Är detta emballage rimligt? - Proshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är ju korrekt att paketera känslig elektronik så och skulle det mot förmodan råka ut för skador så är det bara att reklamera, alternativt meddela dem så att det finns dokumenterat om problem skulle uppstå senare. De uppmanar en att ringa, men jag skulle maila, alternativt spela in samtalet om man ringer och då också se till att det finns information (ordernr, datum, etc) så att samtalet går att tidsbestämma.

Kan inte hitta deras krav gällande retur, verkar så att man måste en order för att komma åt det.

Tack, ska ha det i åtanke.

Permalänk
Medlem

Heh, lite underhållande att TS fått typ 75% inlägg med samma innebörd. Inte så många som läser tidigare inlägg, kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl inte orimligt, men personligen tycker jag att det är undermåligt.

Har inte för mig att Proshop brukar snåla på emballaget på det där sättet i vanliga fall dock, men jag kanske minns fel.

Sämst var Pixmania, på den gamla dåliga tiden, som slängde in alla grejer lösa i en stor kartong så de skramlade runt under transporten. Bara tur att inget pajade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är ju bara butiken som tar en risk här. Fungerar grafikkortet? Ja då var emballaget tillräckligt. Fungerar det inte och man ser tydligt att kartongen är skadad, då räckte det inte.

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade av returpolicy bland olika aktörer i PC-branschen så läs denna artikel:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.713216/returer-arn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

För er som är intresserade av returpolicy bland olika aktörer i PC-branschen så läs denna artikel:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.713216/returer-arn

Så Dustin är de med "bäst" returpolicy. Webhallen och Inet friskriver sig på sidan, men är mer flexibla i verkligheten. Övriga är sådär...

Det var en bra länk. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Har du ens tänkt på hur grafikkorten fraktas till återförsäljaren? Inte paketeras varje lådan i en låda med bubbelplast runt sig.

Grafikkortet sitter löst i lådan? Ja det är väl inte Proshops fel precis. Då spelar det inte heller så stor roll hur Proshop paketerar den.

Vad är egentligen problemet? Är det DOA så får väl det RMA:s till Proshop så får de stå för kostnaden.

Men kan hålla med att det är lite fattigt paketerat jämfört med andra återförsäljare. Men fungerar grafikkortet så ser jag inga problem med det. När jag sålt grafikkort så paketerar jag de så.

Självklart paketeras inte varje grafikkort i en egen låda med bubbelplast när de skickas till en återförsäljare. Men de skickas inte en och en invirad i brunt presentpapper heller. När man skickar till återförsäljare/lager så är det generellt bulk-leveranser vi talar om och därmed oftast leverans på pall, vilket är en oerhört riskfri hantering om man jämför att skicka småpaket till slutkonsumenter.

Rent generellt så är problemet jag ser med dålig paketering att det kan vara svårt att avgöra om en transportskada uppstått på väg till eller från konsumenten. Om man exempelvis hämtar ut sitt paket, men ångrar sig och skickar det i retur utan att öppna och verifiera att produkten fungerar, så blir det mer eller mindre omöjligt att säga om det är säljaren eller köparen som är ansvarig för eventuella transportskador. Eftersom det inte går att säga under vilken transport skadan uppstod. Samma sak kan givetvis hända om du gör en reklamation, och säljaren sedan anser att produkten blivit transportskadad på vägen tillbaka till lagret...

Permalänk
Medlem

Jag handlar bara av företag som paketerar bra av denna anledning, jag väljer ju själv om jag vill köpa det för en hundring billigare med dålig paketering eller betala extra för att få en sjysst paketering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Har du ens tänkt på hur grafikkorten fraktas till återförsäljaren? Inte paketeras varje lådan i en låda med bubbelplast runt sig.

Grafikkortet sitter löst i lådan? Ja det är väl inte Proshops fel precis. Då spelar det inte heller så stor roll hur Proshop paketerar den.

Vad är egentligen problemet? Är det DOA så får väl det RMA:s till Proshop så får de stå för kostnaden.

Men kan hålla med att det är lite fattigt paketerat jämfört med andra återförsäljare. Men fungerar grafikkortet så ser jag inga problem med det. När jag sålt grafikkort så paketerar jag de så.

Jag antar att det kommer packat på en pall till proshop? Går knappast att jämföra med ett individuellt kort som skickas genom exempelvis PostNords pakethantering.

Jag kan ha fel dock då jag ej jobbat med det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Utan att titta eller läsa andras inlägg så säger jag: Ja. Detta är helt okej med tanke på att originalkartongen är bra nog att skydda ett kort i. Massor med ”skum” som skyddar kortet väl. Var glad att du fick en påse runt så att originalkartongen ändå skyddas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Det är helt rimligt. Du är lite nojig TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

@evirob: Ja, det vore väl rimligt för elektronik vid värde av 6500 kr?
Jag har aldrig fått ett grafikkort levererat utan bubbelplast från tex. inet.

GPUn ligger väl inte löst i originalkartongen? Alla kort jag köpt har legat i cellplast/skumgummi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Beställde ett GTX 1080 AMP Extreme därifrån för 2 årsen.. Det var också bara inslaget i vanligt papper. Dock inga intrycka hörn eller dylikt. Ser inget problem med detta

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

@evirob: Ja, det vore väl rimligt för elektronik vid värde av 6500 kr?
Jag har aldrig fått ett grafikkort levererat utan bubbelplast från tex. inet.

Personligen har jag aldrig fått nåt MED bubbelplast från inet. Allt jag fått har varit i princip i en vikt kartongskiva.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

@PsyCor:
Problemet är väl att deras returpolicy säger att kunden står för risken vid tillbakaförsändelser. Det är helt vrickat att dem kan skicka ett så dåligt emballerat paket och sedan kräva att kunden ska paketera det ordentligt vid retur.
Men jag kanske är ute och cyklar.
Det är små skarv och bucklor på paketet som indikerar att det utsatts för tryck. Eftersom grafikkortet inte heller verkar sitta helt fast på insidan så blir jag paranoid.

Deras ansvar blir ju inte mindre för att de valt att lita på att tillverkarens förpackning klarar att skickas i princip som den är.
De ställer ju inte heller något krav på att man paketerar det annorlunda vid retur, kunden kan ju göra precis likadant, med samma risknivå. (Iaf förutsatt att tillverkarens förpackning går att återförsluta motsvarande hur den var från början.)

Skillnaden är ju förstås att de har massor av försändelser att slå ut kostnaden för eventuella problem över, kunden har ju inga volymer att tala om för att sprida risken och vill därmed kanske inte ta ens en liten risk om det är en dyr vara.

Dock har det ju aldrig varit något krav att säljaren ska bistå med emballage vid en eventuell retur, så jag vet inte om man kan klandra dem för detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304