Permalänk

Hjälp med aktiv bas!

Hej SweClockers, Kanske lite udda fråga men jag behöver hjälp med en aktiv bas/subwoofer till mitt rum och är ganska ny på att koppla ljud, min "förstärkare är en pioneer vsx-516 och basen är en pioneer s-w80s förstärkaren har en subwoofer pre-out och basen har line in och line out verkar dock inte funkar för mig.

Permalänk
Medlem

@theredfox: Har du aktiverat basen i setup menyn?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Har du satt frontarna som small och aktiverat subwoofer i setup?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

@theredfox: Har du aktiverat basen i setup menyn?

Ja jag har gått igenom hela setup menyn och det står att det är igång och har dragit en detektion på den och den har märkt av subben.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Har du satt frontarna som small och aktiverat subwoofer i setup?

Ja jag har provat det och det blev ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och du har kopplat in subbens line-in? Dragit upp volymen på subben?
Fungerar subwoofern?

Kan ju flika in att det inte var mycket till sub, jag har ingen aning om vad du har för högtalare, men den lär inte ge så mycket extra knuff.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Du måste sätta subwoofern som "Plus" för att den ska aktiveras vid stereoljud på Pioneers förstärkare. Görs på samma ställe du ställer in andra högtalares storlek i menyn.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Du måste sätta subwoofern som "Plus" för att den ska aktiveras vid stereoljud på Pioneers förstärkare. Görs på samma ställe du ställer in andra högtalares storlek i menyn.

Nej, det är inte korrekt. Plus används om man vill ha subwoofern aktiv även för de kanaler som är satta som large. Du har då ingen delning mellan subwoofern och de övriga högtalarna.

Yes = LFE-signaler och basen under delningsfrekvensen för högtalare satta som Small går till subben
Plus = LFE-signaler och Basen från samtliga högtalare oavsett Small / Large går till subben..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Och du har kopplat in subbens line-in? Dragit upp volymen på subben?
Fungerar subwoofern?

Kan ju flika in att det inte var mycket till sub, jag har ingen aning om vad du har för högtalare, men den lär inte ge så mycket extra knuff.

både höjt volymen på subben och har line in och ja den ska fungera, den gjorde det senast jag testade den iaf.

Skickades från m.sweclockers.com