Permalänk

Spillt kaffe på Corsair K95 tangentbord

Min katt gick framför tangentbordet och putta till min thermomugg över det hela. Fick upp den blixtsnabbt så endast en liten mängd kaffe spilldes. Kopplade ut det så fort jag kunde men datorn står väldigt trångt så det tog ändå 1min+. Plockade bort tangenterna och såg att det var kaffe i flera switchar bla return. Skakat på det och ligger nu upp o ner, vad mer bör jag göra? Har ingen erfarenhet av att "rädda" mekaniska tangentbord

Raderat skrik på hjälp i rubriken /Mod
Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Min katt gick framför tangentbordet och putta till min thermomugg över det hela. Fick upp den blixtsnabbt så endast en liten mängd kaffe spilldes. Kopplade ut det så fort jag kunde men datorn står väldigt trångt så det tog ändå 1min+. Plockade bort tangenterna och såg att det var kaffe i flera switchar bla return. Skakat på det och ligger nu upp o ner, vad mer bör jag göra? Har ingen erfarenhet av att "rädda" mekaniska tangentbord

Haha de där har jag gjort 2 gånger, bara att kasta bort och köpa nytt.
Har aldrig lyckats få de att fungera efter spill.

Permalänk
Medlem

@-=Sh/\rK=-: Jag har spillt kaffe över mitt tangentbord 289459024 gånger, har du tur så funkar det perfekt efter du låtit det torka, men antagligen kommer du behöva plocka bort tangenter och kanske även switches om det är möjligt på ditt tangentbord.

https://www.hungerford.tech/2016/01/help-i-spilled-coffee-on-...

samt

https://www.pcgamingrace.com/blogs/guides-resources/cleaning-...

Ger någorlunda bra genomgång med tips.

Permalänk
Medlem

Jag har spillt kaffe, öl, nudlar och dricka över många tangentbord i mina dar.. Jag tror bara att ett tangentbord överlevt. 😂

Risken är stor att du får köpa ett nytt tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Inaktiv

Jag har då aldrig lyckats få mina 2 att funka, bägge fick 2-3 dl kaffe över sig.

Permalänk

Lär nog få köpa nytt, framförallt om det är inne i switcharna.
Kommer inte dofta så gott heller när det torkat in.

Permalänk

Ok tack för svaren. Gäller det mekanniska tgb som har slutat fungera just? Har räddat flera rubber dome tgb, genom att plocka ner dom i beståndsdelar och rengöra pcbn men switchar är det ju annorlunda med. Vet inte hur pass känsliga dom är eller om dom ens går att "öppna".

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Du behöver inte köpa nytt så länge tangentbordet funkar efter att det torkat. Finns ju risk för att du kortslöt pcbn.
Om det funkar men blev klibbigt så ta isär det och lägg det i en hink med vatten och diskmedel, skrubba med vanlig diskborste och torka noggrant med hårfön & tops innan du stoppar i strömsladden. Har gjort detta flera gånger med mekaniska tangentbord

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Avstängd

Mitt k70 dog av spilld öl, försökte rädda den men det var helt hopplöst. Är i stort sätt bara att köpa ett nytt t-bord som gäller, kanske spara tangenter och annat du kan salvaga från ditt nuvarande om du ska skaffa ett likadant.

@Hassel fd Jompenleet:
Vet inte hur det är på K95 men på K70 så var det dubbla lager inuti tangentbordet som inte var fästa med skruv. Så man kommer inte in mellan lagren för att rengöra där.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Du behöver inte köpa nytt så länge tangentbordet funkar efter att det torkat. Finns ju risk för att du kortslöt pcbn.
Om det funkar men blev klibbigt så ta isär det och lägg det i en hink med vatten och diskmedel, skrubba med vanlig diskborste och torka noggrant med hårfön & tops innan du stoppar i strömsladden. Har gjort detta flera gånger med mekaniska tangentbord

what.

