Snabbtest: Red Dead Redemption 2 med olika antal processortrådar

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Red Dead Redemption 2 med olika antal processortrådar

Hur många processorkärnor och trådar krävs egentligen för att driva runt Red Dead Redemption 2? Redaktionen laddar upp med ett snabbtest för att gå till botten med detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Galet om man ej kan spela detta med fyra kärnor.

Permalänk
Skrivet av korvOlle:

Galet om man ej kan spela detta med fyra kärnor.

Spelet är ju gjort för konsollerna som har 8 kärnor, samt 8GB unifierat RAM/VRAM*, vilket syns på minnesanvändningen av spelet.

*om jag inte minns fel.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Roligt att utvecklare börjar nyttja fler kärnor och inte lämna prestanda oanvänd på samma sätt. Jag skulle gissa att AI och annat som simuleras (och finns mer av i staden) kan vara bidragande till att det märks så tydligt när man kommer in i staden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vettigt flertrådat mao. 8kärnor är det som gäller för framtida spel

Permalänk
Medlem

Testa gärna med en Ryzen 3900X också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Spelet är ju gjort för konsollerna som har 8 kärnor, samt 8GB unifierat RAM/VRAM*, vilket syns på minnesanvändningen av spelet.

*om jag inte minns fel.

Så var det ju för GTA V också men där har de gjort så att man åtminstone kan spela med fyra kärnor.

Nu har det ett tag sedan GTA V kom ut till PC och Red Dead 2 är ju betydligt snyggare osv, men jag tycker ändå det hela är galet.

Jag tycker hela releasen känns påskyndad och opolerad, en i5 7600k borde man kunna spela med.

Permalänk
Medlem

Känns som om Ryzen 3600 och ett 2070 super är det som skall till för att hålla sig över 60 fps i detta spel med bra grafik.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Cries in 4670k

Permalänk
Medlem

Det kommer att blir enorm skillnad i CPU-prestanda på kommande konsolerna.
DF uppskattar att det kan bli så mycket som 5-6 gånger det som finns på de nuvarande konsolerna.

Sjukt häftigt också att se 16 trådar som standard/minimum om ett par år.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Så var det ju för GTA V också men där har de gjort så att man åtminstone kan spela med fyra kärnor.

Nu har det ett tag sedan GTA V kom ut till PC och Red Dead 2 är ju betydligt snyggare osv, men jag tycker ändå det hela är galet.

Jag tycker hela releasen känns påskyndad och opolerad, en i5 7600k borde man kunna spela med.

GTA V byggdes dock för last gen konsoler, så nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PalmiNio:

GTA V byggdes dock för last gen konsoler, så nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att de har byggt detta spel för nästa generations konsoler som inte har släppts ännu men som går att spela på Xbox One och PS4 och nu finns på PC? Att det är ifrån dessa konsoler portningen har gjorts? Det var ju inga andra 8 kärnor då mot nu?

Sedan vore det kul om det inte gick att spela spel med under 8 kärnor för att konsoler har 8 kärnor, det har ju portats lite spel till PC om man säger så som gått att spela med 4 kärnor...

Permalänk
Medlem

Det är med andra ord konsolerna som styr multiformat spel. Som väntat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Du menar att de har byggt detta spel för nästa generations konsoler som inte har släppts ännu men som går att spela på Xbox One och PS4 och nu finns på PC? Att det är ifrån dessa konsoler portningen har gjorts? Det var ju inga andra 8 kärnor då mot nu?

GTA V var ju Xbox 360 och PS3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är det jag som läser slarvigt eller står det inget om hur processorn belastas med fyra trådar? Är det 100% last på samtliga trådar? Det ser nästan ut som att det är lite konstigt kodat iom skillnaden från 4 till 6, att spelet ”måste” ha tillgång till fler trådar, alltså att det inte handlar om ren total prestanda. Fyra skylake kärnor i 5ghz bör ju fortfarande vara brutalt mycket snabbare totalt sett än det i ett ps4, så även om det nu är 100% CPU last så ”borde” det fortfarande inte bli i princip ospelbart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

6 kärnor, 6 trådar = inte bra.
6 kärnor, 12 trådar = bra?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Man bör kanske ha specificerat det här som systemkrav? i7 920 lär ju klara sig betydligt bättre än i5 2500K exempelvis?
Tycker å andra sidan det är positivt att man lyckas nyttja fler trådar för att åstadkomma sånt som annars inte skulle gå (om nu så är fallet?).

