Permalänk
Medlem

Tavla på gipsvägg 5,8kg

Hej!

Vill sätta upp en tavla på gipsvägg, 140x100 [cm] 5,8kg

Jag tror det är gipsvägg i alla fall. Det är inte betong och låter ihåligt när man knackar.
Jag fick med en påse med skruv och plugg, men köper gärna egna så jag vet att det är korrekt till väggen.
Någon som har något tips?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Gipsplugg?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gipsplugg är absolut ett sätt, men de lämnar fula märken. Jag har börjat köra med dessa när jag hänger tunga saker på gipsväggar: https://www.clasohlson.com/se/Gipskrok-Hercules/p/31-4620

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gipsskivor tål betydligt mer än vad man tror, även enkelgips kan bära rätt tunga laster så länge man har rätt plugg eller krok. Hercules-krokarna som nämnt ovan är bra, de har jag använt för att hänga upp en rätt tung spegel.

Det finns många bra guider på nätet, den som @ormey länkade till ovan, eller denna:

https://www.dinbyggare.se/skruva-och-spika-ratt-i-en-gipsskiv...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna. Ska spana in dessa.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Sätter jag tungt på gips använder jag alltid molly. Är det tapet så skulle jag gjort som @zyberzero.

Med molly/expander kan du fästa riktigt tungt. Men då gäller det också att du vet med dig att du kommer ha något som hänger på den väggen för en lång tid framöver. Att spackla igen hålet efter molly är förvisso en enkel sak att göra, men det kommer bli en nyansskillnad även om du använder samma färg. Tapet kommer aldrig gå såvida du inte sätter dit en ny våd från samma rulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Sätter jag tungt på gips använder jag alltid molly. Är det tapet så skulle jag gjort som @zyberzero.

Med molly/expander kan du fästa riktigt tungt. Men då gäller det också att du vet med dig att du kommer ha något som hänger på den väggen för en lång tid framöver. Att spackla igen hålet efter molly är förvisso en enkel sak att göra, men det kommer bli en nyansskillnad även om du använder samma färg. Tapet kommer aldrig gå såvida du inte sätter dit en ny våd från samma rulle.

ej tapet och 5,8kg. är inte molly lite väl överdrivet för denna vikt?
läser på dinbyggare.se nu och de verkar rekommendera plats eller gummiplugg.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@griid: Beroende på godstjocklek så brukar man kunna säga att en schysst plugg klarar 15-20 kg.
Jag köpte en sats mollyplugg, exakt samma jobb att spackla och måla som en vanlig fjuttplugg.

Har ingen erfarenhet av krokar och tunnare hängare som bara spikas fast.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Finns som sagt flera möjligheter att lösa det...

Molly såklart det säkra alternativet som inte är så jäklig att få bort egentligen.
Antingen slå in den och spackla över eller skruva in skruven några varv och slå på för att räta ut det som är på insidan och dra ut pluggen.

Jag körde kardborreband och epoxi på mina ”ljudämpningsskivor” i vardagsrummet. En 3cm lång bit i varje hörn (overkill, 2cm breda). Skulle tro att de väger runt 5kg (litade inte på tejpen, körde epoxi)

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kabelhantering/k...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@griid: Beroende på godstjocklek så brukar man kunna säga att en schysst plugg klarar 15-20 kg.
Jag köpte en sats mollyplugg, exakt samma jobb att spackla och måla som en vanlig fjuttplugg.

Har ingen erfarenhet av krokar och tunnare hängare som bara spikas fast.

fick som sagt med en liten påse. Men jag misstänker att pluggarna där inte är för gips. de öppnas som krokodilmunnar och splittas från ingångshålet så att säga.
Som rolig kuriosa ställde jag frågan till ramex om pluggarna fungerar till gips. Svaret: "de fungerar till våra tavlor"

Ser inte syftet med de skruvar/öglor undertill heller.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

fick som sagt med en liten påse. Men jag misstänker att pluggarna där inte är för gips. de öppnas som krokodilmunnar och splittas från ingångshålet så att säga.
Som rolig kuriosa ställde jag frågan till ramex om pluggarna fungerar till gips. Svaret: "de fungerar till våra tavlor"
https://i.imgur.com/aqSx8Oy.jpg

Det är inget för gips, men å andra sidan, 6kg lär det klara...

Syftet med öglorna är väl för att fästa själva tavlan... var ska du annars fästa tavlan i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det är inget för gips, men å andra sidan, 6kg lär det klara...

Syftet med öglorna är väl för att fästa själva tavlan... var ska du annars fästa tavlan i?

nejdå, själva vikten tar de metall bitar som du ser högst upp. finns infasning i träramen för att de ska hängas på. kika igen lite noggrannare så ser du

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

nejdå, själva vikten tar de metall bitar som du ser högst upp. finns infasning i träramen för att de ska hängas på. kika igen lite noggrannare så ser du

Kollade bara där nere...

