Red Dead Redemption 2 – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Sådär då har en västernäventyr dragit igång på riktigt Hade aldrig några problem med launchern eller något, mitt spel drog igång som en klocka och nu har jag lyckats spela en helö del och tagit mig till Valentin men nu måste jag köra till jobbet, grrrrr. Detta spelet kommer jag lägga mååååånga timmar på. Det är fan så vackert

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

@XPerion vet inte vad dina problem är, men om launcher kraschar, testa att uppdatera Windows så gott det går (själv uppdaterade jag till Windows version 1903, och då kraschade inte launchern). Har läst att andra fått det att fungera med att verifiera RDR2 installationen i launcher (gå in i Settings, välj spelet där och klicka på Verify Integrity. Tar en stund dock).

Har testat allt.
- Grafikkort senaste drivrutin 441.12
- Win 10 1903 och uppdaterat allt som finns att hitta i Win Update.
- Uppdaterat launchern till senaste.
- Uppdaterat BIOS till senaste 1403 AM4 combo PI 1.0.0.4 patch B
- Select Run this Program as an Administrator and Disable Full Screen Optimization
- Raderat local profile.

Om Rokckstar inte fixar detta, får ta sista utvägen och ominstallera allting. Har inte tid med det idag och får vänta tills imorron.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Lego Master

Det sägs att kontrollschemat är under all kritik. Vad är er uppfattning, som fått igång det på PC? Både mus/tgb och kontroll.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Det sägs att kontrollschemat är under all kritik. Vad är er uppfattning, som fått igång det på PC? Både mus/tgb och kontroll.

Som GTA V skulle jag säga, där en knapp används till olika funktioner på handkontrollen så används olika tangenter för olika funktioner på PC. Lutar åt att göra som med GTA IV och V för mig, Xbox One kontroller till allt utom att skjuta.

Men tänkte ge kontrollerna en chans till iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:

Jag tycker xbox kontrollen fungerar bra, kör bara story mode nu så att man inte kan sikta riktigt 100% är fine, det är såpass hård autoaim standard typ, (går att minska osv). Men ska man köra Online och vill vara säker på sin headshots så är nog mus och tangentbord att föredra. Annars fungerar kontrollen bra tycker jag

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det var väl ingen som trodde att RDR2 skulle vara lättdrivet på PC i 4K. Chocken: det är det inte.

https://youtu.be/jtXSI2R_crc

Här är ett test med Radeon VII (som i test får lägre score än ett 2080ti) och en Ryzen 3900X och den får mer än detta test i 4K "Ultra" (en del setting verkar vara lägre men kanske är en del av preset)?

Här är en med 9900K och Radeon VII

Vad dessa test verkar vittna om då Radeon VII får dubbelt så bra resultat som ni fick med 2080Ti är att CPU'n ni testade med förmodligen håller tillbaka och "moderna" CPU:er med fler kärnor faktiskt gör skillnad i Red Dead Redemption 2. Riktigt roligt att se, speciellt meed tanke på hur GTA5 var.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon5930:

Som GTA V skulle jag säga, där en knapp används till olika funktioner på handkontrollen så används olika tangenter för olika funktioner på PC. Lutar åt att göra som med GTA IV och V för mig, Xbox One kontroller till allt utom att skjuta.

Men tänkte ge kontrollerna en chans till iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av NatureBoyyy:

@Shudnawz:

Jag tycker xbox kontrollen fungerar bra, kör bara story mode nu så att man inte kan sikta riktigt 100% är fine, det är såpass hård autoaim standard typ, (går att minska osv). Men ska man köra Online och vill vara säker på sin headshots så är nog mus och tangentbord att föredra. Annars fungerar kontrollen bra tycker jag

Ålrajt, tackar.
Det är ju som så att Xbox One Elite Series 2 släpptes nyss...och det suger i nördtarmen att skaffa en sån, RDR2 och sitta i min mancave och leka kabojsare på TVn...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara bäst att skjuta upp ett eventuellt köp av detta spel något eller några år då det är på rea och det förhoppningsvis är fixat och det finns bättre grafikkort på marknaden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@Don_Tool:
Hade inte heller några problem alls, rullar på fint, och vackert ja det är jävligt snyggt alltså!
kommit ett steg längre i story nu än sist, la ner efter en dispyt med xbox-versionen/kontroller/död och förbannelse för något år sen..

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Uppdaterade bios som ett sista desperat försök att få igång spelet. Och nu funkar det

Märkligt att det ska behövas? Har alla andra med problem också AMD?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Uppdaterade bios som ett sista desperat försök att få igång spelet. Och nu funkar det

Märkligt att det ska behövas? Har alla andra med problem också AMD?

Yes! Kommer inte förbi launchern ännu. Sitter på ett b350 mobo med senaste bios. Kan tydligen funka att nedgradera men på riktigt? Orka hålla på att ändra BIOS efter spel? Blir ju löjligt

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

@cerb

Det vanliga är väl att köra G-sync och V-sync på via Nvidias kontrollpanel, sedan stänga av v-sync i spel samt (om det behövs) sätta FPS cap till 3-4 frames under skärmens refresh rate.

Jag brukar t.ex oftast sätta cap på 140 (skärm på 144hz).

Precis, men detta verkar inte fungera i RDR2 utan skärmen verkar tro att han blir matad med fps motsvarande den refresh rate man satt i spelet om inte vsync även är aktiverat i spelet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aja82:

Yes! Kommer inte förbi launchern ännu. Sitter på ett b350 mobo med senaste bios. Kan tydligen funka att nedgradera men på riktigt? Orka hålla på att ändra BIOS efter spel? Blir ju löjligt

Testat ominstallera launcern?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Uppdaterade bios som ett sista desperat försök att få igång spelet. Och nu funkar det

Märkligt att det ska behövas? Har alla andra med problem också AMD?