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

GTA V var ju Xbox 360 och PS3

Skickades från m.sweclockers.com

Ja juste, alla spel som portats från Xbox One och PS4 går inte att spela med mindre än 8 kärnor...

Permalänk
Medlem

man märker nu att ens gamla 4c/4t cpu lätt slår i 100% taket på samtliga kärnor i moderna titlar medan den äldre 1700 ryzen som fick redigt med stryk i många titlar när den kom nu sticker i från den snabba med få trådade cpun i moderna titlar.

i ghost recon: breakpoint så blev det så uppenbart att jag byggde om extradatorn och fimpade gamla 2500k @ 4.5ghz mot ryzen 1700 @ 3.8ghz.
då gick jag från ca 18-25 fps till mellan 50-60fps med lite bättre detaljnivå (gammalt 7970). kunde köra medel på många inställningar istället för ultra low eller off som jag gjorde med 2500k.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Ja juste, alla spel som portats från Xbox One och PS4 går inte att spela med mindre än 8 kärnor...

Det har jag inte sagt. Men du hävdade att GTA V var byggt för samma teknik som RDR2. Ville bara förtydliga varför det inte stämmer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Det har jag inte sagt. Men du hävdade att GTA V var byggt för samma teknik som RDR2. Ville bara förtydliga varför det inte stämmer

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för rättelsen! Men ps3 hade 8 kärnor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Tack för rättelsen! Men ps3 hade 8 kärnor också.

PS3 hade 7 och XBOX 360 hade 6.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

PS3 hade 7 och XBOX 360 hade 6.

Aj då, då borde vi inte kunnat spela GTA V under 7 eller 6 kärnor om man skall gå på argumenten ovan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Insanyrd:

6 kärnor, 6 trådar = inte bra.
6 kärnor, 12 trådar = bra?

6 trådar fungerar ju hur bra som helst?

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett rtx 2070 super med i5 8600k och 16 gb ram på 1440p och det funkar väl hyfsat, har väl ca 50-90 fps beroende på var jag befinner mig och gör. Men har upplevt enorma fryslagg som håller i sig och tillslut krashar spelet, eller får ett felmeddelande från spelet att jag blivit disconected...

Vad beror detta på? För klen cpu? Eller spelet är det spelet som det är fel på?

Jag spelar endast online!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Vore intressant med renderingstider (och prestanda) för Ryzen, speciellt 3900x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

6 trådar fungerar ju hur bra som helst?

Nja...

"Sammanfattande tankar kring trådskalning i Red Dead Redemption 2
Med facit i hand tycks Red Dead Redemption 2 vilja ha någonstans mellan sex och åtta tillgängliga processortrådar för att rulla helt felfritt. Anledningen varför vi skriver "någonstans mellan" är för att vi även stötte på vissa mindre problem ihop med den sexkärniga modellen Core i5-8600K, där denna under ett fåtal fall kunde uppvisa liknande fryssymptom som den fyrkärniga Core i3-8350K."

Rätta mig gärna om jag har fel men i5 8600k har väl bara 6 kärnor och 6 trådar?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Men.... Hur är det när man inte sitter med ett 2080Ti? Fortfarande samma problem med få trådar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Cries in 4670k

*Torkar dina tårar med 4790k*

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Roligt att utvecklare börjar nyttja fler kärnor och inte lämna prestanda oanvänd på samma sätt. Jag skulle gissa att AI och annat som simuleras (och finns mer av i staden) kan vara bidragande till att det märks så tydligt när man kommer in i staden.

Skrivet av adzer:

Vettigt flertrådat mao. 8kärnor är det som gäller för framtida spel

Nej, det nyttjar inte nödvändigtvis fler kärnor effektivt, utan snarare fler trådar.
4/8 presterar väldigt nära 8/8 även fast 8/8 har dubbelt så många kärnor, vinsten där är minimal i annat än 1080p med ett 2080 ti!

Men ja, roligt att det drar nytta av trådarna, även om den egentligen kanske inte behöver processorkraften från de åtta kärnor.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.