Rekommenderat musikprogram

Permalänk
Medlem

Rekommenderat musikprogram

Hej!

Jag har precis börjat med att skapa musik och nu använder jag fl studios demo versionen. Jag undrar då om det är värt pengarna för att köpa fl studios eller om det finns något annat som inte är speciellt dyrt.

Tacksam för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Ardour kan allt och lite till, är dessutom gratis!
https://ardour.org/

Annars är det inte några fel på FLStudio, handlar mest om vad man trivs med. Jag har själv använt FLStudio, Ardour och Ableton Live i flera år. Gillar alla tre, men mest gillar jag Ableton.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okey jag ska kolla på det för det var funktionen att kunna spara ett projekt och att betala 90€ för det känns onödigt. Tack så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Cakewalk av Bandlab blev nyligen helt gratis och är en fullfjädrad DAW, jämförbar med alla andra som kostar tusentals kronor. Den kan vara ett utmärkt alternativ.

Sen så använder jag personligen Studio One av Presonus. Det kostar visserligen pengar, men workflowet är oslagbart för mig.

Permalänk
Medlem

Tracktion är gratis och väldigt kompetent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Tracktion är gratis och väldigt kompetent.

Tack så mycket ska kolla lite på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Annars är ju Reaper det program många nämner så fort man pratar om gratis DAW. Hemsidan säger 60-day evaluation men, jag tror det fortfarande är så iaf, efter 60 dagar så kommer det bara upp en ruta som säger att man ska köpa som man kan klicka ner och programmet fortsätter fungera. Så egentligen inte gratis men är det ändå. Om man bestämmer sig för att köpa så kostar det bara $60. Stort forum på hemsidan där det finns mycket att få hjälp med också.

Permalänk
Skrivet av WebzI:

Hej!

Jag har precis börjat med att skapa musik och nu använder jag fl studios demo versionen. Jag undrar då om det är värt pengarna för att köpa fl studios eller om det finns något annat som inte är speciellt dyrt.

Tacksam för snabbt svar.

Halloj!

Köpte på mig FL Studio Signature Edition och trodde att jag skulle ha användning för den. Bara som en kul grej att lära sig något nytt. Dessvärre så ligger paketet helt oöppnat hemma i skåpet och fyller ingen funktion. Har egentligen inte haft någon fundering på att sälja paketet, men om du skulle vara intresserad så kanske vi kunde diskutera saken.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Annars är ju Reaper det program många nämner så fort man pratar om gratis DAW. Hemsidan säger 60-day evaluation men, jag tror det fortfarande är så iaf, efter 60 dagar så kommer det bara upp en ruta som säger att man ska köpa som man kan klicka ner och programmet fortsätter fungera. Så egentligen inte gratis men är det ändå. Om man bestämmer sig för att köpa så kostar det bara $60. Stort forum på hemsidan där det finns mycket att få hjälp med också.

Plus att det finns mängder med videoguider på deras hemsida man kan kolla på och även en PDF-manual man kan ladda ner (allt är gratis).

EDIT: Finns även många "themes" så att du kan få det att se ut på ett sätt som passar just dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Halloj!

Köpte på mig FL Studio Signature Edition och trodde att jag skulle ha användning för den. Bara som en kul grej att lära sig något nytt. Dessvärre så ligger paketet helt oöppnat hemma i skåpet och fyller ingen funktion. Har egentligen inte haft någon fundering på att sälja paketet, men om du skulle vara intresserad så kanske vi kunde diskutera saken.

Jag är mest intresserad av ett hyfsat billigt program så signature edition är inte speciellt intressant för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av WebzI:

Jag är mest intresserad av ett hyfsat billigt program så signature edition är inte speciellt intressant för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen fara. Dock så skrev du att du eventuellt sugen på FL Studio så där för kom jag med förslaget. Om du endast hade varit ute efter ett billigt program så var knappast FL Studio något för dig från början.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Ingen fara. Dock så skrev du att du eventuellt sugen på FL Studio så där för kom jag med förslaget. Om du endast hade varit ute efter ett billigt program så var knappast FL Studio något för dig från början.

Jaja det förstår jag. Det jag menade var mer om fl studios är värt pengarna och att man får vad man betalar för.🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker ni att det är värt att köpa fl studios?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju värt att köpa om du vill satsa på det.

Överlag kallas ju musikprogram för DAW och valet av DAW hänger ihop med hur man vill använda programmet och om man hittar ergonomi i systemet.

Personligen gillar jag Ableton bäst, i min mening är det ju lite meckigare men å andra sidan har det större möjligheter än många andra DAW. Nu har jag inte använt FL på länge men när jag gjorde valet så tyckte jag det var skönt att man kunde köra live i Ableton på ett helt annat sätt samt också möjligheter att DJ:a. Annars finns ju också Reason, Cubase, Logic Pro som också är poppis.