Köpa ny PC-stationär för musikproduktion. Vilken skulle ni satsa på?

Permalänk
Medlem

Köpte precis en mixer faktist, men den är knappast duglig till produktion. Det var mer för mic preamps jag köpte den. Den driver SM7B utan fethead/Cloudlifter vilket inte är vanligt. Halvdassig D/A och headphone preamps, men det är till gaming och där duger den.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ulf32:

@Loxus:

Har för mig att Evo 970 plus är 3500/3300 MB/s.

Eh?

Permalänk
Medlem

@anon42512:

Jag kanske har misstolkat informationen. Evo 790 plus har enligt Samsung läs/skrivhastighet upptill 3,500/3,300 MB/s.

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Ljudkort är bättre än vad man tror, eller de låter bättre än vad man tror. Så länge man producerar i boxen (som man säger) så är det ljuden i datorn som styr, typ samplingar och synthar.

Den stora frågan är när man själv vill omvandla analog signal till datorn. Då behövs det preamps och AD-omvandlare (ljudkort) Sjunger man så behövs det även en bra mikrofon och ett anpassat fysiskt rum/bås för sång. De grejerna kostar generellt väldigt mycket pengar om man vill ligga på topp.

Men producerar man i datorn med befintliga digitala ljud som synthar och samplingar, så kan man i min bok ha vilket ljudkort som helst, skickar man sedan den färdiga musiken vidare så kommer mottagarens ljudkort spela roll, eftersom signalen omvandlas DA.

Fördelen med att ha bättre utrustning som bra monitorer eller hörlurar, det är att man själv hör frekvenserna i musiken och därmed blir det lättaste att göra justeringar. Eller som man säger mixa och mastra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ulf32:

@Loxus:

Jag kanske har misstolkat informationen. Evo 790 plus har enligt Samsung läs/skrivhastighet upptill 3,500/3,300 MB/s.

Ja...men vad har det med nåt jag har sagt att göra? 😅

Permalänk
Medlem

Jag skulle ändå säga att PCIe ljudkort har en klar plats i utbudet, åtminstone i de lite högre prisklasserna. Jag kör med ett RME raydat med ett ferrofish a16 adat till. Inte den billigaste lösningen men det är helt underbart att kortet startar när datorn startar.

Det tycks råda någon slags konsensus om att musikapplikationer har större nytta av bra enkelkärnig prestanda. Jag skulle rekommendera nedanstående tråd på gearslutz för lite mer handfasta tips kring musikdatorbygge.

https://www.gearslutz.com/board/music-computers/560019-quot-t...

Här finns en annan tråd där man diskuterar varför enkelkärnig prestanda är bättre;

https://www.gearslutz.com/board/music-computers/1171965-cpu-a...

Så en i9900k i någon form av z390-kofiguration verkar vara bästa valet just nu.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem

@kirre777:

Tack för inputen. Håller med gällande ljudkort. Jag tänkte på mer på hemmastudios från Focusrite till Apollo Twin, spannet blir ca 1000. - 9000 kr. Sedan finns det professionella lösningar som också är mycket dyrare.

Initialt var jag helt inne på Intel, tidigare i7 och nu i9. Tänkte att Ryzen 3900X med 12 kärnor skulle vara en bra lösning? Kollar upp dina länkar.

Vad tror du 12 mot 8 kärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf32:

@kirre777:

Tack för inputen. Håller med gällande ljudkort. Jag tänkte på mer på hemmastudios från Focusrite till Apollo Twin, spannet blir ca 1000. - 9000 kr. Sedan finns det professionella lösningar som också är mycket dyrare.

Initialt var jag helt inne på Intel, tidigare i7 och nu i9. Tänkte att Ryzen 3900X med 12 kärnor skulle vara en bra lösning? Kollar upp dina länkar.

Vad tror du 12 mot 8 kärnor?

i9900k är ju 8-kärnig så jag hade satsat på den.

För 8000:- så får du ett rme raydat + en behringer ada 8200 ultragain. Det blir åtta kanaler in/ut. När du behöver fler inputs köper du fler ada 8200.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem

@kirre777:

Tack igen för dina tips. Skulle gärna vilja ha Apollo Twin (tyvärr utan Spdif) men lite dyrt, funderar på ett Focusrite 816 3 Gen, vill ha Spdif till min Kemper och flera utgångar, typ 2 x monitorer eller leda tillbaka gitarrsignalen via datorn till real poweamp?

Om jag tolkar det rätt blir det en lägre minneshantering 2600 MHz med i9-9000KS?

Svårt med modekort, en djungel. Behöver inget SLI och heller inget ljudkort på modekortet, men gärna flera ingångar som USB.2,0 USB C och 3.0 Focusrite kör med USB C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf32:

@kirre777:

Tack igen för dina tips. Skulle gärna vilja ha Apollo Twin (tyvärr utan Spdif) men lite dyrt, funderar på ett Focusrite 816 3 Gen, vill ha Spdif till min Kemper och flera utgångar, typ 2 x monitorer eller leda tillbaka gitarrsignalen via datorn till real poweamp?

Om jag tolkar det rätt blir det en lägre minneshantering 2600 MHz med i9-9000KS?

Svårt med modekort, en djungel. Behöver inget SLI och heller inget ljudkort på modekortet, men gärna flera ingångar som USB.2,0 USB C och 3.0 Focusrite kör med USB C.

Focusrite gör bra grejor. Jag hade ett saffire 56 för några år sedan som jag var riktigt nöjd med. Det handlar ju lite om vart du vill ta vägen med ditt musikskapande. Har man mycket hårdvara (gitarrer, synthar, effekter etc) så brukar man vilja ha fler och fler in/ut på sitt ljudinterface.

Minnesfrekvensen hanteras väl av moderkortet tror jag.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem

@kirre777:

Intel har ju varit givet för många när det gäller musik. Såg ett test med Ryzen 3900X och Ableton, det såg bra ut och processerna gick runt på tolv kärnor. Har inte bestämt mig riktig än, ska kolla lite till. Jag kör uteslutande i boxen och Kemper går digitalt in. Har inte så stort behov av bra preamps.

Har för mig att X570 chipet stödjer minneshantering 3600 MHz.