Jag kör i7 5930k och har problem med launchern.
Åker på jobb en vecka nu och hoppas det är löst då jagvkommet hem.

Har gjort precis allt men vill inte fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cerb:

Precis, men detta verkar inte fungera i RDR2 utan skärmen verkar tro att han blir matad med fps motsvarande den refresh rate man satt i spelet om inte vsync även är aktiverat i spelet.

Jag har vsync inaktiverat, likaså trippelbuffering inaktiverar och g-sync aktiverat och iallafall med vulkan så ser det korrekt ut enligt GFE. Hade inte tid att prova med DX12 igår så kan ju vara skillnad med API med.

Edit: max bildfrekvens i spelet är satt på 90 då det är max för min skärm, ligger runt 60 FPS inne i spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RR_larsson:

Uppdaterade bios som ett sista desperat försök att få igång spelet. Och nu funkar det

Märkligt att det ska behövas? Har alla andra med problem också AMD?

Flera med Intel hade problem igår med. Hur man kan komma förbi med Ryzen har iallafall upptäckts men jag har inte sett hur det gått för de med Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Testat ominstallera launcern?

Nej. Inte ominstallerat launchern faktiskt. Snyggt att hitta något jag inte testat ännu måste jag säga!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har vsync inaktiverat, likaså trippelbuffering inaktiverar och g-sync aktiverat och iallafall med vulkan så ser det korrekt ut enligt GFE. Hade inte tid att prova med DX12 igår så kan ju vara skillnad med API med.

Edit: max bildfrekvens i spelet är satt på 90 då det är max för min skärm, ligger runt 60 FPS inne i spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skumt. Vägrar fungera för min del. Skärmen rapporterar konstant det jag sätter refresh raten till i spelet.
(jag verkar inte ens kunna välja 90.. 85 är närmsta för mig.)

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med adaptiv sync, kolla så att ni kör spelet i fullscreen. För mig fungerar det utan problem även med vsync avstängt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aja82:

Nej. Inte ominstallerat launchern faktiskt. Snyggt att hitta något jag inte testat ännu måste jag säga!

Det var Kenneth som kom med tipset.
https://www.sweclockers.com/artikel/28513-strulig-forsta-dag-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

24 timmar senare kan fortfarande inte ens starta spelet. Sista gången jag dubbel-dippar hos rockstar.

Permalänk
Medlem

Ingen som kollar Eventloggen i Windows se vad den säger? där borde ni få endel info.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Ni som har problem med adaptiv sync, kolla så att ni kör spelet i fullscreen. För mig fungerar det utan problem även med vsync avstängt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör fullscreen. Verkar riktigt mysko för det fungerar prima i alla andra spel jag startar och även nvidias testprogram.

Permalänk
Medlem

Om man köper spelet via Epic Games Store behöver man fortfarande starta spelet via Rockstar launchern? Annars vore de ju ett sätta att komma förbi det problemet.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Ang. G-Sync så funkar det för mig om jag ändrar Graphics API till DirectX 12. Däremot har spelet då som vana att krascha titt som tätt med DX12.

Med Vulkan som API saknas denna sync men har dock inte kraschat (ännu), och även ifall det står att spelet är i Fullscreen så bör detta inte stämma, vilket märks vid alt-tab.

Visa signatur

Intel 9700K // EVGA RTX 2080 XC // Corsair LPX 16GB 3200MHz // Samsung 860 EVO 500GB // GIGABYTE Z390M // Corsair RM750X // Noctua NH-U12S // Asus 27" ROG PG278QR // Logitech G Pro // Ducky One 2 TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffinet:

Om man köper spelet via Epic Games Store behöver man fortfarande starta spelet via Rockstar launchern? Annars vore de ju ett sätta att komma förbi det problemet.

Ja spelet startas med Rockstars launcher.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får extrema fryslagg i online? I mer intensiva lägen (ibland) så fryser spelet till i närmare upp till 10 sekunder, kommer tillbaka 1 sekund och sen fortsätter frysa några gånger sen rullar det på!

Har testat ändra till dx12 men då får jag hemsk fps istället D:

Annars rullar det på bra, kör medium/high i 1440p 60-80 fps, vet inte om jag får någon flaskhalsning men gpu ligger på ca 98% och cpu 70-80 % men den växlar väldigt mycket och ibland kan gpu gå ner till 70 % lite snabbt och cpu gå upp till 100%.
Har hittat några forum där dom skriver att det inte kommer ge flaskhalsning då jag var osäker om jag skulle klara mig på min i5a med 2070 kortet.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakazato:

Ang. G-Sync så funkar det för mig om jag ändrar Graphics API till DirectX 12. Däremot har spelet då som vana att krascha titt som tätt med DX12.

Med Vulkan som API saknas denna sync men har dock inte kraschat (ännu), och även ifall det står att spelet är i Fullscreen så bör detta inte stämma, vilket märks vid alt-tab.

Där satt den!
Det var Vulkan API't som inte ville ge mig g-sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZ76:

Ja spelet startas med Rockstars launcher.

Attans. Och andra sidan så betyder det att jag kan köpa spelet på GMG där spelet är runt 100kr billigare då priserna är i USD istället för Euro, så nån tur i oturen då.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om att ändra ljudkvaliten i windows till 48000hz eller lägre för att inte få problem med ljudet.