Visst tar du lös kretskort och allt, visst kan du rengöra med vatten och diskmedel, man gör du inte det, förstör du det garanterat

Permalänk
Medlem

Vill du göra det ordentligt.
ta bort keycaps, öppna upp så gott du kan.
köp en flaska " isopropyl alcohol " vilket du kan rengöra med utan att förstöra kretskort etc.
Det tar bort fet och annat, men såklart kan du bara rent mekaniskt rengöra bort kaffe etc.

låt det dusta bort, sätt ihop, och hopppas det fungerar som det ska efter ditt kaffe.

hade absolut testa det, då kaffe inte är kladdigt som en sockerdricka.

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Du behöver inte köpa nytt så länge tangentbordet funkar efter att det torkat. Finns ju risk för att du kortslöt pcbn.
Om det funkar men blev klibbigt så ta isär det och lägg det i en hink med vatten och diskmedel, skrubba med vanlig diskborste och torka noggrant med hårfön & tops innan du stoppar i strömsladden. Har gjort detta flera gånger med mekaniska tangentbord

Ok låter bra!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Har spillt både kaffe, saft, mjölk och fanta på/i tangentbort...
Monterat isär allt, sköljt noga i ljummet vatten och låtit torka framför fläkt i minst 1 dag alla gånger.
Fungerat varje gång.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Ok låter bra!

Rengör ordentligt. Har du otur behöver du plocka isär switcharna i sig och rengöra. Om det är värt hänger väl mer vad det kostar för dig tidsmässigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

Mitt k70 dog av spilld öl, försökte rädda den men det var helt hopplöst. Är i stort sätt bara att köpa ett nytt t-bord som gäller, kanske spara tangenter och annat du kan salvaga från ditt nuvarande om du ska skaffa ett likadant.

@jompenleet:
Vet inte hur det är på K95 men på K70 så var det dubbla lager inuti tangentbordet som inte var fästa med skruv. Så man kommer inte in mellan lagren för att rengöra där.

Aj fan detta låter ju inte bra Har ej heller hittat någon disassembly guide till den nya versionen av K95 som jag har så vet inte hur det ser ut inne.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Vill du göra det ordentligt.
ta bort keycaps, öppna upp så gott du kan.
köp en flaska " isopropyl alcohol " vilket du kan rengöra med utan att förstöra kretskort etc.
Det tar bort fet och annat, men såklart kan du bara rent mekaniskt rengöra bort kaffe etc.

låt det dusta bort, sätt ihop, och hopppas det fungerar som det ska efter ditt kaffe.

hade absolut testa det, då kaffe inte är kladdigt som en sockerdricka.

Tatt bort keycaps och "dunkat" ut så mycket kaffe det går ur switcharna. Ska testa att låta det torka nu, kanske lägga det på ett element tills imon och så om det funkar och annars gå på med isopropanol. Får hoppas pådet bästa.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Jag spillde ganska mycket kaffe på mitt ducky för ungefär ett år sedan. Använder det fortfarande. Vad jag gjorde var att 1. Snabbt koppla ut det
2. Bada PCBn i batterivatten typ 30 min och tryckte in switcharna så vattnet går in i dem också
3. Sedan "skölja" med kemisk ren bensin, torka med papper och låta lufttorka i några dagar.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Min katt gick framför tangentbordet och putta till min thermomugg över det hela. Fick upp den blixtsnabbt så endast en liten mängd kaffe spilldes. Kopplade ut det så fort jag kunde men datorn står väldigt trångt så det tog ändå 1min+. Plockade bort tangenterna och såg att det var kaffe i flera switchar bla return. Skakat på det och ligger nu upp o ner, vad mer bör jag göra? Har ingen erfarenhet av att "rädda" mekaniska tangentbord

Bort med keycaps, sen skruva upp bordet så du får ut hela kortet, sen ner i badkaret med allt och duscha det väl med ljummet vatten + några droppar diskmedel, går även bra att köra i diskmaskinen utan medel då och på lägsta värmen. låt torka 48-72 timmar och sen skruva ihop.
Keycaps går bra att tvätta i en nätpåse, i diskmaskinen eller för hand dock undvik tvättmaskin.

Gjort så några gånger, blir som nytt och dessa funkar fortfarande utmärkt..

