Vilka TV-frågor har du inför Black Friday?

Permalänk
Medlem

Vilka av årets tv modeller stödjer 120Hz när man spelar på konsol?

Permalänk
Inaktiv

När ska en TV's UI bli standardiserat? Vill ha android!
Vill ha bättre garantier och hållbarhet på displayen.
Bytt display 3ggr på min Samsung för 40kkr. Den ena utbytespanelen är sämre än den andra. Fläckar, bleeding, clouding, olika färger på helvit bakgrund >:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuff:

Philips trummar på med sitt Ambilight. Jag gillar idén, men efter att ha varit hemma hos en som har en sådan och tittat blev jag besviken. Det laggade helt enkelt för mycket för mig. Händer det något på den fronten, dvs att Ambilight blir rappare?

Köpte nyligen en philips 55oled804/854 (samma modell, olika fot, jag har min hänger på väggen ändå),
trodde inte att jag skulle gilla ambilight (går ju att slå av), köpte TVn för att jag fick ett väldigt bra erbjudande, men gillar faktiskt ambilight. Men har förstått att det fungerar sämre på deras billigare modeller.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig operativsystemen i olika SmartTv's från varandra? För och nackdelar samt saker att tänka på innan man väljer tillverkare utifrån det.

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av roxkz:

Hur ser det ut med eARC på TV-fronten förresten?

Skrivet av nios91:

Vilka av årets tv modeller stödjer 120Hz när man spelar på konsol?

Definitivt egenskaper som ska listas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuffe:

Beror på om det är direkt solljus eller reflektion från en vit vägg.
Men i ärlighetens namn så tror jag att en bättre lösning skulle vara att lägga 50,000kr på en inredningsexpert som löser ditt riktiga problem.
Solen kommer förbli ljus.

Där slog du verkligen huvudet på spiken. Finns väldigt mycket att hämta i att anpassa rummet både för bild och ljud. Sen är det kanske inte alla som kan eller vill göra vardagsrummet till en mancave.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp - kommer ha ett fokus på var du har "gränsen". Det vill säga mellanmodellen som behåller något utan att offra allt för mycket. Det finns i 2019-utbudet en ganska tydlig gräns när man tappar antingen funktioner eller bildkvalitet. Lite kortfattat on-top-of-my-head är det följande gränser:

Samsung RU8: RU7-serien är markant sämre
LG SM85/86: SM82 är sämre funktionsmässigt, men behåller panelkvaliteten. UM7 tappar både och.
Sony XG85: Lägre serier tappar funktioner och har enklare paneler.
Philips PUS7304: kallas "The one" av just denna anledning. Gör tvärtom mot LG och behåller funktioner från PUS8-serien men tar enklare paneler. Oklart vilka som är VA och IPS till exempel.
Panasonic är det GX8 som är gränsmodellen.

Så det är dit du vill nå om du inte har möjligheten att gå på toppmodellerna.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/29549/philips-55...
4000kr rabatt på Philips 55" 4K UHD LED Smart TV 55PUS6804/12, så 5990kr nu. Men det kanske är en betydligt sämre modell än Philips PUS7304?

Annars är jag lite nyfiken på ambilight också. Vad jag har läst så är det många av de som köpt en tv med ambilight som inte gärna köper en tv utan ambilight sen när de skall uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Där slog du verkligen huvudet på spiken. Finns väldigt mycket att hämta i att anpassa rummet både för bild och ljud. Sen är det kanske inte alla som kan eller vill göra vardagsrummet till en mancave.

Nä det är ju sant.
Mancave eller inte, hela familjen kommer säkert uppskatta bilden på en sådan burk.

Min tanke var mest att om man lägger 50,000kr (eller vad Black Friday kan erbjuda) så har man hög prio på Tv:n.
Att då redan ha lagt c:a 50,000kr förra året och tro att 50,000kr till i år skulle kunna fixa solens ljus känns som en hög ambition att få det bra, eller att sol-problemet är extremet illa.

Bättre att stoppa pengarna i rätt hål

Back on topic;

Tror att QLED ska ha bättre ljusgenomsläpp i pixlarna och bör därför motverka solen bäst.
Jämför ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en priolista utifrån olika användningsområden. Alltså att du utgår från en tv som "har allt" och är svindyr. Därefter knoppar du av "funktioner" i takt med att budgeten krymper. Självklart blir det subjektiva listor men det ger nog många en hum om vad som är viktigt utifrån användningsområde och ger en fingervisning om vad det kostar att få med vissa "funktioner". Det kan också göra det enklare att välja mellan två olika men lika dyra tv-apparater.

Exempel:

Konsol-tv
Färg
Input lag
HDR
HDMI-uttag

Sport-tv
Uppdateringsfrekvens
tearing
Färgåtergivning
betraktningsvinklar
Smart tv

Film-tv
Färgåtergivning
Local diming
Upplösning
Smart tv

Om du har några "säkra kort" på tv-apparater du tycker är bra för sin "genre" skulle det också vara trevligt med konkreta rekommendationer men jag förstår att det är lurigt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Elektron:

4000kr rabatt på Philips 55" 4K UHD LED Smart TV 55PUS6804/12, så 5990kr nu. Men det kanske är en betydligt sämre modell än Philips PUS7304?

