet är att köparen i samband med köpet mottar en särskild garantiutfästelse från tillverkaren”.'

Lagens förarbeten är alltså det resonemang som lagstiftarna fört inför att lagen instiftats. Dessa används ofta för att tolka avsikten med lagar.

Skrivet av Paddanx:

Men efter det har du endast 1 års reklamation kvar, där du måste bevisa ursprungligt fel, och inte slitage, missbruk eller felaktig användning. Tex ett fel som 50% av produkterna har är ett ex. En mobil som alla har detta fel är ett annat. En GPU som slitits ut och varit överhettad tex, är inte reklamation, om du inte kan bevisa att det är en defekt från fabriken.

Kan du bevisa detta så måste ÅF ta hand om ärendet, och kan då välja att använda tillverkarens garanti för det, eller så kan de försöka laga/kompensera på annat sätt inom vad lagarna för reklamation säger.

Om dock tillverkaren själva ger tex 5 års garanti, kan du skippa reklamationen till ÅF och istället gå med tillverkarens frivilliga garanti, där du måste uppfylla deras krav och villkor (tex du står för frakten är inte ovanligt). Men ÅF är i detta fall inte ansvarig för det, då det inte är reklamation till dem.

Det är viktigt att inse skillnaden var garanti slutar och reklamation börjar. Och vilken väg du väljer avgör också vilket ansvar ÅF har.

När du vänder dig till säljaren så behöver du aldrig, vilket många felaktigt tror (jag påstår inte att du är en av dem), välja mellan att använda garantiutfästelser (såsom butikens egen garanti eller tillverkargarantin) eller konsumentköplagens sk reklamationsrätt. Samtliga gäller. Vänder du dig däremot till tillverkaren så kan du endast åberopa tillverkargarantin, ej butiksgarantin eller KKöpL (annat än i undantagsfallet med "tidigare säljled" om säljaren upphört med sin verksamhet).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khalat:

Ja tydligen, fick veta sist jag ringde dem att jag kunde ha tagit bort kortet och skickat den separat.
Då hade dem sagt nej man får inte öppna burken och leka med komponenterna

Skickades från m.sweclockers.com

Fick burken, custom build byggt av Webhallen hem i slutet av förra året, den var väl paketerad, såväl på insidan som utsidan.
T.o.m klistermärke där det stog att ta ut packningarna, stöden inne i burken.
Jag har skickat DDR minnen som RMA, custom build, på grund av att en av minnena slutade funka efter en månad.
Dvs, jag hade inga problem med Webhallen, pga att jag testade vilket av minnena som var felaktigt.
Dock så var det ett par = båda skickades tillbaka.
Och efter tester så fick jag ett nytt minnespar tillbaka.

Ett halft år innan du ens testade burken, läste jag rätt?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Fick burken, custom build byggt av Webhallen hem i slutet av förra året, den var väl paketerad, såväl på insidan som utsidan.
T.o.m klistermärke där det stog att ta ut packningarna, stöden inne i burken.
Jag har skickat DDR minnen som RMA, custom build, på grund av att en av minnena slutade funka efter en månad.
Dvs, jag hade inga problem med Webhallen, pga att jag testade vilket av minnena som var felaktigt.
Dock så var det ett par = båda skickades tillbaka.
Och efter tester så fick jag ett nytt minnespar tillbaka.

Ett halft år innan du ens testade burken, läste jag rätt?

Varför? - Du skulle tagit dom till svetsarn i byn och bett dom löda på lite extra silver på minnena

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Shit pommes räknar dom verkligen med att man ska behålla kartongen?

På den tiden SIBA och OnOff var stora i branchen så vägrade de ALLA reklamationer om inte varan returnerades i orginalförpacking. Stod klart och tydligt i deras försäljningsvillkor, att så var fallet. Kan vara likadant hos webhallen.

Visa signatur

You'll drive me Wild, I'll drive you crazy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakko504:

På den tiden SIBA och OnOff var stora i branchen så vägrade de ALLA reklamationer om inte varan returnerades i orginalförpacking. Stod klart och tydligt i deras försäljningsvillkor, att så var fallet. Kan vara likadant hos webhallen.

https://lawline.se/answers/maste-jag-ha-kvar-originalforpackn...

Citat:

Det finns inget juridiskt krav på att du ska ha kvar originalförpackningen till produkten. Däremot måste du på något sätt kunna styrka att du köpt varan hos den aktuella näringsidkaren genom till exempel ett kvitto eller kontoutdrag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Varför? - Du skulle tagit dom till svetsarn i byn och bett dom löda på lite extra silver på minnena

Skulle blivit för dyrt. Han ville ha 20 tusen för det jobbet. Mycket dyrare än vad datorn kostade.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-