EDIT: kan vara bra att slutduscha det hela med avjoniserat/destillerat/batterivatten för att undvika kalkavlagringar, om man har S.K hårt vatten...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Jag spillde öl i ett K65 Tbord och öppnade allt och spolade av i duschen som ovanstående skrev.
Lät allt torka öppet en vecka och skruvade ihop allt och den fungerar perfekt.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Rengör ordentligt. Har du otur behöver du plocka isär switcharna i sig och rengöra. Om det är värt hänger väl mer vad det kostar för dig tidsmässigt.

Aha om det går att plocka isär switcharna finns det ju hopp iaf

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Jag spillde ganska mycket kaffe på mitt ducky för ungefär ett år sedan. Använder det fortfarande. Vad jag gjorde var att 1. Snabbt koppla ut det
2. Bada PCBn i batterivatten typ 30 min och tryckte in switcharna så vattnet går in i dem också
3. Sedan "skölja" med kemisk ren bensin, torka med papper och låta lufttorka i några dagar.

Ok batterivatten har jag inte hört förut. Det ska jag undersöka. Tack!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

2 av 2 tangentbord och en ljudmixer jag (+katten) spillt kaffe, cola eller vatten över har överlevt, varav ett mekaniskt tangentbord.

Skruvade isär, diskade alla keycaps, torkade av det ytliga med fuktig trasa och öppnade upp det jag kunde och torkade med tops och någon elektronik-rengöring-tvätt shofräs.
Colan på ljudmixern va absolut värst att få rent, men den gick iaf öppna upp till beståndsdelar.

Kaffe på mekaniskt tangentbord och vatten på ett rubberdome va lugnt

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Bort med keycaps, sen skruva upp bordet så du får ut hela kortet, sen ner i badkaret med allt och duscha det väl med ljummet vatten + några droppar diskmedel, går även bra att köra i diskmaskinen utan medel då och på lägsta värmen. låt torka 48-72 timmar och sen skruva ihop.
Keycaps går bra att tvätta i en nätpåse, i diskmaskinen eller för hand dock undvik tvättmaskin.

Gjort så några gånger, blir som nytt och dessa funkar fortfarande utmärkt..

EDIT: kan vara bra att slutduscha det hela med avjoniserat/destillerat/batterivatten för att undvika kalkavlagringar, om man har S.K hårt vatten...

Kanon tips! Låter som det gått bra med dina rengörningar, får bli nästa steg om det inte funkar nu efter torkning

Är väl ganska mjukt vatten i göteborg men kanske skulle införskaffa lite batterivatten eller liknande imon.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av Wastafari:

2 av 2 tangentbord och en ljudmixer jag (+katten) spillt kaffe, cola eller vatten över har överlevt, varav ett mekaniskt tangentbord.

Skruvade isär, diskade alla keycaps, torkade av det ytliga med fuktig trasa och öppnade upp det jag kunde och torkade med tops och någon elektronik-rengöring-tvätt shofräs.
Colan på ljudmixern va absolut värst att få rent, men den gick iaf öppna upp till beståndsdelar.

Kaffe på mekaniskt tangentbord och vatten på ett rubberdome va lugnt

Härligt! Katter är riktiga spillvandaler 4 av 5 rubberdome tangentbord har jag lycka fixa innan både med cola och sliskig grogg men just switchar är ju lurigare. Men den som lever får se i morgon hur det går

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Kan rapportera att tangentbordet funkar efter det torkat! Enda är att vissa tangenter är lite sticky men verkar inte så farligt. Tack till alla som hjälpt till

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

@-=Sh/\rK=-: tryckte du på keycapsen när dem var under vatten så du fick in vatten i de och rengjorde dem invändigt. Spamma alla eller de tangenterna som inte är prefekt under vatten med lite diskmedel.

Permalänk
Skrivet av agitax:

@-=Sh/\rK=-: tryckte du på keycapsen när dem var under vatten så du fick in vatten i de och rengjorde dem invändigt. Spamma alla eller de tangenterna som inte är prefekt under vatten med lite diskmedel.

Vatten kommer inte i närheten av tangentbordet nu när det funkar igen

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)