Lite mellan tumme och pekfinger är det samma nivå av panelkvalitet. Men du tappar en hel del av funktionerna hos PUS7304, likt Philips P5-bildprocessor, AndroidTV, ALLM och Bluetooth, röststyrning och enklare fjärrkontroll. Kanske ett plastigare utseende? Så helt upp till hur du värderar dessa funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Spelar du något på din QLED? Är du nöjd med upplösningen i 4K isåfall?

För min del kommer det bli Q60R då det är den som passar våran budget beroende på hur black friday utspelar sig.

Skickades från m.sweclockers.com

satt på en gammal +10 år 47tums tv innan byte för jag trodde inte skillnaden var så stor. Men skillnaden är gigantisk där av frågan om 8K är ett steg till i utvecklingen. (den +10 år gamla TVn var det bästa då)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Jag skulle vilja veta mer om qleds. när det kommer till just gaming, ska man skaffa en oled eller qled

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Äta juleskum med chopsticks vad i h-

chopstick?
Dett är inga ätpinnar som används, är ju fusk med en jätte pincett

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvennaJensen:

Eller Dolby Vision

Är det något bra dom stödjer i ljudväg? Själv köpte jag mig en Nvidia Shield TV Pro för att ha stöd för atmos osv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PinguHEHE:

Jag skulle vilja veta mer om qleds. när det kommer till just gaming, ska man skaffa en oled eller qled

"qled" är alltså Samsungs varumärke för deras dyrare LCD. Samsungs Q-serie och RU8-serie är alla lämpliga för spel. De har i princip alla funktioner som efterfrågas för spelande. Dock går gränsen vid 55 tum (om jag minns på rak arm) för att få en panel som klarar 120 Hz.

Permalänk

En lättare utredning av frekvenser; 120hz kontra 24p, 30p, 50p, 60p och även resultatet av hur TVns interna dator konverterar olika videoformat för att passa dessa olika standarder.

Visa signatur

Desktop: Chassi: NZXT H2(4+2 fläktar), Nätagg: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, Moderkort: ASROCK Z68 Extreme4 GEN3, CPU: Intel Core I5 2500k, CPU-kylare: Corsair Hydro H80, Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE, Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti TF III 448 Core OC PE, SSD: Intel SSD 320 120GB, Hårdiskar: 1st Seagate Barracuda 7200rpm 120GB(Gammal), 1st Extern WD 1TB, Monitor: BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Är det något bra dom stödjer i ljudväg? Själv köpte jag mig en Nvidia Shield TV Pro för att ha stöd för atmos osv.

Atmos får du ut via din Shield om du har högtalare för det, bilden blir aldrig Dolby Vision på en Q90r utan HDR10 eller HDR10+

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Spanar in olika modeller med LED/LCD VA-panel (65"+) för bra svärta och bild till en lite billigare peng än OLED. Min fråga gäller vad skillnaden är mellan backlit vs edgelit och om det är någon skillnad i bildkvalitet på dessa?
Vilka egenskaper/funktioner är mest vesäntliga för en TV när det kommer till att återge en bra bild? Finns det något folk ofta missar som man bör tänka på?

MVH

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare och prissegment ska man kika på för att få så lite smart tv-funktioner som möjligt?
Vilken gimmick tror du tv-tillverkarna kommer pusha på oss IOM nästa generation konsoler? Är det värt att vänta till nästa black friday iom detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka av LG's led-serie är lämpliga för spel?
Tänker 65" runt 10k om möjligt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dioxys:

Vilken tillverkare och prissegment ska man kika på för att få så lite smart tv-funktioner som möjligt?

Den sämsta TV du kan hitta har oftast det uslaste och mest obefintliga smart-TV-systemet. Eller så letar du efter en renodlad display. Men då riskerar du tappa mycket annat av det som gör en TV till en TV. Samt att det utbudet ofta är svårt att finna konkret information om.

Känner inte till några gimmickar som är på gång. Det mesta som är på väg är faktiskt sådant som är funktionellt och efterfrågat, likt VRR.

Och ja, ny TV Black Friday 2020 och du har mycket större chans att finna något som matchar de nya konsolernas funktioner. 2019 är ett mellanår.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kiddy:

Vilka av LG's led-serie är lämpliga för spel?
Tänker 65" runt 10k om möjligt.

Alla TV är lämpliga för spel idag. Sedan finns det dem som är bättre optimerade i olika sammanhang. Där måste man vara lite mer specifik med vad man menar med "spel". PC? Konsol? Retro? Dagens? Framtidens? HDR? 120 Hz? VRR? etc.

Där ligger gränsen idag på SM9-modellen som är helgarderad och har HDMI VRR. Kan du offra HDR-kvalitet, VRR och 120 Hz är gränsen vid SM82. Kliver du ned till UM7 tappar du också panelkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag köpte den sista "top of the line" modellen av TV som hade 3D funktion eftersom jag har en stor samling 3D Bluray filmer - LG 65" 4K OLED65E6V (2016) med Dolby Vision.

Fantastisk bra 3D i 1080P med passiva glasögon, men året efter försvann funktionen från i princip alla TV-modeller.

Köpte min LG 55EG910V 2016 men har aldrig riktigt kollat på just 3D men nu när en sitter och kollar igenom hela Marcel-biblioteket så kom jag att tänka på att just 3D kunde vara skoj att testa och det ger ju verkligen en annan dimension på upplevelsen. Tyvärr så skulle jag velat haft minst 65" för det, dumsnålt i efterhand och speciellt nu när det inte ens säljs några apparater med 3D

För jag antar att det inte går att lösa med någon tredjepartsprodukt till dagens tv-apparater?

Permalänk
Medlem

Kan nämna att även om 3D-paneler försvinner så kan man fortfarande titta på materialet med VR-headset. Blir tom lite bättre, men svårare att dela upplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Köpte min LG 55EG910V 2016 men har aldrig riktigt kollat på just 3D

LG 55EG910V är väl "bara" 1080P ? Det var egentligen först med 4K TV som LG:s passiva 3D teknik blev riktigt bra.

De målar ju upp 2st bilder brevid varandra och med en 1080P TV blir det alltså endast max 720P upplösning, men med en 4K TV får man maximal full HD 1080P upplösning på 3D med passiva glasögon

Tyvärr känner jag inte till någon annan lösning än att skaffa en begagnad TV idag.

Det är ju inte helt dött (även om det inte finns nya TV-apparater) det släpps ju fortfarande trots allt nya 3D filmer på Bluray

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla TV är lämpliga för spel idag. Sedan finns det dem som är bättre optimerade i olika sammanhang. Där måste man vara lite mer specifik med vad man menar med "spel". PC? Konsol? Retro? Dagens? Framtidens? HDR? 120 Hz? VRR? etc.

Där ligger gränsen idag på SM9-modellen som är helgarderad och har HDMI VRR. Kan du offra HDR-kvalitet, VRR och 120 Hz är gränsen vid SM82. Kliver du ned till UM7 tappar du också panelkvalitet.

Tack, det låter som jag ska kika på SM82! Jag menar Nintendo Switch och jag har inget behov för HDMI VRR för denna TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PinguHEHE:

Jag skulle vilja veta mer om qleds. när det kommer till just gaming, ska man skaffa en oled eller qled

Skrivet av Laxpudding:

"qled" är alltså Samsungs varumärke för deras dyrare LCD. Samsungs Q-serie och RU8-serie är alla lämpliga för spel. De har i princip alla funktioner som efterfrågas för spelande. Dock går gränsen vid 55 tum (om jag minns på rak arm) för att få en panel som klarar 120 Hz.

Provade 120 Hz och VRR läget i lägre upplösningen 1440p på Xbox One X. Tycker allmänt att Forza Horizont 3 ser mycket bättre ut på PC men blev faktiskt imponerad av att inte bli trött i ögonen efter en halvtimma. Kan inte ta på det men kändes som en bättre upplevelse med varning för placebo. För spel så spelar det ingen roll om det är en bra LCD eller en OLED är min uppfattning efter en månads OLED-ägande. Synd att man inte har ett RTX så man fick VVR på PC också. Jag spelar ju ändå inte med högre upplösning än 1440p.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Angående OLED Vs LCD så skulle jag gärna se att du i videon tog upp huruvida OLED är ett lämpligt val för personer som har på TV'n mest hela dagen som ett sällskap i hemmet med tanke på OLED panelernas kortare hållbarhet. Kanske sliter man ned en OLED på bara 5 år om man kör TV'n 10+ timmar om dagen? Skulle vara intressant att höra ditt svar.

Om man är en person som sällan tittar i mörkt rum utan brukar ha en vanlig lampa tänd får man verkligen nån fördel då med OLED vas LCD? Eller upplever man då inte nån större skillnad vad gäller svärta och kontrast?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Om man är en person som sällan tittar i mörkt rum utan brukar ha en vanlig lampa tänd får man verkligen nån fördel då med OLED vas LCD? Eller upplever man då inte nån större skillnad vad gäller svärta och kontrast?

"Lämplighet i ljusare rum" har inte så mkt med Oled vs Lcd att göra egentligen. Istället är det tvns reflex/kontrast-filter som fäller största avgörandet här. Det här är det för få som inser så DET vore bra om artikeln tar upp.

En förenklad regel här är att desto högre presterande (läs dyrare) modell, desto bättre reflex/kontrast-filter.

Skickades från m.sweclockers.com