Får ändå inte ihop det dock, då kommer du ju se infästningen undertill, om det är som du säger?

Två infästningar uppe och två öglor nere alltså(för att fästa tavlan undertill)?

edit: Eller tänker jag helt galet nu? :/

Permalänk
Medlem

De bästa borde ju vara att hitta en träregel som du skruvar i, med en vanlig trä skruv, eller tom spikar i en spik bara. Standard mått är vell en regel varje 60cm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

ej tapet och 5,8kg. är inte molly lite väl överdrivet för denna vikt?
läser på dinbyggare.se nu och de verkar rekommendera plats eller gummiplugg.

Molly är aldrig överdrivet utifrån perspektivet att det alltid fungerar

Om man ändå har molly hemma är det ju meningslöst att använda plastplugg. Men har du inga plugg alls och ingen mollytång (som du visserligen inte behöver, men är smidigt att ha) så kan du förmodligen t.o.m. köra med vanliga gipsskruv eller en gipskrok.

Jag tänker mer utifrån att om du ändå kommer göra ett hål i väggen så kan du lika gärna använda den typ av lösning som tål mest vikt. Då kan du hänga upp en ännu tyngre tavla där senare, alternativt sätta dit någon armatur eller liknande. Gips är egentligen väldigt tåligt för belastning, så det är inte väggen som är problemet utan den typ av spik, skruv och träplugg som folk envisas med att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kollade bara där nere...

Får ändå inte ihop det dock, då kommer du ju se infästningen undertill, om det är som du säger?

Två infästningar uppe och två öglor nere alltså(för att fästa tavlan undertill)?

edit: Eller tänker jag helt galet nu? :/

tänkte bara skippa öglorna och bara låta den hänga på de övre skrivarna?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filski:

De bästa borde ju vara att hitta en träregel som du skruvar i, med en vanlig trä skruv, eller tom spikar i en spik bara. Standard mått är vell en regel varje 60cm.

Skickades från m.sweclockers.com

kommer nog inte lyckas hitta regeln. har ingen "laser" och vet inte var de sitter.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: Mät från en vägg? Knacka sedan lite lätt runtom med handen så bör du höra skillnad. Annars tar man ett litet borr, 3mm eller så, och känner när det blir lite mer motstånd och träspån följer med borret ut.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Gips tål mer än man tror. https://www.byggmax.se/gipsplugg-gkm-fischer-p243991 bör funka fint, klarar säkert uppemot 10-12kg utan problem.

Molly skulle jag inte ta förrän det rör sig om betydligt större vikter än 5,8kg.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta gipsankare om väggen har tillräckligt med utrymme för det.

https://www.woody.se/hus-bygg/bygg/infastning-byggbeslag/infa...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

tänkte bara skippa öglorna och bara låta den hänga på de övre skrivarna?

Ja, det kan man ju göra. Men visst tänker jag rätt, de två översta ska vara däruppe och öglorna där nere?
Borra ett hål som passar pluggen bara och dra in en lämplig skruv så kommer tavlan aldrig trilla ner.
Oavsett plugg.

Lägg ingen raketforskning i en tavla på 6kg på en vägg.

Permalänk
Medlem

Brukar alltid ha några kartonger Fischer UX i lådan, de funkar till det mesta, behöver jag mer än så i gips sätter jag expander normalt. Bästa är ju dock att pricka in en regel, men det är lite överkurs för tavlor.

Skrivet av PeCe:

Gips tål mer än man tror. https://www.byggmax.se/gipsplugg-gkm-fischer-p243991 bör funka fint, klarar säkert uppemot 10-12kg utan problem.

Molly skulle jag inte ta förrän det rör sig om betydligt större vikter än 5,8kg.

~8kg i enkelgips.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Är man dum om man föreslår PL400? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

@griid: Har du någon list som sitter uppe mot taket?
Finns ju tavellistkrokar om man kan hänga på sådana lister och hänga upp tavlan med någon stark transparent tråd för att slippa göra hål i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Är man dum om man föreslår PL400? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Faktiskt inte, gör ju lika mycket skada som molly eller gipsexpander.(när den väl ska ner)
Klockrent svar. Två ärtor PL400 och du kan hänga i tavlan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja, det kan man ju göra. Men visst tänker jag rätt, de två översta ska vara däruppe och öglorna där nere?
Borra ett hål som passar pluggen bara och dra in en lämplig skruv så kommer tavlan aldrig trilla ner.
Oavsett plugg.

Lägg ingen raketforskning i en tavla på 6kg på en vägg.

stämmer!

jag tror inte det är några problem med vikten. vill mer att det ska vara rätt plugg för gips så jag inte kör in fel plugg och förstör väggen mer än ett litet hål

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Tror öglorna där nere är om man vill att tavlan ska sitta flush mot väggen (barn/husdjur) etc ska inte kunna fippla med den. Alternativt använder man de för att hänga en till tavla under

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber